33% mer datastorlek med 4G

Permalänk
Medlem

33% mer datastorlek med 4G

Jag var inne i en Teliabutik och skulle ändra om mitt abonnemang. Säljaren där la då fram argumentet att man gör av med 33% mer data med 4G gentemot 3G därför att kvalitén på datan är bättre. En bild som visas är alltså 33% större och (får jag anta) av bättre kvalitet.

Jag sa till människan att nej, det tror jag inte. 1MB data blir inte helt plötsligt 1,33MB data bara för att det färdas genom ett annat medium. Men hon hävdade stenhårt att det här var sant samt att "det finns forskning om det, det är bara att söka". Så nu har jag sökt. Ett sånt här påstående borde inte vara svårt att finna om det nu är sant, men hittills har jag inte hittat något.

Är det någon som sitter på svaret till det här?

Jag kan absolut tänka mig att dataanvändningen ökar med 33% eftersom det går fortare = jag kan titta på mer grejer eller streama video i bättre kvalitet. Men det är inte det människan sa, utan datastorleken blir större.

Jag är kraftig övertygad om att hon ljög/har totalt missuppfattat statistiken/saknar förståelse för själva begreppet mängd, men om hon mot förmodan har rätt, så skulle jag vilja få reda på det, så jag kan förändra min världsbild.

Permalänk
Medlem

Som du säger så är 1 MB alltid 1 MB, oavsett om du sitter på fiber, 56k eller 4G.

Det tråkiga är att det säkert är många som går på det.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Jag var inne i en Teliabutik och skulle ändra om mitt abonnemang. Säljaren där la då fram argumentet att man gör av med 33% mer data med 4G gentemot 3G därför att kvalitén på datan är bättre. En bild som visas är alltså 33% större och (får jag anta) av bättre kvalitet.

Jag sa till människan att nej, det tror jag inte. 1MB data blir inte helt plötsligt 1,33MB data bara för att det färdas genom ett annat medium. Men hon hävdade stenhårt att det här var sant samt att "det finns forskning om det, det är bara att söka". Så nu har jag sökt. Ett sånt här påstående borde inte vara svårt att finna om det nu är sant, men hittills har jag inte hittat något.

Är det någon som sitter på svaret till det här?

Jag kan absolut tänka mig att dataanvändningen ökar med 33% eftersom det går fortare = jag kan titta på mer grejer eller streama video i bättre kvalitet. Men det är inte det människan sa, utan datastorleken blir större.

Jag är kraftig övertygad om att hon ljög/har totalt missuppfattat statistiken/saknar förståelse för själva begreppet mängd, men om hon mot förmodan har rätt, så skulle jag vilja få reda på det, så jag kan förändra min världsbild.

Antar att det syftas på att man gör av med mer data när det går fortare, som du säger.

Att saker blir större rätt som det är känns ju en aning underligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hon pratade i nattmössan.

Du hinner använda mer för att det går fortare men du kommer inte att använda mer för samma innehåll.

Deras jobb är att sälja, inte vara teknikkunniga.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Personen pratar i nattmössan.
Det som däremot kan skilja mellan 3G och 4G är om du glömmer att stänga av en nedladdning som du gjorde via WiFi och kopplar upp dig på mobilt bredband, 4G kommer att ladda ned snabbare och därigenom slukar du din bandbredd fortare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Känns som att de troligare påståenden är att personer med 4G använder 33% mer data en motsvarande användare med 3G. Detta påstående skulle kunna baseras på att
*Filmer streamas med högre kvalité
*Sidor laddas snabbare vilket gör att en användare hinner surfa på fler sidor under en surfperiod.
*Du får bättre täckning vilket gör att du troligtvis använder mobilen mer

Jag tror absolut att användare med 4G gör av med mer data än vad de skulle gjort med 3G, dock känns det som att försäljaren hade missuppfattat det hela. De som hon nog ville lyfta fram var att om du knappt klarar dig med XGB med 3GB kommer du nu behöva utöka din surfmängd.

Men för att återgå till den fråga så finns det tekniker som kan skala om bilder och skicka mindre bilder till specifika enheter. Exempelvis om en användare surfar från en PC får den orginal bilden, surfar den från en platta får den en aningen mindre upplöst bild och till sist om användaren surfar via mobilen får den en väldigt nerskalad bild. Detta gör då skillnad i storleken på bilderna, om detta går att applisera på användarens hastighet känns betydligt svårare och det är garanterat inte lika utbrett.

Permalänk
Medlem

håller med siste talande de är nog sälj snack har 4g stöd men låst telefonen till 3g stödet
4g är inte bra utbyggt här runt Hudiksvall så ofta går 3g snabbare här.
Nackdelen med 4g stöd är att om telefonen känner av 4g försöker den febrilt att låsa sig på de
1 sträck på nallen ger dålig fart i 4g har ofta 4 till 5 på 3g läge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ni bekräftar ju att min tanke var korrekt rent logiskt. Kände mest att om det nu var på det viset som människan beskrev så hade jag missat något fundamentalt revolutionerande inom it-världen. Men ni har som sagt bekräftat min starka misstanke att hon har missuppfattat hela grejen. Inte helt ovanligt inom den yrkeskategorin.

Skickades från m.sweclockers.com