Permalänk
Avstängd

Lödstation för elektronik?

Hej,
Tänkte löda en liten grej på ett kretskort och undrar om en sådan här duger: http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...

Jag kommer inte använda den speciellt mycket och känner inte för att lägga ut hur mycket som helst, men den där borde väl klara jobbet?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Oja, den borde räcka gott och väl. Om du dock ska lägga ner så mycket pengar på en lödstation så rekommenderar jag Weller. Det är riktig kvalitét på dom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Oja, den borde räcka gott och väl. Om du dock ska lägga ner så mycket pengar på en lödstation så rekommenderar jag Weller. Det är riktig kvalitét på dom.

Vart kan jag hitta en sådan och ligger de i samma prisklass?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Den gör jobbet många gånger om..

Jag löder lite då och då, lagar grejer, moddar saker.. har bar en enkel lödkolv och inget annat, typ 89kr.
Men det beror på hur vass man e på att löda med.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Vart kan jag hitta en sådan och ligger de i samma prisklass?

Weller hittar du på ELFA, och dom går väl på nån hundring mer. Men som Andreas säger så är både Weller och den som du länkade i början väldigt bra grejer, och du skulle nog egentligen klara dig med någon för några hundralappar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du bara skall "hobbylöda" så håller jag helt med andreas_dock, ta någon av de billiga som K&Co har istället.

Weller är kvalitet, men hur mycket och vad skall du löda egentligen?

Man behöver inte sportbil för att handla två liter mjölk...

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Hej,
Tänkte löda en liten grej på ett kretskort och undrar om en sådan här duger: http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...

Jag kommer inte använda den speciellt mycket och känner inte för att lägga ut hur mycket som helst, men den där borde väl klara jobbet?

Ska du bara lödda något litet så har jag varit väldigt nöjd med följande station plus extra spetsar som jag köpte efter att den rekommenderades på Svensktelektronikforum. Den är lite billigare än den du länkade i alla fall

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004X25LW8/ref=ox_sc_act_t...
http://www.amazon.co.uk/Solder-Soldering-Iron-Hakko-Station/d...

Permalänk

Beror ju på vad du skall löda och hur litet det är.
Har själv lött en siren på ett kretskort från grunden med 49kronorskolv och det gick bra även med elekrtolytkondensatorer.
Men om du ska löda något mer seriöst så är det ju säkert bra med en där man kan reglera temperaturen. Spetsar går att köpa billigt, så det kvittar

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Weller, som morxy49 sa, är riktigt bra lödstationer om du ända ska köpa något för tusen lappen. Det finns gott om extra spetsar och tillbehör till dom dessutom, finns en modell på Kjell för 1299:- bla. Det finns ju även enklare lödpennor från Weller för ca 300kr om du inte har behov av att reglera temperaturen.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk

Jag löder ganska mycket, och har den för 250 spänn från Kjell och Company. Med extra lödspetsar i lite olika form klarar den allt från gitarrer till ytmonterat. Ställbar effekt, men utan display för temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar!
Verkar som denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-302-05&t... skulle passa mig då, men den fanns inte i lager och jag orkar inte åka en timme till Solna för att köpa en.
Blir nog den på Kjell ändå. Den hade de uppe i centrum och jag kan lätt fråga dem om råd.

Jag skall bl.a. löda bort en IR-mottagare och en pipande högtalare från en LED-skylt som jag styr via datorn och inte orkar med alla pip och feltolkade IR-signaler från mina TV-kontroller.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teh Daniel:

Tack för alla svar!
Verkar som denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-302-05&t... skulle passa mig då, men den fanns inte i lager och jag orkar inte åka en timme till Solna för att köpa en.
Blir nog den på Kjell ändå. Den hade de uppe i centrum och jag kan lätt fråga dem om råd.

Jag skall bl.a. löda bort en IR-mottagare och en pipande högtalare från en LED-skylt som jag styr via datorn och inte orkar med alla pip och feltolkade IR-signaler från mina TV-kontroller.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skaffa en tennsug och/eller avlödningsfläta. Billigt och underlätarrar när du skall löda bort saker.

Permalänk
Avstängd

AH de har den! Tusen tack!

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Personligen har jag också den för 250:- på kjell, fungerar kanon! Weller känns inte riktigt värt det om du bara ska löda några gånger, de är till för proffs som löder hela dagen lång eller bara väldigt ofta. Men om du har pengar över, varför inte

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Till det du beskriver att du ska löda, ska du förvisso ha en temperaturstyrd lödpenna, men det finns ingen anledning att köpa något dyrare än den enklaste de har på Kjell&Co. Jag har en Velleman VTSS5 sedan åtminstone 10-15 år, köpt på Kjell&Co, för om jag minns rätt, en hundring mer. Så länge du inte ska använda den som en industrimaskin, och löda timme efter timme, så är det en kanonmaskin, och det har inte blivit annorlunda bara för att Kjell&Co valde att ersätta Velleman med Dibotech. Får de stå på timmar i sträck bränner de ut sig, och ett nytt värme-element kostar mer än en ny maskin, men till det du beskriver är det en sån här "basic" maskin du ska ha. En dyrare påverkar inte resultatet.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Håller helt med föregående talare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också en http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni... sen några år.

Ska man bara använda för lödning enstaka gånger räcker den till bra, dyrare blir mest bara overkill.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Testpilot

Weller är ju jättefina och bra, har en själv men som andra är inne på är det inget jag skulle rekommendera som en första lödstation utan köp en billig istället, de räcker rätt långt de med.
Alla komponenter (ytmonterade) i mitt länkade galleri i min signatur (RGB-ljusstaken) lödde jag med en över tio år gammal lödstation från Biltema (billigare och analog version av den som säljer nu) och det funkade fint. Har under åren lött mängder av olika komponenter.

Anledningen till att jag köpte en Weller är för att jag löder långt mycket mer än medelsvensson och ville kosta på mig en finare lödstation, den från Biltema var som sagt över 10 år gammal och klarade inte riktigt av att smälta stora lödningar och tog ett bra tag att värma upp, min nya Wellerstation värms upp på bara några sekunder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har lött allt från D/A-omvandlare till slutsteg med en liknande denna
billig men helt ok

Har en drös olika spetsar till den samt en spetsrengörings-mojäng (glömt vad det heter), är iaf en fast massa i en burk som man doppar spetsen i då smälter lite och gör rent spetsen.
Antar att det är något liknande detta:
"mojäng"

Har även ett separat ställ för lödpennan då jag inte gillar det plastiga i stationen.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Jag kör med en 30w lödpenna från ebay, funkar fint. Har lött flertalet pannlampor och även ett antal kretskort.

Permalänk
Medlem

Många bra tips, men glöm inte flussmedel, det kan göra underverk när man löder

Nackdelen med de billiga stationerna är att de tappar temperaturen snabbt/lätt (låg termisk massa?), men de duger till det mesta. Det går ofta att dra upp temperaturen istället, om man ska löda något som leder bort mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Många bra tips, men glöm inte flussmedel, det kan göra underverk när man löder

Nackdelen med de billiga stationerna är att de tappar temperaturen snabbt/lätt (låg termisk massa?), men de duger till det mesta. Det går ofta att dra upp temperaturen istället, om man ska löda något som leder bort mycket värme.

Flusspennan de har/hade iaf, på elfa är skitbra.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Har lött allt från D/A-omvandlare till slutsteg med en liknande denna
billig men helt ok

Har en drös olika spetsar till den samt en spetsrengörings-mojäng (glömt vad det heter), är iaf en fast massa i en burk som man doppar spetsen i då smälter lite och gör rent spetsen.
Antar att det är något liknande detta:
"mojäng"

Har även ett separat ställ för lödpennan då jag inte gillar det plastiga i stationen.

Jag har samma Dibotech Lödstation för hobbybruk, och det är mycket lödstation för pengarna.

Köpte min här på marknaden för 250Kr och den var rent ny.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har samma Dibotech Lödstation för hobbybruk, och det är mycket lödstation för pengarna.

Köpte min här på marknaden för 250Kr och den var rent ny.

Min är av annat märke, men samma pryl. Kan inte kolla märke då den är i källaren sen vi fick hem vår tik som valp, snart 2 år sedan.
Men den är väldigt bra, särskilt för slantarna. Har lött ytmonterar (0805) med den, pincett och pannlupp.
Då gäller det att ha andningsteknik, de små rackarna försvinner spårlöst om man råkar andas på dem innan de är lödda haha

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Har den här från Elfa och den har fungerat bra för mig. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-540-68&t...
Se till att skaffa en bra tip till den bara.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Denna har varit guld värd för mig. När den tog slut fyllde jag den med med No clean fluss vätska jag köpte på ebay.
Flusspenna

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Väcker liv i den här gamla tråden. Är på jakt efter en lödkolv till ett quadrocopterbygge. Någon som har tips på en billig lödkolv som kan tänkas användas till det här ändamålet?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Jag har en 30W station för typ 500:- från biltema har tjänat mig väl i snart 15 år som hobbystation.kanske inte den mest advancerade eller effektivaste stationen någonsin men för priset så är jag nöjd och klarar mig gott och väl, har funktionerna jag behöver. Ställbar värme...

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Kanske kan vara något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows