Permalänk

Varmt grafikkort?

Hej jag har precis byggt min första dator med ett MSI GTX 960 GAMING grafikkort som jag ser att ska ha en temperatur idle på 39 grader och vid full belastning 67 grader.

För tillfället sitter jag och surfar och har två skärmar och ser i HWiNFO64 att temperaturen är på 58 grader. Är detta lite högt? Bör jag vara orolig? Hur kan jag åtgärda detta?

Permalänk
Medlem

Hur ser resten av ditt system ut? Bra med kylning?
#varmGPU

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

@Alexander7938: Har detta chassie: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...
Jag reagerade dock över att luftströmmen går ovanför grafikkortet och passerar inte grafikkortets fläktar.
Däremot finns det en plats för fläkt "under" grafikkortet som det bör kan dra luft ifrån.

Men du tycker alltså att temperaturen är hög?

CPU temp under CPU ligger på 41 grader
CPU temp under moderkortet ligger på 33 grader

Permalänk
Medlem

Nej, temperaturen är inte alls hög utan snarare tvärtom, den är relativt låg Att den är 58C under idle är på grund av att ditt grafikkort är semipassivt - Fläktarna går endast igång när det behövs, vilket jag skulle gissa vara runt 60-70C.

Med andra ord så kan du vara lugn, ingenting krånglar!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Nej, temperaturen är inte alls hög utan snarare tvärtom, den är relativt låg Att den är 58C under idle är på grund av att ditt grafikkort är semipassivt - Fläktarna går endast igång när det behövs, vilket jag skulle gissa vara runt 60-70C.

Med andra ord så kan du vara lugn, ingenting krånglar!

Anledningen till att jag funderat över detta är att när jag spelar CS GO så kan någon fläkt (vet inte om det är gpu, cpu eller chassie) rusar i ett par sekunder och sedan går tyst igen. Är det något vanligt problem som kan lösas enkelt?
Har kopplat fläktarna till moderkortet som styr fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus1295:

Anledningen till att jag funderat över detta är att när jag spelar CS GO så kan någon fläkt (vet inte om det är gpu, cpu eller chassie) rusar i ett par sekunder och sedan går tyst igen. Är det något vanligt problem som kan lösas enkelt?
Har kopplat fläktarna till moderkortet som styr fläktarna.

Det är GPU-fläkten som går igång och sedan blir tyst igen då aktiv kylning inte krävs tills en viss temperatur uppnåtts. Ingenting är fel med kortet eller datorn.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |