Civilingenjör - Medieteknik vs Design och Produktframtagning

Permalänk
Medlem

Civilingenjör - Medieteknik vs Design och Produktframtagning

Hej!

Har nu varit och rest under mitt gap-year mellan gymnasiet och högskolan. Har sedan tidigare valt ut två utbildningar som jag tycker verkar intressanta: Civilingenjör i Medieteknik samt civilingenjör i Design och Produktframtagning, båda dessa på KTH.

http://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/medieteknik
http://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/design-produktfram...

Nu är det ju bara så att jag har fruktansvärt svårt att bestämma mig, precis som väntat... Är väldigt intresserad av media, älskar att ljud, bild, film och att pilla i Adobes programvaror. Även grejat med webbutveckling vilket var underhållande, även om kodning och programmering inte är något jag skulle vilja syssla med på heltid. Utbildningen heter ju dock Medie, och det är viss skillnad på medie och media... Utifrån programbeskrivningen verkar det dock fortfarande intressant. Gillar även att endast 1/3 av proven består av klassiska tentor.

Kollar jag sedan på Design och Produktframtagning är jag mycket lockad av tanken att vara med och utveckla/leda ett projekt från idé till färdig produkt och försäljning.

Jag är helt enkelt rätt kluven för tillfället. Någon som har lust att ge lite insikter om dessa två utbildningar? Vad ser ni för positivt/negativt med dem? Kanske finns någon student från något av programmen här rent av?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

har själv ingen erfarenhet av programmen men är alltid värt att titta på studieplanen och se vilka kurser du gillar, det kan hjälpa dig lite i ditt val.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar medieteknik på LTH och har hört att det ska vara en viss skillnad mellan utbildningen här och den på KTH. Hur som helst så är båda civilingenjörsutbildningar vilket innebär att du kommer läsa dig spyfärdig på matte under första året. Sedan jag började i augusti förra året så har jag i stort sett bara läst matte och programmering. Just nu har jag en renodlad mattekurs (analys 2), en kurs i tillämpad matematik samt en kurs i datorgrafik vilket är nästan bara matte det också.

Om du har svårt för matte och inte tycker om matte så är nog inte civilingenjör något för dig. Samma sak med programmering för du kommer läsa många programmeringskurser.

Nu är ju utbildningen inte bara matte och programmering men första året kommer att vara det och jag tror att andra året är mycket sådant också, just för att man ska få en stadig grund att stå på. Man behöver mycket matte och programmeringskunskaper för att klara kurserna framöver. T.ex så kan du inte hålla på med datorgrafik om du inte kan linjär algebra eller om du inte kan programmera.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag pluggar medieteknik på LTH och har hört att det ska vara en viss skillnad mellan utbildningen här och den på KTH. Hur som helst så är båda civilingenjörsutbildningar vilket innebär att du kommer läsa dig spyfärdig på matte under första året. Sedan jag började i augusti förra året så har jag i stort sett bara läst matte och programmering. Just nu har jag en renodlad mattekurs (analys 2), en kurs i tillämpad matematik samt en kurs i datorgrafik vilket är nästan bara matte det också.

Om du har svårt för matte och inte tycker om matte så är nog inte civilingenjör något för dig. Samma sak med programmering för du kommer läsa många programmeringskurser.

Nu är ju utbildningen inte bara matte och programmering men första året kommer att vara det och jag tror att andra året är mycket sådant också, just för att man ska få en stadig grund att stå på. Man behöver mycket matte och programmeringskunskaper för att klara kurserna framöver. T.ex så kan du inte hålla på med datorgrafik om du inte kan linjär algebra eller om du inte kan programmera.

Slutade med att jag valde Design och produktframtagning på KTH.

Jo, förberedd på matten! Även om jag inte tycker matte är det roligaste, så har jag alltid haft lätt för det och när man väl sitter ner med det kan det faktiskt vara rätt underhållande...

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Bra val! Jag läser Maskinteknik som är ursprungsprogrammet till DoP. Programmen är väldigt lika och vi pluggar mycket tillsammans, men DoP har alltid en pågående kurs inom just Design och Produktframtagning. Blir du antagen får du ett mail från kåren någon gång innan uppropet, hett tips att ta del av den informationen

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Medlem

Matematik är ju väldigt givande tycker jag om man inte har problem med den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Slutade med att jag valde Design och produktframtagning på KTH.

Jo, förberedd på matten! Även om jag inte tycker matte är det roligaste, så har jag alltid haft lätt för det och när man väl sitter ner med det kan det faktiskt vara rätt underhållande...

Tack!

Även om du har haft lätt för matte tidigare kommer du märka att den blir ett slag i ansiktet i början. Jag började industriell ekonomi i höstas och har alltid haft lätt för matten men fyfan vad jag fick plugga. Rekommenderar verkligen att du repeterar matten i sommar, antingen genom någon sommarkurs eller att du fixar böckerna ni kommer ha i början och börjar plugga i förväg.

edit: Typos
Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Bra val! Jag läser Maskinteknik som är ursprungsprogrammet till DoP. Programmen är väldigt lika och vi pluggar mycket tillsammans, men DoP har alltid en pågående kurs inom just Design och Produktframtagning. Blir du antagen får du ett mail från kåren någon gång innan uppropet, hett tips att ta del av den informationen

Skönt att höra lite folk som rekommenderar programmet!

Skrivet av HallonsyltarN:

Även om du har haft lätt för matte tidigare kommer du märka att den blir ett slag i ansiktet i början. Jag började industriell ekonomi i höstas och har alltid haft lätt för matten men fyfan vad jag fick plugga. Rekommenderar verkligen att du repeterar matten i sommar, antingen genom någon sommarkurs eller att du fixar böckerna ni kommer ha i början och börjar plugga i förväg.

Ska försöka förbereda mig på detta med KTHs sommarmatte! Men är fortfarande beredd på ett slita ordentligt, speciellt de två första åren.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker att skräcken för matten ofta beskrivs lite överdrivet.
Matten har dessutom skurits ner och förenklats mycket jämfört med ett antal år sedan på många utbildningsprogram.
Kommer ihåg när jag själv började och var orolig att jag skulle få svårt att hänga med och kanske få underkänt på tentorna. Efter att ha fått alla rätt på ett antal tentor började jag inse att det kanske inte var så farligt ändå.
Sedan börjar man dock oroa sig för att inte räcka till för nästa steg, typ kurser på högre nivå och exjobb och så där fortsätter det... om man (som mig) har en tendens att oroa sig för saker.

Tvärtom förvånades jag över hur många som hade så dålig koll på grundläggande matte bland kurskamraterna och det verkar i snitt bli sämre för varje år. Har man ordentlig koll på gymnasiematten och är beredd på att plugga så har man dock inget att frukta.

Att tvingas plugga ordentligt kommer man dock att behöva göra och första året på en civ.ing utbildning är oftast där mycket av matten trycks in. Dock slipper man ju alla distraherande andra ämnen som fanns på gymnasiet, så man kan i princip helt fokusera på matten, vilket gör att man kan lära sig det mycket mer effektivt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Börjar efter sommaren mitt fjärde år på Medieteknik på KTH och vägde precis som du mellan DoP (aka tjejmaskin) och media. Är otroligt nöjd att det blev media till slut, det är nog det bästa beslutet som jag har tagit i mitt liv!

Är även som du och tycker om att pilla i Adobes programvaror, vilket många på media gör. Hade provat på lite programmering innan KTH i och med en kurs i Python på gymnasiet (som för övrigt var sjukt bra att ha läst då vi läser Python på media!), och intresset för programmeringen har bara växt. Har under det senaste året sysslat mycket med webbutveckling och tycker nu att det är skitkul!

Och angående matten - den är tung, men det löser sig. Se till att fokusera på god studieteknik i början så har du det.

Hoppas du blir nöjd med ditt val, annars brukar det gå att lösa en flytt mellan programmen om man pratar med studievägledaren Har du några frågor om skolan eller så, är det bara att PM:a!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED