Permalänk

Värt att byta grafikort?

Hejsan hejsan, är lite utav en nybörjare på det här forumet men vi får se vad dess användare går för

Tänkte bara skriva mina specs innan jag vill gå in på saken.

PC:SPECS: AMD FX 8300 Eight-Core Processor 3.30GHz, RAM 16 GB, 64x operativsystem, AMD Radeon R9 270 2GB

Så, känner att det är dags att byta grafikort ( Haft datan i ett och ett halvt år nu ungefär) och den klarar sig rätt så bra och kan ha high på rätt så många spel. Men jag undrar om grafikkortet är lite out of date? alltså att det kanske inte ens klarar next gen spelen? tror den inte kommer göra det nämligen, och jag funderar på att köpa Witcher 3 och det ska krävas en hel del sägs det men vill ju liksom inte spela det på medium? känns lite meh..

Så vill ha lite tips på nya grafikkort medans ni också kan besvara om det kommer klara spelet sådär ? Jag funderar på en gtx 770 för min budget på ett nytt graffe är 2500 max.

Tacksam för svar!!!

Permalänk
Skrivet av The Voidwalker:

Hejsan hejsan, är lite utav en nybörjare på det här forumet men vi får se vad dess användare går för

Tänkte bara skriva mina specs innan jag vill gå in på saken.

PC:SPECS: AMD FX 8300 Eight-Core Processor 3.30GHz, RAM 16 GB, 64x operativsystem, AMD Radeon R9 270 2GB

Så, känner att det är dags att byta grafikort ( Haft datan i ett och ett halvt år nu ungefär) och den klarar sig rätt så bra och kan ha high på rätt så många spel. Men jag undrar om grafikkortet är lite out of date? alltså att det kanske inte ens klarar next gen spelen? tror den inte kommer göra det nämligen, och jag funderar på att köpa Witcher 3 och det ska krävas en hel del sägs det men vill ju liksom inte spela det på medium? känns lite meh..

Så vill ha lite tips på nya grafikkort medans ni också kan besvara om det kommer klara spelet sådär ? Jag funderar på en gtx 770 för min budget på ett nytt graffe är 2500 max.

Tacksam för svar!!!

Om du vill spela the Witcher 3 på högre än medium så krävs nog en lite högre budget på grafikkort, om du nu är kräsen.
Sen så skulle nog inte en överklockning av cpu sitta fel, om du har "vettig kylning"

Permalänk
Medlem

1. Ditt nätagg är?

2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2444604 köp detta om du har tillräckligt m kraft

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av 47:an:

De flesta rekommenderar 290/290X och det skulle förmodligen passa bra även för dig. 270 var nog inte menat ge perfekt flyt med max inställning med framtidens spel. 270 har många år kvar att leva men kanske är mer lämpat för enklare spel i framtiden.

Men när jag läser att du har lite större krav på nya spel samt lite orolig hur bra det kommer att bli så går mina tankar åt annat håll. Du har en dator som presterar ok idag. Ta tillfälle och avvakta nu när dollarn är påväg ner och sommaren nalkas, då kommer du spendera mer tid till annat. Invänta prestandatest på de spel du är intresserad av och se efter vilken budget du har då efter sommaren.
Ta dig tid och fundera din situation så kommer du säkert göra bra köp.

Din dator är inte direkt gammal och finns säkert möjligheter att använda denna till annat och sikta på en ny med bra balans med övriga delar.

Okej bra! trodde att den inte skulle hålla till länge hehe, nej det vet jag haha! max inställningar på vissa stora och kraftiga spel tolereras knappt av min data men vill samtidigt ha höga inställningar så att vänta tills sommar reor är ju inte dum idé!

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

1. Ditt nätagg är?

2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2444604 köp detta om du har tillräckligt m kraft

Nätagg vet jag dock inte får kolla det imorgon!, ja en 290 skulle passa fin fint men dock är jag ute efter nvidia just för att de flesta spelen nu förtiden är optimerade just för nvidia och inte så många för amd.. men som jag sa en 770 lär det nog bli om det går ihop med mina specs? vet inte om datan kommer klara att ha det och om det ens går ihop?

Permalänk
Skrivet av Spelnörden:

Om du vill spela the Witcher 3 på högre än medium så krävs nog en lite högre budget på grafikkort, om du nu är kräsen.
Sen så skulle nog inte en överklockning av cpu sitta fel, om du har "vettig kylning"

Jo jo, medium går helt okej på witcher då ! vill dock veta om min nuvurande data klarar den på medium.

Är inte en expert på överklockning vet knappt hur man gör om vi säger så hehe. Men att höja budgeten kommer nog hända men som 47:an sa så kommer det nog bli billigare över sommaren så lite tålamod får jag nog ha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Voidwalker:

Nätagg vet jag dock inte får kolla det imorgon!, ja en 290 skulle passa fin fint men dock är jag ute efter nvidia just för att de flesta spelen nu förtiden är optimerade just för nvidia och inte så många för amd.. men som jag sa en 770 lär det nog bli om det går ihop med mina specs? vet inte om datan kommer klara att ha det och om det ens går ihop?

Ett mer korrekt påstående skulle vara att din processor inte är anpassad/optimerad för spel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Voidwalker:

Okej bra! trodde att den inte skulle hålla till länge hehe, nej det vet jag haha! max inställningar på vissa stora och kraftiga spel tolereras knappt av min data men vill samtidigt ha höga inställningar så att vänta tills sommar reor är ju inte dum idé!

*dator. Viktig skillnad ^^

Tänk på att du aldrig kan framtidssäkra din dator! Jag har sett många system som har köpts in för 30k+ som kanske varit i närheten av det bästa man kunnat köpa då, men som efter knappt två-tre år har halkat ner i prestandastegen och gås om av en (idag) stark budgetmaskin.
Så vänta med att köpa nytt grafikkort och kolla vad spelen du vill spela kommer kräva, och handla då där efter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ett mer korrekt påstående skulle vara att din processor inte är anpassad/optimerad för spel.

Mycket sant och lite fel, den har klarat av mycket stora spel på 60fps som är rätt så belagda på vilken processor man har men, jag funderar på att skaffa en i7a efter mitt köp av ett grafikkort! en i7 3370 eller något i den stilen!

Permalänk
Skrivet av The Voidwalker:

Jo jo, medium går helt okej på witcher då ! vill dock veta om min nuvurande data klarar den på medium.

Är inte en expert på överklockning vet knappt hur man gör om vi säger så hehe. Men att höja budgeten kommer nog hända men som 47:an sa så kommer det nog bli billigare över sommaren så lite tålamod får jag nog ha!

Dom rekommenderade systemkraven (tagna från cdprojectred.com) , som brukar motsvara medium är som följer:

Recommended System Requirements
Intel CPU Core i7 3770 3,4 GHz
AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
Nvidia GPU GeForce GTX 770
AMD GPU Radeon R9 290
RAM 8GB
OS 64-bit Windows 7 or 64-bit Windows 8 (8.1)
DirectX 11
HDD Space 40 GB

Så med andra ord kommer din nuvarande dator inte räcka till om du vill kunna spela i 60 fps.
Processorn är ok men grafikkortet är för klent.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ett mer korrekt påstående skulle vara att din processor inte är anpassad/optimerad för spel.

Ett ännu mera korrekt påstående skulle vara att processorn visst är anpassad/optimerad för spel.
Men man kanske inte skulle kalla den optimal för spel, då en Intel i det flesta fall presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Voidwalker:

Nätagg vet jag dock inte får kolla det imorgon!, ja en 290 skulle passa fin fint men dock är jag ute efter nvidia just för att de flesta spelen nu förtiden är optimerade just för nvidia och inte så många för amd.. men som jag sa en 770 lär det nog bli om det går ihop med mina specs? vet inte om datan kommer klara att ha det och om det ens går ihop?

Enligt SweClockers prestandaindex är 290 35% bättre och 290X 45% bättre än GTX 770. 770 har försvunnit från nästan allla stora återförsäljare och de som finns är dyrare än 290(X). Det är dessutom 2GB-versionen vilket är på gränsen till för lite i dagsläget och det blir inte bättre i framtiden. 4GB-versionen kostar ännu mera och har väl aldrig varit prisvärd.

Tror nog inte något spel är tillräckligt optimerat för att ta igen den skillnaden i prestanda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Länken ger stöd till 290/290X förslaget. De har delat in grafikkorten i olika nivåer och rekommenderar minst 3 steg upp när man byter grafikkort för att märka nån skillnad.

Artikel är för maj och de kommer med en ny uppdaterad bästa grafikkort artikel varje månad. Synd att de slutat med deras svenska version med svenska pris osv men är fortfarande bra att leta upp senaste versionen av artikel när man funderar på att köpa nytt grafikkort.