Oscilloskop, PC-kort eller annat, vilket?

Permalänk
Medlem

Oscilloskop, PC-kort eller annat, vilket?

Hej

Jag behöver skaffa ett billigt oscilloskop. Jag har sett att det finns kort, som man kan sätta in i en PCs slot.
Användningsområdet är enkla grundläggande labbar med analog och digital teknik.

Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Skaffa ett usb scope typ PicoScope det funkar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver sampla resultaten så får du ett äldre riktigt oscilloskåp för några hundra beg.. mysig med CRT och bra träning att skruva på rediga rattar, man får känsla för vad man gör

Har haft några hemma för trivselfaktorn enbart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Om du inte behöver sampla resultaten så får du ett äldre riktigt oscilloskåp för några hundra beg.. mysig med CRT och bra träning att skruva på rediga rattar, man får känsla för vad man gör

Har haft några hemma för trivselfaktorn enbart.

Jag har letat analoga, bra skåp länge (gärna tektronix, 20MHz räcker) och hittar absolut inget för "några hundra", snarare någon eller några tusenlappar. Kan du tipsa, jag kommer vara evigt tacksam!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Multiman, chalmers ETA auktion varje år mot vintern, här ropar man in billigt.. !

Tror inte jag har något ståendes nu som är så häftigt tyvärr.

Har ett tvåkanals gammalt HP ståendes, "bärbart" (man kunde få med batteri inbyggt).

Det hade jag släppt för två hundra om någon ville SLÄPA iväg det...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Den duger fint inom sitt område: -20 volt till +20 volt, 1 kanal och max 20 MHz. Väldigt mobil :). Tänk på att detta är dom område den klarar av när vi pratar spänning. Någon dämpningssats som passar till denna finns inte. Har haft den i 6 år. Mjukvaran är jag nöjd med.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Multiman, chalmers ETA auktion varje år mot vintern, här ropar man in billigt.. !

Tror inte jag har något ståendes nu som är så häftigt tyvärr.

Har ett tvåkanals gammalt HP ståendes, "bärbart" (man kunde få med batteri inbyggt).

Det hade jag släppt för två hundra om någon ville SLÄPA iväg det...

Aha, lite långt bort. Jag antar att de inte skickar?

Min referens är faktiskt ett Tektronix som vi använde i fysiken på gymnasiet på 80-talet. Tror det var en av de första med digitalminne så att man kunde frysa vågformer (men alltså helt analogt i grunden). Använde det bl a till att trimma in floppystationer. Var extremt mångsidigt och stabilt. Ett sådant vill jag gärna ha igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Vanligtvis fnyses det åt PC-kopplade oscilloskop, men när det kommer till kritan är ju användbarhet det viktigaste, inte märke, status eller absolut prestanda. Jag har många mätinstrument i allt mellan 50-kronorsmulimetrar till proffsinstrument för tiotusentals kronor.

Men ett mycket billigt oscilloskop som jag funnit mycket, mycket användbart är Vellemans PCSGU250. Två kanaler, 12 MHz (överspecad - sampling endast 25 MHz) analog bandbredd samt 1 MHz funktionsgenerator, kopplas till USB. Vanligtvis sett som leksak/skräp ur en elektronikingenjörs ögon, men fanken så användbart faktiskt. Använder det oftare än jag drar igång mitt fyrkanaliga 150 MHz Tektronix.

Det borde gå att hitta en bra bit under tusenlappen begagnat och nytt kostar det omkring 1000 kr. Det finns dock en nyare variant som jag (utan att veta det säkert) bedömer som betydligt sämre då man måste offra en av kanalerna för att kunna köra tongeneratorn som det verkar.

Enda nackdelen är att jag inte fått någon mjukvara att fungera i Linux, men det går utmärkt att köra på Windows i en virtuell maskin om man nu så vill.

Plastigt, billigt och inte speciellt skyddat mot olyckor (t.ex. på tok för hög inspänning på proberna eller jordslingor) - jag har behövt reparerade en gång.

Det finns också en mod om man vill "överklocka" den för högre frekvenser på funktionsgeneratorn och det finns FW i flera varianter.

Annars har jag hört relativt gott om PicoScope, men har nog aldrig använt ett sådant. Om det är ett riktigt skop du är ute efter (alltså inte kopplat till datorn via USB/PCI/etc) så kan man alltid hitta begagnade analoga skop i 20MHz-klassen för några hundralappar eller gratis för avhämtning.

Edit: Du (TS) har inte skrivit någon budget. Om "billigt" ändå handlar om tusenlappar, så är Rigols skop mycket bra i de lägre prisklasserna. Du kan få ett digitalt 100MHz-skop för runt 5000.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Aha, lite långt bort. Jag antar att de inte skickar?

Min referens är faktiskt ett Tektronix som vi använde i fysiken på gymnasiet på 80-talet. Tror det var en av de första med digitalminne så att man kunde frysa vågformer (men alltså helt analogt i grunden). Använde det bl a till att trimma in floppystationer. Var extremt mångsidigt och stabilt. Ett sådant vill jag gärna ha igen.

Menar du möjligtvis Tektronix 2201 eller något i den serien? Första generationens analog+digitala skop där den enda egentligt digitala funktionen var att man just kunde frysa bilden? Personligen gillar jag inte dessa skop eftersom man känner sig lite "lurad" av att inte kunna zooma. Dessutom saknas cursors så man kan inte mäta på vågformen utan får räkna rutor manuellt eller rentav plocka fram linjalen för exakta tider...

Jag använder hellre mitt Tektronix 2445 som på pappret är helt analogt men har digital "styrning" då det har cursors så man kan mäta in vågformen ordentligt. Fyra kanaler har det också, vilket ibland är myyycket användbart.

Jag tror dessutom att andrahandsvärdet på dessa skop är lite väl högt (vissa ser de kanske som en kultgrej) varvid ett sådant betingar högre priser än både ett analogt skop av motsvarande prestanda och ett nyare, begagnat, digitalt skop med motsvarande eller högre prestanda. Jag har en 2201 som "nödskop" om alla mina andra skop skulle fallera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."