Linksys levererar EA8500 – först med MU-MIMO för sammanlagt 2,53 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Linksys levererar EA8500 – först med MU-MIMO för sammanlagt 2,53 Gbps

I vad som sägs vara den första konsumentroutern för 802.11ac Wave 2 MU-MIMO riktas bandbredden till enskilda användare för mer robusta trådlösa nätverk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MU-MIMO finns väl redan på Asus RT 87u? Äger den routern nämligen och enligt vad Asus säger har den stöd för det. Men ger ju givetvis ingenting eftersom det inte finns några enheter som har stöd för det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan93:

MU-MIMO finns väl redan på Asus RT 87u? Äger den routern nämligen och enligt vad Asus säger har den stöd för det. Men ger ju givetvis ingenting eftersom det inte finns några enheter som har stöd för det :/

Precis vad jag tänkte skriva. ASUS AC87U hävdar också att de var "världens första" och ligger väl i alla fall närmare sanningen än Linksys.

Routrarna blaffar på med nya funktioner som 4x4 och MU-MIMO, men på klientsidan är det fortfarande oerhört lamt. Man måste ju skaffa ASUS senaste AC-brygga eller liknande för att ens vara i närheten av att utnyttja AC-standarden.

Permalänk
Medlem

"Konsumentrouter", 3000 kr...

Börjar bli lite löjligt detta.

Permalänk
Skrivet av Limpan93:

MU-MIMO finns väl redan på Asus RT 87u? Äger den routern nämligen och enligt vad Asus säger har den stöd för det. Men ger ju givetvis ingenting eftersom det inte finns några enheter som har stöd för det :/

Den och Netgears X4 (som ironiskt nog X6 inte har.) Men precis som med de två och denna från Linksys så behövs en mumimo router på båda ändar av överföringen då inga nätverkskort med mumimo existerar ännu. #overkill

edit: för att förtydliga, sweclockers titel och text stämmer givetvis, nyheten är 2,53Gbps vilket de lyckas med pga mumimo. Frågan är om brödtexten är korrekt, med tanke på tidigare nämna routers med samma teknik i lägre hastigheter.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

"Konsumentrouter", 3000 kr...

Börjar bli lite löjligt detta.

Tekniker som faktiskt fungerar, är senaste generationen, och väl gjorda kostar.
Köper hellre denna för 3000kr än 10st skit routrar a 300kr st som bara krånglar och inte ger någon bra hastighet.
Dock kommer du aldrig kunna använda 800MBit på 2,4Ghz nätet... du använder då typ hela frekvensbandet, och du måste dra strömmen för var enda granne inom nån km avstånd.

Permalänk
Avstängd

Är MU-MIMO samma sak som MIMO? Eller är det någon skillnad?
3000 kr, sjukt dyr!

Kan man köra open source router mjukvara på den?
Eller måste man köra tillverkarens egna osäkra OS med vidöppna säkerhetshål som inte patchas?

Kan man köra ownCloud på den?

Permalänk

Kommer ju inte slå från dom kostar under 1000kr för större massan.

Men är ju som vanligt med ny teknik så är det dyrt.
Tror i detta fall att routers med bra teknik inte kommer bli billigare i länden i för sig.

Har ju inte sett någon utveckling där routers under 1000kr orkar ens 500Mbit/s upp/ner, därför tror jag att utvecklingen kommer gå sakta. Flesta kommer antingen köra med IPS:ernas routers eller köpa en billig runt 500kr max.

Bara entusiaster och insatta som köper dyrare än så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer ju inte slå från dom kostar under 1000kr för större massan.

Men är ju som vanligt med ny teknik så är det dyrt.
Tror i detta fall att routers med bra teknik inte kommer bli billigare i länden i för sig.

Har ju inte sett någon utveckling där routers under 1000kr orkar ens 500Mbit/s upp/ner, därför tror jag att utvecklingen kommer gå sakta. Flesta kommer antingen köra med IPS:ernas routers eller köpa en billig runt 500kr max.

Bara entusiaster och insatta som köper dyrare än så.

Eller folk som är frustrerade med sin router och köper den dyraste routern i hopp om bättre täckning. Inte så ovanligt som man kan tro. Iofs 3000kr är väll lite väl mycket även där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Eller folk som är frustrerade med sin router och köper den dyraste routern i hopp om bättre täckning. Inte så ovanligt som man kan tro. Iofs 3000kr är väll lite väl mycket även där.

Som jag då ville uppgradera från 3500L till något rejält Köpte R7500 som ironiskt nog kostade ca dubbla priset av 3500L (inte riktigt för den kostade 540kr och nya 999kr):P

Tja oftast får man ju bättre täckning med dyrare router, även högre hastigheter. Så inom router branschen är oftast så att du får bättre kvalité mer du betalar typ. Men är ju lite så att över viss summa så är det ju så klart inte prisvärt längre, pris/prestanda är viktigt i alla fall för mig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Håller mig till pfSense maskin för gigabit nätverket och full kontroll men absolut trevligt med lite vassare routrar som dyker upp

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

"Konsumentrouter", 3000 kr...

Börjar bli lite löjligt detta.

Jo 3k för en router är lite väl saftigt, i alla fall för min plånbok...:/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Är MU-MIMO samma sak som MIMO? Eller är det någon skillnad?
3000 kr, sjukt dyr!

Kan man köra open source router mjukvara på den?
Eller måste man köra tillverkarens egna osäkra OS med vidöppna säkerhetshål som inte patchas?

Kan man köra ownCloud på den?

MU står för Multi-User så den kan köra MIMO mot flera klienter samtidigt

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

I nästa generation routrar kan du tina din frysta kyckling mitt i rummet

Permalänk

Hej alla Sweclockers medlemmar,

Ser att det är lite funderingar kring det här med MU-MIMO.

Om ni är intresserade så kan ni läsa detta så får ni en bättre förståelse kring teknologin.

Smallnetbuilder
Här kan ni läsa om vår EA8500 och MU-MIMO samt skillnaderna mellan de olika chipsettillverkarna.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-news/32705-l...

Här kan ni läsa mer om MU-MIMO som teknologi.
https://semiaccurate.com/2015/04/27/qualcomm-talks-802-11ac-m...

Så det finns en skillnad på de produkterna som finns på marknaden idag (olika chipset) och det vi nu släpper.

Hoppas det reder ut lite av frågetecknen. Ha en skön helg nu boys!

//Mikael Palmhag
Belkin/Linksys Norden
Regional Director

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

I nästa generation routrar kan du tina din frysta kyckling mitt i rummet

Som tur är har vi lagar som säger hur mycket dom får stråla.

Men t.ex ASUS routers kunde användarna gå utanför spex, men då gör min sig själv skyldig till lagbrott (för det får inte störa ut annan utrustning t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vill hellre ha bättre räckvidd genom väggar än högre hastighet. Kvittar hur hög hastighet routern klarar, om signalen är dåligt och påverkar hastigheten via betongväggar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har en ea6700 och den klarar inte betongen så bra, 3m ifrån routern och genom en betong vägg så går den ner från 100 till 5-10, och drar 21Watt i idle vet ej ifall den går upp när den behöver arbete meb 20w för en router som ska stå på dygnet runt är lite väl mkt, min gamla netgear levererar bättre genom väggar dock max hastighet på 70 och drar bara 5watt

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Priset får deras egna WRT1900AC att framstå som rena klippet, den är annars en rejäl pjäs på alla sätt gentemot EA8500 som byggs på lite annat design konsept vars tidigare routers känns betydligt enklare (billigare) i utformningen. Nä tror nog inte på denna, använder själv just nämnd ovan som är riktigt bra men denna är nog för dyr, ny teknik borde inte kosta mer än tidigare generationer på ett sånt påfallande sätt, typ byter ett chip och väljer lite annan färg på plastkåpan.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Och hur snabbt skyfflar den paket mellan LAN och WAN? Ingen som ställer sig den frågan?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Och hur snabbt skyfflar den paket mellan LAN och WAN? Ingen som ställer sig den frågan?

Beror vem som skyfflar

Hur som, har jag inte helt fel nu, så kan man se det på hur mycket av hastigheten av en 1Gbit den orkar leverera (sen är det bara dela med hur stort varje paket är eller får slå hop ett par paket om siffrorna blir för små/besvärliga).

Så enklast att visa är ju om den orkar hela vägen till 1Gbit och dom som vill gotta ner sig extra får ta fram miniräknaren

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror vem som skyfflar

Hur som, har jag inte helt fel nu, så kan man se det på hur mycket av hastigheten av en 1Gbit den orkar leverera (sen är det bara dela med hur stort varje paket är eller får slå hop ett par paket om siffrorna blir för små/besvärliga).

Så enklast att visa är ju om den orkar hela vägen till 1Gbit och dom som vill gotta ner sig extra får ta fram miniräknaren

Men det kan du väl inte räkna ut? Det måste väl testas? Bara för att den har Gbit-portar betyder ju inte det att den skyfflar paket i den hastigheten (utom internt över switchen då man kan i princip kan förutsätta wirespeed). Det beror ju bl a på hur stora paket man mäter med (små = lägre hastighet etc) och vilka features man använder för routing.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men det kan du väl inte räkna ut? Det måste väl testas? Bara för att den har Gbit-portar betyder ju inte det att den skyfflar paket i den hastigheten (utom internt över switchen då man kan i princip kan förutsätta wirespeed). Det beror ju bl a på hur stora paket man mäter med (små = lägre hastighet etc) och vilka features man använder för routing.

Helt rätt. Det måste testas för att få reda på. Kolla om tidigare nämnda SmallNetBuilder testat den. Mycket bra sida för nätverksjämförelser.

Jag känner att hetsen på snabbt trådlöst utan att kolla över hastigheten på det trådade börjar bli absurd. Kul med 2,5Gb/s mellan telefonen och surfplattan, men jag kommer ju ändå aldrig upp i mer än 1Gb/s ut på nätet eller mellan den trådade datorn och NASen då switchen i routern bara är av gigabitmodell.
Skulle vilja se en router med 10Gb/s switch för att anse att det ska vara värt dessa trådlösa hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Men det kan du väl inte räkna ut? Det måste väl testas? Bara för att den har Gbit-portar betyder ju inte det att den skyfflar paket i den hastigheten (utom internt över switchen då man kan i princip kan förutsätta wirespeed). Det beror ju bl a på hur stora paket man mäter med (små = lägre hastighet etc) och vilka features man använder för routing.

Det har du rätt i Tänkte på dessa småpaket som skickas hela tiden i viss storlek.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

MU-MIMO

Skrivet av Limpan93:

MU-MIMO finns väl redan på Asus RT 87u? Äger den routern nämligen och enligt vad Asus säger har den stöd för det. Men ger ju givetvis ingenting eftersom det inte finns några enheter som har stöd för det :/

Hej Limpan93,

Jag vet inte om du såg mitt generella svar ang. detta. Hur som helst, så finns det routers på marknaden idag som är MU-MIMO ready, det betyder oftast att hårdvaran är förbered för det, men att mjukvaran (firmware) måste uppdateras innan det fungerar.

Ha en fortsatt fin dag.
Mikael Palmhag
Nordic Director Linksys/Belkin

Permalänk
Skrivet av Mutation:

Precis vad jag tänkte skriva. ASUS AC87U hävdar också att de var "världens första" och ligger väl i alla fall närmare sanningen än Linksys.

Routrarna blaffar på med nya funktioner som 4x4 och MU-MIMO, men på klientsidan är det fortfarande oerhört lamt. Man måste ju skaffa ASUS senaste AC-brygga eller liknande för att ens vara i närheten av att utnyttja AC-standarden.

Hej,

Jag vet inte om du såg mitt generella svar ang. detta. Hur som helst, så finns det routers på marknaden idag som är MU-MIMO ready, det betyder oftast att hårdvaran är förbered för det, men att mjukvaran (firmware) måste uppdateras innan det fungerar.

Ha en fortsatt fin dag.
Mikael Palmhag
Nordic Director Linksys/Belkin

Permalänk
Skrivet av rektor:

Är MU-MIMO samma sak som MIMO? Eller är det någon skillnad?
3000 kr, sjukt dyr!

Kan man köra open source router mjukvara på den?
Eller måste man köra tillverkarens egna osäkra OS med vidöppna säkerhetshål som inte patchas?

Kan man köra ownCloud på den?

Hej Rektorn,

MU-MIMO = Multi User Multiple Input Mulitple Output
MIMO (SU-MIMO) = Single User Multiple Input Mulitple Output

Skillnaden är att med MU-MIMO kan man ha 3 enheter uppkopplade samtidigt med full hastighet, med MIMO enbart en användare med full hastighet. Man kan likna detta med skillnaderna med en trefilig motoväg mot en enfilig.

Här kan ni läsa mer om MU-MIMO som teknologi.
https://semiaccurate.com/2015/04/27/...-mimo-details/

Hoppas det reder ut lite av frågetecknen.

Mikael Palmhag
Belkin/Linksys Norden
Regional Director

Permalänk
Skrivet av rektor:

Är MU-MIMO samma sak som MIMO? Eller är det någon skillnad?
3000 kr, sjukt dyr!

Kan man köra open source router mjukvara på den?
Eller måste man köra tillverkarens egna osäkra OS med vidöppna säkerhetshål som inte patchas?

Kan man köra ownCloud på den?

Hej igen, man kan inte köra open source på denna router. Linksys har routers för detta med WRT sortimentet, t.ex. WRT1900AC (t.o.m. OpenWRT stöd).
/Mikael Palmhag Linksys/Belkin