Lamina T-701 - dra ut återställningspartitionen?

Permalänk
Medlem

Lamina T-701 - dra ut återställningspartitionen?

Jag har köpt en Lamina T-701 och inser direkt att minnet är dåligt. Har skaffat ett SD-minne på 16 GB. I Sweclockers test av plattan talar ni om minnesproblemet och föreslår att man "drar ut återställningspartitionen (4,88 GB) på ett USB-minne".
Jag har försökt utan att lyckats. I Diskpart lyckades jag ge partitionen en enhetsbokstav (med ASSIGN) så att den syntes i Utforskaren och därigenom möjliggjorde en kopiering till Usb-minne. Men sedan var det stopp. Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Microsoft har en supportartikel som beskriver hur du kan använda ett inbyggt verktyg för att skapa ett USB-minne som kan återställa Windows: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-usb-recov....

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av ToJa92:

Microsoft har en supportartikel som beskriver hur du kan använda ett inbyggt verktyg för att skapa ett USB-minne som kan återställa Windows: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-usb-recov....

Tack för svaret! Jag ska prova det.

Permalänk
Medlem

Går inte

Skrivet av ToJa92:

Microsoft har en supportartikel som beskriver hur du kan använda ett inbyggt verktyg för att skapa ett USB-minne som kan återställa Windows: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-usb-recov....

Jag har kollat din länk (och många andra länkar). Det går bra att kopiera över återställningspartitionen till ett Usb-minne. Men alternativet "Delete the recovery partition" dyker aldrig upp när kopieringen är klar. Endast "Slutför".
Jag tror inte att det går att ta bort återställningspartitionen på en Lamina T-701. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minhusse:

Jag har kollat din länk (och många andra länkar). Det går bra att kopiera över återställningspartitionen till ett Usb-minne. Men alternativet "Delete the recovery partition" dyker aldrig upp när kopieringen är klar. Endast "Slutför".
Jag tror inte att det går att ta bort återställningspartitionen på en Lamina T-701. Tyvärr.

Du kan använda diskhanteraren och ta bort återställningspartitionen, men om det sedan går att förstora partitionen med Windows på är inte säkert. Instruktioner för hur du får fram diskhanteraren finns här.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du kan använda diskhanteraren och ta bort återställningspartitionen, men om det sedan går att förstora partitionen med Windows på är inte säkert. Instruktioner för hur du får fram diskhanteraren finns här.

Diskhanteraren är ju det första man går till men där går inte att göra något. Återstår Diskpart i Kommandotolken. Men där går inte heller att göra något. Jo, man kan använda kommandot Assign så att partitionen syns i Utforskaren. Men det hjälper inte.
Jag tror att partitionen behövs för att Windows ska fungera på plattan. Den går inte att ta bort. De som påstår det har inte gjort det själva.
Jag har nu lyckats frigöra 3,5 GB ledigt utrymme på disken. Men då avstår jag Office 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minhusse:

Diskhanteraren är ju det första man går till men där går inte att göra något. Återstår Diskpart i Kommandotolken. Men där går inte heller att göra något. Jo, man kan använda kommandot Assign så att partitionen syns i Utforskaren. Men det hjälper inte.
Jag tror att partitionen behövs för att Windows ska fungera på plattan. Den går inte att ta bort. De som påstår det har inte gjort det själva.
Jag har nu lyckats frigöra 3,5 GB ledigt utrymme på disken. Men då avstår jag Office 365.

Hej, läser att du lyckats frigöra 3,5 gb vad tog du bort, vad jag ser finns det knappt något att avinstallera på Laminan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loric:

Hej, läser att du lyckats frigöra 3,5 gb vad tog du bort, vad jag ser finns det knappt något att avinstallera på Laminan?

Nu har det gått nästan två månader sedan jag höll på aktivt med Laminan så jag minns inte så noga. Det finns ju inget att ta bort så det enda som återstår är Diskrensning (inklusive Rensa systemfiler). Det har jag gjort några gånger och då lyckats komma ner strax under 6 GB använt utrymme. Men Windows sparar ju en massa onödigt så det ökar hela tiden.
Jag har skaffat ett 16 GB sd-minne som jag använder för att spara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minhusse:

Nu har det gått nästan två månader sedan jag höll på aktivt med Laminan så jag minns inte så noga. Det finns ju inget att ta bort så det enda som återstår är Diskrensning (inklusive Rensa systemfiler). Det har jag gjort några gånger och då lyckats komma ner strax under 6 GB använt utrymme. Men Windows sparar ju en massa onödigt så det ökar hela tiden.
Jag har skaffat ett 16 GB sd-minne som jag använder för att spara på.

Ok tack.
Lyckats med att slutligen ta bort office men det resulterade att återställningen funktionen för windows slutade att fungera.

Permalänk
Medlem

Lamina ledigt utrymme

Jag har lyckats få drygt 5,5 MB ledigt på min Lamina inför uppgradering till Windows 10.
Använder i första hand portabla program på plattan som ligger på SD-kort.
Tog bort hibernation (750 MB) med programmet Privazer. Tidigare kunde man ta bort under energialternativ men inte nu längre.
Halverade pagefile sys (kontrollpanelen – system).
Tog 600 MB från återställningspartitionens fria utrymme med ”minitool partition wizard”. (Blev lite betänksam när programmet stängde ner windows och började genomföra justeringen vid uppstart innan Windows startade – men det fungerade för mig utan missöden). Hur mycket man våga ta innan det blir problem vet jag inte.
Enligt ryktena ska W10 inte behöva någon återställningspartition så utrymmet blir förhoppningsvis ledigt vid uppgradering.
Om inte, så återstår Diskpart som "minhusse" använt.
Användes Kommandot ” delete partition override”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Jag har lyckats få drygt 5,5 MB ledigt på min Lamina inför uppgradering till Windows 10.
Använder i första hand portabla program på plattan som ligger på SD-kort.
Tog bort hibernation (750 MB) med programmet Privazer. Tidigare kunde man ta bort under energialternativ men inte nu längre.
Halverade pagefile sys (kontrollpanelen – system).
Tog 600 MB från återställningspartitionens fria utrymme med ”minitool partition wizard”. (Blev lite betänksam när programmet stängde ner windows och började genomföra justeringen vid uppstart innan Windows startade – men det fungerade för mig utan missöden). Hur mycket

Tack bra tips!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kommer åt bios, eller hur man kan boota från USB om man inte kommer åt windows? Bra att veta om olyckan är framme.

Permalänk
Medlem

Bios

BIOS kommer du åt på samma sätt som vilken annan dator.
Koppla in ett tangentbord med tråd och tryck på del när den startar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minhusse:

Återstår Diskpart i Kommandotolken. Men där går inte heller att göra något. Jo, man kan använda kommandot Assign så att partitionen syns i Utforskaren. Men det hjälper inte.

Vilka kommandon använde du i diskpart.
"Clean" eller "delete partition override” eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

BIOS kommer du åt på samma sätt som vilken annan dator.
Koppla in ett tangentbord med tråd och tryck på del när den startar upp.

Tack!

Jag måste börja tänka på den som en riktig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Vilka kommandon använde du i diskpart.
"Clean" eller "delete partition override” eller något annat?

Kommandot "Delete the recovery partition" eller liknande är inte tillgängligt. Det går helt enkelt inte att ta bort återställningspartitionen i Laminan.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få in win 10 i en lamina än?

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

undrar samma sak, har en LAMINA T-801 och är sugen på att slänga in 10an på den. Har inte fått nån notis om upgrade som jag fick på min stationära och bärbara dator.

Permalänk
Medlem

Windows 10 på Lamina

Har installerat Windows 10 på min Lamina.
Återställningspartitionen försvann i och med det.
Har nu tre små partitoner (boot +? + ?) med sammanlagt 677 MB (100+128+449 MB).
C är på 13,90 GB varav ungefär 9 GB utnyttjas - exklusive hibernation och med reducerad pagefile.sys.
Av de 9 GB finns Windows old som är 4,44 GB och kan tas bort när man bestämt sig för att inte återgå till Windows 8.
Därtill finns något som heter $Windows.-BT.
Den innehåller installationsfiler och är på 2,36 GB.
Även den kan väl tas bort men den kanske motsvarar den gamla Recovery-partitionen så man får fundera lite innan man gör det. Har dock tagit bort den på min huvuddator utan problem.
Vid installationen kände Windows inte av att det var en surfplatta så det är lite inställningsarbete efteråt – bland annat får man leta upp surfplatteläge, tangentbordet, rotationslås m m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Har installerat Windows 10 på min Lamina.
Återställningspartitionen försvann i och med det.
Har nu tre små partitoner (boot +? + ?) med sammanlagt 677 MB (100+128+449 MB).
C är på 13,90 GB varav ungefär 9 GB utnyttjas - exklusive hibernation och med reducerad pagefile.sys.
Av de 9 GB finns Windows old som är 4,44 GB och kan tas bort när man bestämt sig för att inte återgå till Windows 8.
Därtill finns något som heter $Windows.-BT.
Den innehåller installationsfiler och är på 2,36 GB.
Även den kan väl tas bort men den kanske motsvarar den gamla Recovery-partitionen så man får fundera lite innan man gör det. Har dock tagit bort den på min huvuddator utan problem.
Vid installationen kände Windows inte av att det var en surfplatta så det är lite inställningsarbete efteråt – bland annat får man leta upp surfplatteläge, tangentbordet, rotationslås m m.

Min Win10 installation känner inte av att det är en surfplatta, har aktiverat surfplatteläge, men till ingen lycka.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att jag inte har surfplatteläge på.
Den fungerar lika bra i normalläge för mig.
I surfplatteläge kan jag inte få fram skrivbordet.
Vad är det som fallerar?

Permalänk

Min verkar fatta att det är en surfplatta, dock vill Edge visas i desktopmode (eller vad det kan heta), vilket gör all text mer eller mindre oläsligt liten.

Edit:
på windowscentral.com säger någon "Edge no full screen and no touch optimized version of the browser." så kanske är det inte min installation/Lamina/kunskap som spökar, utan helt enkelt en inte helt färdig Edge som skeppats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Har installerat Windows 10 på min Lamina.
Återställningspartitionen försvann i och med det.
Har nu tre små partitoner (boot +? + ?) med sammanlagt 677 MB (100+128+449 MB).
C är på 13,90 GB varav ungefär 9 GB utnyttjas - exklusive hibernation och med reducerad pagefile.sys.
Av de 9 GB finns Windows old som är 4,44 GB och kan tas bort när man bestämt sig för att inte återgå till Windows 8.
Därtill finns något som heter $Windows.-BT.
Den innehåller installationsfiler och är på 2,36 GB.
Även den kan väl tas bort men den kanske motsvarar den gamla Recovery-partitionen så man får fundera lite innan man gör det. Har dock tagit bort den på min huvuddator utan problem.
Vid installationen kände Windows inte av att det var en surfplatta så det är lite inställningsarbete efteråt – bland annat får man leta upp surfplatteläge, tangentbordet, rotationslås m m.

Hur löste du det?
Behöver lite tips känner jag...
Vad kan jag frigöra utan massa lull-lull och tillbehör?
Saknas plats på C så installation avbryts.
Har ca 3,50 GB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem i början. Efter två misslyckade försök gjorde jag så här (man måste ha ett SD-kort instoppat i plattan på med minst 8 GB fritt):

A: Ökade det fria utrymmet på Lamina så mycket som möjligt. Tog bort alla installerade program (undantag den som hör samman med hårdvaran såsom Intel-program); bestämde storlek pagefile.sys (200 – 1700 MB), tog bort hiberfile ,överförde hälften av det fria utrymmet på återställningspartitionen till C - se mitt inlägg ovan 2015-07-18. När det var gjort hade jag 6 GB ledigt. Hur viktigt denna första del är vet jag egentligen inte.

B: Ladda ner 32 bitars ”Media creation tool” (http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?OC...) på en annan dator och skapa installationsfilerna på ett USB-minne. Stoppa den i plattan och dubbelklicka på setup varefter uppgraderingen börjar. Efter sisådär 10/15 minuter får du beskedet att det behövs ca 7,5 GB för att installera uppgraderingen. Du har endast 6 GB. Den ger dig två alternativ.
1: Rensa/avinstallera mer på plattan - vilket inte är möjligt, eller
2: utnyttja SD-kortet för installationen. Välj det senare varefter Windows uppgraderas. Det tar en timme ungefär. Efter uppgradering bör du ha ca 4,5 GB ledigt utrymme och efter borttagande av äldre installationer drygt 7 GB ledigt utrymme.

C: Windows 10 känner inte av att det är en surfplatta så du har en del inställningar som måste göras, bl a försvann pektangentbordet (inställningar/hjälpmedel/tangentbord/skärmtangentbord).

Så lyckades jag – hoppas det fungerar för fler.