överklocka processor AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor

Permalänk
Medlem

överklocka processor AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor

Hej.
Jag tänkte överklocka min processor AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor

Jag har köpt ny vattenkylning Corsair hydro h110

Jag tänkte använda AMD overdrive autoclock

Hur mycket vågar man överklocka denna processor?

tänker spela dom nya spelen gta 5, har en del lagg just nu

Har radeon hd 7970

Permalänk
Avstängd

Gränsen brukar ligga runt 4ghz på dom vid 1.45v. Men gör det i bios då overdrive drar en heldel prestanda att ha igång i bakgrunden. Oc beror lite vilket moderkort du kör med. Så du har kylning på wrm kretsarna annas kan det gå illa. grillade ett msi kort en gång med den cpu:n. Tror det hette msi 870 c45

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Läs dom klistrade överklockningstrådarna och klocka genom BIOS istället för att använda autoclock.
Min erfarenhet, på ett ungefär: Vissa stöter på lite problem redan vid typ 3,7GHz, andra tar sig över 4GHz.
Med mer extrem kylning händer det förstås att man kommer betydligt längre.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Klocka via program kan krångla till det. Höj bara "CPU Clock Ratio" till x17 exempelvis. Men multiplicera alltid med 200 (200x17 = 3400) = 3.4GHz.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta x18,5=3,7 GHZ i Bios ,men fick blue screen måste man höja volten på nått vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swezar:

Hej.
Jag tänkte överklocka min processor AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor

Jag har köpt ny vattenkylning Corsair hydro h110

Jag tänkte använda AMD overdrive autoclock

Hur mycket vågar man överklocka denna processor?

tänker spela dom nya spelen gta 5, har en del lagg just nu

Har radeon hd 7970

Vad har du för moderkort och märke + hur många watt är ditt PSU på?

Skrivet av Swezar:

Jag testade att ta x18,5=3,7 GHZ i Bios ,men fick blue screen måste man höja volten på nått vis

För att få en så stabil klock som möjligt bör man ändra mer än bara multiplier och "Volten", men kort svar ja man ska ändra "Volten".....

Enklast är om du först googlar och läser igenom ett antal olika guider för just Phenom II överklockning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är Gigabyte GA-MA790XT-UD4p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swezar:

Jag testade att ta x18,5=3,7 GHZ i Bios ,men fick blue screen måste man höja volten på nått vis

Du har uppenbarligen noll koll på överklockning, och det är OK.
Lösningen är att läsa på om överklockning. Använd dom klistrade trådarna, eller googla om du hellre vill det.
Återkom med dom frågor som uppstår.

Permalänk
Medlem

Nu har jag överclockat processorn till 3.8 ghz och V=1,4375 funkar rätt bra, har fått nån bluescreen medans jag har testat mig fram genom videos Osv. ligger på 40-43 grader. Vad händer om man maxar Volten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swezar:

Nu har jag överclockat processorn till 3.8 ghz och V=1,4375 funkar rätt bra, har fått nån bluescreen medans jag har testat mig fram genom videos Osv. ligger på 40-43 grader. Vad händer om man maxar Volten?

det blir snorvarmt, undvik

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |