Permalänk
Medlem

Grafikkortsdrivrutiner crashar?!

Tjena!

Igår började min dator helt plötsligt att bete sig väldigt konstigt då skärmen helt plötsligt blev fylld av gröna/lila pixlar vilket senare ledde till att bilden försvann helt och hållet. Detta fortsatte så satte i ett annat grafikkort vilket gjorde nytta i cirka 1 timma då problemet uppstod igen. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?? Har som sagt testat att byta grafikkort. Varje gång detta händer kommer det upp en ruta där det står att grafikkortsdrivrutinerna har slutat fungera. Har även testat att ominstallera dem.

(Använder ett GTX 560 Ti 2GB om det är till någon nytta.)

Här är en bild av det som händer:
http://imgur.com/9XT8QVZ

Permalänk

Prova att flytta grafikkortet till ett annat PCIExpress slot. (x16 eller x8).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Prova att flytta grafikkortet till ett annat PCIExpress slot. (x16 eller x8).

Det ska jag! Någon tanke om vad felet kan vara annars?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet crashar!

Postade detta för några dagar sedan:
"Tjena!

Igår började min dator helt plötsligt att bete sig väldigt konstigt då skärmen helt plötsligt blev fylld av gröna/lila pixlar vilket senare ledde till att bilden försvann helt och hållet. Detta fortsatte så satte i ett annat grafikkort vilket gjorde nytta i cirka 1 timma då problemet uppstod igen. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?? Har som sagt testat att byta grafikkort + installerat om drivrutiner.

(Använder ett GTX 560 Ti 2GB om det är till någon nytta.)"

Har fortfarande samma problem. Har även testat att byta PCI-port men det fungerar fortfarande inte.
HUR DET SER UT:
http://imgur.com/9XT8QVZ
http://imgur.com/GnqMsdE

Permalänk
Medlem

Att ditt grafikkort uppvisar fragment under Windows Startar-skärmen utesluter att mjukvara orsakar felet - Och genom uteslutningsmetoden finner vi att det då måste vara din grafikhårdvara som dött.

Du kan testa att baka kortet vilket är precis vad det låter som eller att bara skrota det och köpa nytt.

EDIT: Ser nu att du har testat ett annat grafikkort och att det också uppvisar fragment, vilket är ytterst märkligt. Är du säker på att det andra grafikkortet var fullt fungerande förut?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Låter precis som att det blir överhettat.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag inte vad du har för övrigt system..
Många har slaktat sina grafikkort och hårddiskar när de överclockat pci-e hastigheten..
Så gå in i bios och kolla om du ställt upp pci-e hzen..
Den borde vara 100mhz och max max 110 därefter så är man i riskzonen..

Skillnaden mellan 100mhz och 110mhz är försummbar så håll dig i så fall till 100mhz

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Att ditt grafikkort uppvisar fragment under Windows Startar-skärmen utesluter att mjukvara orsakar felet - Och genom uteslutningsmetoden finner vi att det då måste vara din grafikhårdvara som dött.

Du kan testa att baka kortet vilket är precis vad det låter som eller att bara skrota det och köpa nytt.

EDIT: Ser nu att du har testat ett annat grafikkort och att det också uppvisar fragment, vilket är ytterst märkligt. Är du säker på att det andra grafikkortet var fullt fungerande förut?

Yes det andra kortet är nästintill helt nytt så det måste ju vara moderkortet eller något??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

Yes det andra kortet är nästintill helt nytt så det måste ju vara moderkortet eller något??

Kan det vara nätaggregatet som inte levererar tillräckligt med ström? Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Kan det vara nätaggregatet som inte levererar tillräckligt med ström? Vad har du för nätagg?

Vet inte just vilken modell det är men det ligger på 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

Yes det andra kortet är nästintill helt nytt så det måste ju vara moderkortet eller något??

Har du fler än en PCI-E-slot? Skulle testa att stoppa i kortet där men annars känns det mer troligt att det är moderkortet ja när även nästa kort visade upp märkliga fel. De gröna och lila pixlarna är ett klassiskt exempel på ett kort som gett upp men att två helt olika kort skulle ge upp känns udda.

Bildexempel två ser dock inte ut som artefakter utan drivrutinsproblem. Om du avinstallerar helt och kör en clean install på geforce-drivers, har du samma problem med backup-kortet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

Vet inte just vilken modell det är men det ligger på 750W.

Både du ha tillräckligt med kräm för typ 3-4 560Ti. Hade det varit strömproblem så hade det nog snarare blivit blåskärm eller att datorn stängde av/bootade om sig själv än grafiska artefakter och dylikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har du fler än en PCI-E-slot? Skulle testa att stoppa i kortet där men annars känns det mer troligt att det är moderkortet ja när även nästa kort visade upp märkliga fel. De gröna och lila pixlarna är ett klassiskt exempel på ett kort som gett upp men att två helt olika kort skulle ge upp känns udda.

Bildexempel två ser dock inte ut som artefakter utan drivrutinsproblem. Om du avinstallerar helt och kör en clean install på geforce-drivers, har du samma problem med backup-kortet?

Har som jag sa testat att byta PCI-port. Har även testat installera om drivrutinerna som du sa. Något som jag däremot lade märke till var att första gångerna problemet uppstod kom det alltid upp en liten ruta som sa att grafikkortsdrivrutinerna hade crashat. Det har dock inte kommit upp på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Har du integrerat graikkort i CPUn?

Testa köra på det tillfälligt.
Det borde ta bort både drivare (då det troligen är annat märke) och värme problem från ev GPU.

Annars undrar jag om något fått en ESD smäll, tex minnesmodul eller så.
Just att du får artifekter redan vis "Windows startas" brukar vara ett tecken på hårdvarufel, och inte mjukvaru fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

Har som jag sa testat att byta PCI-port. Har även testat installera om drivrutinerna som du sa. Något som jag däremot lade märke till var att första gångerna problemet uppstod kom det alltid upp en liten ruta som sa att grafikkortsdrivrutinerna hade crashat. Det har dock inte kommit upp på ett bra tag.

Missade att du redan testat det, men kraschar drivrutinerna direkt utan någon belastning på kortet när du bara är inne i Windows tyder även det på defekt kort. Svårt att avgöra om det är moderkortet eller grafikkorten men skulle test att stoppa i korten i en annan dator. Om det är moderkortet så hade jag varit tveksam till att eventuellt stoppa i ytterligare kort om det skulle vara så att moderkortet avlivar grafikkort på löpande band.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

Vet inte just vilken modell det är men det ligger på 750W.

Vore bra om du kunde ta reda på exakt vilket märke det är åtminstone. 750W betyder inte ett smack om det råkar vara nått kina skit eller "Ace of Sweden".

Annars ligger mina misstankar på att nått är strul med moderkortet. Fast.. finns iofs risken att du haft dubbel otur med 2 dåliga grafikkort.. dock extremt tveksamt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vore bra om du kunde ta reda på exakt vilket märke det är åtminstone. 750W betyder inte ett smack om det råkar vara nått kina skit eller "Ace of Sweden".

Annars ligger mina misstankar på att nått är strul med moderkortet. Fast.. finns iofs risken att du haft dubbel otur med 2 dåliga grafikkort.. dock extremt tveksamt..

Kan jag se namnet på nätagget någonstans i datorn??
Nej det andra kortet fungerar. Det är min brorsas kort. Han kör med det just nu.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*Trådar sammanfogade enligt §3.3*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), dessutom får man bättre svar med all information samlat i en och samma tråd.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelo123:

Kan jag se namnet på nätagget någonstans i datorn??
Nej det andra kortet fungerar. Det är min brorsas kort. Han kör med det just nu.

Det borde vara en lapp på sidan med modell namn, märke samt spänningar. Annars ligger det kanske på andra sidan av nätagget.

Typ klistermärket du ser i bilden borde det se ut som.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro