Permalänk
Medlem

Böjd Iphone 6

Jag köpte en Iphone 6 via Telenors hemsida för snart 3 veckor sen, fick den 2 dagar senare. I 2 dagar låg mobilen på mitt skrivbord pga sjukdom och sen dag 3 så orkade jag ta mig ut och gå på bio en söndagskväll. Det var först på morgonen när jag kom till jobbet som jag såg att mobilen numera var som en banan!

Jag lämnade in mobilen till Telenor som sedan skickade den på service och idag kom beslutet om att detta inte täcks av garantin. Antingen får jag tillbaka min böjda 6a för 350kr(Jag lyckades få Telenor att stå för denna kostnad) eller så får jag en utbytesenhet för 3900kr(!).

Jag har pratat med Apple som också kan kika på mobilen när jag har fått tillbaka den.

Vad mer kan man göra? Det känns som att jag kommer bli totalt överkört av dessa storföretag.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Avstängd

Du har ju förmodligen haft den i bakfickan eller haft för tajta byxor.

Permalänk
Medlem

Skoj med alla som kämpat så med att få det att låta som en myt att iphone 6 kan böjas av vanlig användning

PS. Märk väl, jag är ingen Android fanboy alls, gillade iphone 5 och 5s väldigt mkt, men detta är rakt uppochner fail.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

En telefon eller vad det nu än är för typ av produkt vi pratar om, böjer ju sig inte eller ändrar form av sig själv. Låter otroligt det.
Du har antingen haft den på något knasigt ställe, på tok för tajta fickor och den ligger i press hela tiden kanske?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att få rätt som du verkar inse också.

Min bror - och även jag - har en iPhone 6 där min är hur fin som helst och min brors ser precis likadan ut som din. Han är inte heller säker på vad som kan ha hänt då han varit försiktig med den.

Jag själv har tighta jeans så känns som att egentligen bör det vara uteslutet. Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skoj med alla som kämpat så med att få det att låta som en myt att iphone 6 kan böjas av vanlig användning

PS. Märk väl, jag är ingen Android fanboy alls, gillade iphone 5 och 5s väldigt mkt, men detta är rakt uppochner fail.

Då kan man fråga sig vad "normal" användning är. Personligen tycker inte jag att ha den i bakfickan klassas som "normalt". Är lite som att ha med datorväskan och sitta på den när tar tåget varje morgon

Det jag menar är att sitta på en teknik pryl bör inte klassas som normalt. Särskilt inte om den är 6.9mm tunn.
Sen hur det är för TS situation vet jag inte. Kan ju också vara fel från fabrik.

TS, om jag vore du skulle jag ta kontakt med Apple direkt. Vilket du också har nämnt att du ska göra

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Om något kan böjas kan det väl också böjas tillbaka...? Bara en tanke

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin haft min privata mobil i bakfickan! Jeans av lite tajtare modell men dom är i stretch(Levis 520).

En mobil för 6000kr i mitt tycke ska klara av att ligga i en byxficka utan att böja sig.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

iPhone 6 tar "Banana phone" till nya nivåer.
Torrt skämt klart.

Med det sagt så är detta enligt lagen ditt fel och du är nog tyvärr körd om du inte är OK med att leva med det. Anser också att den borde klara det och att det är kasst av dem som designade den men det var fortfarande du som valde produkten. All yttre påverkan är "ditt" fel så att säga. Försök tag det på någon försäkring om möjligt.

(Uppmärksamma att jag har sympati, jag bara förtydligar att du är rätt maktlös i denna situationen.)

Ska vi dra på oss aluminium hatten?
De gör den dåligt bygd med flit så att de tjänar mer i reparations avgifter. Samma sak när de introducerade glas baksida som de tjänade multum när folk förstörde dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Då kan man fråga sig vad "normal" användning är. Personligen tycker inte jag att ha den i bakfickan klassas som "normalt". Är lite som att ha med datorväskan och sitta på den när tar tåget varje morgon

Det jag menar är att sitta på en teknik pryl bör inte klassas som normalt. Särskilt inte om den är 6.9mm tunn.
Sen hur det är för TS situation vet jag inte. Kan ju också vara fel från fabrik.

TS, om jag vore du skulle jag ta kontakt med Apple direkt. Vilket du också har nämnt att du ska göra

Varför antar ni att han haft den i bakfickan? Det har han väl inte sagt, eller? Rätta mig om jag har fel.

Edit: Dock, OM han haft den i bakfickan och suttit på bio så får han skylla sig själv helt klart. Dock har det ju rapporterats om iphone 6 mobiler som böjts av att ligga i en vanlig byxficka och det tycker jag att de ska klara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har ägt Iphone 6 Plus sedan 2a Oktober och har använt den mycket varje dag, haft den i framfickan av mina jeans och den är inte böjd för 5 öre. Jag vet verkligen inte hur du har lyckats, eller någon för den delen eftersom den är gedigen och jag är mycket nöjd. Tråkigt att det blivit så och hoppas det löser sig.

Permalänk
Skrivet av Viggen:

Har aldrig någonsin haft min privata mobil i bakfickan! Jeans av lite tajtare modell men dom är i stretch(Levis 520).

En mobil för 6000kr i mitt tycke ska klara av att ligga i en byxficka utan att böja sig.

Är väl knappast priset som bestämmer huruvida en mobiltelefon klarar av tighta byxfickor? I sådana fall tolkar jag det ju som att ju dyrare telefon du köper, ju mindre varsamt kommer du att hantera den.

Alla telefoner kan förvaras i en byxficka, förutsatt att fickan rymmer telefonen i fråga och att de yttre påfrestningarna inte övervinner enhetens strukturella hållbarhet.

Ja, en iPhone kan troligen komma att böjas om den ligger i bakfickan/framfickan på en person som med sina 60-100 kg sätter sig ned och således skapar ett yttre tryck som verkar mot den hållbarhet som bibehåller iPhonens ursprungliga form. Får telefonen ligga fritt i fickan utan yttre påfrestning, ja, då är sannolikheten att telefonen böjer sig lägre.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan telefon, köpte min vid lansering men har en ny 6:a sedan ca två månader tillbaka då jag råkade glömma den gamla i jackan när jag tvättade den. Det märkliga är dock att den gamla inte böjde sig medans jag kan se att min nuvarande gjort det, om äninte så mycket som på din bild.

Har telefon i framfickan och har inte bytt till några supertajta popsnörebyxor heller. Däremot, så länge telefonen fungerar som den ska så kan jag knappast påstå att jag bryr mig, såvida jag inte lägger den på ett bord, lägger huvudet på sned och kikar. Det är märkligt givetvis att den kan böja sig, fel materialtyp som uppenbarligen blir mjukt redan vid relativt låga temperaturer.

Skulle aldrig orka bemöda mig att skicka in enheten för att den böjt sig lite, men om det däremot påverkar telefonens funktioner så är det en annan femma.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför antar ni att han haft den i bakfickan? Det har han väl inte sagt, eller? Rätta mig om jag har fel.

Edit: Dock, OM han haft den i bakfickan och suttit på bio så får han skylla sig själv helt klart. Dock har det ju rapporterats om iphone 6 mobiler som böjts av att ligga i en vanlig byxficka och det tycker jag att de ska klara.

Nämner klart och tydligt att jag inte visste hur TS situation ser ut. Jag öppnade bara en diskussion om "normal" användning, då det kan klassas olika från person till person.

Skrivet av Daavido:

Sen hur det är för TS situation vet jag inte.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det skulle bli så här man kan prova snacka med ARN om det och se vad dem tycker.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Problemet är urfräsningen av volymknapparna i det utmärkta 26 gram aluminiumskalet. Konstruktionsmiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Då kan man fråga sig vad "normal" användning är. Personligen tycker inte jag att ha den i bakfickan klassas som "normalt". Är lite som att ha med datorväskan och sitta på den när tar tåget varje morgon

Äh vafan. Ficka som ficka. Lite ska de tåla.

Min telefon har legat i bakfickan när jag suttit på marken och mekat bil, i bröstfickan med nycklar, kniv (om än i sin slida) och annat, tappats i lera, betong, asfalt, grus, legat ute i snö och frusit så att skärmen uppdateras i slow-motion, utsatts för regn med mera.

Visst är skalet lite naggat i kanterna, skärmen har någon enstaka repa och såväl kameralins som bokstäverna på baksidan har börjat lossna efter två år av den här misshandeln. Men den tickar på fint som en klocka för det och har inte varken spruckit, blivit skev eller fått några glipor.

Det är inte en iPhone 6 om jag behövde nämna det. Det står Nokia på. Billig var den också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortsätta att pusha för att få den utbytt. Sedan skulle jag överväga att inte köpa en produkt från apple igen.
Rösta med plånboken.

Permalänk
Medlem

Asså jag förstår inte det här. Min 6 Plus har jag haft nu sedan release i september och den är fortfarande inte böjd. Har råkat sitta på den, sovit på den och har ibland haft tightare jeans på mig. Måste ju vara en dålig batch eller nåt som blir böjda.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av XFTality:

Om något kan böjas kan det väl också böjas tillbaka...? Bara en tanke

Definitivt. Metall mår bra av att värmas lite först, går ju att fixa för ca en hundralapp

Kan tillägga till "personliga upplevelser med Iphone" att jag (ännu?) inte böjt min Iphone6 som jag ofta har i byxfickorna. Har i.o.f.s "skal".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Asså jag förstår inte det här. Min 6 Plus har jag haft nu sedan release i september och den är fortfarande inte böjd. Har råkat sitta på den, sovit på den och har ibland haft tightare jeans på mig. Måste ju vara en dålig batch eller nåt som blir böjda.

Det finns de mobiltelefoner som klarar sig utmärkt men så finns det ju det fåtals mobiltelefoner som blir böjda. Hade det varit så att ALLA IPhones 6 hade blivit böjda så hade Apple gått i konkurs för länge sen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Asså jag förstår inte det här. Min 6 Plus har jag haft nu sedan release i september och den är fortfarande inte böjd. Har råkat sitta på den, sovit på den och har ibland haft tightare jeans på mig. Måste ju vara en dålig batch eller nåt som blir böjda.

Konstruktions fel på designen, kanske värre i vissa batcher men alla har det om dem inte fixat det. Däremot om du har en utav dem tidigare så har du definitivt det konstruktions felet. Du har bara tur att inte kraft för har applicerats på "fel" sätt.

Hoppa till 1:15

Dold text

iPhone 6 (speciellt +) är väldigt bräcklig, både i jämförelse med andra telefoner och tidigare iPhone.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ni som har telefonen i bakfickan, tar ni inte ur mobilen när ni sätter er?

Permalänk
Skrivet av Viggen:

Vad mer kan man göra? Det känns som att jag kommer bli totalt överkört av dessa storföretag.

Jag lagar mobiler, det går att köpa "back housing" i Kina för någonstans 1200kr, skärmen är hel vad jag kan förstå, det går alltså att lyfta över inkromet i nytt bakstycke. Säg att det ligger runt 2 med jobb så sparar du 50%.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag lagar mobiler, det går att köpa "back housing" i Kina för någonstans 1200kr, skärmen är hel vad jag kan förstå, det går alltså att lyfta över inkromet i nytt bakstycke. Säg att det ligger runt 2 med jobb så sparar du 50%.

http://www.ebay.com/itm/LATEST-APPLE-IPHONE-6-5S-5C-5-4S-4REP...

Ca 450kr ink. frakt.

Min iPhone 6 är också oböjd än så länge. Ca 6 månader gammal, har den i jeansfickan varje dag. Är dock nervös för att den kommer böjas.
Det är ett riktigt korkat designval att använda såpass tunn aluminium.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är ett riktigt korkat designval att använda såpass tunn aluminium.

Inte bara tjockleken på aluminiumet som är problemet. Dem har vid volymknappen ett design fel som gör den väldigt svag just där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skoj med alla som kämpat så med att få det att låta som en myt att iphone 6 kan böjas av vanlig användning

PS. Märk väl, jag är ingen Android fanboy alls, gillade iphone 5 och 5s väldigt mkt, men detta är rakt uppochner fail.

Nej, det är ingen myt att den kan böjas vid vanlig användning om du har otur. Men det gäller betydligt fler än bara iPhone 6/6 Plus. Bara google "bent my xperia/htc..." och se själv. Och iPhone 5 hade ett eget "bendgate" när det begav sig. Vad som dock inte är sant är att det är något stort problem som vissa vill få det att framstå som. Med tanke på hur sjukt många iPhone 6/6 Plus som sålts hade det som sagt märkt vid det här laget om det var ett vanligt problem. Känner ingen som lyckats böja sin iPhone (oavsett modell) och jag har sedan länge slutat vara så värst försiktig med min 6:an men den är inte det minsta böjd. Massor med spring i trappor och cykling o s v med telefonen i fickan.

Med det sagt såklart tråkigt när det händer oavsett hur ovanligt det är. Och visst man kan ju diskutera huruvida designen har gått till överdrift, hur känslig får en teknisk pryl som en telefon bli...

Permalänk

Jo, men dom skalen är tomma. Jag föredrar skal med flexkablar och knappar monterade. Den som pysslat med iphoneservice vet att det inte är "kul".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggen:

Har aldrig någonsin haft min privata mobil i bakfickan! Jeans av lite tajtare modell men dom är i stretch(Levis 520).

En mobil för 6000kr i mitt tycke ska klara av att ligga i en byxficka utan att böja sig.

Upp till en viss nivå blir produkter tåligare med priset, sedan vänder det och det blir tunnare och ömtåligare.
Med Iphone 6 har toppen passerats med råge, du betalar extra för tunnheten (och indirekt ömtålighet).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Gillar att folk fortfarande försvarar det som att "skyll dig själv" typ.
En produkt ska inte förstöras bara för man har den i en ficka, seriöst.
Om alla mobiler hade förstörts av det så kanske ni hade haft en poäng med att det är "normalt" men så är inte fallet.