Permalänk
Medlem

Uppsättning för 4k

Hej!

Uppgraderade datorn nyligen för att köra 4k. Skärmen det föll på är Acer XB280HK, med 4k och G-Sync. Hade ett GTX 780 sen tidigare så jag slog till på ett till när jag såg ett demoex dyka upp på komplett. Det är 2st MSI Gaming 780 3GB-kort som jag kör i denna burk:

  • I7 2700k @ 3.5GHz

  • Asus P8Z68-V Pro/Gen3 (använder även det inbyggda ljudkortet av bekvämlighet då jag har både högtalare och headset)

  • Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 7-7-7-20 (4x 2GB) @ standardklock/volt

  • MSI GTX 780 Gaming 3GB (2x SLI)

  • Asus Xonar Phoebus Solo

  • Samsung 830 128GB

  • Samsung 840 Evo 250GB

  • Crucial CT128M225

  • Seagate Barracuda ST3000DM00

  • Corsair 750W (ifrån 2011)

Har fått en hel del bekymmer med denna setup och har börjat fundera på att modifiera en del. Kommer hålla mig till Nvidia-kort nu då jag har G-Sync. Alternativen är enligt följande:

  1. Att jag behåller 780-korten, men då kommer jag behöva köpa ett externt ljudkort (då det interna bara får plats ovanför GPU1 vilket ger det en hel del värmeproblem, kom upp i 99°C för någon timma sen), samt att jag behöver skaffa en ny PSU. Skulle gå på runt 1-2k, beroende på vad jag får det gamla sålt. Väldigt prisvärt om jag bara får allt att fungera.

  2. Att bara sälja ett 780 och ta 4k när prestandan i ett 780 räcker till. Då räcker PSUn och med pengarna från 780t så väntar jag till nästa generation av Nvidia-kort kommer ut. Roligt och enkelt när dagen för nytt gfx-köp faktiskt blir av, men lite anti-klimax tills dess

  3. Att sälja båda 780-korten och köpa ett begagnat 980 (har sett att de finns lite då och då för runt 4.5k). Skulle kunna vara ett ok alternativ?

Vad ser ni som den bästa vägen?

Orduppbyggnad
Permalänk
Entusiast

Wow, gick det verkligen upp i 99C med 100% fläkthastighet?
Då måste det där ljudkortet alstra förjävligt mycket värme

Det finns dock en sak du kan göra och det är att montera på den här kylaren på just det kortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793
Kyler ungefär som custom vattenkylning fast det är luft, ett riktigt monster till kylare. Dock väldigt dyr men det är bättre än dina alternativ skulle jag säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Tog ut ljudkortet och drog igång furmark. Efter 5min når jag låg uppe på 95°C så stängde jag ner...men då låg fläkten på 100%. Känns konstigt att den går upp så högt, även om det finns ett till kort under som pumpar ut varm luft (GPU2 går inte över 75-80°C). Vill ha prestandan ifrån GTX780 SLI, men det känns knappt värt bekymret längre...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icecrystal:

@Uzanar:

Tog ut ljudkortet och drog igång furmark. Efter 5min når jag låg uppe på 95°C så stängde jag ner...men då låg fläkten på 100%. Känns konstigt att den går upp så högt, även om det finns ett till kort under som pumpar ut varm luft (GPU2 går inte över 75-80°C). Vill ha prestandan ifrån GTX780 SLI, men det känns knappt värt bekymret längre...

Kan du kanske prova att ta ut det andra kortet och bara testa med det övre kortet?
För det känns ändå som att det där är ovanligt höga temperaturer med 100% fläkthastighet även med SLI.

Jag misstänker att kylaren har dålig kontakt/att du aldrig har blåst ur allt damm ur kortet
Men om det faktiskt är så att det undre kortet helt enkelt alstrar alldeles för mycket värme så är jag i alla fall glad att jag köpte mitt GTX 780 som referenskort inför framtida SLI så all luft åker ut där bak!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Har inte testat att ta korten ännu, men kortet hade blivit lite dammigt så jag rensade det och skruvade åt fläktarna, fast de satt bra. Fick ner tempen lite, men inte mkt. Tog även av sidopanelen för att se om det var dålig ventilation som orsakade det. Testade till sist Unigine Valley på 4k med OpenGL (DX11 hackade av någon anledning något galet). Resultaten:
Före:
Unigine efter 5min: 89°C
Furmark innan avstängning: 95°C
Efter:
Unigine efter 10min: 85°C
Furmark efter 10min: 95°C

Sidopanelen fick ner graden på det översta kortet med 1°C och det undre med 4°C, till 94/76°C.