Permalänk
Medlem

2 SSD i samma dator

Min 256gb ssd är nästintill full.
Funderar på att köpa en större, dock känns det onödigt att göra sig av med den gamla som fortfarande fungerar utmärkt, och får ju än mer lagringsutrymme om jag behåller den, och slipper installera om windows, fast jag bör kanske ändå formatera disken såhär 3 år efter att jag byggde datorn...

Vad tror folk om att låta windows vara kvar på den gamla, och ha spel på den nya? Kan det tänkas bli något problem? Eller bör jag ha windows på den nya? Nånstans kring 500gb på den nya tänker jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha så många som du har plats till, det enda som ev skiljer är hastighet och slitage, större ssder är lite snabbare än mindre och en ny har färre skrivningar än en begagnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte lagring istället för SSD? Att lägga in spel på SSD ger nästan inga fördelar förutom laddningstider. Dessutom inser du att den är full på några dagar.

Permalänk

Kör du redan SATA 6Gb/s så får du inte märkbar skillnad med en nyare större SSD.

Samsungs SSD kan dock utnyttja "Rapid Mode" på en enhet och ger då tredubbel läshastighet. Det gör skillnad för en systemdisk och det är ganska simpelt att föra över befintligt Windows till en ny SSD. Med Samsung SSD ingår programvara för det. (Undvik dock alla EVO modeller och håll dig till Pro. versionerna).

Om du beslutar dig för att växla systemdisk så är enda anledningen till en formatering av den gamla att på enklast möjliga vis få bort gamla Windows strukturen. Sedan använder du en SSD som vilken annan extradisk som helst till säkerhetskopior och annat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Min 256gb ssd är nästintill full.
Funderar på att köpa en större, dock känns det onödigt att göra sig av med den gamla som fortfarande fungerar utmärkt, och får ju än mer lagringsutrymme om jag behåller den, och slipper installera om windows, fast jag bör kanske ändå formatera disken såhär 3 år efter att jag byggde datorn...

Vad tror folk om att låta windows vara kvar på den gamla, och ha spel på den nya? Kan det tänkas bli något problem? Eller bör jag ha windows på den nya? Nånstans kring 500gb på den nya tänker jag.

Det är inga som helst problem att köra två olika modeller med operativet på ena och spel på den andra. Jag kör så själv.
Har en äldre Samsung 830 Pro 256gb som systemdisk och en 840 EVO 1TB för spel och en mekanisk för lagring etc. Har ej formaterat sen Windows 8 släpptes. Funkar fortfarande gallant.

Kan ju vara värt att avvakta med formatering tills att Windows 10 släpps då det ändå ligger rätt nära i tiden.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem

Klart du kan ha flera SSD, installera program där det finns plats.
Personligen hade jag valt att ha OS på den mindre disken då det är mindre data som ska flyttas omkring vid ominstallation.

Jag hade väntat med att installera om tills Win10 har släppts. Då kan du avgöra om du vill installera det nya eller fortsätta på den version som du har idag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det fungerar utan problem att köra 2 ssder. Jag kör w8.1 på min 840 evo 120gb samt alla spel på mx100 256gb. Det är superskönt att ha spelen på ssd då du slipper allt vad loading screen heter. T.ex laddar skyrim in på typ 3 sekunder jämfört med 15-20 på hdd.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Lägga till en ny SSD disk är enkelt och det kommer gå att köra flera stycken.

Såvida där inte är en jättestor skillnad i prestanda på disken du tänker köpa hade jag nog bara lagt till den och haft den till spel och sluppit installera om allt men det är helt upp till vad man tycker!

Som andra redan är inne på kan man vänta på nästa Windows och avgöra då hur man vill göra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

har nu 3 ssd som ska in i andra datorn 1 240Gb 2 gamla på 120 Gb
dom gamla får dela på mina spel
bättre att använda dom än att dom ligger och skräpar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Min 256gb ssd är nästintill full.
Funderar på att köpa en större, dock känns det onödigt att göra sig av med den gamla som fortfarande fungerar utmärkt, och får ju än mer lagringsutrymme om jag behåller den, och slipper installera om windows, fast jag bör kanske ändå formatera disken såhär 3 år efter att jag byggde datorn...

Vad tror folk om att låta windows vara kvar på den gamla, och ha spel på den nya? Kan det tänkas bli något problem? Eller bör jag ha windows på den nya? Nånstans kring 500gb på den nya tänker jag.

Kör med 2st Intel SSD:s (en 510 (c drive) på 250gb å en 730 480gb) + 1 HD WD Velociraptor 1tb.

Funkar utan några problem.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vilket gensvar!
Det låte bra, då låter jag allt vara och lägger bara till en ny ssd. Och flyttar spelen.
Har 2x2tb lagringsdiskar också, men de är på 5200rpm så då blir det väl än segare. Nej, vill nog ha spelen på ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gustav-P:

ha OS på den mindre disken då det är mindre data som ska flyttas omkring vid ominstallation.

Man kan ju bara lägga det på olika partitioner annars.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

Varför inte lagring istället för SSD? Att lägga in spel på SSD ger nästan inga fördelar förutom laddningstider. Dessutom inser du att den är full på några dagar.

Det är ju det som är hela grejen med SSD! Kortare laddningstider. Och att de är tysta.