Ny telefon, iphone 6 eller z3?

Permalänk
Avstängd

Ny telefon, iphone 6 eller z3?

Jo, det är så att jag börjat tröttna på att batteriet i min nuvarande iphone 5 tar slut på 3-4 timmar och är sugen på något nytt.
Mobilerna som jag velar mellan är z3 och iphone 6. Jag är van vid kvaliteten på appar osv som ios erbjuder, bra flyt och att allting alltid fungerar. Håller android samma kvalité?

Z3 kommer jag då få för omkring 120kr billigare i månadskostnad, där man även får ett bättre abonemang med fastpris och mer surf. Men det är ändå kvalitén på iphone som håller mig tillbaka från att köpa en z3 direkt nu ikväll.
Ett annat alternativ är att vänta tills i höst för att då köpa en 6s eller z4, men med tanke på batteriet är jag inte så sugen på det.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Har en Z3 Compakt nu och jag är helnöjd.
Hade Iphone5 innan och känns ju verkligen som du bara betalar för namnet, iphonen e ju mer användarvänlig och säkert bättre om du har massa andra Apple produkter.
Men jag har testat en gång och aldrig igen, glad att jag gick tillbaks till Android.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Svart, 140mm Silent Series R2 x3 | MSI Z77 MPOWER ATX | Intel Core i5 3570K 4,2Ghz (Ivy Bridge) | MSI GeForce GTX 660Ti 2048MB OC TwinFrozr | Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP Röd | Samsung SSD Basic 840-Series 120GB | WD Caviar Blue 1TB 7200rpm | Corsair Hydro H70 Core, Corsair Air series SP 120mm High Performance x2 | Corsair TX 650W V3 80+ Bronze Enthusiast Series | Samsung DVD±RW 24X DL Svart OEM

Permalänk
Medlem

Nu är jag alltid en förespråkare av ny teknik , men annars kan man bara köpa nytt batteri till telefonen, t ex Kjell & Co säljer ett Iphone 5 batteri för 200kr, finns säkert billigare någon annan stans om du letar. men om du annars är nöjd, så är det onödigt att byta

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreeee:

Har en Z3 Compakt nu och jag är helnöjd.
Hade Iphone5 innan och känns ju verkligen som du bara betalar för namnet, iphonen e ju mer användarvänlig och säkert bättre om du har massa andra Apple produkter.
Men jag har testat en gång och aldrig igen, glad att jag gick tillbaks till Android.

Låter ju bra detdär, har förövrigt inga andra Apple produkter så har inget behov av en iphone för det.
Hur är egentligen apparna på android? Är det så att allt är portat från ios och därför sämre presterande? Annars så har väl just z3 mer rå prestanda än vad en iphone 6 har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Låter ju bra detdär, har förövrigt inga andra Apple produkter så har inget behov av en iphone för det.
Hur är egentligen apparna på android? Är det så att allt är portat från ios och därför sämre presterande? Annars så har väl just z3 mer rå prestanda än vad en iphone 6 har?

Skickades från m.sweclockers.com

Råprestanda? Nej, Cyclone A8 är på alla vis snabbare än Snapdragon 801, speciellt på grafikdelen. Däremot har z3:an 3GB i RAM gentemot 1GB för iPhone 6.

Om det är värt prisskillnaden? Mycket tveksamt, dock så kan vissa appar hålla en högre kvalitet i iOS.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för dig är nog att bestämma dig om du vill stanna kvar med iOS eller köra Android. Z3an är en grym telefon på nästan alla sätt: större skärm, bättre högtalare (enligt mig), vatten"tät", GRYM batteritid osv. Men iphone 6 har också sina fördelar. Du får nog gå å testa z3an i nån butik eller om du kan låna en androidlur i nån vecka...

Visa signatur

Define r3 || 3930k || EVGA GTX 780 || 16GB Vengeance || Corsair HX750W || Samung 840 Evo 500GB + Corsiar Force 120GB + Samsung 840 250GB HDD 2x WD Blue 1TB + Seagate 2TB || Razer Blackwidow || Razer Deathadder 2013 || Asus MG279 || Sennheiser HD700 + Beyerdynamic T51p + Sennheiser ie80 || Rode Podcaster || Denon DA-USB300 + Schiit Valhalla

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en Sony, har aldrig förstått mig på deras upplägg, detsamma gäller Iofs fför iPhone också. Skulle jag köpt ett stort märke blir det Samsung varje dag på året. Sen vet jag inte om jag kan räknas som någon fanboy då jag kollat på andra märken och just nu väntar på en OnePlus two

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en z3:a från Comviq. Kostnad 1200:-
Visserligen med 24 mån abonnemang.
Men då jag byter från Halebop så blir det en lägre månadskostnad.
Kan väl inte finnas någon bättre telefon i nuläget för det priset?
Sitter förövrigt med en Samsung s4 just nu.
Batteritiden är bättre på z3 och minneskort är ett stort + för mig.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Jag velade inför samma val som du i höstas och det blev en z3 kompakt (hade en iPhone 5 innan), främsta argumentet till att det blev en z3a var att jag inte ville ha en alltför stor telefon och jag ville testa på android. Z3an var väl helt ok som telefon men gillade den aldrig, tycker att allt var rörigt när det gällde användandet av telefonen och det var mycket svårare att komma igång. Min upplevelse är att många appar skalades upp dåligt på skärmen och att själva touchen inte alls var lika precis som på iphonen.

Min 5a tappade jag uppemot 20-30 gånger innan skärmen sprack ordentligt och då funkade telefonen ändå, Z3an tappade jag en 2-3 gånger innan skärmen sprack och då funkade den inte alls så jag köpte en ny, blev en iphone 6 och jag är helnöjd igen. Vet inte vilken telefon som är tåligast men min upplevelse är iaf iphonen.

Iphonen gör det jag vill göra utan krabb eller krångel, dvs surfa, streama musik, ringa, smsa, lyssna på dokumentärer, osv. Är ju större skärm på både iphonen och z3an och det gör den mycket svårare att använda med en hand och då har jag ändå stora händer. iPhone 5 var mycket skönare att hålla i och lättare att navigera. Bärbart kommer jag alltid att använda appleprodukter i framtiden, stationärt skulle jag aldrig skaffa apple.

Permalänk

@Sibirius:

Du kan ju alltid byta batteri och abonnemang till din nuvarande telefon. Tele2´s abonnemang har ju inte längre någon bindningstid tex.

Angående Sonys mobiler (hela Xperia Z serien) så är det stor chans att mobilen blir obrukbar vid minsta lilla spricka i frontglaset. Ja, jag vet ett fåtal som fortfarande kan ha viss användning. Men jag skulle säga att till 90% chans slutar touchen att fungera, vilket innebär att man ej kan svara på samtal, stänga av telefonen osv.

I övrigt så gillar jag Android mer än iOS pga friheten i val av filtyper (filmer, bilder, musik) mm.

Lycka till i valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Råprestanda? Nej, Cyclone A8 är på alla vis snabbare än Snapdragon 801, speciellt på grafikdelen. Däremot har z3:an 3GB i RAM gentemot 1GB för iPhone 6.

Om det är värt prisskillnaden? Mycket tveksamt, dock så kan vissa appar hålla en högre kvalitet i iOS.

iPhone behöver inte mer än 1 GB, det flyter på ändå

Svårt att jämföra Androidlurar med iPhone eftersom iOS är mycket mer optimerat.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

iPhone behöver inte mer än 1 GB, det flyter på ändå

Svårt att jämföra Androidlurar med iPhone eftersom iOS är mycket mer optimerat.

Det flyter men kunde ha varit bättre, hatar page reloads på min iPhone 5S, men o andra sidan är inte min Nexus 5a mycket bättre på den punkten trots mera ram. iPhone 6 är dock ännu mer begränsad på ram punkten då den har en högre upplöst skärm. Men visst flyter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jo, det är så att jag börjat tröttna på att batteriet i min nuvarande iphone 5 tar slut på 3-4 timmar och är sugen på något nytt.
Mobilerna som jag velar mellan är z3 och iphone 6. Jag är van vid kvaliteten på appar osv som ios erbjuder, bra flyt och att allting alltid fungerar. Håller android samma kvalité?

Om batteritid är viktigt är Z3 (kompakt) ett grymt bra val! Har en kompakt själv, och är mycket nöjd med den i allmänhet.

Däremot har kameran delat upp användarna i två läger. Ena sidan hävdar nyanserat att Z3 har "best camera everrrr" och alla som vågar påstå annorlunda är haters och kan dra åt h-e. Jag tillhör det andra lägret som faktiskt är riktigt besviken med kameran, och hävdar att den i många aspekter är den sämsta mobilkameran bland alla flagship phones. Men om man inte är så noga med färgbalans eller detaljåtergivning (bara kolla bilderna på mobilen) så kommer den duga helt ok.

Tror inte Z4 kommer med något groundbreaking precis, så det kanske är läge att vänta tills att den kommer ut och sedan hitta Z3 till ett bra pris.