Ica Maxi - Köp av telefon (missnöjd)

Permalänk
Medlem

Ica Maxi - Köp av telefon (missnöjd)

Hej alla Sweclockare, det är så att jag har varit inne på Ica Maxi och köpt mig en telefon (en Nokia Lumia 530) och är ganska så missnöjd då denna telefon skulle användas som en musik lyssnar telefon (den har då en SDXC läsare som inte min Samsung Galaxy Alpha har.)

Nu till problemet, telefonen är i överlag seg och kan inte läsa in mina låtar, därefter så måste telefonen "uppdatera" låt listan gång på gång efter att jag scrollar ned till säg bokstaven C (glömde även att nämna att telefonen inte har scrubbing vilket betyder att jag måste för hand scrolla ned hela vägen utan en scrubber till höger), när jag är vid bokstaven C då vill den uppdatera låt listan igen och går upp hela vägen till #
där jag igen måste scrolla hela vägen ned.

Telefonen har ett "blanda" alternativ men detta alternativ är begränsat till en ynka 30-50 låtar som den själv väljer in då den inte kan läsa in alla andra låtar som telefonen har.

Telefonen har ingen scrubbing och INGEN sök funktion. åter igen alla dessa funktioner som jag nämnt ovan skulle ha löst dessa problem men Microsoft har varit tillräckligt dumma att inte inkludera dessa simpla men ändå nödvändiga funktioner.

Jag vill även säga att jag inte ens kan gå ned hela vägen till Z eller X bland mina låtar.

Nu återstår frågan, kan jag som konsument reklamera denna produkt då den ska ha en påstådd funktion som inte fungerar.

Tack på förhand för alla eventuella svar!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Hej alla Sweclockare, det är så att jag har varit inne på Ica Maxi och köpt mig en telefon (en Nokia Lumia 530) och är ganska så missnöjd då denna telefon skulle användas som en musik lyssnar telefon (den har då en SDXC läsare som inte min Samsung Galaxy Alpha har.)

Nu till problemet, telefonen är i överlag seg och kan inte läsa in mina låtar, därefter så måste telefonen "uppdatera" låt listan gång på gång efter att jag scrollar ned till säg bokstaven C (glömde även att nämna att telefonen inte har scrubbing vilket betyder att jag måste för hand scrolla ned hela vägen utan en scrubber till höger), när jag är vid bokstaven C då vill den uppdatera låt listan igen och går upp hela vägen till #
där jag igen måste scrolla hela vägen ned.

Telefonen har ett "blanda" alternativ men detta alternativ är begränsat till en ynka 30-50 låtar som den själv väljer in då den inte kan läsa in alla andra låtar som telefonen har.

Telefonen har ingen scrubbing och INGEN sök funktion. åter igen alla dessa funktioner som jag nämnt ovan skulle ha löst dessa problem men Microsoft har varit tillräckligt dumma att inte inkludera dessa simpla men ändå nödvändiga funktioner.

Jag vill även säga att jag inte ens kan gå ned hela vägen till Z eller X bland mina låtar.

Nu återstår frågan, kan jag som konsument reklamera denna produkt då den ska ha en påstådd funktion som inte fungerar.

Tack på förhand för alla eventuella svar!

Vilken funktion är det som inte fungerar? Är det filformatet eller är det något annat problem?

På din beskrivning får jag uppfattningen att funktionen inte är som du förväntat dig, men jag kanske missförstår :).

Erik

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för tråd flytt !

Det är som så att telefonen inte kan läsa in mina låtar utan att behöva "uppdatera" låt listan varje gång det är nog det som är det främsta problemet, alltså jag kan inte scrolla ned till säg bokstaven Z utan att den behöver dra upp mig från säg bokstaven C till början av min lista.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Om du hade frågat innan och fått till svar att den skulle ha den funktionen så ja, då hade du kunnat reklamera den. Om du bara gått in och köpt den så den så nej, då går det inte.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Om det inte står något max antal låtar i beskrivningen av produkten och den sen inte kan läsa alla skulle jag säga att produkten inte uppfyller funktionaliteten den utlovar.

Dom måste jue i sådana fall skriva t.ex *max 100 låtar. tycker jag iaf om det finns begränsningar i mjukvaran/hårdvaran.

Jag skulle iaf försöka reklamera.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte vara nått giltigt skäl till reklamation om du inte blivit lovad nån specifik funktionalitet, telefonen är bara en plattform och det du behöver är ju snarast en annan musikspelarapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att installera windows 10 previewen på telefonen. Ladda ner Windows Insider appen och uppdatera där.

Permalänk
Medlem

Ladda ner ModernMusic app, den är bättre än vanliga musikspelaren. Den är inte i närheten av PlayerPro som jag använde på mina android lurar men mycket bättre än Microsofts egna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Är det alltså appen som är dålig?
När jag ska söka efter något på min Lumia 930 pekar jag bara på en bokstav, väljer den bokstav jag ute efter och man kommer dit man ska. Vi har ju samma OS, så det borde väl fungera på samma sätt för dig?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Är det alltså appen som är dålig?
När jag ska söka på något på min Lumia 930 pekar jag bara på en bokstav, väljer den bokstav jag äte efter och man kommer dit man ska. Vi har ju samma OS, så det borde väl fungera på samma sätt för dig?

Jag har samma inklusive sökfunktion på 920. Konstigt om det skiljer så mellan modellerna för den medföljande musikappen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

men allt detta går ju att läsa sig till innan köp, det är ju en windows telefon, ingen android, så vad förväntar du dig?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara prova en annan app för uppspelning av musik som har scrubber, större låtlistor etc.?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JSvanberg:

men allt detta går ju att läsa sig till innan köp, det är ju en windows telefon, ingen android, så vad förväntar du dig?

Att man kan söka bland sin musik tror jag alla förväntar sig oavsett OS. Som sagt fungerar det utmärkt på 920 och hade det inte gått hade nog jag också undrat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har sett liknande problem på en Androidtelefon (långsam på att läsa in vilka låtar som fanns på minneskortet och timeouts som gjorde att inläsningen startade om). Dessa problem försvann när SD-kortet med musiksamlingen byttes ut mot ett med betydligt bättre prestanda.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Som de andra säger: Skaffa en bättre musikapp. Om det inte hjälper så kan det vara att minneskortet är för långsamt, för stort för telefonen, eller att musiken är i något konstigt/tungt format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Är det alltså appen som är dålig?
När jag ska söka efter något på min Lumia 930 pekar jag bara på en bokstav, väljer den bokstav jag ute efter och man kommer dit man ska. Vi har ju samma OS, så det borde väl fungera på samma sätt för dig?

Skrivet av MultiMan:

Jag har samma inklusive sökfunktion på 920. Konstigt om det skiljer så mellan modellerna för den medföljande musikappen.

Min telefon har inte funktionen scrubbing dvs att man kan trycka till höger om telefonen och komma ned till respektive bokstav.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som de andra säger: Skaffa en bättre musikapp. Om det inte hjälper så kan det vara att minneskortet är för långsamt, för stort för telefonen, eller att musiken är i något konstigt/tungt format.

1. Ska testa en annan App.

2. Själva SDXC kortet har fungerat utmärkt med flera andra telefoner, konstigt att det ska behöva vara på detta vis med just denna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371795 - Detta kort är det jag använder mig utav

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Min telefon har inte funktionen scrubbing dvs att man kan trycka till höger om telefonen och komma ned till respektive bokstav.

Det är väl inte telefonen som avgör om du kan söka på en bokstav eller inte. Vad du menar med scrubbibg och trycka till höger, har jag ingen aning om.
Det är inte så man söker wp8. Jag är i alla fall aldrig ute till höger och trycker.

Först får jag upp en lista med låtar/appar beroende på vilken meny man är i.

Trycker man på tex A kommer hela alfabetet fram.

Sen väljer jag tex bokstav N.

Done.

Så har alla menylistor på alla wp8-telefoner varit hela tiden vad jag vet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är väl inte telefonen som avgör om du kan söka på en bokstav eller inte. Vad du menar med scrubbibg och trycka till höger, har jag ingen aning om.
Det är inte så man söker wp8. Jag är i alla fall aldrig ute till höger och trycker.

Först får jag upp en lista med låtar/appar beroende på vilken meny man är i.
http://s30.postimg.org/oqs8c4dwt/wp_ss_20150518_0001.png
Trycker man på tex A kommer hela alfabetet fram.

http://s30.postimg.org/l4mezh7jh/wp_ss_20150518_0002.png
Sen väljer jag tex bokstav N.
http://s30.postimg.org/d0eauql4d/wp_ss_20150518_0003.png
Done.

Så har alla menylistor på alla wp8-telefoner varit hela tiden vad jag vet.

Stämmer. Kan även jag tillägga att min 920s musikfunktion fungerar precis som många andra beskrev före mig, dvs helt klanderfritt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefan93:

Min telefon har inte funktionen scrubbing dvs att man kan trycka till höger om telefonen och komma ned till respektive bokstav.

Aldrig hört uttrycket och vet inte vilken typ av funktion du menar. Du har köpt en Windows Phone som har sitt eget (i mina ögon utmärkta) användningssätt, som någon ovanför förtjänstfullt beskrivit. Det låter som att du ska gå igenom grunderna för WP först, innan du går vidare med nya appar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är väl inte telefonen som avgör om du kan söka på en bokstav eller inte. Vad du menar med scrubbibg och trycka till höger, har jag ingen aning om.
Det är inte så man söker wp8. Jag är i alla fall aldrig ute till höger och trycker.

Först får jag upp en lista med låtar/appar beroende på vilken meny man är i.
http://s30.postimg.org/oqs8c4dwt/wp_ss_20150518_0001.png
Trycker man på tex A kommer hela alfabetet fram.

http://s30.postimg.org/l4mezh7jh/wp_ss_20150518_0002.png
Sen väljer jag tex bokstav N.
http://s30.postimg.org/d0eauql4d/wp_ss_20150518_0003.png
Done.

Så har alla menylistor på alla wp8-telefoner varit hela tiden vad jag vet.

Skrivet av Stefan93:

Min telefon har inte funktionen scrubbing dvs att man kan trycka till höger om telefonen och komma ned till respektive bokstav.

Windows Phone använder sig inte av scrubbing som andra operativ gör, den använder sig av ett annat system som Storage Jar förklarade. Detta är likadant på alla modeler.

Sök finns på startsidan av musikappen. Går väl o diskutera de många möjligheterna som appen kan göras bättre på alla fall, då den inte är klockren.

Permalänk
Medlem

Vad han menar med scrubber är väl det där "skjutreglaget" som man kan använda för att scrolla ner till en given plats i en lista. Har man 3000 låtar ska man inte behöva scrolla igenom allt manuellt.
Och sökfunktionen i OS:et ska man inte behöva använda i en musik-app. Det blir ganska begränsande i så fall. Man måste kunna välja en låt i musikappen också, annars blir den ju oduglig. Låter nästan som att telefonen har väldigt långsam minneskortsläsare till att börja med, i och med att minneskortet är snabbt nog i andra telefoner.

@Reyintaz Storage Jar förklarade inte något om hur man scrollar i listor vad jag kan se.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

@Reyintaz Storage Jar förklarade inte något om hur man scrollar i listor vad jag kan se.

Det är så man gör i WP, hoppar till rätt bokstav och sedan scrollar man med fingret upp och ner där man är i listan. Givetvis kan man scrolla genom hela listan genom att dra upp och ner, men det är opraktiskt, alltså finns bokstavslistan.
Vad menar du med OS-sökfunktionen? Jag har sökfunktion inne i musikappen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är så man gör i WP, hoppar till rätt bokstav och sedan scrollar man med fingret upp och ner där man är i listan. Givetvis kan man scrolla genom hela listan genom att dra upp och ner, men det är opraktiskt, alltså finns bokstavslistan.
Vad menar du med OS-sökfunktionen? Jag har sökfunktion inne i musikappen.

Fast enligt TS så fanns ingen typ av sökfunktion för honom.

Permalänk
Medlem

På min 530 (iofs utan någon musik på): Musik -> tryck på förstoringsglaset i botten av skärmen -> Skriv vad du söker efter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av doomas:

På min 530 (iofs utan någon musik på): Musik -> tryck på förstoringsglaset i botten av skärmen -> Skriv vad du söker efter.

Exakt samma som med 920 alltså, vilket är logiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Alright, starting to get this freakin phone now.. dock så läser den bara in alla låtar till bokstaven U dvs från A-U och jag vet att jag har låtar vars titel börjar på Z t.ex.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefan93:

Alright, starting to get this freakin phone now.. dock så läser den bara in alla låtar till bokstaven U dvs från A-U och jag vet att jag har låtar vars titel börjar på Z t.ex.

Det kanske går att välja vad du söker på i spelarappen ? Titel, artist eller båda kategorierna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den behövde tydligen bara synka in allt

Ber om ursäkt om jag slösat allas tid då jag inte orkat lära mig denna lur.

Nu ver jag bättre iallafall

Vill tacka alla ovan för svar och support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.