Permalänk

Batteri till 70D

Hej ska ut å resa så tänkte köpa ett extra batteri till min 70D kollade runt lite och såg att nya orginal kostar runt 800:-

Hittade LP-E6 kopior på Kjell & Co för 349:- är det någon större skillnad? bryter man någon garanti med att använda ej orginal?
Vilka "kopior" skulle ni rekomendera?

Såg att det fanns 2 batterier som passade 70D LP-E6 och LP-E6N, någon skillnad på dessa?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jupio och Hähnel är godkända 3e parts tillverkare för Canon och Nikon.

Enda skillnaden är att "N" är för 7DMk2 egentligen...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

ok tack har du någon erfarenheter av dem? hur presterar dem jämfört mot orginal?

Skrivet av Miska:

Jupio och Hähnel är godkända 3e parts tillverkare för Canon och Nikon.

Enda skillnaden är att "N" är för 7DMk2 egentligen...

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

@DragonRapide

LP-E6 är 1800mAh medan LP-E6N är 1865mAh, bara 65mAh mer men kanske ger det ett tiotal/femtiotal mer bilder.

Jag har vanliga då jag äger en 6D. Originalet kör väl ca 8 timmar i streck* innan den "dör".
Har ett Jupio-batteri som jag köpte till men den klarar av ca 6 timmar i streck*.

* Tiden har jag räknat genom att köra timelapse med kontinuerlig fotograferande till ett rörligt motiv.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har kört Hähnel till flera olika kameror ink Canon med gott resultat. Helt ok grejer.

Permalänk
Medlem

@DragonRapide

Bara att ringa Canon om du inte tror. Jag snackade med dem senast för nån månad sen och fick ett godkännande för att använda Jupio batteriet. CyberPhoto AB skulle inte heller sälja Jupios batterier om de inte hade fått ett godkännande från kameratillverkarna.

Bland de som du länkar, jag hade nog provat på Jupio Ultra och kollat om den verkligen är så "Ultra" som det står. Originalen är ju som sagt 1800mAh medan den där är 2000mAh.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

CyberPhoto AB skulle inte heller sälja Jupios batterier om de inte hade fått ett godkännande från kameratillverkarna.

Är det någon som har källa på något av det här?
Tvivlar att Cyberphoto skulle bry sig, för en dialog med Canon om tredjepartstillbehör, att Canon har en lista på "godkända" tredjeparts batterier, att Canon orkar ha koll/testa massa prylar osv

Tycker det hela låter lika märkligt som att Cyberphoto skulle kolla med Canon vilka väskor som är godkända.
Men jag kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Miska:

@DragonRapide

Bara att ringa Canon om du inte tror. Jag snackade med dem senast för nån månad sen och fick ett godkännande för att använda Jupio batteriet. CyberPhoto AB skulle inte heller sälja Jupios batterier om de inte hade fått ett godkännande från kameratillverkarna.

Bland de som du länkar, jag hade nog provat på Jupio Ultra och kollat om den verkligen är så "Ultra" som det står. Originalen är ju som sagt 1800mAh medan den där är 2000mAh.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Är det någon som har källa på något av det här?
Tvivlar att Cyberphoto skulle bry sig, för en dialog med Canon om tredjepartstillbehör, att Canon har en lista på "godkända" tredjeparts batterier, att Canon orkar ha koll/testa massa prylar osv

Tycker det hela låter lika märkligt som att Cyberphoto skulle kolla med Canon vilka väskor som är godkända.
Men jag kan ha fel.

Mailade Canon svaret jag fick var:

Tack för att du har kontaktat Canon.

Vi rekommenderar enbart Canon artiklar till våra Canon produkter. Det kan möjligen fungera med tredjeparts artiklar men det är inget vi lovar.

Vänliga hälsningar,

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Mailade Canon svaret jag fick var:

Tack för att du har kontaktat Canon.

Vi rekommenderar enbart Canon artiklar till våra Canon produkter. Det kan möjligen fungera med tredjeparts artiklar men det är inget vi lovar.

Vänliga hälsningar,

Exakt, de skulle aldrig orka bry sig utan rekomenderar sina egna så får kunden göra sina egna val.
Kör på med tredjeparts du. Det gör de flesta och jag skulle bli förvånad om det blev problem.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta
Väskor har jag ingen aning om hur det fungerar, men batterier är däremot godkända.
Jag snackade, som sagt, inte så länge sen själv med Canon och frågade om Jupio är godkända och de svarade "Ja" i telefonen.
CyberPhoto säljer Jupios batterier för att de är ett billigare alternativ till originalen. Visst har de original och kan få tag på såna också om just den modellen inte finns hemma. De är chippade, därmed godkända.

@DragonRapide
Självklart rekommenderar man sina egna, för de vill tjäna pengar på det.
Hade jag varit Canonförsäljare hade jag aldrig rekommenderat dig köpa en Epson eller HP-skrivare heller, utan försökt på alla möjliga sätt få dig att köpa just en Canonprodukt eftersom det är vad det hela går ut på "sälj sälj sälj"...

Ingen fara med 3e parts. Tuta och kör!
Akta dig dock för Ebay-produkter, DE däremot kan orsaka massa fel eftersom de är varken testade eller kända, och kan innehålla skadliga gifter som kan även explodera om de överhettas för mycket.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain