Vilken Molex för att koppla H60-pump till PSU?

Permalänk
Medlem

Vilken Molex för att koppla H60-pump till PSU?

Hej,

Har en H60 vars pump får ström från en chassifläktsport på moderkortet (ASUS Maximus Impact). Fläktkontroll är avstängd så pumpen bör få 12v konstant men trots detta knastrar det vid uppstart. Tänkte lösa detta med att koppla till PSU't men vet inte vilken typ av kabel jag behöver. Hjälp!

Mvh

Permalänk

@Xerial: Denna typ av adapter är lämplig eftersom du får ut både +5V (röda) och +12V (gula) spänningarna.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tack ska du ha broder! Uppskattas verkligen! Det är den gula som pumpen ska in i med andra ord?

Permalänk
Skrivet av Xerial:

Tack ska du ha broder! Uppskattas verkligen! Det är den gula som pumpen ska in i med andra ord?

Japp

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Kan va en dum följdfråga men skulle denna fungera?

https://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-till-moderkortets-4-pin

Permalänk

@Xerial: Ja den fungerar också men då bara för +12Volt (som du vill ha).
Du behöver ju inte använda den extra kontakten (med gröna tråden) som skvallrar varvtalet till moderkortet (om du inte vill ).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Xerial: Ja den fungerar också men då bara för +12Volt (som du vill ha).
Du behöver ju inte använda den extra kontakten (med gröna tråden) som skvallrar varvtalet till moderkortet (om du inte vill ).

Ok, så jag kan sätta radiatorns trepinskabel i valfri av fyrapinnarna på adaptern och sedan moderkortskabeln i en chassifläktsplats på MB:t för att få se varvtal också?

Permalänk

@Xerial: Nästan helt rätt... Den gröna tråden överför varvtalsinformationen så följer du den så finns bara en kontakt för pumpen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Hej,

Har en H60 vars pump får ström från en chassifläktsport på moderkortet (ASUS Maximus Impact). Fläktkontroll är avstängd så pumpen bör få 12v konstant men trots detta knastrar det vid uppstart. Tänkte lösa detta med att koppla till PSU't men vet inte vilken typ av kabel jag behöver. Hjälp!

Mvh

Varför kopplar du inte den till CPU-Fan kontakten på moderkortet, där den bör sitta?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Varför kopplar du inte den till CPU-Fan kontakten på moderkortet, där den bör sitta?

Pump ska aldrig sitta på CPU fan.

Däremot brukar ASUS moderkort ha en heder som heter pow fan. Där kan den sitta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför ska den aldrig sitta på CPU fan uttaget?, jag har däremot hört att den inte ska sitta på PWR fan uttaget.

Min H110 pump är kopplad till CPU fan, fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

@Xerial: Vad innebär det att "...knastrar det vid uppstart..." ?
Har du luft i pumpen som låter ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Vet inte, det är i stort sett endast när datorn startar. @bredband: jag får samma resultat om jag kopplar in den i cpu så jag får för mig att det är moderkortet som inte ger 12v förrän en bit in i POST varpå knastret slutar.

Permalänk

För att utesluta och åtgärda luftbubblor i pumpen, så ändra läget på datorn (lägg den på sidan eller ställ den på kant) så eventuella luftbubblor kommer loss. Man kan även knacka på pumpen så luftfickorna fylls med vatten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Xerial: Okej, låter skumt. Om du har uttag som heter PWR fan så kan du koppla pumpen där och lyssna om ljudet försvinner, vissa säger att man inte bör koppla pumpen till PWR uttaget, varför vet jag inte, eller om du har nåt sånt här liggande så kan du koppla pumpen till den.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Hur många rpm ska en H60 pump snurra i?

Alla pumpar som man inte kan reglera farten på borde ha likadan kontakt som H80i, man kopplar den till Sata kontakt, då slipper man fundera hur man ska koppla pumpen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

@Bredband: Kontakten PWR_FAN på moderkortet är till för att ansluta nätaggregatets fläkt (om sådan finns) för att via moderkortet kunna läsa av dess varvtal. På moderkort med OPT_FAN kan man ha dubbla CPU-fläktar men är även tänkt för vattenpump anslutning. Vattenpumpen regleras då samtidigt som CPU-fläkten och bådas ljudnivå hålls nere. När temperaturen stiger ökas bådas varvtal.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator:

Okej, då hade jag lite rätt att man inte ska koppla pumpen till PWR fan.Men man kan ju testa lite snabbt.
På mitt moderkort finns det CPU- fan 1 (4pin) och CPU fan 2 (3pin) har min pump kopplad till cpu fan 1. Sätter jag den på cpu fan 2 så kan man reglera vattenpumpen märket jag förut vilket inte är bra. Eftersom den ska gå på full rpm hela tiden. Fläktarna har jag på CPU fan 2, då funkar det att reglera fläktarna men att pumpen går i full rpm .
CPU fan 1 och CPU fan 2 regleras likadant i bios, går inte att reglera dom separat på det här moderkortet.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

@Bredband: Vattenpumpen måste inte gå på fullvarv hela tiden. Det är bara då processorns temperatur ökar som vattenflödet behöver öka. Min vattenpump låter för mycket vid fullvarv när allt annat är tyst, så jag reglerar pumphastigheten efter behovet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: vad har du för kylning?
Beror ju på vad man har för pump, den som sitter i H110 hörs inte. Vissa pumpar bör man inte ändra hastigheten på.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waxinator:

@Bredband: Kontakten PWR_FAN på moderkortet är till för att ansluta nätaggregatets fläkt (om sådan finns) för att via moderkortet kunna läsa av dess varvtal. På moderkort med OPT_FAN kan man ha dubbla CPU-fläktar men är även tänkt för vattenpump anslutning. Vattenpumpen regleras då samtidigt som CPU-fläkten och bådas ljudnivå hålls nere. När temperaturen stiger ökas bådas varvtal.

Gah! Då har jag felanslutit min X61! Blev lite av en chansning då manualen nämnde pwr_fan och asus brädan inte hade någon sådan vad jag kunde se, och den hade fyra stift. Behöver man oroa sig för att något kan ha tagit skada?

Permalänk
Skrivet av Bredband:

@Waxinator: vad har du för kylning?
Beror ju på vad man har för pump, den som sitter i H110 hörs inte. Vissa pumpar bör man inte ändra hastigheten på.

Jag har en NZXT Kraken X40 med mycket strul. Dess USB-anslutning fungerade aldrig programmässigt och två interna USB portar är kassa sedan dess. Pumpmotorn brände sönder en CPU_FAN på mitt gamla MSI moderkort. Kretsfolien brändes rätt av. Jag lödde på en tråd så den fungerar men utan varvtalsreglering. Eftersom pumpen sitter hårt fast mot processorn och moderkortet så fortplantas vibrationerna ut i chassiet. Det var väldigt irriterande eftersom min anledning till vattenkylaren var just minskandet av ljudet.

Skrivet av Schytzz:

Gah! Då har jag felanslutit min X61! Blev lite av en chansning då manualen nämnde pwr_fan och asus brädan inte hade någon sådan vad jag kunde se, och den hade fyra stift. Behöver man oroa sig för att något kan ha tagit skada?

Nej du har ingen anledning att vara orolig. Anledningen till olika fläktutgångars namn är att i övervakningsprogram som t.ex. Aida64 så listas fläktarna efter namnen på portarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: okej, ska det gå att ändra hastigheten på den pumpen? det är ju nästan ett måste ifall den har max rpm på 2900. Måste låta lite när den gå på max hehe. Men på H110 går pumpen bara i 1500rpm så den hörs inte
Det var det jag menade med att man inte bör ändra rpm på vissa pumpar, typ H110

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S