Guildwars 2, vad tycker ni?

Permalänk

Guildwars 2, vad tycker ni?

Hej!

Efter att ha lagt WoW på hyllan för drygt 2 år sedan så börjar jag och kompisen bli sugna på något nytt spel (liknande) WoW. Många sidor man letar inspiration från hänvisar till GW2 men det finns ju ingen testversion så man måste ju kolla videos på youtube eller rent av köpa spelet.

Ni som spelar det, kan ni berätta lite om spelet? vad är det som gör att ni fastnat för GW2? och vad tycker ni är roligt med spelet? Hur är PvP/PvE i GW2?

Vi provade Wildstar för ett tag sedan, det var helt okej men det var inte riktigt det vi var ute efter.

Mycket tacksamma för svar!

Tack på förhand.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara spelat det precis när det släpptes. Så har troligen blivit väldigt mycket bättre nu.

Men i min mening så var det ett kul spel, där man belönades för att hjälpa till. Älskar också systemet för att färga om kläder. Men vad som fick mig att sluta var för det blev för mycket enformig farming. Gick fram och tillbaka i sista zonen och dödade mobs om och om igen tills man hade gearen man ville ha. Förutom det fanns det några få dungeons. Tyvärr så tröttnade jag innan de hann släppa mer content.

Funderat på att börja igen. För jag älskar grafiken, färgning av kläder(man sammlar färger och sedan kan man ändra färgtema närsom!;)), massiva drakfights med många spelare som hjälps åt(world bosses).

Det är det jag kommer på just nu. Men som sagt. Spelade bara precis i början, och inte hållt mig uppdaterad.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Tjo!

Guild wars är bättre om man är intresserad av PvP. Det finns både en blandning mellan arena och bg och något som heter world vs. world vs. world där tre servrar slåss om fort och resurser på en stor karta.

PvE-mässigt finns det tyvärr inte jättemycket efter att storyn tagit slut tyvärr. De flesta försöker skapa legendariska vapen och liknande och springer igenom samma dungeons om och om igen. Inga raids alltså. De har dock något som de kallar living world där de antingen öppnar nya zoner och fortsätter på en ny storyline (lite förvirrande eftersom det har gått ett antal säsonger redan).

Jag är mest PvE-intresserad så det och att mina polare är wow-nördar gjorde att jag tappade intresset lite

Riktigt kul spel att spela om man är några stycken!

De har ofta rea på spelet för att få in mer folk så ni kan nog få det relativt billigt. Det skulle dessutom räcka ganska länge innan ni knäcker huvudstoryn.

Varning för en del lökiga vanity-items i högre lvlar dock...

Permalänk
Medlem

Har spelat sen start och det är det bästa MMO du kan spela. Det finns saker att göra för alla typer av spelare och du blir inte bestraffad om du inte har tid att för i spelet och så är det horisontell progression dvs om du har mycket tid att lägga ner så belönas du med armor och vapen skins. Man behöver inte oroa sig för hamna efter eller börja grinda igen för att få utrustning med bra stats bara för kunna spela med andra på samma nivå. Mitt tips är att följa GW2 på facebook om du är osäker för de säljer GW2 75% av på rea då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglarn183981:

Tjo!

Guild wars är bättre om man är intresserad av PvP. Det finns både en blandning mellan arena och bg och något som heter world vs. world vs. world där tre servrar slåss om fort och resurser på en stor karta.

PvE-mässigt finns det tyvärr inte jättemycket efter att storyn tagit slut tyvärr. De flesta försöker skapa legendariska vapen och liknande och springer igenom samma dungeons om och om igen. Inga raids alltså. De har dock något som de kallar living world där de antingen öppnar nya zoner och fortsätter på en ny storyline (lite förvirrande eftersom det har gått ett antal säsonger redan).

Jag är mest PvE-intresserad så det och att mina polare är wow-nördar gjorde att jag tappade intresset lite

Riktigt kul spel att spela om man är några stycken!

De har ofta rea på spelet för att få in mer folk så ni kan nog få det relativt billigt. Det skulle dessutom räcka ganska länge innan ni knäcker huvudstoryn.

Varning för en del lökiga vanity-items i högre lvlar dock...

Just det ja! PvPn var riktigt bra! Kommer ihåg när man gick runt i world vs world och så hamnar man själv, går runt ett hörn eller en kulle. Ser typ 100 pers springa mot en... Panik Springer och försöker undvika stuns och liknande

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av Seglarn183981:

Tjo!

Guild wars är bättre om man är intresserad av PvP. Det finns både en blandning mellan arena och bg och något som heter world vs. world vs. world där tre servrar slåss om fort och resurser på en stor karta.

PvE-mässigt finns det tyvärr inte jättemycket efter att storyn tagit slut tyvärr. De flesta försöker skapa legendariska vapen och liknande och springer igenom samma dungeons om och om igen. Inga raids alltså. De har dock något som de kallar living world där de antingen öppnar nya zoner och fortsätter på en ny storyline (lite förvirrande eftersom det har gått ett antal säsonger redan).

Jag är mest PvE-intresserad så det och att mina polare är wow-nördar gjorde att jag tappade intresset lite

Riktigt kul spel att spela om man är några stycken!

De har ofta rea på spelet för att få in mer folk så ni kan nog få det relativt billigt. Det skulle dessutom räcka ganska länge innan ni knäcker huvudstoryn.

Varning för en del lökiga vanity-items i högre lvlar dock...

Skrivet av ghollghost:

Nu har jag bara spelat det precis när det släpptes. Så har troligen blivit väldigt mycket bättre nu.

Men i min mening så var det ett kul spel, där man belönades för att hjälpa till. Älskar också systemet för att färga om kläder. Men vad som fick mig att sluta var för det blev för mycket enformig farming. Gick fram och tillbaka i sista zonen och dödade mobs om och om igen tills man hade gearen man ville ha. Förutom det fanns det några få dungeons. Tyvärr så tröttnade jag innan de hann släppa mer content.

Funderat på att börja igen. För jag älskar grafiken, färgning av kläder(man sammlar färger och sedan kan man ändra färgtema närsom!;)), massiva drakfights med många spelare som hjälps åt(world bosses).

Det är det jag kommer på just nu. Men som sagt. Spelade bara precis i början, och inte hållt mig uppdaterad.

Stort tack för bra information! Vi är mest intresserade utav PvP i dagsläget så det låter ju kalas. Hur fungerar det med talents/professions/levling osv?
Är det quester som gäller? tar det lång tid att nå maxlevel? Är det som i vissa spel en hel djungel med poäng som ska spenderas på bästa möjliga sätt för att få en så bra "specc" som möjligt för sin gubbe?

Är det auto-target och bara att mata på attacker, eller måste man på något sätt "sikta" när man ska slåss? och finns det yrken som kan ge benefits som i WoW?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Stort tack för bra information! Vi är mest intresserade utav PvP i dagsläget så det låter ju kalas. Hur fungerar det med talents/professions/levling osv?
Är det quester som gäller? tar det lång tid att nå maxlevel? Är det som i vissa spel en hel djungel med poäng som ska spenderas på bästa möjliga sätt för att få en så bra "specc" som möjligt för sin gubbe?

Är det auto-target och bara att mata på attacker, eller måste man på något sätt "sikta" när man ska slåss? och finns det yrken som kan ge benefits som i WoW?

Kan svara på din fråga. Som andra har sagt finns det 2 sorters PvP, antingen WwW (world Vs World Vs World), det är alltså inte balanserat på något sätt, utan du kan möta en hel zerg själv om det skulle vara så, när du spelar där så blir du upskalad till lvl 80, men eftersom du egentligen är låg level så saknar du talents och en del gear som gör att det kan bli svårt, dock kan det vara kul att levla lite där som omväxling.

Sen har du sPvP (Structured PvP) där det är 5vs5 format. För att köra detta så kan du direkt hoppa in och vara lvl 80, detta är för att du ska slippa att grinda level för att köra PvP, vilket många diggar. Du har talents att lägga ut, och det står beskrivet vad varje talents gör, kommer även länka en hemsida som har meta builds med förklaringar och builds för både PvE och PvP här nedan.

Det finns auto-attack i options, den targetar då automatiskt närmaste gubbe, men rekommenderar att stänga av detta i options om du kör PvP, då många abilitys kan användas för att kita/fly och om du har auto-target/attack på så kommer du istället springa in och attackera en random fiende. Mycket av attackerna som karaktärerna använder är också AOE, en del är givetvis single target också. Varje ras har egna abilitys, men inget du behöver direkt tänka på, då få används i PvP eller är OP på något sätt.

Hoppas svaren hjälpte lite, har du mer frågor, så är det bara att fråga på. Länkar hemsidan med builds osv nedan.

http://metabattle.com/wiki/MetaBattle_Wiki

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Tror dom hade rea på Guild Wars 2 för 10€ för några veckor sen. Vänta tills nästa rea, det är oslagbart för det priset.
Annars kan ni kolla in TERA, det är gratis, och finns även på Steam nu (inget krav).

Permalänk
Skrivet av r3flex:

Kan svara på din fråga. Som andra har sagt finns det 2 sorters PvP, antingen WwW (world Vs World Vs World), det är alltså inte balanserat på något sätt, utan du kan möta en hel zerg själv om det skulle vara så, när du spelar där så blir du upskalad till lvl 80, men eftersom du egentligen är låg level så saknar du talents och en del gear som gör att det kan bli svårt, dock kan det vara kul att levla lite där som omväxling.

Sen har du sPvP (Structured PvP) där det är 5vs5 format. För att köra detta så kan du direkt hoppa in och vara lvl 80, detta är för att du ska slippa att grinda level för att köra PvP, vilket många diggar. Du har talents att lägga ut, och det står beskrivet vad varje talents gör, kommer även länka en hemsida som har meta builds med förklaringar och builds för både PvE och PvP här nedan.

Det finns auto-attack i options, den targetar då automatiskt närmaste gubbe, men rekommenderar att stänga av detta i options om du kör PvP, då många abilitys kan användas för att kita/fly och om du har auto-target/attack på så kommer du istället springa in och attackera en random fiende. Mycket av attackerna som karaktärerna använder är också AOE, en del är givetvis single target också. Varje ras har egna abilitys, men inget du behöver direkt tänka på, då få används i PvP eller är OP på något sätt.

Hoppas svaren hjälpte lite, har du mer frågor, så är det bara att fråga på. Länkar hemsidan med builds osv nedan.

http://metabattle.com/wiki/MetaBattle_Wiki

Låter väldigt lockande måste jag säga, men det kanske är att rekommendera en grön spelare att göra allt från början? med leveling och dylikt för att sätta sig in i spelet och lära sig spela det ordentligt?

Har du några konkreta tips/råd till en eventuell nybörjare? Något man ska tänka på vid start? något man ska undvika? Tycks alltid få lite "nybörjar-ångest" för nya spel just det här med att gå från ett spel man är ett levande uppslagsverk i till ett helt nytt man inte kan ett dyft om. Visst har det sin charm det med, men jag tror du förstår vad jag menar

Tack så jättemycket för bra svar!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Tror dom hade rea på Guild Wars 2 för 10€ för några veckor sen. Vänta tills nästa rea, det är oslagbart för det priset.
Annars kan ni kolla in TERA, det är gratis, och finns även på Steam nu (inget krav).

Kikat runt lite, verkar inte vara någon drive på det just nu. Men kanske tåls att vänta på

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror dom hade rea på Guild Wars 2 för 10€ för några veckor sen. Vänta tills nästa rea, det är oslagbart för det priset.
Annars kan ni kolla in TERA, det är gratis, och finns även på Steam nu (inget krav).

Oj visste inte att Tera äntligen släppts på Steam.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Oj visste inte att Tera äntligen släppts på Steam.

Fel publisher, bara NA servrar. Gameforge finns inte på steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Fel publisher, bara NA servrar. Gameforge finns inte på steam.

Har hört att Gameforge är sämre, så det tycker jag är bra isf.

Permalänk
Medlem

GW2 har väldigt dålig endgame PVE.
Leveling är bland det bästa jag har sett. Samma gäller för PVP. En ny Expansion släpps snart som, enligt ArenaNet, ska fixa endgame-PVE.

Det är också väldigt schysst att det är Buy2Play. Jag har tröttnat på det några gånger och inte spelat det på månad(er). När man väl känner för att spela det igen är det bara att öppna launchern, uppdatera, och sedan spela.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har hört att Gameforge är sämre, så det tycker jag är bra isf.

Har jag också hört, men jag skulle inte vilja spela på NA servrar för det. Jobbigt med hög ping i ett sånt spel

Permalänk
Skrivet av Xaid:

En ny Expansion släpps snart som, enligt ArenaNet, ska fixa endgame-PVE.

Precis som du nämner fokuserar expansionen en hel del på grupp content i PvE. ArenaNet har skapat en infosajt inför Heart of Thorns: https://heartofthorns.guildwars2.com/en/

Men det kommer mer godis: ny WvW map, PvP strongholds, guild halls, etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Fel publisher, bara NA servrar. Gameforge finns inte på steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du? Är Steamversionen inte samma som den vanliga versionen?
http://store.steampowered.com/app/323370/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tycker generellt om GW2 men har aldrig fastnat för det riktigt.
Synd att du inte gillade wildstar, då endgame där verkligen är awesome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Låter väldigt lockande måste jag säga, men det kanske är att rekommendera en grön spelare att göra allt från början? med leveling och dylikt för att sätta sig in i spelet och lära sig spela det ordentligt?

Har du några konkreta tips/råd till en eventuell nybörjare? Något man ska tänka på vid start? något man ska undvika? Tycks alltid få lite "nybörjar-ångest" för nya spel just det här med att gå från ett spel man är ett levande uppslagsverk i till ett helt nytt man inte kan ett dyft om. Visst har det sin charm det med, men jag tror du förstår vad jag menar

Tack så jättemycket för bra svar!

Har inte direkt några tips som jag kan komma på just nu. Ett tips är dock att ta det lugnt, stressa inte igenom spelet då det lätt blir tråkigt. Ta det lugnt, utforska och gör det du känner för. Man får praktiskt taget XP för allting man gör när man går omkring, allt från att samla matrial, till att utforska. Om det är något du undrar över, fråga in-game. GW2's community är ett bland dom snällaste, oftast får du svar på din fråga i chatten eller till och med någon som visar dig. Annars finns det officiella forum på Anet's hemsida eller https://www.reddit.com/r/guildwars2

Som andra har sagt så är det kanske alltid mer uppskattat att spela med någon, så om du känner någon du kan spela med, eller kanske till och med gå med i något guild som kan hjälpa till när du har frågor. Vet att Friskyttarna finns på servern Gandara, även jag själv spelar på den servern. Som sagt, ta det i din egna takt och njut av miljön/musiken och äventyret. Lycka till!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

@Mocka: Nix! Gameforge är publisher i Europa och Enmasse i America. Tydligen är den senare att föredra, dock kan man räkna med att få högre ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

@Mocka: Nix! Gameforge är publisher i Europa och Enmasse i America. Tydligen är den senare att föredra, dock kan man räkna med att få högre ping.

Aha okej, det hade jag ingen aning om.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad ni är ute efter. Guild Wars 2 är inte speciellt bra på endgame PvE. PvP är bättre vad jag förstått men det är inte min grej.

GW2 var jättekul att levla, men jag tröttnade rätt så snabbt när jag nått max level.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Jag spelade det väldigt mycket i några månader efter release men sedan tröttnade jag. Sedan dess så har det blivit att man spelat riktigt aktivt i 1-4 veckor men sedan tröttnar jag igen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag härjar på Guild Wars 2 tycker den är ganska ok man får exp på nästan allt sen att dom har lv justering om en lv 80 är i lv 15 - 20 zon sen som andra säger man har pvp och andra spel zoner med sen om man är i en aktiv guild kan man vara med guild event.

Jag killar spelet tar ett tag att gå igenom hela kartan och göra alla uppdrag

Spela före Shaiya i över 6 år men nu tycker jag den suger kostar så mycket om man ska ha en chans i spelet i Guild Wars kan man lunk farma in allt man behöver så det är bara spelet som kostar... ps en uppdatering kommer snart på Guild Wars2

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz