Hjälp mig att namnge en geometrisk form

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att namnge en geometrisk form

Hej!

Jag har labbat på luftmotstånd och jag behöver namnge en av de geometriska former som jag använde till mätningarna.
Formen består av en kub med två pyramider fastsatta på motsatta sidor enligt bilden nedan

Jag behöver ett namn eftersom det är för omständigt att skriva "kuben med fastsatta pyramider" varje gång jag ska skriva något om den i rapporten. Ett exempel på liknande kropp är ju prisma, men där är det två polygoner som är förskjutna i förhållande till varandra. Här är det alltså två pyramider.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Söker du det officiella, redan etablerade namnet för denna form eller vill du att vi ska hitta på ett nytt lämpligt namn?
Om det sistnämnda gäller föreslår jag dipolär pyramidkub.

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mylly:

Om det sistnämnda gäller föreslår jag dipolär pyramidkub.

Dipyrakub kanske?

Duodekaeder är väl det "riktiga" namnet för en generell tolvsidig polyeder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylly:

Söker du det officiella, redan etablerade namnet för denna form eller vill du att vi ska hitta på ett nytt lämpligt namn?
Om det sistnämnda gäller föreslår jag dipolär pyramidkub.

Förlåt, jag var väl lite otydlig. Gärna ett redan etablerat namn, därför gav jag prisma som exempel på vad jag är ute efter ungefär. I värsta fall får jag ta 10-hörning, men gärna något mer specifikt om det finns. Hoppas på att det finns folk som är bra på sådana namn.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dipyrakub kanske?

Det låter bra och det är definitivt mindre omständigt än "kuben med fastsatta pyramider". Perfekt!

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dipyrakub kanske?

Duodekaeder är väl det "riktiga" namnet för en generell tolvsidig polyeder.

Skrivet av Mylly:

Det låter bra och det är definitivt mindre omständigt än "kuben med fastsatta pyramider". Perfekt!

Tack, men jag är rädd att det inte kommer att uppskattas av examinatorn. Det bästa jag kan hitta själv är dodekaeder, är inte säker på att denna form uppfyller alla krav på att vara en sådan. Någon som kan bekräfta?

EDIT: Alling la till det med duodekaeder medan jag skrev, sorry. Skillnad på stavning mellan det som jag hittade och duodekaeder?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Förlåt, jag var väl lite otydlig. Gärna ett redan etablerat namn, därför gav jag prisma som exempel på vad jag är ute efter ungefär. I värsta fall får jag ta 10-hörning, men gärna något mer specifikt om det finns. Hoppas på att det finns folk som är bra på sådana namn.

Ok, tyvärr är mina kunskaper inom geometri likvärdiga en femårings. Det bästa sättet jag kan beskriva figuren är som en oktaeder med en hexaeder i mitten. Vad det blir vet jag inte.

Platonska Kroppar

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Hej!

Jag har labbat på luftmotstånd och jag behöver namnge en av de geometriska former som jag använde till mätningarna.
Formen består av en kub med två pyramider fastsatta på motsatta sidor enligt bilden nedan
https://quickstart.collegeboard.org/PSAT/public/image/Q28_4J1_M2_MC_img01.png
Jag behöver ett namn eftersom det är för omständigt att skriva "kuben med fastsatta pyramider" varje gång jag ska skriva något om den i rapporten. Ett exempel på liknande kropp är ju prisma, men där är det två polygoner som är förskjutna i förhållande till varandra. Här är det alltså två pyramider.

Tack så mycket för hjälpen!

Hittade denna när jag googlade lite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elongated_square_bipyramid

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylly:

Ok, tyvärr är mina kunskaper inom geometri likvärdiga en femårings. Det bästa sättet jag kan beskriva figuren är som en oktaeder med en hexaeder i mitten. Vad det blir vet jag inte.

Platonska Kroppar

Blir fortfarande lite mycket att skriva, tack ändå!

Skrivet av GreyWilk:

Bättre än sådär lär det ju inte bli. Tack så mycket! Vad googlade du på? Jag kunde inte hitta det där trots 20 olika sökfraser.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Blir fortfarande lite mycket att skriva, tack ändå!
Bättre än sådär lär det ju inte bli. Tack så mycket! Vad googlade du på? Jag kunde inte hitta det där trots 20 olika sökfraser.

dipyramid i googles bildsökmotor

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Blir fortfarande lite mycket att skriva, tack ändå!
Bättre än sådär lär det ju inte bli. Tack så mycket! Vad googlade du på? Jag kunde inte hitta det där trots 20 olika sökfraser.

Precis som i svenska, matte eller annat valfritt så reducerade jag ned sökorden till beståndsdelarna (eller det jag kan utläsa av vad det är) till en början. Det gav mig dipyramid efter ett par sökningar. Googlade sedan på "Square and Dipyramid" och fann på 2:a resultatet den wiki-sidan.

Mycket nöje!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Precis som i svenska, matte eller annat valfritt så reducerade jag ned sökorden till beståndsdelarna (eller det jag kan utläsa av vad det är) till en början. Det gav mig dipyramid efter ett par sökningar. Googlade sedan på "Square and Dipyramid" och fann på 2:a resultatet den wiki-sidan.

Mycket nöje!

Ok, jag envisades med cube eftersom det sitter en kub emellan pyramiderna. La ingen vikt vid att pyramiderna skulle vara kvadratiska, ser nu att jag borde ha gjort det. Tack!

Skrivet av Frozensweetness:

Ok, det fick mig att undra om det ska vara di- eller bi-pyramid.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ok, jag envisades med cube eftersom det sitter en kub emellan pyramiderna. La ingen vikt vid att pyramiderna skulle vara kvadratiska, ser nu att jag borde ha gjort det. Tack!

Ok, det fick mig att undra om det ska vara di- eller bi-pyramid.

Båda betyder två, bi- från latin och di- från grekiskan.

http://en.wiktionary.org/wiki/bi-
http://en.wiktionary.org/wiki/di-

Permalänk
Entusiast

Ett smidigt sätt är annars att beskriva figurerna en gång och sedan bara numrera dem. Så det blir form 1, kropp A, figur I eller liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Båda betyder två, bi- från latin och di- från grekiskan.

http://en.wiktionary.org/wiki/bi-
http://en.wiktionary.org/wiki/di-

Jo, det vet jag. Vilket språk kommer resten av ordet ifrån då? Gissar på grekiska, så då ska det vara di- med andra ord?

Skrivet av Zotamedu:

Ett smidigt sätt är annars att beskriva figurerna en gång och sedan bara numrera dem. Så det blir form 1, kropp A, figur I eller liknande.

Det är en bra idé, men jag har för få former för att ha en giltig anledning till att göra så.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Piece of Cake:

Jo, det vet jag. Vilket språk kommer resten av ordet ifrån då? Gissar på grekiska, så då ska det vara di- med andra ord?
Det är en bra idé, men jag har för få former för att ha en giltig anledning till att göra så.

Hur många har du?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur många har du?

3 st.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!