Datorn brummar och vibrerar vid virussökning

Permalänk
Medlem

Datorn brummar och vibrerar vid virussökning

Hej!

Har fått ett skumt problem på halsen. Min dator har varit väldigt tyst ända sedan jag byggde den för några år sedan. Men sedan ett par veckor tillbaka så brummar och vibrerar det konstigt inne i datorn. Det konstiga är att det händer uteslutande när mitt antivirusprogram (Norton, senaste versionen) gör genomsökning efter att datorn varit "inaktiv" i ca 10 minuter.

Jag har undersökt allt möjligt inne i datorn samtidigt som brummandet och vibrerandet håller på. Trodde först det var en hårddisk som skapade ljudet, men har känt på alla rörliga diskar, tryckt på alla delar i chassit som skulle kunna orsaka ljudet osv och ingenting hjälper. Oavsett vad jag trycker på så låter det ändå. (vet att man inte ska pilla inne i datorn när den är igång men jag var väldigt försiktig:)

Det är fruktansvärt enerverande när man kollar på tv och datorn plötsligt börjar brumma. Så fort jag rör på musen så slutar det, eftersom Norton slutar jobba.

Det verkar så konstigt att en dator som varit tyst i flera år får ett sånt här problem kan jag tycka.

Några tankar om vad det skulle kunna vara som orsakar det??

Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Har du möjligen en CD skiva kvarglömd i läsaren ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara en mekanisk hårddisk som är på g att gå sönder? Tror Windows börjat auto defragmentera datorn såfort du lämnar den en stund, kan vara det som låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Har du möjligen en CD skiva kvarglömd i läsaren ?

Nej ingen cd i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det kan inte vara en mekanisk hårddisk som är på g att gå sönder? Tror Windows börjat auto defragmentera datorn såfort du lämnar den en stund, kan vara det som låter.

Det kan klart vara en hårddisk som är på väg att lägga av. Min primära lagringsdisk är i runda slängar 6 år gammal. Men det konstiga är att det låter inget när jag kör annat som tex backup på disken osv.
Jag är 100% säker på att det sker vid virussökningar och inte vid defragmentering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Du kan väl manuellt välja en disk för viruskontroll och på så vis lokalisera vad som ger oljud. !?
Nog bör du kunna lägga ett finger på en disk och känna om den vibrerar ?!

Diskar som har stora sökningar ger ifrån sig ett klapprande ljud då läshuvudena snabbt rör sig över skivytorna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan väl manuellt välja en disk för viruskontroll och på så vis lokalisera vad som ger oljud. !?
Nog bör du kunna lägga ett finger på en disk och känna om den vibrerar ?!

Diskar som har stora sökningar ger ifrån sig ett klapprande ljud då läshuvudena snabbt rör sig över skivytorna.

Har två vanliga hårddiskar och två ssd. Har sett till att bara min primära lagringsdisk och ssd:erna är med på virussökningarna. Jag har provat att känna på lagringsdisken när vibrationerna kommer och det är klart att den vibrerar men den ligger på gummikuddar och har aldri orsakat vibrationer i hela chassit innan. Dessutom borde väl oljudet ändras eller försvinna när jag trycker lätt på hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Gummidämpare torkar och hårdnar med tiden. Enda chansen att utesluta hårddisken är att lossa den och låta den vila fritt på en bit skumgummi eller liknande. Många av mina hårddiskar som transporterats av PostNord har antingen varit förstörda redan vid mottagandet eller vibrerat onormalt mycket. Väldigt få diskar ökar obalansen på grund av lagerförslitning. Varför jag frågade om CD-skivan var för att jag vid några tillfällen irriterats av högt brum då jag glömt kvar en CD.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA