Dell XPS 7100 - bilden fryses vid uppstart

Permalänk
Medlem

Dell XPS 7100 - bilden fryses vid uppstart

Hej!
Mitt andra forumsinlägg, och i detta fallet handlar det inte om min egna dator utan min pappas. Han ringde för någon minut sen och var mycket upprörd att bilden, dock inte ljud osv, frös efter bara någon minut efter uppstart. Lagomt bra på datorer som jag är så var det första jag kom och tänka på att grafikkortet äntligen givit vika, då jag för någon månad sen kollade igenom hans dator och upptäckte att vid svag ansträngning (World of Tanks, lägsta inställningarna) den kom upp i 95-98 grader värme på bara några sekunder.
Datorn hans är en färdigbygd Dell XPS 7100, och söker man om det kvickt på nätet hittar man inte så mycket skrivet om den. Försökte ta reda på vilket moderkort det var i den och vilka sockets osv den hade, men jag fick inte riktigt reda på det heller. Grafikkortet som sitter i verkar i alla fall vara en ATI Radeon HD 5870.
Frågan är nu om det är bäst att försöka hitta ett nytt grafikkort att stoppa in i datorn som skulle passa, eller om man borde skrota datorn helt och kanske bygga ihop en ny? Inte för att jag spelar WoT själv, men kan inte tänka mig att han behöver mer än den integrerade grafiken som kommer med Intel processorerna nu för tiden, så kanske man skulle kunna köra en billig lösning att bara köpa ett moderkort, ram, fläkt, chassi och CPU? Om nu datorn inte ska användas till mer än max WoT?
Ett snabbt svar är uppskattat, då har är ivrig på att bränna pengarna på något billigt redan i morgon. Tror han skulle långsiktigt sätt tjäna på att bygga ihop en lätt dator än att köpa ännu en förbyggd dator.

P.S. Jag har inte datorn framför mig nu ikväll, och kan därför inte köra några tester på den för ens imorgon förmiddag

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att den behöver blåsas ur med tryckluft? Om temperaturen går upp väldigt snabbt brukar det vara massa damm i kylflänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det är inte så enkelt att den behöver blåsas ur med tryckluft? Om temperaturen går upp väldigt snabbt brukar det vara massa damm i kylflänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

I samband med att jag kollade temperaturerna så gjorde jag faktiskt det, men även om det var extremt dammigt där inne så gjorde det inte särskilt mycket gällande temp. på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Som Lembritt säger, den är troligen igendammad.

Dessutom kommer du (din far) inte kunna köra WoT med inbyggd grafik då det kräver mer än man kan tro. Om han nu inte vill ha bildspel på lägsta grafik förstås.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om möjligheterna att byta ut grafikkortet mot något annat?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det sitter ett 460W nätaggregat. Många med samma maskin verkar ha uppgraderat till 7870, som bör dra runt WoT rätt ok i 1080p. Det är inte nåt stort steg framåt i prestanda från 5870, men du bör slippa oroa dig för kompatibilitetsproblem (200-serien funkar skumt med äldre AMD-moderkort i min erfarenhet)
7870 är (sannolikt) lite snabbare än kommande R9 370.
Du hittar ett för 1199kr på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1161229 (ca 600kr billigare än 270X med ca 5% bättre prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Det verkar som att det sitter ett 460W nätaggregat. Många med samma maskin verkar ha uppgraderat till 7870, som bör dra runt WoT rätt ok i 1080p. Det är inte nåt stort steg framåt i prestanda från 5870, men du bör slippa oroa dig för kompatibilitetsproblem (200-serien funkar skumt med äldre AMD-moderkort i min erfarenhet)
7870 är (sannolikt) lite snabbare än kommande R9 370.
Du hittar ett för 1199kr på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1161229 (ca 600kr billigare än 270X med ca 5% bättre prestanda)

Låter som precis den lösningen min pappa behöver Är du hundra att denna PowerColor Radeon HD7870 bara kan pluggas in och ersätta den gamle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

Låter som precis den lösningen min pappa behöver Är du hundra att denna PowerColor Radeon HD7870 bara kan pluggas in och ersätta den gamle?

Hundra kan jag inte vara utan att ha modellen på moderkortet. Internet verkar överens om att det ska gå bra.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20121225222116AA...
här är en som redan har uppdaterat sin xps 7100 med ett 7870: https://www.avforums.com/threads/dell-studio-xps-7100-updated...

Edit: sen kan jag ju inte heller veta dimensioner i chassit. Bäst att kolla och jämföra mot måtten som anges på specifikationssidan på prisjakt.