Intel Skylake ger upp till 35 procent längre batteritid än Broadwell

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake ger upp till 35 procent längre batteritid än Broadwell

Skylake blir Intels nästa stora arkitektur och en av huvudnumren är lägre strömförbrukning, vilket i passivt kylda utföranden ske ge upp till 35 procent längre batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha detta. Så är det.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Personligen skulle jag hellre se att de stannade med dagens storlekar på Surface och Macbook Pro tex och instället gav bättre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Personligen skulle jag hellre se att de stannade med dagens storlekar på Surface och Macbook Pro tex och instället gav bättre batteritid.

Det här. Det börjar bli lite löjligt faktiskt när datorerna ska vara max några milimeter i tjocklek. Att ha något väldigt bärbart som presterar, helt OK, det är toppen! Men när laptopen snart är så small att man kan kila upp en dörr börjar det bli lite larvigt för att inte tala om bräckligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tillverkarna gör nog som när dom börja med core M CPU i laptops, minskar kapaciteten på batteriet (för att kunna göra dom ännu tunnare och lättare), så att det kommer bli längre batteritid tror jag inte en sekund på, värdelöst.....

Behåll dagens storlekar på batteri som ultraboks har och utnyttja detta för att faktiskt längre batteri! så är jag intresserad av att byta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alltså att offra 40% kapacitet på batteriet (vilket det blir om man går från 35w till 25w batteri) mot att få en dator som enbart är 1mm tunnare och 50 gram lättare känns idiotiskt.

Jag tar 9 dagar av 10 den 1 mm tjockare datorn som har 40% bättre batteritid.

Med en tunnare dator med sämre batteritid måste man istället ha med sig laddaren och då går vikten upp 200 gram istället för ner 50 gram...

Det finns så enormt mycket vettigare sätt för tillverkarna att spara in vikt och storlek på än att hyvla av det redan undermåliga batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:
Skrivet av KTL:
Skrivet av ggustavsson:
Skrivet av guos89:

Har ni 4 funderat på att ni alla har samma åsikt? Gilla knappen funkar kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Alltså att offra 40% kapacitet på batteriet (vilket det blir om man går från 35w till 25w batteri)

Mja, 35-25=10, 10/35=~28.6% minskning. Om man gått från 25w till 35w så hade det varit 40% ökning, men nu var det minskningen som nämndes.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Skylake både för bärbart och stationärt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Mja, 35-25=10, 10/35=~28.6% minskning. Om man gått från 25w till 35w så hade det varit 40% ökning, men nu var det minskningen som nämndes.

Sant, men fortfarande väldigt signifikant! Offra 30% batteri (vilket är ca 2-3 timmar) för en mm och 50g är då verkligen INTE värt i min värld. Nice det hade varit med en i samma dimensionet som min trötta HP (15" och runt 2,5 kg med säkert 35mm profil) men med batteritid på över 20 timmar Det hade varit fint som smör det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Mja, 35-25=10, 10/35=~28.6% minskning. Om man gått från 25w till 35w så hade det varit 40% ökning, men nu var det minskningen som nämndes.

Ja precis. Och med denna minskning sägs batteritiden vara densamma.

Men då tänkt på att man istället för att ha den nya kapaciteten på 25watt med samma batteritid vilket verkar komma att bli standard, istället skulle ha haft ett 35 wattimmars stort batteri så hade batteritiden blivit just 35/25, dvs 40% större.

Även i artikeln och tom i titeln framgår att batteritiden förväntas bli runt 35% bättre, så om batteriet är detsamma skulle batteritiden bli 35% bättre vilket är nära mina beräknade 40%.

Jag vill påvisa vilken ökning man fått i batteritid om man låtit göra datorn 1mm tjockare istället för att snåla in på detta men givetvis kan man räkna på minskningen att gå från ett stort till ett litet batteri. Detta blir dock missvisande då batteritiden ändå ser ut att bli densamma om man får tro intel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cheben:

Sant, men fortfarande väldigt signifikant! Offra 30% batteri (vilket är ca 2-3 timmar) för en mm och 50g

Då har du ju inte läst nyheten... Batteritiden skulle vara densamma.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Då har du ju inte läst nyheten... Batteritiden skulle vara densamma.

Ja precis, men utan minskningen av storleken på batteriet hade du haft längre batteritid. Nu har du samma tid, men i mindre paket, jag ser hellre samma storlek, men längre batteritid

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cheben:

Ja precis, men utan minskningen av storleken på batteriet hade du haft längre batteritid. Nu har du samma tid, men i mindre paket, jag ser hellre samma storlek, men längre batteritid

Vilket också står i artikeln:

Skrivet av Nyhet:

Det nya genombrottet gör att Intels partnertillverkare kan välja att erbjuda längre batteritid alternativt en mer slimmad design.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

hoppas Dell kastar in dessa i deras XPS 13 men behåller storleken, snacka om batteritid!!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Personligen skulle jag hellre se att de stannade med dagens storlekar på Surface och Macbook Pro tex och instället gav bättre batteritid.

Ja, nu när alla män har skägg så är det mindre viktigt att man skulle kunna använda datorns framkant att raka sig med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Mja, 35-25=10, 10/35=~28.6% minskning. Om man gått från 25w till 35w så hade det varit 40% ökning, men nu var det minskningen som nämndes.

Bästa inlägget i tråden so far.

Önskar att MS slänger in en Skylake i Surface Pro 4 dock.

Permalänk
Medlem

Nästa T40, med Skylake, har nog samma tjocklek, men en helt otrolig batteriprestanda. Det är min fromma gissning och förhoppning...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Personligen skulle jag hellre se att de stannade med dagens storlekar på Surface och Macbook Pro tex och instället gav bättre batteritid.

Bättre batteritid och gärna ge fan i att limma fast batteriet som de gör nu i macbook pro.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.