3 nya månader bindningstid efter bindningstiden

Permalänk

3 nya månader bindningstid efter bindningstiden

hallå, nu har telenor satt mig i en konstig sits. jag har sagt upp mitt telenorabonnemang. har papper på att det ska avslutas 2/5. nu fick jag en slutfaktura fram till 1 aug att betala på 1500:-

orsaken ska vara att jag har porterat telefonnumret till tele2 den 1/5 och "avbrutit" min uppsägning en dag innan. är det här tillåtet?
sen var det ju tele2 som ville portera nån dag innan ifall det skulle hända något och jag bli av med mitt telefonnr.

tacksam för svar

Permalänk

Ring Tele2 och säg till dem att reda upp problemet som de orsakat !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Bra att man får reda på sån här skit så att man aldrig någonsin behöver fundera på telenor.

Permalänk
Avstängd

Samma sak hände mig med just Telenor för ett antal år sedan. Sedan dess inget mer Telenor för min del. Man får intrycket av att de inte förstår att uppsägning är en del av kundservicen och att en bra upplevelse där är väldigt viktig för att få kunder att återvända, istället försöker de punga kunder på väg ut på så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem

Hmm, låter väldigt fult!
Har gjort massor av porteringar, dock inte från Telenor. Men om vi tar Tele2 som exempel, där säger jag upp mig, 3 månader tar det. När det är 15 dagar kvar brukar jag portera numret till annan operatör och det enda jag betalar Tele2 är de 15 dagar fram tills avslutsdatumet.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är en "uppsägningstid" på 3 månader som de flesta operatörer kör med, tittar du på det finstilta i ditt kontrakt skulle jag gissa att det står något om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Gissar på att det är en "uppsägningstid" på 3 månader som de flesta operatörer kör med, tittar du på det finstilta i ditt kontrakt skulle jag gissa att det står något om detta.

Dubbla bindningstider, 3mån*2 är de nog rätt ensamma om.

Permalänk
Medlem

Ah ok, uppfattade det hela fel i så fall. Om det är på det viset så har något klantat till det rejält

Permalänk
Medlem

Detta låter helt sjukt. Har du en ok uppsägan loggad som ska ske till 2/5 så måste dom ju gå att resonera med? Har du testat stt ringa kundtjänst?

Om Telenor vägrar så gör som tidigare talare sagt, kontakta tele2 och förklara för dom vad dom lyckats ställa till med.

Så jäkla trist hur bindningstider och porteringsregler lyckas krångla till det vid operatörsbyte. Nice att det iaf lagstiftats om max 1 mån uppsägningstid nu iaf.

Permalänk

nu har det löst sig. gjorde ett inlägg på telenors Facebook. dom är väl oroliga att sånt här sprids. dom har lite dåligt rykte redan. trist bara att man måste tjata med kundtjänsten på telefon som vägrar att ge sig.

men att skriva på företags facebooksida är nog det nya

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Detta låter helt sjukt. Har du en ok uppsägan loggad som ska ske till 2/5 så måste dom ju gå att resonera med? Har du testat stt ringa kundtjänst?

Om Telenor vägrar så gör som tidigare talare sagt, kontakta tele2 och förklara för dom vad dom lyckats ställa till med.

Så jäkla trist hur bindningstider och porteringsregler lyckas krångla till det vid operatörsbyte. Nice att det iaf lagstiftats om max 1 mån uppsägningstid nu iaf.

har ett papper att det ska sägas upp den 2/5. iom med porteringen den 1/5 så "bröt" jag uppsägningen enligt kundtjänst på telefon. nu löste det sig när jag skrev på deras Facebook. synd bara att dom förstörde min fredag. sjukt irriterad efter samtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille_100:

nu har det löst sig. gjorde ett inlägg på telenors Facebook. dom är väl oroliga att sånt här sprids. dom har lite dåligt rykte redan. trist bara att man måste tjata med kundtjänsten på telefon som vägrar att ge sig.

men att skriva på företags facebooksida är nog det nya

Så, för att summera; du blir felaktigt debiterad en hel slutfaktura, sannolikt pga en brist i systemet som automatiskt lägger in en hel uppsägningstid om portering utförs innan uppsägningstiden är slut. Du skriver sedan till Telenor en enda gång, och de ordnar det direkt utan omsvep.

Sedan fortsätter du och gnälla och klaga på dem trots att de direkt rättade till problemet utan att du behövde göra mer än att skriva till dem på Facebook?

Det är inte Telenor som visas i dåligt ljus här...

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Så, för att summera; du blir felaktigt debiterad en hel slutfaktura, sannolikt pga en brist i systemet som automatiskt lägger in en hel uppsägningstid om portering utförs innan uppsägningstiden är slut. Du skriver sedan till Telenor en enda gång, och de ordnar det direkt utan omsvep.

Sedan fortsätter du och gnälla och klaga på dem trots att de direkt rättade till problemet utan att du behövde göra mer än att skriva till dem på Facebook?

Det är inte Telenor som visas i dåligt ljus här...

Så, för att summera; jag tolkar det som att kundtjänst inte har lyssnat och när han skrev på FB så löste det sig.
TS har 2ytterligare inlägg, och inte något som jag reagerar nämnvärt på eller skulle kalla gnäll.

Det är inte TS som visas i dåligt ljus här... Nu syftar jag inte på telenor heller vädrar trollvarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Så, för att summera; du blir felaktigt debiterad en hel slutfaktura, sannolikt pga en brist i systemet som automatiskt lägger in en hel uppsägningstid om portering utförs innan uppsägningstiden är slut. Du skriver sedan till Telenor en enda gång, och de ordnar det direkt utan omsvep.

Sedan fortsätter du och gnälla och klaga på dem trots att de direkt rättade till problemet utan att du behövde göra mer än att skriva till dem på Facebook?

Det är inte Telenor som visas i dåligt ljus här...

EDIT: Oj, lappen81 hann före mig xD

Fast enligt TS ville dom ju inte fixa det när han pratade med Telenors kundtjänst i tfn. Men sen skrev han publikt på deras facebook och då kunde dom lösa det helt plötsligt. Det är väl det som är konstigt och jag skulle säga att det är Telenor som visas i dåligt ljus då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom det har löst sig, så är det ju inget att bråka om, men jag undrar om de verkligen har grund för att skicka fakturan, och vägra göra något åt den. Han har underlaget som säger att han har sagt upp sitt avtal till den 2/5. Oavsett vad han gör, kommer han få betala till den 2/5, och det protesterar han inte mot. Att de inte behövde leverera tjänsten med start en dag tidigare är knappast ett problem... Jag tror helt enkelt inte de har laglig grund för att ta betalt mer än till den överenskomna avslutningstiden, så varför kundtjänst inte varit mer vakna är märkligt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Så, för att summera; jag tolkar det som att kundtjänst inte har lyssnat och när han skrev på FB så löste det sig.
TS har 2ytterligare inlägg, och inte något som jag reagerar nämnvärt på eller skulle kalla gnäll.

Det är inte TS som visas i dåligt ljus här... Nu syftar jag inte på telenor heller vädrar trollvarning

Skrivet av Chippen2188:

EDIT: Oj, lappen81 hann före mig xD

Fast enligt TS ville dom ju inte fixa det när han pratade med Telenors kundtjänst i tfn. Men sen skrev han publikt på deras facebook och då kunde dom lösa det helt plötsligt. Det är väl det som är konstigt och jag skulle säga att det är Telenor som visas i dåligt ljus då.

Notera att han aldrig sade något om att ha pratat med Telenors kundtjänst innan han kontaktade dem på Facebook. Dessutom var ju uppenbarligen det första han gjorde att skriva här istället för att ta kontakt med dem.

Telenor ordnade upp problemet utan omsvep, och han behöver inte betala den felaktiga fakturan. Jag kanske är konstig som tycker detta, men det är knappast grund för att fortsätta vara arg på dem.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

När han porterar numret till en ny operatör så är det den nya operatören som "säger upp" hans abonnemang hos den befintliga operatören. Telenor i detta fall räknar då uppsägningen ifrån den dagen som Tele2 gör sin förfrågan. Detta sker per automatik och tar nog därför ingen hänsyn till att TS redan gjort en uppsägning.

TS bör alltså inte sagt upp abonnemanget utan bara kontaktat Tele2 3mån innan sin bindningstid tagit slut och bett Tele2 att skicka en begäran direkt med porteringsdatum 3mån senare.

Jag jobbar inte hos Telenor eller Tele2. Utan har jobbat hos Telia för några år sedan

Permalänk
Skrivet av Lcars:

Notera att han aldrig sade något om att ha pratat med Telenors kundtjänst innan han kontaktade dem på Facebook. Dessutom var ju uppenbarligen det första han gjorde att skriva här istället för att ta kontakt med dem.

Telenor ordnade upp problemet utan omsvep, och han behöver inte betala den felaktiga fakturan. Jag kanske är konstig som tycker detta, men det är knappast grund för att fortsätta vara arg på dem.

har du läst vad jag skrivit? jag skrev ju orsaken till varför dom fick 3 nya månader i första inlägget. hur skulle jag kunna veta om jag inte pratat med dom och varför skulle jag skriva här före? skrev här för att dom inte ville lösa det på telefon för det var jag som gjort "fel". jag frågade här om det var tillåtet.
sist av allt skrev jag på deras Facebook. det var då det löste sig.

Skrivet av Aciero:

När han porterar numret till en ny operatör så är det den nya operatören som "säger upp" hans abonnemang hos den befintliga operatören. Telenor i detta fall räknar då uppsägningen ifrån den dagen som Tele2 gör sin förfrågan. Detta sker per automatik och tar nog därför ingen hänsyn till att TS redan gjort en uppsägning.

TS bör alltså inte sagt upp abonnemanget utan bara kontaktat Tele2 3mån innan sin bindningstid tagit slut och bett Tele2 att skicka en begäran direkt med porteringsdatum 3mån senare.

Jag jobbar inte hos Telenor eller Tele2. Utan har jobbat hos Telia för några år sedan

jag kan förstå att det sker per automatik men när jag förklarade det så tog dom ändå ingen hänsyn till att det skulle upphöra nästa dag. jag avbröt uppsägningen med porteringen. sen så använde jag nog fel ord. uppsägningstid ska det vara. hade ingen bindningstid kvar.

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord så bör man fixa denna bugg i systemet så det inte händer igen. Systemet bör kunna kolla vid en request om uppsägning från nya operatören om det redan ligger en uppsägning på kunden.

Skrivet av Aciero:

När han porterar numret till en ny operatör så är det den nya operatören som "säger upp" hans abonnemang hos den befintliga operatören. Telenor i detta fall räknar då uppsägningen ifrån den dagen som Tele2 gör sin förfrågan. Detta sker per automatik och tar nog därför ingen hänsyn till att TS redan gjort en uppsägning.

TS bör alltså inte sagt upp abonnemanget utan bara kontaktat Tele2 3mån innan sin bindningstid tagit slut och bett Tele2 att skicka en begäran direkt med porteringsdatum 3mån senare.

Jag jobbar inte hos Telenor eller Tele2. Utan har jobbat hos Telia för några år sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillemeter:

Med andra ord så bör man fixa denna bugg i systemet så det inte händer igen. Systemet bör kunna kolla vid en request om uppsägning från nya operatören om det redan ligger en uppsägning på kunden.

Ett något smart system hade initierat uppsägningen när den begärdes och slutfört den tre månader senare och sen eventuella ytterligare uppsägningar skulle helt enkelt ignoreras då abbet redan är"under uppsägning". Sannolikt är det inte en bugg dock utan en feature som ger möjlighet att tjäna mer pengar på kunder på väg ut. Hade det varit en bugg så hade det hittats långt innan implementation om de har någon form av acceptanstest eller så. Har de inte det så bör nog alla undvika Telenor som pesten förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ett något smart system hade initierat uppsägningen när den begärdes och slutfört den tre månader senare och sen eventuella ytterligare uppsägningar skulle helt enkelt ignoreras då abbet redan är"under uppsägning". Sannolikt är det inte en bugg dock utan en feature som ger möjlighet att tjäna mer pengar på kunder på väg ut. Hade det varit en bugg så hade det hittats långt innan implementation om de har någon form av acceptanstest eller så. Har de inte det så bör nog alla undvika Telenor som pesten förstås.

Jag anser att när något inte fungerar som jag förutsätter, då är en bugg. Självklart ska ett system kunna se att det redan ligger en uppsägning på abonnemanget och då också meddela det och bara se till att porteringen av nummret sker.

Summering: Systemet är felbyggt, och antagligen pga att operatörerna vill att det ska vara så, för dom vet att inte alla kunder kommer orka tjafsa, då det oftast resulterar i många timmars telefonkö och korrespondens fram och tillbaka, där oftast operatören dröjer med sina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillemeter:

Jag anser att när något inte fungerar som jag förutsätter, då är en bugg. Självklart ska ett system kunna se att det redan ligger en uppsägning på abonnemanget och då också meddela det och bara se till att porteringen av nummret sker.

Summering: Systemet är felbyggt, och antagligen pga att operatörerna vill att det ska vara så, för dom vet att inte alla kunder kommer orka tjafsa, då det oftast resulterar i många timmars telefonkö och korrespondens fram och tillbaka, där oftast operatören dröjer med sina svar.

Precis. Det är en bugg ur kundens synvinkel men inte ur Telenors och de är de som är beställare av deras system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrillemeter:

Jag anser att när något inte fungerar som jag förutsätter, då är en bugg. Självklart ska ett system kunna se att det redan ligger en uppsägning på abonnemanget och då också meddela det och bara se till att porteringen av nummret sker.

Summering: Systemet är felbyggt, och antagligen pga att operatörerna vill att det ska vara så, för dom vet att inte alla kunder kommer orka tjafsa, då det oftast resulterar i många timmars telefonkö och korrespondens fram och tillbaka, där oftast operatören dröjer med sina svar.

Skrivet av snajk:

Precis. Det är en bugg ur kundens synvinkel men inte ur Telenors och de är de som är beställare av deras system.

Alltså är ni konspirationstekniker eller?

Tror ni på riktigt att det är något som är i satt system, fattar ni vilka extremt små korvören det handlar om för en stor operatör?

//någon som faktiskt har erfarenhet i branchen.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Alltså är ni konspirationstekniker eller?

Tror ni på riktigt att det är något som är i satt system, fattar ni vilka extremt små korvören det handlar om för en stor operatör?

//någon som faktiskt har erfarenhet i branchen.

Det tror jag definitivt! Försäljarna har väl dessutom provision så är väl mer sannolikt att dom ignorerar systemets varning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Alltså är ni konspirationstekniker eller?

Tror ni på riktigt att det är något som är i satt system, fattar ni vilka extremt små korvören det handlar om för en stor operatör?

//någon som faktiskt har erfarenhet i branchen.

Varför skulle de annars ha ett system med ett sånt här uppenbart fel, som dessutom inte har blivit ordnat sedan jag upplevde det första gången för över tio år sedan? Det behöver inte betyda att det var tanken från början förstås, men de kanske drar sig för att fixa denna bugg eller anormalitet då de tjänar pengar på den. Och det handlar inte om korvören utan om att få betalt för tre månaders abonnemang som inte utnyttjas alls, vilket är en sjättedel av den normala avtalslängden. Du kanske inte tycker det är något att tjafsa om men för mig så är en merkostnad på 16,67% av kostnaden i ett avtal utan att få något för det eller att det var avtalat från början en ganska stor sak.

Permalänk
Medlem

Det här är ett känt problem hos alla som dagligen jobbar med porteringar mellan olika operatörer. Det gäller verkligen att planera uppsägningen/porteringen för att slippa onödiga extra avgifter i form av slutfakturor. Operatörer tar extremt gärna betalt för alla månader de kan, varför skulle de inte? Hela deras affärsmodell bygger ju på det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”