Era sämsta ursäkter till att komma sent

Permalänk
Administrativ avgift

Era sämsta ursäkter till att komma sent

Yo Yo kom sent till jobbet idag med en halvtimme och ja klockan ringde inte. Vad är era sämnsta ursäkter till att komma sent på jobbet?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Alltid när jag kom sent till jobbet så skylde jag på att bussen var sen, även om jag itne tog bussen!?

Men de bortförklaringar jag är minst stolt över är för inställda möten med ams/f-kassan.

" Jag blev igår sparkad av ett nötkreatur i ljumsken och har legat på röntgen hela natten."

"Jag stod och arbetade lite hemma i trädgården och slant med vinkelslipen så den studsade upp och klappade till mig över käken så jag slog ut två tänder. Har nu en akuttid till tandläkaren som jag är på väg till."

Tro det eller ej, dessa förklaringar har jag använt, och klarat mig utan problem Jag har fått mycket medlidande av personerna jag sa detta till, och de ringde även upp någon dag efter för att kolla upp hur jag mådde

Dra till med något sånt vrickat som ingen någonsin skulle tro på^^,

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Eller så säger du att du kom försent pga att du blev sen. Är ju bara att jobba igen den tiden någon annan dag och ta och skärpa sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett jobb där det inte är så strikt med tiden.

Kom sent i måndags ca 1 timme mot vanligt och frågade om vi inte var på vintertid?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jonte.snovit:

Alltid när jag kom sent till jobbet så skylde jag på att bussen var sen, även om jag itne tog bussen!?

Men de bortförklaringar jag är minst stolt över är för inställda möten med ams/f-kassan.

" Jag blev igår sparkad av ett nötkreatur i ljumsken och har legat på röntgen hela natten."

"Jag stod och arbetade lite hemma i trädgården och slant med vinkelslipen så den studsade upp och klappade till mig över käken så jag slog ut två tänder. Har nu en akuttid till tandläkaren som jag är på väg till."

Tro det eller ej, dessa förklaringar har jag använt, och klarat mig utan problem Jag har fått mycket medlidande av personerna jag sa detta till, och de ringde även upp någon dag efter för att kolla upp hur jag mådde

Dra till med något sånt vrickat som ingen någonsin skulle tro på^^,

Haha får du inte visa upp läkarintyg då ? xD

Skrivet av jOnÄTÄn:

Eller så säger du att du kom försent pga att du blev sen. Är ju bara att jobba igen den tiden någon annan dag och ta och skärpa sig.

Men tråden gjordes ju för att se vad folk dragit till med när dom var sena ex som ovan , bara en skoj tråd

Skrivet av Shimonu:

Har ett jobb där det inte är så strikt med tiden.

Kom sent i måndags ca 1 timme mot vanligt och frågade om vi inte var på vintertid?

Haha den var bra förutom att du borde kommit sent alla andra dagar då?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse23:

Haha den var bra förutom att du borde kommit sent alla andra dagar då?

Hehe det var mer med en skämtsam ton och egentligen ingen ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Haha får du inte visa upp läkarintyg då ? xD

Personerna som tar emot de samtalen blir så ställda och har full förståelse till varför jag ställer in mötet, så dem säger bara att jag ska krya på mig, så är det inget mer med det sen
Jag har aldrig blivit tillbed att visa ett intyg xD

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Shimonu:

Hehe det var mer med en skämtsam ton och egentligen ingen ursäkt.

Ah I see

Skrivet av jonte.snovit:

Personerna som tar emot de samtalen blir så ställda och har full förståelse till varför jag ställer in mötet, så dem säger bara att jag ska krya på mig, så är det inget mer med det sen
Jag har aldrig blivit tillbed att visa ett intyg xD

Får du ledigt resten av veckan också då eller?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem

Inte jag personligen, men i gymnasiet så var den en kompis som kom sent till en lektion och skyllde på att kaffet han köpt i kafeterian var för varmt för att bära i papp-muggen så han var tvungen att låta det svalna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Jobbar flextid som de flesta idag, där jag inte behöver komma till jobbet alls.
Enda kravet är att jag ska faktuera runt 40 tusen i veckan till en kund för enbart support/utveckling exklussive hårdvara, där kund ska vara nöjd av mitt arbete och fråga om det inte finns någon mer tekniker som kan faktuera dem? hehe

Så jag kommer precis som jag vill, jag säger inte till någon när jag ens vill ta ledigt en dag utan bara gör det. (Jag måste dock uppfylla min faktuerungskvot.)

Så min ursäkt att inre komma till jobbet en dag kan vara brist på lust att jobba. Kundmöte etc är det i princip dödsstraff på om jag missar så det gör jag aldrig.
Allt fler jobb idag går emot detta håll att ingen bryr sig så länge som man drar in pengar. Strikta tider i jobb där det inte behövs är bara idioti, för inte blir folk mer produktiva att tvingas jobba fasta tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Men tråden gjordes ju för att se vad folk dragit till med när dom var sena ex som ovan , bara en skoj tråd

Okej missuppfattade lite då, trodde du var ute efter tips

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Strikta tider i jobb där det inte behövs är bara idioti, för inte blir folk mer produktiva att tvingas jobba fasta tider.

Tänk om alla kunde tänka så..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte använt det själv men hörde "Min hund såg ut att sova så gott så jag hade inte hjärta att väcka henne" ganska nyligen.

Brukar själv köra med nåt i stil med att sängen var ovanligt skön idag om jag trillar in lite senare än planerat på jobbet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig för sent, gillar mottot: Kommer du i tid så är du 5 minuter sen

Men allvarligt talat så jobbar jag skift och byter således av en person, av respekt för honom och hur jag själv vill bli behandlad så kommer jag i tid. Det är ju inte direkt svårt, lite framförhållning bara.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av OSkar000:

Har inte använt det själv men hörde "Min hund såg ut att sova så gott så jag hade inte hjärta att väcka henne" ganska nyligen.

Brukar själv köra med nåt i stil med att sängen var ovanligt skön idag om jag trillar in lite senare än planerat på jobbet.

Hehe den har man hört tidigare men hunden var ny

Skrivet av soulis:

Kommer aldrig för sent, gillar mottot: Kommer du i tid så är du 5 minuter sen

Men allvarligt talat så jobbar jag skift och byter således av en person, av respekt för honom och hur jag själv vill bli behandlad så kommer jag i tid. Det är ju inte direkt svårt, lite framförhållning bara.

Hehe brukar själv vara ca 5-10min tidigare till jobbet men om man somnar och har en dröm att man åkt till jobbet och klockan inte ringer då är det svårt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Strikta tider i jobb där det inte behövs är bara idioti, för inte blir folk mer produktiva att tvingas jobba fasta tider.

Skrivet av Zippeer:

Tänk om alla kunde tänka så..

På mitt gamla jobb beslutade ledningen att en klocka där man skulle checka in när man var på kontoret skulle sättas upp, men eftersom vi var ett säljkontor med 98% utesäljare så kändes det ganska dumt. Min chef hade inte tagit det på allvar, men när han kom måndag morgon så hörde man på hans breda skånska "VA I HEEEEELAJÄÄÄÄVLAHEELVETE E DE HÄÄÄÄR?!" följt med en krash. Han slet helt sonika ner skiten

Men annars har det väl varit något med hunden, att man glömde telefonen osv.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jobbar flextid som de flesta idag, där jag inte behöver komma till jobbet alls.
Enda kravet är att jag ska faktuera runt 40 tusen i veckan till en kund för enbart support/utveckling exklussive hårdvara, där kund ska vara nöjd av mitt arbete och fråga om det inte finns någon mer tekniker som kan faktuera dem? hehe

Så jag kommer precis som jag vill, jag säger inte till någon när jag ens vill ta ledigt en dag utan bara gör det. (Jag måste dock uppfylla min faktuerungskvot.)

Så min ursäkt att inre komma till jobbet en dag kan vara brist på lust att jobba. Kundmöte etc är det i princip dödsstraff på om jag missar så det gör jag aldrig.
Allt fler jobb idag går emot detta håll att ingen bryr sig så länge som man drar in pengar. Strikta tider i jobb där det inte behövs är bara idioti, för inte blir folk mer produktiva att tvingas jobba fasta tider.

Ja, strikta tider är ju tämligen meningslöst om det verkligen inte är av en anledning (om man jobbar som busschaffis, lärare eller liknande så är det givetvis viktigt att komma i tid).
Vi har också hyfsat fria tider med eget ansvar att få saker gjort. Dock bör vi komma någon gång på förmiddan och jobba under dagen. Om vi bara var hemma hela dan skulle folk börja undra, men om vi säger till på förhand så är det helt ok för oss att jobba hemma också.

Kommer sent till jobbet kan jag därmed aldrig direkt göra.
Annars är jag en sådan som alltid passar tider om jag nu inte har en helt äkta anledning till att bli sen (typ stopp i tunnelbanan eller liknande)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

När jag gick i skolan brukade jag skylla på att det var motvind i korridoren

Permalänk
Föredetting

Ser till att komma såpass sent tillräckligt konsekvent att folk slutar bry sig, helt enkelt. Gör mina timmar, gör mitt jobb. Finns ingen anledning att sätta fasta tider på mig. Det infördes iofs en ny policy vid årsskiftet att alla skulle börja 09:00 och inte en minut sent, enda gången jag varit på jobbet 09:10 och det inte funnits en parkeringsplats för motorcykeln. Annars gapar det alltid halvtomt till 09:30. Två veckor senare var ordningen återställd. Numera brukar jag glida in någon gång i intervallet 09:00-09:40 - utan att be om ursäkt för det.

Hade desto kreativare ursäkter för att inte göra läxorna på högstadiet och gymnasiet. En favorit var "min get åt upp min uppsats" och liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Ser till att komma såpass sent tillräckligt konsekvent att folk slutar bry sig, helt enkelt. Gör mina timmar, gör mitt jobb. Finns ingen anledning att sätta fasta tider på mig. Det infördes iofs en ny policy vid årsskiftet att alla skulle börja 09:00 och inte en minut sent, enda gången jag varit på jobbet 09:10 och det inte funnits en parkeringsplats för motorcykeln. Annars gapar det alltid halvtomt till 09:30. Två veckor senare var ordningen återställd. Numera brukar jag glida in någon gång i intervallet 09:00-09:40 - utan att be om ursäkt för det.

Hade desto kreativare ursäkter för att inte göra läxorna på högstadiet och gymnasiet. En favorit var "min get åt upp min uppsats" och liknande.

Helt korrekt beteende jag själv kör likadant, det står i något papper någonstans att vi senast måste börja en viss tid och det skiter jag också fullständigt i. Dessutom tar jag mig ledigt precis när jag vill på dagen. Det enda viktiga är hur mycket man fakturerar och hur nöjda kunderna är av ens arbete inte att man ska passa fiktiva arbetstider till ingen nytta.
Att kunna fakturera så mycket som företaget kräver av mig kräver en hel del obetalt övertid, men att jag skulle arbeta bestämda tider är något jag direkt säger nej till!

Permalänk
Medlem

"Jag glömde att jag skulle jobba".

Till mitt försvar så hade jag varit på semester i 5 veckor och sedan helt sonika kommit in allt för mycket i mitt semesterlunk så att dagarna hade flytit ihop och jag hade absolut ingen koll på att jag skulle till jobbet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

"Skulle bara se om ni saknade mig" under skoltiden blev vissa lärare sådär imponerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är ju inte direkt svårt, lite framförhållning bara.

"På grund av ett växelfel norr om Sollentuna samt 4 löv och ett godispapper på spåret vid Solna, är trafiken inställd tills vidare. Resenärer hänvisas till ersättningsbussar som enligt ryktena eventuellt kan komma att avgå från Upplands väsby eller kanske Märsta, någon gång den här veckan eller nästa".

-Fasen, jag skulle haft lite framförhållning och tagit tåget kl 04:00 när jag börjar kl 09, bara för att vara säker.

Ja, jag tågpendlar. Så jag behöver aldrig komma på någon ursäkt om jag är sen, folk konstaterar bara "Jaha, det var problem med tågen idag igen".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Halva min klass (inklusive jag) använde en väldigt dålig ursäkt i månader på gymnasiet: Spårvagnslinjen har bytt sträckning och det visste inte jag så jag åkte fel. Första dagen kanske men sen borde man ha lärt sig liksom.

Tågpendling är annars en väldigt bra stående ursäkt då tågen strular extremt mycket. Ett ärligt: Jag försov mig, brukar också tas emot rätt så bra om det inte sker för ofta.

När jag sommarjobbade som fönsterputsare (mycket speciella människor i den branschen) så hade jag en kollega som var "sjuk" (bakis) varje måndag eller dag efter ledig dag så till slut gav chefen honom ett ultimatum: Kommer du inte på måndag så behöver du inte komma alls mer. Så blev det.

Personligen har jag flextid numera och det är grymt nice. Samtidigt så har jag ju blivit äldre och därmed har jag inte alls samma problem med att ta mig upp på morgonen eller med att komma till jobbet i rimlig tid. Blir jag riktigt sen någon gång så handlar det nästan alltid om att jag har fastnat i någon kommentarstråd eller så, och det beror ju snarare på att jag vaknade för tidigt (och hade tid att sitta på forum) än för sent.

Permalänk
Medlem

Haha, vilka ursäkter.

Kan inte minnas att jag haft några dåliga ursäkter förutom möjligen i ett fall då det var egentligen menat att jag skulle vara tidig.

I 7'an till 9'an bodde jag utanför Vellinge i en lite by, knappt det ens. Där fick vi åka skolbuss för att komma till skolan eller gå upp orimligt tidigt för att cykla någon mil. Så jag och en kompis i den här byn bestämde oss för att cykla en dag. Så vi gick upp extra tidigt och cyklade iväg. Väl framme på skolan var vi en halvtimme sena, svettiga som fan, trötta som fan och allmänt irriterade och sura så ursäkt vi gav var "Ja, alltså vi gick ju upp klockan 5 och börja cykla då för att vara tidiga!" eftersom vårt beteende var så aggressivt och dåligt så trodde ju läraren inte på oss för fem öre.

Visa signatur
Permalänk

Går sista året på högstadiet, nu när terminen och grundskoletiden lider mot sitt slut så är skolmoralen ganska så låg. Jag själv brukar nästan alltid komma i tid på mornarna, men efter någon rast så är det lätt hänt att man inte passar tiden pga snack med kompisar från parallellklasser, utdragna Ica-besök eller "sista målet vinner".
Vanligtvis slår jag till med "Joel (kortaste killen i klassen) trillade och slog sig, jag skulle bara hjälpa honom"

Har även ett minne från femman eller något sådant då jag skrivit en text på engelska och min hund åt upp den, var verkligen svårt att berätta det på ett så seriöst vis som möjligt.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Jag är aldrig sen. Det händer att andra är tidiga, men det är ju inte mitt problem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kom till jobbet idag en chaufför skulle åka till Norge med gods men har på något vänster hamnat i Finland! Hade varit skoj att se hans bortförklaring imorgon.. X antal timmar försenat blir det!