gaming dragon vill ha bild på mitt körkort?!

Permalänk
Medlem

gaming dragon vill ha bild på mitt körkort?!

Köpte precis det nya Wolfenstein från en sida som kallar sig http://www.gamingdragons.com/se
Gjorde ett konto och betalade genom paypal. Nyss fick jag ett mail där jag ombeds skicka in en bild på mitt körkort för att verifiera att jag är jag. Man kunde ta bort allt utom namnet och bilden.

Vad är detta för trams och är det ett försök till scam? Kan jag få tillbaka mina 160kr från paypal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte precis det nya Wolfenstein från en sida som kallar sig http://www.gamingdragons.com/se
Gjorde ett konto och betalade genom paypal. Nyss fick jag ett mail där jag ombeds skicka in en bild på mitt körkort för att verifiera att jag är jag. Man kunde ta bort allt utom namnet och bilden.

Vad är detta för trams och är det ett försök till scam? Kan jag få tillbaka mina 160kr från paypal?

Det är väl förmodligen för att verifiera din ålder? Det är ju ett vuxenspel trots allt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Det är väl förmodligen för att verifiera din ålder? Det är ju ett vuxenspel trots allt..

Kan det vara så? Känns väldigt skumt. Såhär såg mejlet ut:

"Dear Customer,
To verify your payment we need to approve that you are the real holder of the Payment account or your CC
Please send us a copy of your ID or Passport or a Driving License or a student card, it can be photographed or scanned
You can remove any information except your full name and photograph.
These steps are taken to prevent scam, fraud, theft.
Please send to support@help.gamingdragons.com

NOTE: Black and white scans/images will not be accepted. Please provide a proper quality image or scan, low resolution images will be rejected.
Keep in mind that this is only required unless our security system indicates otherwise.

Thanks."

Permalänk
Medlem

Det står något om det i deras "TOS" (användarvillkor)
http://www.gamingdragons.com/se/TOS

"The provider is entitled to adopt measures to identify the customer as well as to examine the data provided during the registration process after the submission of a payment. For that purpose, the provider is, among other things, entitled to request the customer to send a copy of his valid identity card as well as to contact the customer by phone in terms of validation or verification of the order or payment."

Så jag tror inte det är något försök till scam.
Jobbigt när det inte står på Svenska

Länk till en sida med lite omdömen på dem
https://se.trustpilot.com/review/ultimatumgamekeys.com

*edit*

Det verkar som det går att få igen pengarna om du kollar på denna sida under "-Kan jag få en återbetalning?"
www.gamingdragons.com/se/How

Där står det också om indentifikation "-vad är en identitets verifikation?"

"Vid det första inköpet kräver vi att kontrollera ordern ifall vårat bedrägeribekämpnings system varnar oss för potentiell fara. Detta görs genom att kunder kan skicka in en fotokopia av ett ID, eller körkort som visar en bild samt fullständigt namn. All annan information kan klippas ut eller censureras. Fotot kan tas med en kamera eller genom en skanner. Du kan använda olika typer av identitetskort som ett studentkort, arbetskort, ID eller körkort. Dessa åtgärder vidtas för att kontrollera och säkerställa att du verkligen är ägaren av den valda betalningsmetoden eller kreditkortet som användes vid köpet.

NOTE: Svartvita bilder kommer inte att accepteras. Vänligen skicka en bild av lämplig bildkvalitet, bild med låg upplösning kommer att avvisas.
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka, observera att detta steg endast krävs en gång."

Permalänk

Låter skumt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Låter väldigt märkligt beteende av en webshop.
Skulle nog undvika företag som håller på med konstiga saker

Det står ju att det är för att förhindra scams.
Men en scammer skulle säkert skriva likadant, så frågan vad dom sysslar med.
Har aldrig varit med om detta och har beställt en hel del från utlandet också.

Permalänk
Medlem

Japp, bad om en refund och köpte det på steam istället.

Permalänk

De ända som har rätt till att kräva ID handling av någon är Polisen, eller vid köpa av tobak, Alcohol över disk.

skicka aldrig en kopia på en idhandling via internet man vet aldrig vad motagaren gör med den och risken för identitetsstöld är väldigt stor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har en bild på mitt körkort där man endast ser bild och namn, inget personnumer eller annat. Just för dessa typer av saker, en bild och namn kan man inte göra något med. Se bara till att täcka över allt med papper och inte digitalt.

Detta är relativt vanligt, många stora företag gör lika dant. Battle.net är ett exempel, vill du ha tillbaka ditt konto är du tvungen att bevisa att du är du. Men vill man inte göra det så är det bara att göra som du precis gjorde, få tillbaka pengarna och köpa på annat håll

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Se bara till att täcka över allt med papper och inte digitalt.

Vad är det för fel på att det digitalt, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var för att du köpte via PayPal. Dom vill vara säkra på att det inte är ett stulet konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vad är det för fel på att det digitalt, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

I vissa fall kan man ta bort digitala överstrykningar. Jag vet dock inte riktigt hur och i vilka fall det är möjligt.

Att behöva skicka id är inte alls speciellt ovanligt. Du kan ju till och med använda student-id. Känns svårt att scamma någon med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

De ända som har rätt till att kräva ID handling av någon är Polisen, eller vid köpa av tobak, Alcohol över disk.

Polis, tull och diverse andra myndighetspersoner är de som har laglig rätt att kräva att du legitimerar dig, men sedan finns det många andra som du måste visa leg för på begäran om du vill göra affärer med dom så att säga.
Det sker ju i de fallen frivilligt från din sida enligt affärsregler för att exempelvis få dra nytta av petsonliga förmåner eller rabatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbe_93:

I vissa fall kan man ta bort digitala överstrykningar. Jag vet dock inte riktigt hur och i vilka fall det är möjligt.

Det är verkligen bara i särskilda undantagsfall det är möjligt överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vad är det för fel på att det digitalt, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Som de ovanför sagt, i vissa fall är det möjligt. Säkra före det osäkra så att säga
Jag körde med silvertejp

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Detta är helt normal, detta gör återförsäljare för att kunna skydda sig själva mot återclaims från tex paypal.

Köper man en nyckel kan du som kund säga att det inte var du som beställde och återkräva dina pengar. Därför vill de verifiera att det du är du så de inte blir lurade.

Logiskt enligt mig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Som de ovanför sagt, i vissa fall är det möjligt. Säkra före det osäkra så att säga
Jag körde med silvertejp

Det är bara möjligt om man gör det möjligt.
Tar du en vanlig bild och ritar över informationen med en svart ruta och sparar i ett vanligt bildformat så är det omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Detta är helt normal, detta gör återförsäljare för att kunna skydda sig själva mot återclaims från tex paypal.

Köper man en nyckel kan du som kund säga att det inte var du som beställde och återkräva dina pengar. Därför vill de verifiera att det du är du så de inte blir lurade.

Logiskt enligt mig.

Jag fick göra detta när jag hämtade en köpt vara på media mark. Dem scannade mitt körkort. I detta fall är det online och namn och bild är ok men skulle aldrig ge ut mer än så (även om man vid de flesta registreringar redan gör det....)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Detta är "normalt" på många utlänska webshoppar.

Dessutom krav ifrån ex blizzard vid account reclaim, secret password recovery osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De ända som har rätt till att kräva ID handling av någon är Polisen, eller vid köpa av tobak, Alcohol över disk.

skicka aldrig en kopia på en idhandling via internet man vet aldrig vad motagaren gör med den och risken för identitetsstöld är väldigt stor.

Väldigt stor kan jag knappast hålla med om.
Skickar du det till någon skum sida lr så, ja fine.

Men företag som blizzard osv känner jag mig knappast "rädd" för att skicka.
Eller företag jag känner mig trygg med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fronix:

Som de ovanför sagt, i vissa fall är det möjligt. Säkra före det osäkra så att säga
Jag körde med silvertejp

Det är nog enklare att gissa siffrorna om du tejpar över än om du helt enkelt drar ett streck i paint.

Sparar man bilden som jpg, png, gif eller dylikt är det helt omöjligt att titta under någon ändring.

Permalänk
Medlem

Mindre sidor som säljer spel, främst gråzonsimporter brukar kunna ha det här lite då och då. Så länge du ser till att täcka över allt annat än bild och ansikte så spelar det ju ingen roll. Som andra nämna så är det för att skydda sig själva mot folk som handlar med stulna paypalkonton eller kreditkort och dylikt. Hade dock ingen aning att man kunde ta bort digitala överstrykningar, låter väldigt avancerat. Ska man ta på sig foliehatten nu och köpa svart, tjockt papper för att gardera sig för framtiden?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

I vissa fall kan man ta bort digitala överstrykningar. Jag vet dock inte riktigt hur och i vilka fall det är möjligt.

Att behöva skicka id är inte alls speciellt ovanligt. Du kan ju till och med använda student-id. Känns svårt att scamma någon med det.

Njae det kan väl ha funnits pdf'er eller liknande där dom bara gjorde bakgrunden svart.
Så svart text mot svart bakgrund, men gick ju att låsa upp dokumentet på något vis och bara kopiera texten..
Men har du en jpg med en svart ruta så lär det ju inte sparas så du kan titta under rutan

Permalänk
Medlem

Hädanefter kan du använda dig av Swedbank e-kort och göra köp (finns säkert något liknande för andra banker), där får du ett nytt kortnummer och du kan limitera hur mycket som ska vara möjligt att dra och hur länge det ska gälla, köper du ett spel för 160 spänn sätter du helt enkelt in 160:- på det kortet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bara statliga instanser som har rätt att kräva ja men samtidigt måste ju affären kunna neka ett köp om du inte kan uppvisa att du är du. Fanns ju exempel för några år sen när 90 årige Sixten eller vad han nu hette blev nekad att köpa folkpilsner till PRO mötet bara för att han inte hade leg med sig.

Fick skicka in bild när jag skulle ändra land på battle.net och sen tror jag även att PayPal har begärt in det vid något tillfälle, så helt klart att det förekommer

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av abbe_93:

I vissa fall kan man ta bort digitala överstrykningar. Jag vet dock inte riktigt hur och i vilka fall det är möjligt.

Att behöva skicka id är inte alls speciellt ovanligt. Du kan ju till och med använda student-id. Känns svårt att scamma någon med det.

Det absolut säkraste är att stryka över nummer osv sen ta en print screen på bilden du jobbar med.
Då finns ingen information alls om vad som befinner sig bakom markeringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Detta är "normalt" på många utlänska webshoppar.

Dessutom krav ifrån ex blizzard vid account reclaim, secret password recovery osv.

Blizzard har jag skickat scannat\fottat körkort till.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync