Permalänk
Medlem

Ikeas trådlösa laddare

Hej,

Är det någon som testat Ikeas nya trådlösare laddare? Är det något att ha? Hur snabbt/långsamt laddar mobilen?

Funderar på att köpa denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80291873/ och montera in den i mitt skrivbord...

Permalänk

Jag blev själv sugen på den men min Samsung S3 har ett skärmskydd sammansatt med bakstycket och då fungerar inte detta med bakstycket som säljs till laddaren...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är det enbart Samsung S6 som har trådlös laddning.
Men även bla LG G3.

Normal hastighet på laddningen, ej snabbladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Så vitt jag vet är det enbart Samsung S6 som har trådlös laddning.
Men även bla LG G3.

Normal hastighet på laddningen, ej snabbladdning.

Vadå enbart S6. Nu skojar du väl ändå.
Finns massvis med telefoner som har QI-laddning.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vadå enbart S6. Nu skojar du väl ändå.
Finns massvis med telefoner som har QI-laddning.

Helt korrekt. Backar mitt uttal!
Med 'enbart' S6 mena ja på samsung modeller enbart.

saxat ur wikipedia;
Enheter med trådlös laddning enligt Qi-standard[redigera | redigera wikitext]
Qi-laddning inbyggt i enheten[redigera | redigera wikitext]
LG Optimus LTE2 [3]
LG G3
Nokia Lumia 920 [4]
Nokia Lumia 930 [5]
Nokia Lumia 1520
Google/LG Nexus 4 [6]
Google Nexus 7 (2013)
Google Nexus 5
Google Nexus 6
CAT S50
Qi-laddning erhålls via utbytbart bakstycke/skal[redigera | redigera wikitext]
Nokia Lumia 820 [7]
Samsung Galaxy S3 (Energy card)
Samsung Galaxy S4 (Energy card)
Sony Xperia Z (Behöver ett skal som sätts utanpå telefonen)

Permalänk

IKEA sålde VITAHULT mobilbakstycken (länken trasig för tillfället)
https://www.google.se/search?q=VITAHULT&biw=1456&bih=866&tbm=...

"Eftersom de vanliga mobilerna på marknaden saknar Qi-laddning, släpper IKEA även en rad mobilskal för iPhone och Samsung Galaxy S som ger din smartphone stöd för Qi. Vitahult-serien av mobilskal finns för Samsung Galaxy S3, S4 och S5 – samt iPhone 4/4S, 5/5S och 6. Skalen är i helvitt."

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Finns ju 3dje parts och original baksidor (inte skal) till de flesta telefoner. Köp ett sådant helt klart istället för ett riktigt fult skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Helt korrekt. Backar mitt uttal!
Med 'enbart' S6 mena ja på samsung modeller enbart.

saxat ur wikipedia;
Enheter med trådlös laddning enligt Qi-standard[redigera | redigera wikitext]
Qi-laddning inbyggt i enheten[redigera | redigera wikitext]
LG Optimus LTE2 [3]
LG G3
Nokia Lumia 920 [4]
Nokia Lumia 930 [5]
Nokia Lumia 1520
Google/LG Nexus 4 [6]
Google Nexus 7 (2013)
Google Nexus 5
Google Nexus 6
CAT S50
Qi-laddning erhålls via utbytbart bakstycke/skal[redigera | redigera wikitext]
Nokia Lumia 820 [7]
Samsung Galaxy S3 (Energy card)
Samsung Galaxy S4 (Energy card)
Sony Xperia Z (Behöver ett skal som sätts utanpå telefonen)

Alltså, de flesta smartphones stödjer trådlös laddning. Qi receiver och Qi trådlös platta är det vad behövs.
QI receiver som kopplar via microusb porten:

Sen valfri qi trådlös platta och då fungerar trådlös laddning. Galaxy S6/S6 Edge kommer med "förberedd" trådlös laddning bara.

Citat:

Hej,

Är det någon som testat Ikeas nya trådlösare laddare? Är det något att ha? Hur snabbt/långsamt laddar mobilen?

Funderar på att köpa denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80291873/ och montera in den i mitt skrivbord...

Står ju på IKEAs produkt sida.
Spänning USB-port: 5Vdc.
Ström USB-port: Max. 2000mA.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Finns ju 3dje parts och original baksidor (inte skal) till de flesta telefoner. Köp ett sådant helt klart istället för ett riktigt fult skal.

Laddningen fungerar ändå rätt smidigt! Men håller verkligen med här, har du inte inbyggd trådlös laddning köp något annat än IKEAS egna skal, de är väldigt fula och inget du vill gå runt med. Du kan ju självklart ploppa in telefonen i det skalet varje gång du ska ladda men det dödar lite idén med att bara kunna lägga ner telefonen på laddningsplattan.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Alltså, de flesta smartphones stödjer trådlös laddning. Qi receiver och Qi trådlös platta är det vad behövs.
QI receiver som kopplar via microusb porten:
http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/-lYAAOSw-ndToAnD/$_12.JPG

Sen valfri qi trådlös platta och då fungerar trådlös laddning. Galaxy S6/S6 Edge kommer med "förberedd" trådlös laddning bara.

Står ju på IKEAs produkt sida.
Spänning USB-port: 5Vdc.
Ström USB-port: Max. 2000mA.

Tidigare samsung telefoner ska det gå med nytt skal.

Som detta http://www.samsung.com/us/mobile/cell-phones-accessories/EP-C...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@XPerion:
Det står 5W med induktiv laddning. Vilket med 5VDC ger 1A.
2000mA är med usb direkt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@XPerion
Finns mycket bättre lösning som man bara lägger bakom skalet med fungerande tidigare lösning.
http://www.ebay.com/itm/QI-WIRELESS-CHARGING-NFC-ANTENNA-STIC...

Bara att söka efter modellen du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Ikeas QI laddare som går att bygga in, fungerar utan problem med en Nexus 6.
Laddar inte supersnabbt men jag vet inte om 5w är mycket för induktionsladdare.

(Den är även känslig hur man lägger den på krysset)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psiloc:

(Den är även känslig hur man lägger den på krysset)

Spelar det någon roll vilken riktning man placerar saken som ska laddas eller fungerar det så länge den är mitt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffstek:

Spelar det någon roll vilken riktning man placerar saken som ska laddas eller fungerar det så länge den är mitt på?

Riktning ska inte ha någon betydelse då spolen i laddaren med största sannolikhet är cirkulär eller åtminstone symmetrisk så magnetfältet den skapar kommer även vara symmetriskt.
Men som tidigare nämnt så kräver laddningen att mobilen läggs ganska precis mitt på för att den ska fungera och den kan vara riktigt "kräsen" med detta.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffstek:

Spelar det någon roll vilken riktning man placerar saken som ska laddas eller fungerar det så länge den är mitt på?

Nej, jag provade på att vrida på telefonen 360° både när jag var på Ikea (Dem som var inbyggda i möblerna och dem man bygger in) och på den jag köpte, funkar i alla riktningar.
Den är dock petig var man placerar telefonen, tror det har och göra med var batteri mottagaren sitter. Gissar att det är olika beroende vilken telefon man har.

Har tyvärr ingen referens QI laddare, men är sugen på att testa med något and brand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psiloc:

Nej, jag provade på att vrida på telefonen 360° både när jag var på Ikea (Dem som var inbyggda i möblerna och dem man bygger in) och på den jag köpte, funkar i alla riktningar.
Den är dock petig var man placerar telefonen, tror det har och göra med var batteri mottagaren sitter. Gissar att det är olika beroende vilken telefon man har.

Har tyvärr ingen referens QI laddare, men är sugen på att testa med något and brand.

Sitter på en Nokia DT-901 laddare samt en Lumia 920 till den och det är samma sak där. Den funkar i alla riktningar men är extremt petig med placeringen av telefonen så att spolen i laddaren och telefonen hamnar precis över varandra

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

@Biffstek: har en Nokia Lumia 1520 med inbyggd Qi, Har nokias egna laddare och även testat IKEAs och kan säga att det är precis lika bra/dåligt. Efterson Lumia 1520 är enorm så gäller det att lära sig hur man ska lägga telefonen och i mitt fall är Qi-mottagaren i nederkanten av telefonen och vill inte direkt svara, speciellt inte när jag ahr skal på, Annars fungerar Qi bra, men det laddar självklart snabbare med en sladd ikopplad. Använder därför inte min Lilla trådlösa dosa.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Fungerar det där på min Sony Xperia Z1,
utan att jag behöver Ikeas snyggve-skal, eller någon platta att limma fast på apparaten?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

@XPerion
Finns mycket bättre lösning som man bara lägger bakom skalet med fungerande tidigare lösning.
http://www.ebay.com/itm/QI-WIRELESS-CHARGING-NFC-ANTENNA-STIC...

Bara att söka efter modellen du är ute efter.

Bättre lösning, men med begränsad kompatibilitet på mobiler och endast mobiler med "inbyggda" kontakter kan användas. (vad man nu kallar dom kontakter för).
QI reviever via microusb port passar till de flesta mobiler med microsub port. ex: Moto G som saknar "kontakter".

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Bättre lösning, men med begränsad kompatibilitet på mobiler och endast mobiler med "inbyggda" kontakter kan användas. (vad man nu kallar dom kontakter för).
QI reviever via microusb port passar till de flesta mobiler med microsub port. ex: Moto G som saknar "kontakter".

Ja de måste ha NFC för att ha sådana kontakter, brukar vara att nfc använder 2 eller 3 och sedan finns de färdigt för Qi. Moto G börjar väl bra rätt gammal och snart dags att kassera ändå.

Är väl inte optimalt att ta upp USB porten och inte heller så snyggt, men är helt klart en lösning om man måste ha trådlöst.

Permalänk

@XPerion: Ja nu finns det tunna inlägg som placeras ovanpå batteriet och ansluts till mobilens interna laddningskontakter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA