Hur löser en dator problem? Idéer eftertraktas!

Permalänk

Hur löser en dator problem? Idéer eftertraktas!

Tjenare Sweclockare!

Sitter och skriver på min slutgilltiga uppsats i Svenska på gymnasiet. En av mina tre forskningsfrågor lyder: Hur löser en dator problem?
Min uppsats i sin helhet har ett syfte att informera om datorns historia och förklara problemlösningsprocessen.

Har inte hittat något vidare resultat på mina sökningar och har en dålig tillgång till uppslagsverk. Har ni några förslag på hur man skulle kunna formulera ett svar på den frågan?

Givetvis välkomnas alla svar och åsikter. Konstruktiv kritik är alltid nyttigt i mina ögon.
Tack på förhand!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem

@Fredrikon2: Det går att ta ganska många olika vinkar på den frågeställningen. Men att börja kika på algoritmer är nog inte så dumt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Algoritm

Permalänk
Skrivet av Sarky:

@Fredrikon2: Det går att ta ganska många olika vinkar på den frågeställningen. Men att börja kika på algoritmer är nog inte så dumt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Algoritm

Tack för tipset, skall defenitivt kika på det! Kommer du på något mer är det bara att skriva till.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
99:e percentilen

Datorn löser problem precis som den har blivit tillsagd av en människa, genom den process vi kallar programmering: All högnivåkod (C, Java etc) kompileras till en rad (relativt) simpla instruktioner efter varandra (så kallad maskinkod). Processorn kör bara programmet instruktion för instruktion utan att egentligen veta vad den gör; till syvende och sist är allt bara elektrisk spänning som klockas igenom kombinatoriska nät och "låses in" i minneselement. Datorn gör egentligen bara saker som en människa hade kunnat göra, fast otroligt snabbt och (i normala fall) utan att göra fel.

Men för att vara lite mindre konkret så är förstås algoritmer ett bra sätt att abstrahera hur man får en dator att lösa problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Datorn löser problem precis som den har blivit tillsagd av en människa, genom den process vi kallar programmering: All högnivåkod (C, Java etc) kompileras till en rad (relativt) simpla instruktioner efter varandra (så kallad maskinkod). Processorn kör bara programmet instruktion för instruktion utan att egentligen veta vad den gör; till syvende och sist är allt bara elektrisk spänning som klockas igenom kombinatoriska nät och "låses in" i minneselement. Datorn gör egentligen bara saker som en människa hade kunnat göra, fast otroligt snabbt och (i normala fall) utan att göra fel.

Men för att vara lite mindre konkret så är förstås algoritmer ett bra sätt att abstrahera hur man får en dator att lösa problem.

Riktigt stort tack för det påkostade svaret! Allt är sådant man redan vet, men inte kunnat sätta ord på. Fint med konkreta exempel också! +1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fredrikon2:

Riktigt stort tack för det påkostade svaret! Allt är sådant man redan vet, men inte kunnat sätta ord på. Fint med konkreta exempel också! +1

Om du är intresserad av att förstå hela kedjan från transistor till typdeklaration kan jag föreslå Datateknik efter gymnasiet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Om du är intresserad av att förstå hela kedjan från transistor till typdeklaration kan jag föreslå Datateknik efter gymnasiet.

Låter intressant och passande. Hade funderat på att gå civilingenjör inom datateknik på Chalmers eller KTH. Återigen, tack för hjälpen!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fredrikon2:

Låter intressant och passande. Hade funderat på att gå civilingenjör inom datateknik på Chalmers eller KTH. Återigen, tack för hjälpen!

Du är så välkommen så!

Som jag förstått det motsvarar Data på KTH snarare IT på Chalmers, och någon av dem bör du välja om du vill arbeta så mycket som möjligt med mjukvara. Chalmers/Data har mindre fokus på mjukvara än KTH/Data och Chalmers/IT, och innehåller istället fler kurser i datorteknik (hårdvara), varför jag skulle säga att det är en lämpligare utbildning om man är intresserad av just den där kedjan från kisel till högnivåprogrammering.

Jag vet inte vilken utbildning på KTH som ligger närmast Chalmers/Data.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Ämnet är svenska och du betygssätts efter hur du skriver och formulerar dig och inte nödvändigtvis efter hur detaljerad informationen om ämnet är.

Jag har då några synpunkter. Forskningsfrågor är för mig något som "forskare" håller på med (vanligtvis doktorander/doktorer etc). Att ställa forskningsfrågor är inte leta fram allmänna saker som väldigt många vet och som står i typ varenda wikipedia.

Frågan hur löser en dator problem, så ger denna fråga antydan att datorn har ett medvetande och att datorn har olika val. Visst om man pratar om avancerad AI så kan man ställa sig denna fråga, pratar man om vanliga program så är snarare frågeställningen hur man kan få en dator att lösa ett visst problem.

Jag kan tyckas låta vara petig, men ämnet är svenska och du betygssätt efter att just formulera dig rätt.

Det enklaste av ämnena är nog att beskriva hur en dator fungerar, att beskriva hur man kan använda en dator för att lösa ett visst problem blir mer filosofisk eller vad det nu kallas. Medans hur en dator fungerar, ja det finns skrivit hur många ställen som helst och är mer svart/vit.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Ämnet är svenska och du betygssätts efter hur du skriver och formulerar dig och inte nödvändigtvis efter hur detaljerad informationen om ämnet är.

Jag har då några synpunkter. Forskningsfrågor är för mig något som "forskare" håller på med (vanligtvis doktorander/doktorer etc). Att ställa forskningsfrågor är inte leta fram allmänna saker som väldigt många vet och som står i typ varenda wikipedia.

Frågan hur löser en dator problem, så ger denna fråga antydan att datorn har ett medvetande och att datorn har olika val. Visst om man pratar om avancerad AI så kan man ställa sig denna fråga, pratar man om vanliga program så är snarare frågeställningen hur man kan få en dator att lösa ett visst problem.

Jag kan tyckas låta vara petig, men ämnet är svenska och du betygssätt efter att just formulera dig rätt.

Det enklaste av ämnena är nog att beskriva hur en dator fungerar, att beskriva hur man kan använda en dator för att lösa ett visst problem blir mer filosofisk eller vad det nu kallas. Medans hur en dator fungerar ja det finns skrivit hur många ställen som helst och är mer svart/vit.

Tar det du skriver i åtanke. Förstår konceptet med forskningsfrågor, men jag försöker bara följa de instruktioner min lärare gett mig.
Det du skrev är säkerligen helt korrekt och jag kommer troligtvis ha med detta i min duskissionsdel. Jag förklarade även i uppsatsen hur en dator fungerar under just den frågan.

Tack!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du är så välkommen så!

Som jag förstått det motsvarar Data på KTH snarare IT på Chalmers, och någon av dem bör du välja om du vill arbeta så mycket som möjligt med mjukvara. Chalmers/Data har mindre fokus på mjukvara än KTH/Data och Chalmers/IT, och innehåller istället fler kurser i datorteknik (hårdvara), varför jag skulle säga att det är en lämpligare utbildning om man är intresserad av just den där kedjan från kisel till högnivåprogrammering.

Jag vet inte vilken utbildning på KTH som ligger närmast Chalmers/Data.

Som student på programmet Civilingenjör Datateknik på KTH så tänkte jag flika in med att ovanstående stämmer. Datateknik på KTH har hög fokus på mjukvara medan Informationstekniksprogrammet har hög fokus på hårdvara. Därmed är KTH Data = Chalmers IT och KTH IT = Chalmers Data. Dessa "förväxlingar" förekommer även inom andra universitet och högskolor, så för att få en uppfattning om vad fokus för de olika programmen ligger bör TS kolla igenom kursutbuden för respektive program.

@Fredrikon2 Om du har några frågor om universitetsstudier/KTH i allmänhet eller Datateknik i synnerhet är du välkommen att slänga iväg ett PM.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Som student på programmet Civilingenjör Datateknik på KTH så tänkte jag flika in med att ovanstående stämmer. Datateknik på KTH har hög fokus på mjukvara medan Informationstekniksprogrammet har hög fokus på hårdvara. Därmed är KTH Data = Chalmers IT och KTH IT = Chalmers Data. Dessa "förväxlingar" förekommer även inom andra universitet och högskolor, så för att få en uppfattning om vad fokus för de olika programmen ligger bör TS kolla igenom kursutbuden för respektive program.

@Fredrikon2 Om du har några frågor om universitetsstudier/KTH i allmänhet eller Datateknik i synnerhet är du välkommen att slänga iväg ett PM.

Även jag kan konfirmera detta. Ganska förvirrande, men så är det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RedRetro:

Därmed är KTH Data = Chalmers IT och KTH IT = Chalmers Data.

KTH har alltså gjort en Apple!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Fredrikon2: Om det är de teoretiska grunderna till hur datorer löser problem du söker kan jag rekommendera att läsa lite om Turing-maskiner. Sedan kan du gå vidare till Von Neumann-arkitektur vilket är hur dagens datorer är uppbyggda, men är i grunden samma princip som Turing-maskinen.

Kanske lite overkill för en svenska-uppsats men säkert trevlig läsning om du är intresserad utöver uppsatsen

Permalänk
Skrivet av RedRetro:

Som student på programmet Civilingenjör Datateknik på KTH så tänkte jag flika in med att ovanstående stämmer. Datateknik på KTH har hög fokus på mjukvara medan Informationstekniksprogrammet har hög fokus på hårdvara. Därmed är KTH Data = Chalmers IT och KTH IT = Chalmers Data. Dessa "förväxlingar" förekommer även inom andra universitet och högskolor, så för att få en uppfattning om vad fokus för de olika programmen ligger bör TS kolla igenom kursutbuden för respektive program.

@Fredrikon2 Om du har några frågor om universitetsstudier/KTH i allmänhet eller Datateknik i synnerhet är du välkommen att slänga iväg ett PM.

Jätte stora tack! Det kommer troligtvis ploppa fram ett PM i framtiden. Jätte skönt med folk som faktiskt bryr sig om andra människor. Cred ska du ha!

Skrivet av morxy49:

Även jag kan konfirmera detta. Ganska förvirrande, men så är det.

Tack för svaret!

Hehe!

Skrivet av smalband:

@Fredrikon2: Om det är de teoretiska grunderna till hur datorer löser problem du söker kan jag rekommendera att läsa lite om Turing-maskiner. Sedan kan du gå vidare till Von Neumann-arkitektur vilket är hur dagens datorer är uppbyggda, men är i grunden samma princip som Turing-maskinen.

Kanske lite overkill för en svenska-uppsats men säkert trevlig läsning om du är intresserad utöver uppsatsen

Blir att läsa som kvällsunderhållning, tack så mycket!

Till alla som deltagit i tråden, vill jag utbringa ett stort tack. Jag har fått fler frågor besvarade än jag ställde, och för det är jag evigt tacksam. Ni har hjälpt en ung kille att kunna se framtiden klarare! Utan att briljera med fina ord, ett ärligt tack.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"