Permalänk
Medlem

söker en smidig systemkamera

Hej

Har lyckats slarva bort laddaren till min gamla olympus e-520, tänkte köpa en ny kamera då jag aldrig har varit riktigt nöjd med olympusen, krångliga menyer och autofokusen upplevde jag helt värdelös.

Har kikat endel på spegelösa kameror, tyckte olympus om-d verkade riktigt läcker men vet ifan om jag vill köpa en till olympus.
Hade föredragit om den va ganska lätt och smidig men ändå andas lite kvalité.

Kan tänka mig att lägga 3-10k med tillhörande standard objektiv.

Permalänk
Medlem

Kan reka beggad Sony A7, världens mest prisvärda och minsta/lättaste spegellösa FF, kan fås för ca. 6k med kitzoomen 8k. Därtill köper du beggade fina gammelgluggar för <400:-/st + ebay-adapter $10.

Se youtube för mer info...

Permalänk
Medlem

Okej, finns det någon bra sida med beg prylar mer än blocket?
Är inte precis någon inbiten fotoentusiast (ännu)

Permalänk
Permalänk

@kozmos:
Fotosidan på. http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

Många gillar kvalitén på Fujifilms kamerahus och dom har blivit lite "inne".
Kolla också på Panasonic. Dom är underskattade och har bäst objektivutbud med sitt system (micro 4/3).

Permalänk
Medlem

Gm5 ser ju förjävla läcker ut men känns väldigt pluttigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsungs NX500 kostar ungefär 8000 kronor inklusive objektiv. Skaffade en för ungefär en månad sedan och är mycket nöjd, enda undantaget är att jag var tvungen att uppgradera Lightroom 4.4 till nya 6.0 för att kunna arbeta med RAW-filerna i det programmet.

Permalänk
Medlem

Samsung NX30 finns också som alternativ. Kostar knappt 6000kr med standard 18-55-glugg.
Jag tror dock att eftersom du har pengarna så är antagligen, precis som ovanstående talare säger, NX500 bättre.
Enda stora nackdelen med Samsungs system är utbudet på objektiv, vilket är lite litet än så länge.
Och du får med Lightroom på köpet!

Skrivet av Runeclaw:

Samsungs NX500 kostar ungefär 8000 kronor inklusive objektiv. Skaffade en för ungefär en månad sedan och är mycket nöjd, enda undantaget är att jag var tvungen att uppgradera Lightroom 4.4 till nya 6.0 för att kunna arbeta med RAW-filerna i det programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=MDIBcMkadKo

Lightroom 5 fungerar också.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Får ge det lite betänketid, tänkte dra till stan och klämma på lite kamerahus imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sony A6000 om du vill köpa en kamera för kring 6000kr med enkel (men okej) optik och bli toknöjd

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Blev en a6000, fastnade för sony

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Blev en a6000, fastnade för sony

Skickades från m.sweclockers.com

Bra val. Shoppa tokbilliga bra gammelgluggar + adapter så får du en hobby till.

Permalänk
Medlem

Några roliga att rekommendera?
Beställde a6000 med kit objektivet och 55-210 men tänkte köpa lite roliga äldre objektiv med.
Har alltid velat ha ett riktigt fisheye med, har bara kört med linser man skruvar på objektivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Några roliga att rekommendera?
Beställde a6000 med kit objektivet och 55-210 men tänkte köpa lite roliga äldre objektiv med.
Har alltid velat ha ett riktigt fisheye med, har bara kört med linser man skruvar på objektivet.

Skickades från m.sweclockers.com

55-210 är tele och ljussvag så du kanske vill komplettera med vidvinkel eller en ljusstark 50.
Tänk på att du har en APS-C sensor med crop-faktor 1.6 så en vidvinkel för FF blir 1.6 ggr mindre vidvinklig. Fisheye för FF blir alltså vinkelmässigt 1.6 ggr mindre fisheye på APS-C, typ... Därtill är de ytterst ovanliga å kostar skjortan.

Prova en ljusstark (1.4-2.0) 50mm, Canon FD, Minolta MC/MD, Konica ligger <500:-
Passande adapter från ebay <100:-. Kan reka Canon FD 50 f/1.4.

Superfin makro: Canon FD 50 f/3.5

Skall du ha en vidvinkel bör den vara från 24mm å under det.

Spana in blocket.se, tradera.se å fotosidan.se - billigare än ebay.

Permalänk
Medlem

Hittade ett vidvinkelobjektiv som hette rokinon, verkar som det har fått bra betyg och har ett skapligt nypris, blir väl att satsa på ett sånt då.
Något speciellt jag behöver tänka på med adaptrar?

Permalänk
Medlem

Adaptern måste så klart passa fattningen på objektivet och kameran.
Eftersom Rokinon gör objektiv för olika fattningar får du kolla upp det.
Har du länk till gluggen?

Permalänk
Medlem

Ja jo det vet jag men är det något man ska tänka på när man väljer adaptrar så de inte förvränger bilden, spelar distansen som byggs upp mellan sensor och objektiv någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja jo det vet jag men är det något man ska tänka på när man väljer adaptrar så de inte förvränger bilden, spelar distansen som byggs upp mellan sensor och objektiv någon roll?

Jepp, distansen spelar roll, men en adapter avsedd för en viss objektivfattning tex. Canon FD<->NEX skall alla ha samma distans.

Finns i huvudsak dumma resp. smarta adaptrar. Dumma (~ $10) är passiva enkla rör medan de smarta (1000+ kr) har kontaktstift för att kommunicera bla. AF och bländarstyrning mellan objektiv och kamera. Därtill finns adaptrar med inbyggd lins för att bla. "ta bort" crop-faktorn.

Gammelgluggar har ingen AF - därför duger dum adapter.

Länk till ditt Rokinon?

Permalänk
Medlem

hittade bara det på utländska sidor men samyang ser ju ut att vara samma linglong objektiv

http://www.japanphoto.se/samyang-8mm-f-28-sony-e-silver#.VVx-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja jo det vet jag men är det något man ska tänka på när man väljer adaptrar så de inte förvränger bilden, spelar distansen som byggs upp mellan sensor och objektiv någon roll?

Objektiv måste ha rätt distans till sensorn för att fokuseringen ska fungera korrekt (om man inte använder en adapter med linser i, men då försämras bildkvalitén). Om adaptern är för kort så förlorar man förmågan att fokusera på nära håll, och om den är för lång så kan man istället fokusera närmre än normalt men förlorar förmågan att fokusera på längre håll (detta kan vara användbart för makrofotografering). Det finns även en del adaptrar som det går att justera längden på, s.k. helicoid-adaptrar, som gör att man kan fokusera närmre än objektivets närgräns normalt tillåter.

Wikipedia har en lista med registeravstånd där du kan se på vilket avstånd objektiv med en viss fattning ska placeras på som kan vara användbar, även om Sony E-mount har ett så kort registeravstånd att det mesta passar med adapter.

Skrivet av kozmos:

hittade bara det på utländska sidor men samyang ser ju ut att vara samma linglong objektiv

http://www.japanphoto.se/samyang-8mm-f-28-sony-e-silver#.VVx-...

Jo, det är samma. Samyang säljs även som Vivitar, Falcon, Rokinon, Walimex, Bower, Opteka, Bell and Howell, Polar och Pro-Optic

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med att ha fullformatssensor istället för aps-c när man använder gamla objektiv?
Ska bli kul att kunna använda sig av lite billigare prylar nu, har inte fotograferat på några år men det som satte käppar i hjulet innan va ju priset på objektiv och att jag va missnöjd med min dåvarande kamera och det blev fruktansvärt tråkigt att alltid använda standardobjektivet till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Objektiv måste ha rätt distans till sensorn för att fokuseringen ska fungera korrekt (om man inte använder en adapter med linser i, men då försämras bildkvalitén). Om adaptern är för kort så förlorar man förmågan att fokusera på nära håll, och om den är för lång så kan man istället fokusera närmre än normalt men förlorar förmågan att fokusera på längre håll (detta kan vara användbart för makrofotografering). Det finns även en del adaptrar som det går att justera längden på, s.k. helicoid-adaptrar, som gör att man kan fokusera närmre än objektivets närgräns normalt tillåter.

Wikipedia har en lista med registeravstånd där du kan se på vilket avstånd objektiv med en viss fattning ska placeras på som kan vara användbar, även om Sony E-mount har ett så kort registeravstånd att det mesta passar med adapter.

Jo, det är samma. Samyang säljs även som Vivitar, Falcon, Rokinon, Walimex, Bower, Opteka, Bell and Howell, Polar och Pro-Optic

Okej tack för informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vad är fördelarna med att ha fullformatssensor istället för aps-c när man använder gamla objektiv?
Ska bli kul att kunna använda sig av lite billigare prylar nu, har inte fotograferat på några år men det som satte käppar i hjulet innan va ju priset på objektiv och att jag va missnöjd med min dåvarande kamera och det blev fruktansvärt tråkigt att alltid använda standardobjektivet till allt.

Gluggen du länkade till tycks redan finnas med E-mount, isf behövs ingen adapter till NEX.

Äldre gluggar är gjorda för film (24x36mm) dvs. FF. Det betyder att de tecknar utanför crop-sensorn. Mao. använder du en gammelglugg på crop-sensor får du inte med de delar som ligger utanför crop-sensorn. Antag ett hål i väggen där hålets storlek (sensor) bestämmer hur mycket du kan se, ju större hål (FF) desto mer ser du. Detta är iofs inget större problem för tele men söker du en vidvinkel blir vinkeln mindre på APS-C än med FF givet samma brännvidd.

Ex. en kort vidvinkel för FF på 35mm ger samma bildvinkel som 23mm på APS-C med crop-faktor 1.5.

Permalänk
Medlem

Jag hade undvikit Rokinon/Samyang i E-Mount.
Objektivet är helt manuellt endå. Bättre ta i Nikon/Canon så kan du använda den på Tex Canon, m4/3 eller NX ifall du byter i framtiden.
Och det höjer såklart andrahandsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade undvikit Rokinon/Samyang i E-Mount.
Objektivet är helt manuellt endå. Bättre ta i Nikon/Canon så kan du använda den på Tex Canon, m4/3 eller NX ifall du byter i framtiden.
Och det höjer såklart andrahandsvärdet.

Okej.
Börjar dock bli skeptisk till kameran jag beställde, kanske skickar tillbaka den och ta ett a7 hus istället och köper lite gamla objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Okej.
Börjar dock bli skeptisk till kameran jag beställde, kanske skickar tillbaka den och ta ett a7 hus istället och köper lite gamla objektiv.

Det låter klokt i mina öron. Har haft både a6000 och A7 och tycker den senare var överlägsen.

Permalänk
Medlem

Ja, såg nu att de sla visa 2 nya kameror imorgon, blir nog att skicka tillbaka haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Okej.
Börjar dock bli skeptisk till kameran jag beställde, kanske skickar tillbaka den och ta ett a7 hus istället och köper lite gamla objektiv.

Jag har NEX-6 (föregångaren till A6000) och Sony A7. Båda är spegellösa, den första APS-C och den senare FF. Prisskillnaden för beggat hus (med garanti) är nån lusentapp vilket är värt enl. min erfarenhet. Skall man leka med FF gammelgluggar är A7 (FF) ett klart bättre köp - med tillgång till billiga riktigt bra beggade FF-gluggar.

Dock skall man vara medveten om att manuella gluggar saknar AF, antiskak samt automatisk bländare - något man lär sig med övning. Därtill är det ingen höjdare att plåta snabbrörliga motiv manuellt - därför kan kitzoomen 28-70 f/3.5-5.6 vara motiverad till detta.

Skall man köpa A7:a så finns efterföljaren A7ii med IBIS (In Body Image Stabilization) vilket innebär att du får antiskak på ALLA gluggar + att den är lite rejälare byggd med bättre grepp. Se youtube....

Det ryktas att det skall komma en A7Rii, möjligen med värstingsensor + annat lull-lull.
http://www.sonyalpharumors.com
Skillnaden mellan 24Mpix och 36Mpix är inte särskilt stor i 98% av bilderna.

Permalänk
Medlem

Ja jo så mycket har jag koll på

Skickades från m.sweclockers.com