Är det värt det?2 st r9 290x vs ett GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du glömmer tri-x kylaren på steroider, Vapor-x. Den är ytterligare ännu bättre. Den är riktigt tyst.

Nej, den är mindre högljudd. Men knappast riktigt tyst... Få kort i prestandasegmentet idag som lever upp till 'tyst'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Tycker det verkar som vi har ungefär samma syn på saken, det jag menar med falsk marknadsföring är mer vad som är missvisande mot konsumenter snarare än den juridiska definitionen på ordet.

Titan Z exkluderas på grund av priset som är så högt att det nog faktiskt är ett beräkningskort för de flesta som använder det, något jag inte tror stämmer för 295x2 eller GTX690 för den delen. Jag har ingen insyn i hur många som använder GPU:er som beräkningskort så mina teorier om det är ganska ogrundade och stämmer säkert inte till 100%.

Med det sagt tycker jag fortfarande att kort som marknadsförs mot gamers borde marknadsföras med den mängd minne som gamers kommer att kunna använda, jag skulle mycket väl kunna se framför mig att någon väljer ett GTX690 över ett GTX780Ti exempelvis för att GTX690 "har mer minne" med syftet att använda kortet för gaming i höga upplösningar eller nåt där mycket minne är viktigt. Mina exempel blir lite föråldrade här men det får vi leva med. Jag kommer själv ihåg besvikelsen när jag insåg att mitt GTX295 bara kunde använda ~870MB minne när det stog 1,7GB eller vad det nu var överallt.

Fem år senare har jag (och likaså du gissar jag) lärt mig lite mer om vad det är för hårdvara jag finner så intressant men hade vi verkligen koll på sånt inför vårt första bygge? Det här handlar inte om AMD vs NVIDIA för båda gör samma sak men det är fortfarande fel, tycker jag i alla fall. Visst är det juridiskt försvarbart men det är även CopySwede och TV-avgift.

I mina första byggen visste jag inte ens vad VRAM var så Är rätt förvånad att jag köpte något som ens passade.

En mellan lösning de hade kunnat göra så alla blir nöjda hade kunnat varit att skriva allt minne men sedan en notis om att DirectX & OpenGL endast kan utnyttja en vis del. CopySwede... ja du... CopySteal hade nog varit ett lämpligare namn.

Skrivet av roxkz:

Nej, den är mindre högljudd. Men knappast riktigt tyst... Få kort i prestandasegmentet idag som lever upp till 'tyst'.

Sant, allting är relativt. Men det är i jämförelse med andra kort betydligt tystare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Tycker det verkar som vi har ungefär samma syn på saken, det jag menar med falsk marknadsföring är mer vad som är missvisande mot konsumenter snarare än den juridiska definitionen på ordet.

Titan Z exkluderas på grund av priset som är så högt att det nog faktiskt är ett beräkningskort för de flesta som använder det, något jag inte tror stämmer för 295x2 eller GTX690 för den delen. Jag har ingen insyn i hur många som använder GPU:er som beräkningskort så mina teorier om det är ganska ogrundade och stämmer säkert inte till 100%.

Med det sagt tycker jag fortfarande att kort som marknadsförs mot gamers borde marknadsföras med den mängd minne som gamers kommer att kunna använda, jag skulle mycket väl kunna se framför mig att någon väljer ett GTX690 över ett GTX780Ti exempelvis för att GTX690 "har mer minne" med syftet att använda kortet för gaming i höga upplösningar eller nåt där mycket minne är viktigt. Mina exempel blir lite föråldrade här men det får vi leva med. Jag kommer själv ihåg besvikelsen när jag insåg att mitt GTX295 bara kunde använda ~870MB minne när det stog 1,7GB eller vad det nu var överallt.

Fem år senare har jag (och likaså du gissar jag) lärt mig lite mer om vad det är för hårdvara jag finner så intressant men hade vi verkligen koll på sånt inför vårt första bygge? Det här handlar inte om AMD vs NVIDIA för båda gör samma sak men det är fortfarande fel, tycker jag i alla fall. Visst är det juridiskt försvarbart men det är även CopySwede och TV-avgift.

Till TS:

Det beror på:

GTX980 om du har dålig ventilation i chassit eller kan offra lite prestanda för att undvika eventuellt krångel (lite som någon som köper en 4790K men inte överklockar).

290X Crossfire om du har bra ventilation och kan tänka dig lite extra pyssel för att få rätt rejält med extra prestanda under rätt förutsättningar (lite som någon som sitter kvar med en 2600K i 5GHz trots en massa värme och lite krångel imellanåt).

Mina jämförelser kanske är rätt dåliga men ignorera det inom paranteserna om det låter underligt.

Dold text

Det är precis så jag tycker också, och att det är nästan lika illa som "fulingen" med 970. Det är just vad jag tycker

Permalänk
Medlem

Är "N" fanboi... Men de två alternativen går inte ens diskutera... 2st 290x utpresterar ett 980 så det bara sjunger om det, nått hädiskt. Skulle rekommendera ett getöga på prestanda -index. /mvh

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag vet skillnad på hårdvara och mjukvara, bilexempel är ju alltid roligt. 295x2 är som en ferrari som går lika snabbt som en fiat på vägarna men på bana får den 400hk mer helt plötsigt och detta enbart 2år efter lanseringen.

970 är kass marknadsföring jag har inte förnekat det och likaså 295x2. Det är vad jag tycker.

Hej!

Det har hittills alltid varit så att vare sig du kör SLI (Nvidia) eller CF (AMD) så har du alltid bara kunnat använda hälften av kortens sammanlagda mängd VRAM. Jag kan hålla med om att det känns ruttet att tillverkarna skriver den sammanlagda mängden VRAM på lådan med ett dual-GPU kort, eftersom många då tror att detta även fungerar till spel vilket det alltså hittills inte gjort. Det är möjligt att DX12 kan komma att ändra detta, men jag tror knappast det kommer bli så. Dessutom skulle man med största sannolikhet få minskad fps jämfört med om korten hade en spegling av varandras VRAM som det är i dagsläget. Hur som helst så det är alltså ingen falsk marknadsföring för ex. i Nvidias fall med Titan Z så har kortet verkligen 12GB VRAM, men bara 6GB per GPU, och bara 6GB kan i nuläget användas i spel, precis som i fallet med R9 295X.

Såå... om detta inte gick fram av inlägget ovan så gör Nvidia och AMD precis samma sak i sin marknadsföring av dubbel GPU-kort. Vad Nvidia gjorde med GTX970 handlar inte ens om samma sak, de ena har överhuvudtaget inte något med det andra att göra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag gor ett Sapphire R9 290 Vapor-X 4 GB och ar javligt nojd. Fick det for 199 GBP (2500 SEK) under en sale i UK. Funderar pa att slanga pa ett till i framtiden!

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue