Permalänk

Allvarliga problem med hårdvaran

Hej,

För ett drygt halvår sedan kraschade min dator, men då jag arbetat på annan ort formaterade jag om den och återinstallerade Windows (8) för någon vecka sedan.
När jag sedan började använda datorn fick jag dessa blåskärmar under kort tid (letade efter uppdateringar/ drivrutiner):

memory_management (4 gånger)
system_thread_exception_not_handled (2 gånger)
irql_not_less_or_equal (4 gånger)
page_fault_in_nonpaged_area (3 gånger)
execute_to _non_executable_memory (1 gång)

Sedan dess har jag installerat drivrutiner till moderkort och grafikkortet samt tagit ut en sticka RAM-minne då datorn verkar fungera bättre på just denna.
De blåskärmar jag fått sedan dessa åtgärder, cirka 3 veckors tid är:

system_service_exception (1 gång)
execute_to _non_executable_memory (1 gång)
critical_process_died (1 gång)
dpc_watchdog_violation (1 gång)
kernel_security_check_failure (4 gånger)
page_fault_in_nonpaged_area (4 gånger)
memory_management (2 gånger)

Min hårdvara är:

Chassi: Fractal Design Define R4
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8,730W
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Ram: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD: Kingston SSD V300 120GB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2

Kan tillägga att ända sen jag byggde ihop den har RAM-minnena gått på 1333 Mhz och det går inte köra dem i 1600 Mhz, får bara svart skärm. Har fått blåskärmar sedan jag byggde den.
Är fruktansvärt trött på den här burken och om det är någon vänlig själv som har en aning om vad jag kan göra för att få den att fungera någorlunda normalt är jag väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem

Har du gjort något för att leta efter hårdvarufel?

Permalänk
Medlem

Stoppa in ett USB-minne och installera memtest. Starta om datorn.
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Jag har kört minnestest, men fick inget fel registrerat.
Antagligen är det något med RAM-minnet, men kan inte utesluta moderkortet heller.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Stoppa in ett USB-minne och installera memtest. Starta om datorn.
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...

Jag testade detta.

Datorn bootar inte från usb-minnet, fick en snabb blåskärm. Sedan bootar den till Windos som vanligt.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Jag testade detta.

Datorn bootar inte från usb-minnet, fick en snabb blåskärm. Sedan bootar den till Windos som vanligt.

Kolla UEFI är inställd på boota från USB. Testa en USB-2.0 port istället för 3.0.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kolla UEFI är inställd på boota från USB. Testa en USB-2.0 port istället för 3.0.

Jag har lagt den som nummer 1 men får inte igång programmet. Istället har det bootat till Win och 2 gånger har Windows inte "lästs in korrekt" utan har velat reparera sig.Har felsökt Windows genom detta, men inget resultat.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ffeellaann:

Jag testade detta.

Datorn bootar inte från usb-minnet, fick en snabb blåskärm. Sedan bootar den till Windos som vanligt.

Och du hämtar programmet/skapar stickan på en annan dator är den trasiga?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Och du hämtar programmet/skapar stickan på en annan dator är den trasiga?

Nej, det har jag inte gjort, ska testa det. Visste inte att det gjorde någon skillnad.

Edit: Jag kan inte skapa en sticka från någon annan dator, då detta är den enda PCn jag har tillgång till. Annars är det Mac i hushållet som gäller.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem

Prime95 kan ge hintar om vilken del av systemet som skapar fel. Åtminstone skilja på RAM- och CPU-fel, en del.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Prime95 kan ge hintar om vilken del av systemet som skapar fel. Åtminstone skilja på RAM- och CPU-fel, en del.

Hej, jag installerade Prime95 och testkörde.

Är inte riktigt säker på hur jag ska utläsa resultatet. Men fick ett FATAL ERROR på logical CPU #2 direkt.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Hej, jag installerade Prime95 och testkörde.

Är inte riktigt säker på hur jag ska utläsa resultatet. Men fick ett FATAL ERROR på logical CPU #2 direkt.

OK. Det är ungefär så bra som det låter.
Testa att köra In-place large FFTs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Hej,

För ett drygt halvår sedan kraschade min dator, men då jag arbetat på annan ort formaterade jag om den och återinstallerade Windows (8) för någon vecka sedan.

Min hårdvara är:
SSD: Kingston SSD V300 120GB

Är fruktansvärt trött på den här burken och om det är någon vänlig själv som har en aning om vad jag kan göra för att få den att fungera någorlunda normalt är jag väldigt tacksam för svar.

Kan det bero på att du har råkat få tag i en dålig SSD? Om du har möjlighet, prova att installera på en annan disk (SSD, HDD) för att utesluta det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

köpte en Kingston SSD V300 120GB som tydligen är slöare än min hdd!?!:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1343049-kopte-en-k...

Kingston lurar SSD-konsumenter - Varning utfärdad i Svenska SSD-Guiden:
http://www.nordichardware.se/SSD/HDD/kingston-lurar-ssd-konsu...

Nya Kingston V300 - Du betalar fullpris men får 40% av prestandan:
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Kan det bero på att du har råkat få tag i en dålig SSD? Om du har möjlighet, prova att installera på en annan disk (SSD, HDD) för att utesluta det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

köpte en Kingston SSD V300 120GB som tydligen är slöare än min hdd!?!:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1343049-kopte-en-k...

Kingston lurar SSD-konsumenter - Varning utfärdad i Svenska SSD-Guiden:
http://www.nordichardware.se/SSD/HDD/kingston-lurar-ssd-konsu...

Nya Kingston V300 - Du betalar fullpris men får 40% av prestandan:
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Intressant. Ska försöka testa diskarna, om man kan utläsa något från Aktivitetshanteraren så ser det ut som den läser långsammare än min andra disk.
Jag återkommer, tack för tipset.

EDIT: Nu har jag kört båda mina diskar genom Crystaldiskmark och vad jag kan se går SSD:n som den ska, iaf i hastighet.
Den utklassar min D:-disk och håller sig konkurrenskraftig mot den prestanda ex. Samsung EVO-diskarna verkar hålla i samma program.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Det är ungefär så bra som det låter.
Testa att köra In-place large FFTs.

Jag kör i drygt en timme med In-place large FFT och sedan lägger jag upp en printscreen här i tråden för allmän beskådan.

Tack för du och ni andra tar er tid.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Jag kör i drygt en timme med In-place large FFT och sedan lägger jag upp en printscreen här i tråden för allmän beskådan.

Tack för du och ni andra tar er tid.

Om det ramlar in fel i högt tempo så behöver du inte köra en hel timme.

Det vore intressant att se om bara ena av "Blend" och "In-place large FFTs" rapporterar fel.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om det ramlar in fel i högt tempo så behöver du inte köra en hel timme.

Det vore intressant att se om bara ena av "Blend" och "In-place large FFTs" rapporterar fel.

Har kört i drygt 20 minuter nu utan några fel alls. Jag återkommer ifall det dyker upp några.

Jag har som jag skrev i TS tagit ut det ena av mina två ram-minnen och det resulterade i färre blåskärmar. Ska jag trycka i stickan igen och testa ifall det inte dyker upp några fel med bara en sticka?

Edit: Jag skulle även vilja ha svar på varför min dator inte fungerar när man "enablar" xmp för att få ram-minnena att spinna i 1600 Mhz istället för 1333Mhz. Det är inget superproblem för mig men jag har en känsla av att det har någonting med de övriga problemen att göra. Att "enabla" xmp resulterar alltså i en svart skärm (dock mottar skärmen signal) och man måste nollställa bios för att få liv i burken igen.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Har kört i drygt 20 minuter nu utan några fel alls. Jag återkommer ifall det dyker upp några.

Jag har som jag skrev i TS tagit ut det ena av mina två ram-minnen och det resulterade i färre blåskärmar. Ska jag trycka i stickan igen och testa ifall det inte dyker upp några fel med bara en sticka?

Om inte "In-place large FFTs" ger fel så pekar det på att själva processorn mår bra.
När "Blend" ger fel men inte "In-place large FFTs" så riktas istället misstankarna mot RAM eller moderkort.
Om då bara en eller vissa stickor ger fel i "Blend", oavsett vilken slot dom sitter i, och en viss eller vissa inte ger fel oavsett slot - ja, då har man uteslutit moderkortet också.

(detta är inte 100% säkert, men är helt klart användbart)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om inte "In-place large FFTs" ger fel så pekar det på att själva processorn mår bra.
När "Blend" ger fel men inte "In-place large FFTs" så riktas istället misstankarna mot RAM eller moderkort.
Om då bara en eller vissa stickor ger fel i "Blend", oavsett vilken slot dom sitter i, och en viss eller vissa inte ger fel oavsett slot - ja, då har man uteslutit moderkortet också.

(detta är inte 100% säkert, men är helt klart användbart)

Okej, rätta mig om jag har fel. Jag har 4 olika slots på moderkortet för ram. Den stickan som sitter i nu är monterad i A2.
* Jag trycker i den andra också (A1 då det rekommenderas i moderkortets bruksanvisning).
* Kör Blend i Prime95 och ser i vilka "worker" (1-4) som det registreras fel.
* Ser vilken sticka det är som eventuellt felar.

Har jag förstått rätt och ska jag göra likt ovan?

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Okej, rätta mig om jag har fel. Jag har 4 olika slots på moderkortet för ram. Den stickan som sitter i nu är monterad i A2.
* Jag trycker i den andra också (A1 då det rekommenderas i moderkortets bruksanvisning).
* Kör Blend i Prime95 och ser i vilka "worker" (1-4) som det registreras fel.
* Ser vilken sticka det är som eventuellt felar.

Har jag förstått rätt och ska jag göra likt ovan?

Nej, vilken worker som ger fel säger snarare vilken CPU-kärna som felar. Antagligen är det inte ens CPU i ditt fall.

Det du vill ta reda på nu är vilken/vilka stickor du kan köra "Blend" med, felfritt. Hittar du en sådan så föreslår jag att du testar den i samtliga slots, för att se att det inte finns några trasiga slots. Om en sticka funkar i alla slots, och en annan inte funkar i någon slot så har du:
*En trasig sticka
*En hel sticka
*Ett helt moderkort
*En funktionell processor

(sannolikt)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nej, vilken worker som ger fel säger snarare vilken CPU-kärna som felar. Antagligen är det inte ens CPU i ditt fall.

Det du vill ta reda på nu är vilken/vilka stickor du kan köra "Blend" med, felfritt. Hittar du en sådan så föreslår jag att du testar den i samtliga slots, för att se att det inte finns några trasiga slots. Om en sticka funkar i alla slots, och en annan inte funkar i någon slot så har du:
*En trasig sticka
*En hel sticka
*Ett helt moderkort
*En funktionell processor

(sannolikt)

Jag testade att stoppa i stickan på den plats den har suttit i ett halvår innan jag tog bort den (slot A2). Datorn startade men ingen signal till skärmen. Jag tog bort stickan och startade den igen, nu stod det på skärmen att "overclocking failed" och den hittade inga diskar och inget tangentbord. Jag startade om den igen och nu fungerar den som den ska igen.

Sedan stoppade jag i sticka #2 i en annan slot (B1) och återigen ingen signal till skärmen (moderkortet ger kod 55 på den lilla displayen). Tog bort stickan och startade datorn, samma skärm som innan "overclocking failed". Sedan startade windows som vanligt.

Nu stoppade jag sticka #2 i den sista sloten (B2). "overclocking failed" kommer upp igen, jag går vidare till bios och sedan startar windows.

Ska nu köra Blend återkommer med resultat.

Edit: Alla test förutom ett avbröts direkt pga. FATAL ERROR och Hardware failure upptäcktes. Vad kan man dra för slutsats av detta?
Edit 2: Sorry, läste din post fel. Vet i alla fall nu i vilka slots minnena fungerar tillsammans. Intressant nog använder Prime95 bara ca 500 mb av de 8t gb tillgängliga minnet.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Hej,

För ett drygt halvår sedan kraschade min dator, men då jag arbetat på annan ort formaterade jag om den och återinstallerade Windows (8) för någon vecka sedan.
När jag sedan började använda datorn fick jag dessa blåskärmar under kort tid (letade efter uppdateringar/ drivrutiner):

memory_management (4 gånger)
system_thread_exception_not_handled (2 gånger)
irql_not_less_or_equal (4 gånger)
page_fault_in_nonpaged_area (3 gånger)
execute_to _non_executable_memory (1 gång)

Sedan dess har jag installerat drivrutiner till moderkort och grafikkortet samt tagit ut en sticka RAM-minne då datorn verkar fungera bättre på just denna.
De blåskärmar jag fått sedan dessa åtgärder, cirka 3 veckors tid är:

system_service_exception (1 gång)
execute_to _non_executable_memory (1 gång)
critical_process_died (1 gång)
dpc_watchdog_violation (1 gång)
kernel_security_check_failure (4 gånger)
page_fault_in_nonpaged_area (4 gånger)
memory_management (2 gånger)

Min hårdvara är:

Chassi: Fractal Design Define R4
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8,730W
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Ram: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD: Kingston SSD V300 120GB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2

Kan tillägga att ända sen jag byggde ihop den har RAM-minnena gått på 1333 Mhz och det går inte köra dem i 1600 Mhz, får bara svart skärm. Har fått blåskärmar sedan jag byggde den.
Är fruktansvärt trött på den här burken och om det är någon vänlig själv som har en aning om vad jag kan göra för att få den att fungera någorlunda normalt är jag väldigt tacksam för svar.

Har du prövat återställa bios helt och eventuellt flasha senaste bios på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Jag testade att stoppa i stickan på den plats den har suttit i ett halvår innan jag tog bort den (slot A2). Datorn startade men ingen signal till skärmen. Jag tog bort stickan och startade den igen, nu stod det på skärmen att "overclocking failed" och den hittade inga diskar och inget tangentbord. Jag startade om den igen och nu fungerar den som den ska igen.

Sedan stoppade jag i sticka #2 i en annan slot (B1) och återigen ingen signal till skärmen (moderkortet ger kod 55 på den lilla displayen). Tog bort stickan och startade datorn, samma skärm som innan "overclocking failed". Sedan startade windows som vanligt.

Nu stoppade jag sticka #2 i den sista sloten (B2). "overclocking failed" kommer upp igen, jag går vidare till bios och sedan startar windows.

Ska nu köra Blend återkommer med resultat.

Edit: Alla test förutom ett avbröts direkt pga. FATAL ERROR och Hardware failure upptäcktes. Vad kan man dra för slutsats av detta?
Edit 2: Sorry, läste din post fel. Vet i alla fall nu i vilka slots minnena fungerar tillsammans. Intressant nog använder Prime95 bara ca 500 mb av de 8t gb tillgängliga minnet.

Så när du kör "Blend" blir det fel direkt, oavsett vilken RAM-sticka och placering av RAM-sticka? Har jag förstått dig rätt då?

Man kan säga åt programmet att allokera mer minne på samma gång. Men det verkar inte så intressant i det här fallet.

Vad betyder felkod 55?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Så när du kör "Blend" blir det fel direkt, oavsett vilken RAM-sticka och placering av RAM-sticka? Har jag förstått dig rätt då?

Man kan säga åt programmet att allokera mer minne på samma gång. Men det verkar inte så intressant i det här fallet.

Vad betyder felkod 55?

Nu har jag gjort det du skrev. Jag döpte den ena stickan till A och den andra till B. Slotarna döpte jag till 1-4, sett från vänster. Med "fungerar" menar jag att det inte blir några fel under Blend. Felkoden 55 försöker jag leta upp i bruksanvisningen för tillfället.

A1 fungerar, A2 fungerar, A3 startar inte datorn, A4 fungerar

B1 fungerar, B2 fungerar (vid start gav den blåskärmen system_service_exception), B3 fungerar (Gpu Tweak kunde inte starta pga "memory could not be read", B4 fungerar men vid start började C:disken reparera sig.

(Gpu Tweak är övervaknings-/ klockningsprogramvaran som följde med mitt grafikkort när jag köpte det.)

Edit: A + B ger fel i Blend i alla slotar jag hittills testat

Skrivet av MacAllan:

Har du prövat återställa bios helt och eventuellt flasha senaste bios på moderkortet?

Ja, det var bland annat det jag gjorde då jag fick blåskärmar med tätast mellanrum. Alltså första "blåskärmsdelen" av min trådstart.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Nu har jag gjort det du skrev. Jag döpte den ena stickan till A och den andra till B. Slotarna döpte jag till 1-4, sett från vänster. Med "fungerar" menar jag att det inte blir några fel under Blend. Felkoden 55 försöker jag leta upp i bruksanvisningen för tillfället.

A1 fungerar, A2 fungerar, A3 startar inte datorn, A4 fungerar

B1 fungerar, B2 fungerar (vid start gav den blåskärmen system_service_exception), B3 fungerar (Gpu Tweak kunde inte starta pga "memory could not be read", B4 fungerar men vid start började C:disken reparera sig.

(Gpu Tweak är övervaknings-/ klockningsprogramvaran som följde med mitt grafikkort när jag köpte det.)

Edit: A + B ger fel i Blend i alla slotar jag hittills testat

Hur långa test har du kört?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Hur långa test har du kört?

Eftersom det direkt anger fel så konstaterade jag om det fungerar eller inte på 1-2 minuters stresstest. Jag ser det mer som en svag indikator på om det är värt att använda kombinationen (sticka/ slot) i nästa del av mitt laborerande.

Jag har nu börjat para ihop stickorna på liknande vis som i förra experimentet/ felsökandet.

A2B4 gav fel direkt när testet började.
A2B1 ger mig för tillfället gåshud. De har tillsammans klarat av test 1 av Blend och är i skrivande stund inne på hela 8 minuter utan fatalt fel.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Eftersom det direkt anger fel så konstaterade jag om det fungerar eller inte på 1-2 minuters stresstest. Jag ser det mer som en svag indikator på om det är värt att använda kombinationen (sticka/ slot) i nästa del av mitt laborerande.

Jag har nu börjat para ihop stickorna på liknande vis som i förra experimentet/ felsökandet.

A2B4 gav fel direkt när testet började.
A2B1 ger mig för tillfället gåshud. De har tillsammans klarat av test 1 av Blend och är i skrivande stund inne på hela 8 minuter utan fatalt fel.

Jag antar att du avbryter testet när fel rapporteras. Vad jag undrade va hur länge du testat dom konfigurationer som inte skapat felaktiga resultat.
Om du inte kör tillräckligt länge så kan ju slutsatserna bli fel.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag antar att du avbryter testet när fel rapporteras. Vad jag undrade va hur länge du testat dom konfigurationer som inte skapat felaktiga resultat.
Om du inte kör tillräckligt länge så kan ju slutsatserna bli fel.

Ja, jag avbröt testerna direkt när fel rapporterade, dvs direkt.

Så som jag har gjort nu är att jag hittat en kombination av båda stickorna som inte ger fel direkt i testet och kör dem längre. Har inte bestämt hur långt stresstest jag ska köra men nu är A2B1 inne på 35 minuter. Hur länge skulle du rekommendera att jag testar för att säkerställa att det är stabilt?

Jag tycker att det är märkligt hur båda stickorna har problem vid någon slot (speciellt B-stickan) men ändå kan den andra stickan fungera i sloten. Ser inte var själva problemet är.

Ingen av stickorna är helt trasiga och ingen av slotarna verkar inte vara helt trasiga . Å andra sidan är verkligen inte elektronik min starka sida.

Visa signatur

Asus pb287q / Fractal Design Define R4 / be quiet! Pure Power L8,730W / ASUS Z87-PRO ATX / Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) / Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP / ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Kingston SSD V300 120GB / WD Intern Hårddisk Caviar Black 1TB / ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Ja, jag avbröt testerna direkt när fel rapporterade, dvs direkt.

Så som jag har gjort nu är att jag hittat en kombination av båda stickorna som inte ger fel direkt i testet och kör dem längre. Har inte bestämt hur långt stresstest jag ska köra men nu är A2B1 inne på 35 minuter. Hur länge skulle du rekommendera att jag testar för att säkerställa att det är stabilt?

Jag tycker att det är märkligt hur båda stickorna har problem vid någon slot (speciellt B-stickan) men ändå kan den andra stickan fungera i sloten. Ser inte var själva problemet är.

Ingen av stickorna är helt trasiga och ingen av slotarna verkar inte vara helt trasiga . Å andra sidan är verkligen inte elektronik min starka sida.

Om minnesplatser strular på en modern dator är det nästan garanterat CPU'n eller CPU sockeln som är trasig/skadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffeellaann:

Ja, jag avbröt testerna direkt när fel rapporterade, dvs direkt.

Så som jag har gjort nu är att jag hittat en kombination av båda stickorna som inte ger fel direkt i testet och kör dem längre. Har inte bestämt hur långt stresstest jag ska köra men nu är A2B1 inne på 35 minuter. Hur länge skulle du rekommendera att jag testar för att säkerställa att det är stabilt?

Jag tycker att det är märkligt hur båda stickorna har problem vid någon slot (speciellt B-stickan) men ändå kan den andra stickan fungera i sloten. Ser inte var själva problemet är.

Ingen av stickorna är helt trasiga och ingen av slotarna verkar inte vara helt trasiga . Å andra sidan är verkligen inte elektronik min starka sida.

Ingenting här är 100% ännu. Men det är förstås intressant att A2B1 funkat i 35 minuter när många konfigurationer felar på en gång.
Tillfälligheter kan också ha påverkat dina resultat.
Frågan är nu om det är moderkortet och/eller CPU det är fel på.
(Har det inte genererat fel på 35 minuter så är det antagligen ingen stor felkälla iaf. När allt är utrett så rekommenderar jag att du kör ett längre test.)

Skrivet av Svensktiger:

Om minnesplatser strular på en modern dator är det nästan garanterat CPU'n eller CPU sockeln som är trasig/skadad.

Hur utesluter du moderkortet?