Permalänk
Medlem

Vad for natagg?

Hejsan!

Forst och framst, har inte AAO pa min stationara dator och flickvannen anvander min laptop just nu. (Bor i Irland..) sa ber om ursakt for skrivning!

Har byggt min forsta egna dator nu, efter lite tips och hjalp fran SweClockers och andra sidor och samt en ganska tight budget sa har jag just nu:

Citat:

Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 (Rev 1.0)
PSU: Corsair CS650M
RAM: 16GB Avexir Core Series (Blue) 1600 mhz
CPU: Intel Core i5 4690K (Devils canyon)
CPU Cooler: Corsair H75 Liquid Cooler
GPU: Sapphire R9 290 Vapor-OX OC 4GB
SSD: Sandisk X300 256 GB
HDD: WD 1TB Blue
Chassi: Corsair 200R (Glas panel)

Tanker kopa ett nytt natagg, men vet inte vilket jag bor kopa.

Antingen ett Corsair RM 850 som uppgradering (Just da att mina flaktar, chassi och cooler ar Corsair)
Ar det nagot att rekommendera eller bor jag satsa pa nagot annat?

MVH
CptFap

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta ut ditt nuvarande nätagg, är det trasigt? Annars vore det nog bra om du talade om varför du vill byta, så att vi vet vad det är du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta agg?

Permalänk
Medlem

EVGA SuperNOVA 750 G2 är ju väldigt omtyckt av allt och alla.

Du kan ju iofs lägga till svenskt tangentbord oavsett om ÅÄÖ finns fysiskt målade på tangenterna.

Permalänk
Medlem

1. Vad har du för budget?
2. Varför 850w?
3. Vill du ha modulärt?
4. Behöver det vara tyst/semi-passivt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cptfap:

Hejsan!

Forst och framst, har inte AAO pa min stationara dator och flickvannen anvander min laptop just nu. (Bor i Irland..) sa ber om ursakt for skrivning!

Har byggt min forsta egna dator nu, efter lite tips och hjalp fran SweClockers och andra sidor och samt en ganska tight budget sa har jag just nu:

Tanker kopa ett nytt natagg, men vet inte vilket jag bor kopa.

Antingen ett Corsair RM 850 som uppgradering (Just da att mina flaktar, chassi och cooler ar Corsair)
Ar det nagot att rekommendera eller bor jag satsa pa nagot annat?

MVH
CptFap

byt inte ditt nätagg om det funkar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Hejsan!

Forst och framst, har inte AAO pa min stationara dator och flickvannen anvander min laptop just nu. (Bor i Irland..) sa ber om ursakt for skrivning!

Har byggt min forsta egna dator nu, efter lite tips och hjalp fran SweClockers och andra sidor och samt en ganska tight budget sa har jag just nu:

Tanker kopa ett nytt natagg, men vet inte vilket jag bor kopa.

Antingen ett Corsair RM 850 som uppgradering (Just da att mina flaktar, chassi och cooler ar Corsair)
Ar det nagot att rekommendera eller bor jag satsa pa nagot annat?

MVH
CptFap

CS är väl inte det bästa agget, men känns helt onödigt att byta speciellt till RM.

Största frågan är ju som andra nämnt är varför 850 watt och varför byta?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kopte detta agg da jag hade en budget nar jag byggde datorn, 650w kanns val OK, men da mitt grafik kort rekommenderar ett agg 750w eller mer vill jag byta ut det for att vara pa sakra sidan!

Vill garna ha ett modulart agg, budget: 200 euro (~1800 sek)

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cptfap:

Jag kopte detta agg da jag hade en budget nar jag byggde datorn, 650w kanns val OK, men da mitt grafik kort rekommenderar ett agg 750w eller mer vill jag byta ut det for att vara pa sakra sidan!

Rekommendationerna ska alltid tas med en skopa salt, de är alltid grovt överdrivna (tillverkarna kan ju inte veta vad resten av datorn består av). Din dator drar runt 300W vid full belastning, så 650W är väl om något mer än du behöver. Men om du absolut vill byta nätagg ändå så är som sagt EVGA SuperNova G2 en bra serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Rekommendationerna ska alltid tas med en skopa salt, de är alltid grovt överdrivna (tillverkarna kan ju inte veta vad resten av datorn består av). Din dator drar runt 300W vid full belastning, så 650W är väl om något mer än du behöver. Men om du absolut vill byta nätagg ändå så är som sagt EVGA SuperNova G2 en bra serie.

Tack! Kollar upp den just nu Ligger ca pris 115 british pounds i UK for 850w

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Jag kopte detta agg da jag hade en budget nar jag byggde datorn, 650w kanns val OK, men da mitt grafik kort rekommenderar ett agg 750w eller mer vill jag byta ut det for att vara pa sakra sidan!

Vill garna ha ett modulart agg, budget: 200 euro (~1800 sek)

Det är för hel dator med cpu,HDD och grafikkort osv får du tänka på. Sen sätter dom allt ifrån 500 watt till 750 watt är för vissa tro att 300kr 750 watts agg är så himla bra, sen undrar dom varför proppen går när dom spelar:P

Hur som kör vidare med agget du har, om du inte vill ha nytt för just semipassiv drift på fläkten i agget och modulärt. Som jag såg du nämnde.

Så är ju evga g2 ett fint val finns från 750 till över 1000 watt 750 watt är mer än nog för den dator du har idag (så länge du inte ska köra dubbla kort och klocka)´.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är för hel dator med cpu,HDD och grafikkort osv får du tänka på. Sen sätter dom allt ifrån 500 watt till 750 watt är för vissa tro att 300kr 750 watts agg är så himla bra, sen undrar dom varför proppen går när dom spelar:P

Hur som kör vidare med agget du har, om du inte vill ha nytt för just semipassiv drift på fläkten i agget och modulärt. Som jag såg du nämnde.

Så är ju evga g2 ett fint val finns från 750 till över 1000 watt 750 watt är mer än nog för den dator du har idag (så länge du inte ska köra dubbla kort och klocka)´.

Sag att jag kan kopa den i 750w med! Har Corsair generellt daliga agg dock?

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Corsair har generellt ganska bra agg, men RM-serien har fått en del välförtjänt kritik och är för dyrt sätt till vad man får för pengarna. EVGA G2 är isf ett mycket bättre val.
Även 750W är galet overkill med bara ett grafikkort. Sweclockers hela testdator med ett likadant grafikkort som du har drog knappt 400W. Rekommendationerna för nätaggregat sätts alltid skyhögt bara för att tillverkarna vet att visa köper nätagg för 200:- från kina eller har typ 20 HDDs i datorn.

Här ser du förbrukningstabellen för Swecs grafikkortstester

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Sag att jag kan kopa den i 750w med! Har Corsair generellt daliga agg dock?

Beror på hur man ser på det.

Dom har gjort budget agg sen 2011, börja med CX och sen GS och sist RM. Lurar helt enkelt kunderna att Corsair fortfarande är ett premium märke.

När sanningen är helt annan.AX och HX är dom enda som är bra från dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Corsair har generellt ganska bra agg, men RM-serien har fått en del välförtjänt kritik och är för dyrt sätt till vad man får för pengarna. EVGA G2 är isf ett mycket bättre val.
Även 750W är galet overkill med bara ett grafikkort. Sweclockers hela testdator med ett likadant grafikkort som du har drog knappt 400W. Rekommendationerna för nätaggregat sätts alltid skyhögt bara för att tillverkarna vet att visa köper nätagg för 200:- från kina eller har typ 20 HDDs i datorn.

Här ser du förbrukningstabellen för Swecs grafikkortstester
http://www.sweclockers.com/image/diagram/9381?k=52a65e3c0fff0...

Hmm.. Far mig att tanka en del haha Trodde jag lag minnst pa 550-600w med allt jag har haha!

Skrivet av Broken-arrow:

Beror på hur man ser på det.

Dom har gjort budget agg sen 2011, börja med CX och sen GS och sist RM. Lurar helt enkelt kunderna att Corsair fortfarande är ett premium märke.

När sanningen är helt annan.AX och HX är dom enda som är bra från dom.

Hmm OK Satasde pa Corsair da jag tyckte looken var ganska nice fran en build jag sa pa YouTube haha

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cptfap:

Hmm.. Far mig att tanka en del haha Trodde jag lag minnst pa 550-600w med allt jag har haha!

Värt att notera är att Sweclockers testdator kör med en överklockad Core i7-4960X, som drar en hel del mer ström än din 4690K (ca 70W mer oklockad). Mätvärdena är sedan vad nätagget drar från väggen, så man får dra av ~10% om man vill veta vad nätagget faktiskt levererar (p.g.a. nätaggets effektivitet). Så med din dator landar du nog som sagt runt 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Värt att notera är att Sweclockers testdator kör med en överklockad Core i7-4960X, som drar en hel del mer ström än din 4690K (ca 70W mer oklockad). Mätvärdena är sedan vad nätagget drar från väggen, så man får dra av ~10% om man vill veta vad nätagget faktiskt levererar (p.g.a. nätaggets effektivitet). Så med din dator landar du nog som sagt runt 300W.

Da skiter jag att kopa nytt agg an sa lange da Tackar alla for hjalp och tips!

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cptfap:

(Just da att mina flaktar, chassi och cooler ar Corsair)

Varför skulle det vara en anledning? Spelar ingen roll om det är samma märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Varför skulle det vara en anledning? Spelar ingen roll om det är samma märke.

Just for the looks Vet att det ar dumt men.. heh

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue