Permalänk
Medlem

Det här med strömsparningsfunktioner

Läst lite "Är min överklockning bra?"-trådar under de senaste dagarna och väldig återkommande är det här med alla strömsparnings funktioner. Allt från offset/adaptive eller manual vcore, Speedstep, C-States, power options i windows och liknande.

Personligen kör jag med de flesta strömsparningsfunktioner på. Jag tycker det känns bra att min CPU klockar ner sig och får en lägre spänning när den inte behöver mer.
Tar min CPU och överklockning som exempel, i load körs den i 4.5GHz med 1.280v, just nu med lite vanliga program (spotify,vlc,TS,firefox) 3.4GHz med 1.064v och som minst 1.2GHz med 0.896v.
Varför föredrar en del att köra den på max frekvens och spänning hela tiden vid en "normal säker 24/7 överklockning"?

Hur kör ni själva och varför har ni valt att göra så?

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med allt strömsparlägen på, men jag tror det är lättare att få en stabil klock med en fast hastighet och spänning. Genrellt ska man väl, under överklocknignsprocessen köra fast för att sedan sätta på strömsparlägena.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med allt på och 4800 är max gränsen där det är stabilt med strömsparar funktioner på och att en del stänger av dom beror på att man oftast kan mjölka lite mer mhz ur datorn då den inte hoppar mellan olika lägen på volt + mhz och är onödigt att köra med konstant mhz/vcore då skillnaden är minimal om det inte är mer extrem oc för benchmark score men annars är det bättre att ha dom på ..mindre värme - slitage - strömförbrukning o.s.v

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w