Lenovo vill köpa MSI:s avdelning för bärbara speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Lenovo vill köpa MSI:s avdelning för bärbara speldatorer

Världens största datortillverkare vill göra sin röst hörd inom kategorin för bärbara speldatorer och vägen dit kan gå genom MSI, som blivit erbjudna en försäljning av sin bärbara division.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Superfish snart i en gamingdator nära dig.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Gigabyte gör med gamingdatorer fast inte så många som säljer dom sedan finns ju AORUS med fast dom vet väl knappt folk vad det är.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja det här tycker jag är bra. Lenovo andas kvalitet, MSI gör det inte. En gamingdator med samma tänk som Lenovos professionella laptops skulle jag absolut kunna tänka mig. Jag bryr mig inte om bloatware och annat skit som följer med då jag (självklart i mina ögon) gör en ren installation även på laptops.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Gigabyte gör med gamingdatorer fast inte så många som säljer dom sedan finns ju AORUS med fast dom vet väl knappt folk vad det är.

Aorus är väl Gigabyte? Eller?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det här tycker jag är bra. Lenovo andas kvalitet, MSI gör det inte. En gamingdator med samma tänk som Lenovos professionella laptops skulle jag absolut kunna tänka mig. Jag bryr mig inte om bloatware och annat skit som följer med då jag (självklart i mina ögon) gör en ren installation även på laptops.

I beg to differ.
Har du suttit vid MSI:s GS-serie?
Mer premium och kvalité anser jag inte du kan hitta i det bärbara gaming-segmentet.
Ett gediget och väl genomtänkt bygge, speciellt chassi och materialval.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk

Istället för att göra det på det snabba sättet så kan dom väll starta upp en egen division av gaming laptops.

Lenovo vet ju vad kvalité är och kan dom göra en kvalititaiv laptop med inriktning på spel utan -insert color- leds och drakar och lamborghini ventilations hål så kom dom bli ledande där med!

Finns inte många "Gaming" laptops som sert estetiskt tilltalande i mina ögon.

Razer är väl dom som gjort det bäst enl mig, visst deras märke är inte så snyggt men själva designen på dom är schysst!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SwedenVirre:

Lenovo vet ju vad kvalité är och kan dom göra en kvalititaiv laptop med inriktning på spel utan -insert color- leds och drakar och lamborghini ventilations hål så kom dom bli ledande där med!

Bekymret är att det inte är speciellt många som förstår sig på gaming, däribland kineserna hos Lenovo. Det tenderar att komma en modell som är halvlyckad från nya aktörer då och då, men sedan blir det ingen uppföljning. Amerikanerna förstår väl branding, Dell har ju Alienware, men HP orkar inte bry sig.

MSI och ASUS är de enda tillverkarna som konstant, över lång tid, faktiskt legat i framkant av bärbar gaming. Nu börjar det bli lite på modet med gaming, så det är inte konstigt att rykten som detta poppar upp - för det är allt det är. Ett rykte. Svårare att fabricera ett rykte att någon satsar på att köpa upp ASUS.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av svartdroid:

I beg to differ.
Har du suttit vid MSI:s GS-serie?
Mer premium och kvalité anser jag inte du kan hitta i det bärbara gaming-segmentet.
Ett gediget och väl genomtänkt bygge, speciellt chassi och materialval.

Även MSIs nya GE serie (GE62) verkar hålla riktigt hög kvalitet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Ja det här tycker jag är bra. Lenovo andas kvalitet, MSI gör det inte. En gamingdator med samma tänk som Lenovos professionella laptops skulle jag absolut kunna tänka mig. Jag bryr mig inte om bloatware och annat skit som följer med då jag (självklart i mina ögon) gör en ren installation även på laptops.

Sitter själv på en Lenovo dator, och kan inte riktigt hålla med

Nog för att datorn är otroligt snajsig i förhållande till priset, men det är långt ifrån ASUS G-serie eller MSI's GS-serie när det kommer till byggkvalitén (själv ägt en ASUS G53SW bla).
Det tråkiga med detta är att du får bättre hårdvara (specs) för 2-3000kr billigare med Lenovo.
När jag köpte min dator i sign gav jag 9000kr, samma hårdvara hos ASUS/MSI gick då för över 11,000kr, och rent i spel presterar inte min Lenovo något sämre.

Det man kan hoppas på med ett Lenovo köp, det är att man får MSI's kvalité, med Lenovo's förmåga att prispressa & massproducera och med det kunna leverara hög-kvalitativa datorer till konkurrenskraftiga priser.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Administrativ avgift

Intressant man får se hur de prispressar dom

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hade en Lenovo som skoldator. Plastig och skriker budget.
Så budget att dom inte ens hade HDD'n fastskruvad utan hängde löst i SATA-kontakten som tillslut knäcktes. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd

Om man redan gör laptops varför måste man då köpa en gaminglaptoptillverkare? Är det inte bara att kolla på konkurrentens spec och sen trycka in lite bättre saker till lite bättre pris så är dom inne på marknaden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ingen som ens reflekterar över att världens numer största datortillverkare blir ännu större? Jag kan köpa när två mindre aktörer går ihop för att överleva mot de större, men när den kinesiska jättedraken Lenovo börjar glufsa i sig konkurrenter så...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Hade en Lenovo som skoldator. Plastig och skriker budget.
Så budget att dom inte ens hade HDD'n fastskruvad utan hängde löst i SATA-kontakten som tillslut knäcktes. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

En dator där HDDn inte är fastmonterad måste ju vara ett fabrikationsfel?

I övrigt har Lenovo (preis som HP och andra) både superbudgetdatorer som är plastiga och ganska usla, och bra datorer, men dessa kostar lite mer.
Tyvärr köper nog skolor i många fall de billigaste varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om man redan gör laptops varför måste man då köpa en gaminglaptoptillverkare? Är det inte bara att kolla på konkurrentens spec och sen trycka in lite bättre saker till lite bättre pris så är dom inne på marknaden.

Är väl lite svårare än så. Då kunde väl microsoft lika gärna ha börja tillverka mobiler utan att köpa Nokias mobilavdelning. Är nog lite mera engineering bakom de hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Är väl lite svårare än så. Då kunde väl microsoft lika gärna ha börja tillverka mobiler utan att köpa Nokias mobilavdelning. Är nog lite mera engineering bakom de hela.

MS hade ju ingen egen mobiltillverkning så dom köpte fabrikerna som bygger mobiler.
Lenovo har ju redan en massa fabriker som redan bygger laptops.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Om man redan gör laptops varför måste man då köpa en gaminglaptoptillverkare? Är det inte bara att kolla på konkurrentens spec och sen trycka in lite bättre saker till lite bättre pris så är dom inne på marknaden.

Antar att det kan ha att göra med patenter(förmodligen inkorrekt stavning..), om msi säljer deras avdelning för laptops, vad ska de då ha dessa till? och det är förmodligen enda orsaken till att köpa en hel avdelning om man redan har en likartad avdelning/fabrik.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Avstängd

Kommer ändå bara köpa Asus.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

MS hade ju ingen egen mobiltillverkning så dom köpte fabrikerna som bygger mobiler.
Lenovo har ju redan en massa fabriker som redan bygger laptops.

Ja verkligen men nu vill de väl åt både varumärke, patenter, kylning, m.m. De är väl någon som har räknat på det och ser att de blir billigare såhär.

Permalänk
Medlem

Älskar personligen lenovo. MSI är personligen mitt favorit val av 'high end gaming laptops', och lenovo min favorit mellanklass. Skullle aldrig köpa låg-klass laptop.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har en msi gs70. 15" gränsar till för stort. Men tunnheten gör att den tar lite plats i en väska. Nä gillar att msi nishar sig lite och går sin egen väg, och ser därför helst att lenovo ger fan i dom -.- lenovo känns som acer. Bättre specs till lägre pris men byggkvaliten, skärm och andra aspekter blir lidande.

Kanske går att göra npgon parallell med thinkpadserien här, men är inte så insatt i det och har tyvärr aldrig ägt en

Visa signatur

Topkek