Dog grafikkortet? Gröna linjer över hela skärmen

Permalänk
Avstängd

Dog grafikkortet? Gröna linjer över hela skärmen

Hej gott folk.

Har haft denna dator i 3 år (och en månad, så garantin gick precis ut... )
Igår när jag satt och spela gta v så dog plötsligt datorn som om strömmen gick, den starta upp sig själv igen efter ca 20 sekunder och då var jag i the matrix Feta gröna linjer över hela skärmen direkt när datorn sätts på, gick inte att starta windows normalt så körde safe mode och kollade i enhetshanteraren där det står att windows stoppat grafikkortet (code 43) eftersom det inte fungerar som det ska.
Är det bara att slänga kortet eller går det att lösa på ngt sätt? Det var rejält dammigt när jag tog ut det så rengjorde det men det hjälpte ej, kanske borde prova att baka det?

Jag har verkligen inte lust eller behov av att köpa en helt ny dator, men jag vill heller inte köpa ett helt nytt kort (som verkar gå på minst 1500~ även om man väljer det sämsta som finns) i en gammal dator... Man kanske kan hitta ett begagnat 560 under 500 lappen?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Skrivet av Qslig:

Hej gott folk.

Har haft denna dator i 3 år (och en månad, så garantin gick precis ut... )
Igår när jag satt och spela gta v så dog plötsligt datorn som om strömmen gick, den starta upp sig själv igen efter ca 20 sekunder och då var jag i the matrix Feta gröna linjer över hela skärmen direkt när datorn sätts på, gick inte att starta windows normalt så körde safe mode och kollade i enhetshanteraren där det står att windows stoppat grafikkortet (code 43) eftersom det inte fungerar som det ska.
Är det bara att slänga kortet eller går det att lösa på ngt sätt? Det var rejält dammigt när jag tog ut det så rengjorde det men det hjälpte ej, kanske borde prova att baka det?

Jag har verkligen inte lust eller behov av att köpa en helt ny dator, men jag vill heller inte köpa ett helt nytt kort (som verkar gå på minst 1500~ även om man väljer det sämsta som finns) i en gammal dator... Man kanske kan hitta ett begagnat 560 under 500 lappen?

är det datorn i sign ? har du någonsin under 3år rensat den från damm ? om du ska göra använd tryckluft inte dammsugare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

är det datorn i sign ? har du någonsin under 3år rensat den från damm ? om du ska göra använd tryckluft inte dammsugare.

Självklart har jag rensat den från damm med jämna mellanrum, kanske inte så jättenoga men någorlunda. Som sagt har redan provat att rengöra kortet utan resultat.
Om kortet nu är dött så vill jag gärna ha råd om vare sig det är värt att köpa ett nytt billigt kort( tex ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB PH) och köra på eller satsa på en helt ny dator. Känns lite sådär att stoppa in en helt ny del i en så gammal dator, jag menar om moderkortet eller processorn bestämmer sig för att lägga av om ett halvår så vill jag inte sitta här med ett ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB PH, utan satsar då hellre på en helt ny dator som denna http://www.sweclockers.com/forum/trad/1369467-hur-ser-detta-u...

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några större problem att sätta in ett nytt grafikkort i den där burken.
Din 2500k klara sig ett bra tag till (speciellt med lite överklock).

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Finns många vettiga grafikkort beggade för lite pengar. 280/280X eller GTX760/770 för runt tusingen!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Qslig:

Självklart har jag rensat den från damm med jämna mellanrum, kanske inte så jättenoga men någorlunda. Som sagt har redan provat att rengöra kortet utan resultat.
Om kortet nu är dött så vill jag gärna ha råd om vare sig det är värt att köpa ett nytt billigt kort( tex ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB PH) och köra på eller satsa på en helt ny dator. Känns lite sådär att stoppa in en helt ny del i en så gammal dator, jag menar om moderkortet eller processorn bestämmer sig för att lägga av om ett halvår så vill jag inte sitta här med ett ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB PH, utan satsar då hellre på en helt ny dator som denna http://www.sweclockers.com/forum/trad/1369467-hur-ser-detta-u...

har du nu Fractal Design Tesla 650W så är inte heller det begränsningen
vilket chassi har du ? får du in denna ?
http://www.inet.se/produkt/5411271/asus-strix-r9-285-dc2oc-2g...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Testa baka grafikkortet, hjälpte mig på mitt gamla HD 6870. Funkar inte det så försök hitta ett nytt/begagnat kort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren gott folk.
Tänkte faktiskt prova och baka kortet tills jag läste att det kunde förstöra ugnen, har tyvärr ingen "heat gun" att använda.
Vet fortfarande inte om jag bara ska fixa ett nytt kort eller en helt ny dator ... Hur länge håller ett moderkort/processor?
Låt oss säga att jag köper ett nytt 750 för 1500kr med 3års garanti, kan jag räkna med att resten håller så länge?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Tack för svaren gott folk.
Tänkte faktiskt prova och baka kortet tills jag läste att det kunde förstöra ugnen, har tyvärr ingen "heat gun" att använda.
Vet fortfarande inte om jag bara ska fixa ett nytt kort eller en helt ny dator ... Hur länge håller ett moderkort/processor?
Låt oss säga att jag köper ett nytt 750 för 1500kr med 3års garanti, kan jag räkna med att resten håller så länge?

Om du inte misshandlar hårdvaran så kan den hålla i 20 år till.
Förstår dock inte riktigt resonemanget med att du ska köpa ett billigt kort till denna men om du skulle köpa nytt moderkort och processor så skulle du köpa ett dyrare kort?
Din 2500k klarar alla dagens grafikkort utan några bekymmer, möjligtvis att den behöver klockas lite om den ska orka med multi GPU lösningar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Tack för svaren gott folk.
Tänkte faktiskt prova och baka kortet tills jag läste att det kunde förstöra ugnen, har tyvärr ingen "heat gun" att använda.
Vet fortfarande inte om jag bara ska fixa ett nytt kort eller en helt ny dator ... Hur länge håller ett moderkort/processor?
Låt oss säga att jag köper ett nytt 750 för 1500kr med 3års garanti, kan jag räkna med att resten håller så länge?

Testa att byta videoutgång först, sen kan du kanske testa använda det defekta kortet som ett andra kort i en SLI-konfig, där ditt nya kort är det som kopplas in.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

@Layon: 750Ti går tyvärr inte att SLIa.