Tangentbord som är lika välbyggda som Filco?

Permalänk
Medlem

Tangentbord som är lika välbyggda som Filco?

Har använt ett Filco tangetbord i drygt 4 år som jag nu ska göra mig av med för att köpa ett nytt, saknar numpaden. Jag är inne på att helt enkelt bara köpa ett nytt filco med numpad men är det något som jag också har saknat så är det dedikerade volymknappar och gärna en sleep/eller bara makro knappar för att kunna stänga av datorn och liknande med.

Det perfekta tangetbordet för mig hade varit ett Filco med 2 eller 3 extra knappar, finns det något annat märke med lika välbyggda tangetbord som Filco eller jag får fortsätta drömma?

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr, så vitt jag vet. Alla "välbyggda" (Filco/Costar, Ducky m.fl.) saknar extraknappar, och använder istället Fn + F-tangentkombos. Även jag föredrar separata mediatangenter, men jag har inte hittat något.

Möjligen något från Corsair (t.ex. julgranen), men jag vet inte hur pass hög byggkvalité de har (och jag litar inte på hype, tvärtom).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, tyvärr, så vitt jag vet. Alla "välbyggda" (Filco/Costar, Ducky m.fl.) saknar extraknappar, och använder istället Fn + F-tangentkombos. Även jag föredrar separata mediatangenter, men jag har inte hittat något.

Möjligen något från Corsair (t.ex. julgranen), men jag vet inte hur pass hög byggkvalité de har (och jag litar inte på hype, tvärtom).

Då bekräftar du bara vad jag misstänkte. Egentligen föredrar jag när saker är "avskalat" men ljudknappar är ju något de allra flesta ändå har nytta av. Jag har inte klämt på något corsair tangentbord men jag är väldigt tveksam till att de ens är i närheten av Filco, DAS eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Finns ju de senaste modellerna från Das Keyboards.

https://www.inet.se/kategori/265/med-sladd/639/das-keyboard

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Finns ju de senaste modellerna från Das Keyboards.

https://www.inet.se/kategori/265/med-sladd/639/das-keyboard

Det har jag inte sett tidigare, men jag gillade inte utseendet på dem särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det har jag inte sett tidigare, men jag gillade inte utseendet på dem särskilt mycket.

Håller med. Avstår själv från att köpa ett då utseendet inte precis är något jag vill ha på mitt bord. Kabeln är även ej löstagbar.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Finns ju de senaste modellerna från Das Keyboards.

https://www.inet.se/kategori/265/med-sladd/639/das-keyboard

Jag kan mycket väl minnas fel, men jag tror att jag läste någonstans att de inte har alltför bra byggkvalité - men jag minns inte alls vem det är som tillverkar dem (men jag tror att det är någon OEM).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Kabeln är även ej löstagbar.

Samma med Filco tyvärr, vilket faktiskt är rätt uselt, det är väl det enda jag inte gillar med mitt Filco.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kom just att tänka på att jag har ett separat usb-numpad med blå MX-brytare över (då jag köpte ett med bruna brytare istället). Skicka ett PM om du är intresserad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kom just att tänka på att jag har ett separat usb-numpad med blå MX-brytare över (då jag köpte ett med bruna brytare istället). Skicka ett PM om du är intresserad.

OKej, En numpad med bruna brytare har jag (ett tag till iallafall), man kanske kan programmera om knappar till t ex volym istället?
Men hur som helst så får det nog bli ett nytt Filco igen. Troligen med bruna brytare, det är dem enda jag testat och de passar mig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

OKej, En numpad med bruna brytare har jag (ett tag till iallafall), man kanske kan programmera om knappar till t ex volym istället?
Men hur som helst så får det nog bli ett nytt Filco igen. Troligen med bruna brytare, det är dem enda jag testat och de passar mig bra.

Jo, det bör gå att binda om tangenterna (jag förutsätter Windowsmiljö), om inte annat med ett AutoHotkey-script.

Jag har testat bruna, svarta, röda, blå och clears, men jag gillar bruna bäst. Både röda och svarta saknar taktil respons, clears har för mycket motstånd och blå är bara irriterande högljudda. Ergoclears (som bruna men med kraftigare taktil respons) vore intressant, men det är ett ghettohack och det finns inga tangentbord med sådana att köpa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, det bör gå att binda om tangenterna (jag förutsätter Windowsmiljö), om inte annat med ett AutoHotkey-script.

Jag har testat bruna, svarta, röda, blå och clears, men jag gillar bruna bäst. Både röda och svarta saknar taktil respons, clears har för mycket motstånd och blå är bara irriterande högljudda. Ergoclears (som bruna men med kraftigare taktil respons) vore intressant, men det är ett ghettohack och det finns inga tangentbord med sådana att köpa.

Okej, Blåa har jag hört och tycker likt du att de låter som bara den. Röda och svarta vet jag inte, men då jag skriver för det mesta och bara spelar ibland tror jag de bruna är bäst för mig.

Permalänk
Medlem

Även jag är ute efter ett välbyggt tangentbord. Sitter idag med Apple Mini blåtands tangentbord. Det missar lite för många ultis på lol :D. Valet är just nu mellan Ducky och Filco då dessa två verkar vara i topp. Brytare har jag bestämt mig för att det ska vara mx blue. Alla rekomenderar red för spel men jag kommer inte överens med den linjära brytaren.

Saken är att jag bestämt mig för TKL. Det verkar finnas få alternativ utöver dessa.

Quickfire rapid för 1000 kr finns. Rekommenderat av många. Men är det lika välbyggt? Stör man sig på vit bakgrundsbelysning?

Likaså Blackwidow Tournament med razers gröna. Men jag hatar att de bytt till kinesiska brytare men bibehåller samma pris.

Ducky, går att få tag på inet för ca 15-1600. Även här är det vit bakgrundsbelysning. Hade gärna sett rött då det är behagligare i mörker.

Filco't måste beställas från keyboardcompany och kostar 120 pund. Ett pris på just nu 1640.Måste jag betala tull på det? Lika så frakt. Ni som handlat, ingår detta?

Vad hade ni gjort, det börjar klia ordentligt i fingrarna och beställning vill jag ska ske snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RossoRed:

Även jag är ute efter ett välbyggt tangentbord. Sitter idag med Apple Mini blåtands tangentbord. Det missar lite för många ultis på lol :D. Valet är just nu mellan Ducky och Filco då dessa två verkar vara i topp. Brytare har jag bestämt mig för att det ska vara mx blue. Alla rekomenderar red för spel men jag kommer inte överens med den linjära brytaren.

Saken är att jag bestämt mig för TKL. Det verkar finnas få alternativ utöver dessa.

Quickfire rapid för 1000 kr finns. Rekommenderat av många. Men är det lika välbyggt? Stör man sig på vit bakgrundsbelysning?

Likaså Blackwidow Tournament med razers gröna. Men jag hatar att de bytt till kinesiska brytare men bibehåller samma pris.

Ducky, går att få tag på inet för ca 15-1600. Även här är det vit bakgrundsbelysning. Hade gärna sett rött då det är behagligare i mörker.

Filco't måste beställas från keyboardcompany och kostar 120 pund. Ett pris på just nu 1640.Måste jag betala tull på det? Lika så frakt. Ni som handlat, ingår detta?

Vad hade ni gjort, det börjar klia ordentligt i fingrarna och beställning vill jag ska ske snart.

Om du kunde tänka dig att gå upp till 2000, så är Ducky Year of the Horse fantastiskt trevligt, välbyggt och snyggt.

Permalänk
Medlem

Det ser ju snyggt ut. Men brytarna är bara red eller brown på inet. Finns de någon annanstans med blåa brytare?

Har hittat något som heter Poker 3. Är detta något som duger. I samma storlek 60%.

Det lutar mest åt ett ducky shine 3 just nu från Inet. Då de inte finns annat lättillgängligt. Måste kolla marknaden med.

Permalänk
Medlem

@RossoRed: Cdon säljer vissa shine för ca 1100kr.

Ed: 1200kr.
http://cdon.se/search?q=ducky+shine

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Exner: Skulle inte tvekat om det fanns plats. Eller jo de finns ju det men blir inte mycket kvar för datormusen.
De som heter year of the horse. Är tangenterna också väldigt tighta ihop eller följer de alla andra bara att de inte har något kring sig?

Såg att t ex mx brown är som blue fast liiite mindre känsla och lite tystare.

Detta har jag i utrymme att röra mig på. Så ett tkl är max för att fortfarande ha bekvämt. De apple som jag använder är 1 cm kortare än ett a4 papper, vilket är ca 29 cm. Då kommer yoth att vara 1 cm bredare.. hmm

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av RossoRed:

Såg att t ex mx brown är som blue fast liiite mindre känsla och lite tystare.

Jag skulle säga mycket mindre känsla och mycket tystare. Inte alls samma distinkta taktilitet samt har inget klick alls. Stor skilnad mellan dem.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av RossoRed:

@Exner: Skulle inte tvekat om det fanns plats. Eller jo de finns ju det men blir inte mycket kvar för datormusen.
De som heter year of the horse. Är tangenterna också väldigt tighta ihop eller följer de alla andra bara att de inte har något kring sig?

Såg att t ex mx brown är som blue fast liiite mindre känsla och lite tystare.

Detta har jag i utrymme att röra mig på. Så ett tkl är max för att fortfarande ha bekvämt. De apple som jag använder är 1 cm kortare än ett a4 papper, vilket är ca 29 cm. Då kommer yoth att vara 1 cm bredare.. hmm
http://s21.postimg.org/ysmfilytf/20150903_191632.jpg

Det är fullstort och vanligt avstånd - bara att ett gäng är bortskalade. Ser ut som att du skulle kunna klämma in en centimeter till, men det är förstås en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Det är fullstort och vanligt avstånd - bara att ett gäng är bortskalade. Ser ut som att du skulle kunna klämma in en centimeter till, men det är förstås en smaksak.

Precis, ett åar cm till funkar, men max tkl som jag ursprungligen var ute efter... Men nu har jag kollat lite recensioner och nog verkar ett Ducky Year of the horse välbyggt och så, men ska se om jag kan pröva bruna brytare hos Mediamarkt om de har ett på display. Jag tycker kanske det ser lite kladdigt ut.

Här är en bild på olika storlekar på tangentbord med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RossoRed:

Precis, ett åar cm till funkar, men max tkl som jag ursprungligen var ute efter... Men nu har jag kollat lite recensioner och nog verkar ett Ducky Year of the horse välbyggt och så, men ska se om jag kan pröva bruna brytare hos Mediamarkt om de har ett på display. Jag tycker kanske det ser lite kladdigt ut.

Här är en bild på olika storlekar på tangentbord med.
http://s22.postimg.org/vl7kz4uvl/20150903_230851.jpg

Har själv bruna brytare och gillar dem, men rekommenderar definitivt att prova först. De är inte så "klickiga", om man gillar den känslan.

Permalänk
Medlem

Beställde ett ducky shine 3 tkl blue från inet. De går ju skicka tillbaka om ja inte gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com