Permalänk
Inaktiv

USB hub för externa hårddiskar

Jag har 2st externa hårddiskar, de är ett par år gamla.. av märket western digital, passport. De är alltså små och utan extern strömförsörjning. Min fråga är, finns det någon enklare variant av USB hub som skulle klara av att driva dessa? Samtliga av mina usb-portar är upptagna och jag har fått koppla ur den ena hårddisken men skulle föredra att ha dem inkopplade. Antar att usb-porten måste ha extern strömförsörjning? Eller kan usb-porten vara utan strömförsörjning iom att hårddiskarna strömförsörjs genom usb-porten?

Permalänk
Medlem

Om du ska driva båda diskarna måste du nog ha extern strömförsörjning. men du kan ju köpa en hub koppla in tangentbord/mus i den och sen driva HDD direkt från datorn i de numera lediga portarna.

Men om du vill ha en USB-hub till diskarna måste denna ha extern strömförsörjning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaret! Frågan är vad för amp själva hubben måste ge ut, per port för att kunna försörja de externa diskar jag har. Jag hittar ingen direkt info angående detta, kanske det finns något generellt värde? Diskarna jag har är alltså Western Digitals passportvariant, några år gammal men snarlik denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=734689

Jag har hittat den här hubben https://fyndiq.se/elektronik/dator/usb-hubbar/?search=category#899280-logilink-usb-20-hub-4-port-svart. Den anger 500 amp per port med extern strömförsörjning. Det är ju viktigt att diskarna inte kopplas ifrån stup i kvarten då det riskerar förlorad data.

Alternativet är ju som sagt att köra mus och tangentbord via hubben, där har jag ett enklare t-bord med upplysta tangenter samt en gammal razormus. Antar att dessa inte kräver mer amp än diskarna och då kanske det räcker med en hub utan strömförsörjning? Vill dock inte ha glapp eller frånkopplande från dem.

Permalänk
Medlem

@anon83310:

500mA är precis vad en vanlig USB 2.0-port är specad till att kunna mata ut. Så om det är det hubben är specad till så bör diskarna få tillräckligt med ström.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Inaktiv