ASUS Nvidia GeForce GTX 970, STRIX eller BLACK?

Permalänk
Avstängd

ASUS Nvidia GeForce GTX 970, STRIX eller BLACK?

Ska köpa detta grafikkortet, men vet inte om jag ska köpa Strix eller Black, vilken är bäst? De verkar kosta samma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maul99:

Ska köpa detta grafikkortet, men vet inte om jag ska köpa Strix eller Black, vilken är bäst? De verkar kosta samma

Kolla specification så vet du vilken modell som är "bäst" här får du bara fan-boy svar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Kolla specification så vet du vilken modell som är "bäst" här får du bara fan-boy svar.

Okej men vad är det jag ska titta efter inom specifikationen då kan inget om grafikkort

Permalänk

Jag har kollat på asus hemsida och ser ingen skillnad på korten förutom att black har 1 st dvi-i 1 st hdmi 2.0 och 3st vanliga displayport och strix har 1 st dvi-i 1 st dvi-D 1st hdmi 2.0 och 1 st displayport och att den har HDCP stöd.

Sen kräver Strix bara en 8pin. Medans black kräver 6 och en 8 pin. Tror även att Black är mer optimerad för överklockning eftersom den har möjligheten att få mer ström än strix. Sen är det säkert marginella storleksskillnader.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd

Är Strix den nyare versionen? Såg att den va lite dyrare på vissa ställen. Lutar åt ett sånt då. Jag kommer inte att klocka något, det vågar jag inte

Permalänk
Inaktiv

Asus gtx 970 black har annat kretskort med starkare strömdel och 6-8 pin ström anslutning.
Även en bättre kylare med 5 heatpipes mot strix som bara har 3.

Läs mer om kortet här: http://www.sweclockers.com/nyhet/19889-asus-slapper-uppskramd...

Permalänk
Skrivet av Maul99:

Är Strix den nyare versionen? Såg att den va lite dyrare på vissa ställen. Lutar åt ett sånt då

Nej tror att Black är nyare faktiskt.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maul99:

Okej men vad är det jag ska titta efter inom specifikationen då kan inget om grafikkort

Ska du överklocka så är det Black som gäller, en ersättare av strix.
Ända anledningen att välja strix är att det är semi passivt.

Skrivet av warmerspy:

Jag har kollat på asus hemsida och ser ingen skillnad på korten förutom att black har 1 st dvi-i 1 st hdmi 2.0 och 3st vanliga displayport och strix har 1 st dvi-i 1 st dvi-D 1st hdmi 2.0 och 1 st displayport och att den har HDCP stöd.

Sen kräver Strix bara en 8pin. Medans black kräver 6 och en 8 pin. Tror även att Black är mer optimerad för överklockning eftersom den har möjligheten att få mer ström än strix. Sen är det säkert marginella storleksskillnader.

"Ser inga skillander" haha, kolla på strix pcb och black pcb så får du se skilland, även kylaren är uppgraderad 5 heatpipes vs 3.
Tråkigt att såna som dig kommer och inte har en aning om topic men måste ändå skriva lite strunt.

Gtx 970 Black har faktiskt samma pcb som gtx 980 strix.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Ska du överklocka så är det Black som gäller, en ersättare av strix.
Ända anledningen att välja strix är att det är semi passivt.

"Ser inga skillander" haha, kolla på strix pcb och black pcb så får du se skilland, även kylaren är uppgraderad 5 heatpipes vs 3.
Tråkigt att såna som dig kommer och inte har en aning om topic men måste ändå skriva lite strunt.
http://s21.postimg.org/z6fy6sc13/img_0251.jpg

Gtx 970 Black har faktiskt samma pcb som gtx 980 strix.
http://www.overclock.net/content/type/61/id/2448268/

Där ser man. Ah ja tur att någon vet mer än mig i alla fall

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd

BTW när man väljer mellan ASUS MSI osv, har skärmen och moderkortet någon betydelse? Ska köpa en ordentlig IPS från Asus så tänkte då köra på Asus grafikkort också om det nu har nån betydelse. Moderkortet är Gigabyte.

Hade ni Personligen valt STRIX eller BLACK?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maul99:

BTW när man väljer mellan ASUS MSI osv, har skärmen och moderkortet någon betydelse? Ska köpa en ordentlig IPS från Asus så tänkte då köra på Asus grafikkort också om det nu har nån betydelse. Moderkortet är Gigabyte.

Hade ni Personligen valt STRIX eller BLACK?

Suck du har ju fått bilder och info valet ät väl ganska solklart (om du inte måste ha ett semi-passivt kort som sagt)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv

Har Asus gtx 970 black full minnes bandbredd när det har samma kort som strix 980?

Jag har inte hunnit testa programmet än på mitt kort.

Permalänk

Jag va i nån diskussion om detta för ett tag sedan och jag proppsade för Strix just för att de va semi-passivt men fick mothug om att även Black var det.

Tänkte gå in på ASUS hemsida nu för att dubbelkolla detta men hittar inte alls 970 Black!! =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag va i nån diskussion om detta för ett tag sedan och jag proppsade för Strix just för att de va semi-passivt men fick mothug om att även Black var det.

Tänkte gå in på ASUS hemsida nu för att dubbelkolla detta men hittar inte alls 970 Black!! =S

http://www.asus.com/Graphics_Cards/GTX970DC2OC4GD5BLACK/

/Erik

Permalänk
Skrivet av ExxorN:

Många andra har svarat på prestanda och även bilder med skillnader.
Själv valde jag Black då det helt enkelt va billigare.
Tittar man på klockfrekvenser på kartongerna så är de identiska.
Det jag inte visste innan jag öppnade boxen till kortet var att det går åt 2 st 6 pin och 1st 2+6 pin för att driva kortet. (Borde kanske ha kollat detta först, men jag ville ha fler display portar.)
Det medföljer en adapter till detta.
Det går med andra ord inte att använda en enkel 6 pin och 2+6 pin. Se jämförelsen på Asus hemsida på bilden nedan. Dvs. det går åt 3 st PCI-16 e (2+6 pin) strömkontakter för att driva detta kort. Gamla nätaggregat har inte alltid så många. Storlek på korten skiljer också lite.
http://i59.tinypic.com/2qd7spf.jpg

Vad yrar du om? Det går åt 2st en 8 pin(6+2) och en 6 pin.