Windows 10 blir sista stora versionen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_W:

Vissa adobe program är väl kanske värda en den jag tänker på är vanliga adobe för att läsa PDF filer fast fullversion då med rätt att skapa och redigera m.m . Mig veterligen kostar en sådan närmare 4000 kr om året att abonnera på och du äger den aldrig själv.
För det programmet så finns det en motsvarighet som heter Bluebeam som kommer i 4 olika steg . Vu (som gratis Adobe Reader) Revu Standard, CAD och Extreme. Revu Standard kostar 2690kr i engångs avgift och då har du ett PDF verktyg som slår Adobe på fingrarna och som är ditt.

Visst är det säkert många som föredrar månadskostnad men minst lika många vill nog äga sina saker med.

Du tänker alltså på enbart på Acrobat och inte Adobe. Det kostar 1940,25 kr per år. Du kanske blandar ihop det med vad Acrobat Pro brukade kosta förr. Acrobat X Pro gick på typ 4000 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är intresserad av att köpa en licens av Windows 10. Kommer få uppdatering till en enhet och om jag gillar det så är jag sugen att köpa det till min stationära.

Windows 10 verkar vara grymt, säkerligen riktigt bra prestanda. Ser dessutom ut att vara väldigt snyggt.

Men om man köper Windows 10 (säg för 1000:-) , vad finns det för garantier att dom inte börjar med någon slags prenumerationstjänst som kommer kosta ytterligare en avgift varje månad? Då har man ju s.a.s betalat två gånger.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Jo men Windows 10 = Windows 9.

Det har ju ingen betydelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Jo men Windows 10 = Windows 9.

Ja Windows 10 är det 9:e i ordningen, lite beroende på hur man räknar utgåvorna förstås.

Så i och med detta skulle de mycket väl kunna ge ut version "X". Men som sagt så är det väl på grund av Apple's OSX inte så troligt.

Det namnet hade däremot passat betydligt bättre som "sista stora utgåva" eftersom "X = okänd". 10:an kan ju visserligen också ses på flera sätt. En 10-poängare, 1.0, binärt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jo men Windows 10 = Windows 9.

De kan ju ha andra namn än nummer... som de gjorde innan Win7.... you know...

Windows Monthly-Fee 11? ;o) Slutar att funka när man behöver det som mest på Fredagskvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phastx:

Vart har dom sagt att de med win 7 får 10 gratis?
Tror du att det isåfall är mest värt att köpa Win 7 nu eller köpa 10 när det kommer?

"Alla Win 7, Win 8, Win 8.1 kommer att första året gratis uppgraderas till Win 10, där du behåller din nuvarande licens typ."
Detta är vad som står på de flesta ställen nu efter den info MS har gett.

http://www.pcworld.com/article/2873214/windows-10-will-be-a-f...
http://www.zdnet.com/article/microsoft-to-make-windows-10-fre...

Sen exakt vad detta betyder är en stor fråga, där alla detaljerna tydligen inte är klara än.

Jag köpte ju mina redan 2009, med avsikten att använda dem i 5-10 år, vilket jag också har, med stor glädje.
Så att få gratis uppgradering är för mig bara positivt, även om jag inte skulle använda det pga nån orsak (som jag inte vet än).

Men har du möjligheten att vänta, så gör det. Det är ju bättre att köpa en Win 10 licens direkt, och inte ha några extra krav på sig.
Och skulle Win 10 bli för dyrt direkt, kan du alltid handla ett Win 8 billigare nånstans och uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Vissa adobe program är väl kanske värda en den jag tänker på är vanliga adobe för att läsa PDF filer fast fullversion då med rätt att skapa och redigera m.m . Mig veterligen kostar en sådan närmare 4000 kr om året att abonnera på och du äger den aldrig själv.
För det programmet så finns det en motsvarighet som heter Bluebeam som kommer i 4 olika steg . Vu (som gratis Adobe Reader) Revu Standard, CAD och Extreme. Revu Standard kostar 2690kr i engångs avgift och då har du ett PDF verktyg som slår Adobe på fingrarna och som är ditt.

Visst är det säkert många som föredrar månadskostnad men minst lika många vill nog äga sina saker med.

Adobe Acrobat Reader är gratis, vill man redigera så använder man den inbyggda skrivaren i Linux och "skriver ut" en PDF, självklart kan man redigera redan skapade PDF:er. Garanterat gratis.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

inte äga

Skrivet av Don_W:

Månadskostnad lär ju kosta dom det sista lilla förtroende som finns kvar skulle jag tro. Ser man till Adobe och deras Pro som kostar närmare 4500 per år så tappar dom ju mark mot andra aktörer rätt flitigt. Så länge det finns alternativ så vill man ju alltid Äga sin egen mjukvara.

Fast det gör du ju inte, du får en licens att använda den. I många fall kan du inte ens sälja licensen. För övrigt köper ganska många företag "tetm" istället för "perpetual " vilket innebär att man licensierar ex 3 år itaget istället för en evighetslicens. Ganska vettigt med tanke på livslängden för modern mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du tänker alltså på enbart på Acrobat och inte Adobe. Det kostar 1940,25 kr per år. Du kanske blandar ihop det med vad Acrobat Pro brukade kosta förr. Acrobat X Pro gick på typ 4000 kr.

Det är precis den jag tänker på. Då många företag dels jobbar med PDF dokument på så vis att handlingar kommer i det formatet. Sen börjar bygg industrin mer och mer digitaliseras och då blir även den gamla mängdnings proceduren digital på så vis att man "målar" mäter upp saker i PDF ritningen direkt. Detta är Adobe sådär på just nu dock.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Adobe Acrobat Reader är gratis, vill man redigera så använder man den inbyggda skrivaren i Linux och "skriver ut" en PDF, självklart kan man redigera redan skapade PDF:er. Garanterat gratis.

Det beror på hur vi anser att "redigera" är. Mätfunktionen i Adobe är mig veterligen inte gratis. Tror inte heller resterande "proffs" funktioner är gratis.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

@Don_W: Vad syftar du på då?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Don_W: Vad syftar du på då?

Med "proffs" funktioner menar jag sådan saker som personer som vardagligen i sitt arbete nyttjar för att underlätta sitt arbete och slippa sitta med papper och penna. T ex för AEC industrin så är det viktigt att kunna mäta på ritningar i PDF format direkt på datorn för att eliminera skal förskjutningar och andra sattyg.

Ibland kan PDF filer innehålla information som inte skall skickas vidare t ex känslig information om namn och adresser etc där finns det funktioner som "suddar" ut dessa saker utan att lämna spår det är med en "proffs" funktion anser jag.

Likaså att kunna kombinera ihop 5-500 dokument och ändra sidföljden och markera upp viktiga stycken och få ut en sammanfattning utav det som var av betydelse.

Gratis Adobe kan man bara öppna och läsa PDF filer typ samt skriva ut dom som dom ser ut.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Med "proffs" funktioner menar jag sådan saker som personer som vardagligen i sitt arbete nyttjar för att underlätta sitt arbete och slippa sitta med papper och penna. T ex för AEC industrin så är det viktigt att kunna mäta på ritningar i PDF format direkt på datorn för att eliminera skal förskjutningar och andra sattyg.

Ibland kan PDF filer innehålla information som inte skall skickas vidare t ex känslig information om namn och adresser etc där finns det funktioner som "suddar" ut dessa saker utan att lämna spår det är med en "proffs" funktion anser jag.

Likaså att kunna kombinera ihop 5-500 dokument och ändra sidföljden och markera upp viktiga stycken och få ut en sammanfattning utav det som var av betydelse.

Gratis Adobe kan man bara öppna och läsa PDF filer typ samt skriva ut dom som dom ser ut.

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för här. Att Acrobat är för dyrt för proffs eller att prenumerationsmodellen ligger dem i fatet när det gäller proffsanvändare? Jag håller dock inte med om varken eller. Applikationer för proffs kostar pengar och Acrobat är inte dyrt i sammanhanget. Väldigt många företag föredrar att betala för mjukvara löpande snarare än i en klumpsumma och det är också så volymlicenserna mestadels ser ut och har sett ut länge. Vi betalar exempelvis en viss summa per månad för allt ifrån Windows till Office och våra servrar och utvecklingsmiljöer precis som vi gör med vår hårdvara och exempelvis våra tjänstebilar. Sen är det klart att gratisvarianten är något begränsad för annars hade de förstås haft svårt att sälja fullversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ja Windows 10 är det 9:e i ordningen, lite beroende på hur man räknar utgåvorna förstås.

Så i och med detta skulle de mycket väl kunna ge ut version "X". Men som sagt så är det väl på grund av Apple's OSX inte så troligt.

Det namnet hade däremot passat betydligt bättre som "sista stora utgåva" eftersom "X = okänd". 10:an kan ju visserligen också ses på flera sätt. En 10-poängare, 1.0, binärt osv.

Tekniskt sett är det väl Win 6.4 så du kan göra låtsas matte: 6 + 4 = 10

Nu skulle det bli "bara" Windows, men då lite under ytan bli ver 9.
Dock hade många gamla Win 9X drivare fuskat och när de identifierade om drivrutinen stämmer så kollade de inte på riktiga versionen, utan namnet, som är 95, 95B, 98, 98 SE, osv. Så de gjorde en: alla med namnet "Windows 9*" passar, och då riskerade de krocka med det nu kommande Windows 9, så de var tvungna att byta till 10...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tekniskt sett är det väl Win 6.4 så du kan göra låtsas matte: 6 + 4 = 10

Nu skulle det bli "bara" Windows, men då lite under ytan bli ver 9.
Dock hade många gamla Win 9X drivare fuskat och när de identifierade om drivrutinen stämmer så kollade de inte på riktiga versionen, utan namnet, som är 95, 95B, 98, 98 SE, osv. Så de gjorde en: alla med namnet "Windows 9*" passar, och då riskerade de krocka med det nu kommande Windows 9, så de var tvungna att byta till 10...

Det där är en myt som har upprepats många gånger men den stämmer dåligt. Programmatiskt tittar man inte på det konsumentvänliga namnet (om man har något hum om vad man håller på med) utan det interna versionsnumret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Med "proffs" funktioner menar jag sådan saker som personer som vardagligen i sitt arbete nyttjar för att underlätta sitt arbete och slippa sitta med papper och penna. T ex för AEC industrin så är det viktigt att kunna mäta på ritningar i PDF format direkt på datorn för att eliminera skal förskjutningar och andra sattyg.

Ibland kan PDF filer innehålla information som inte skall skickas vidare t ex känslig information om namn och adresser etc där finns det funktioner som "suddar" ut dessa saker utan att lämna spår det är med en "proffs" funktion anser jag.

Likaså att kunna kombinera ihop 5-500 dokument och ändra sidföljden och markera upp viktiga stycken och få ut en sammanfattning utav det som var av betydelse.

Gratis Adobe kan man bara öppna och läsa PDF filer typ samt skriva ut dom som dom ser ut.

Men just allt det där kan jag göra om jag öppnar en pdf i Libre Office som finns gratis i Linux-distar. Jämför man en 30" monitor med 2560x1600 (ca 101 dpi) och en skrivare med 1200 dpi så måste man på skrivaren fortfarande förstora flera hundra gånger för att en µm ska bli minst en punkt.

Behöver du bättre precision än så så sparar du nog inte en ritning i pdf ändå utan använder nog något som inte är pixelbaserat utan linjebaserat så att du kan förstora i princip oändligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det där är en myt som har upprepats många gånger men den stämmer dåligt. Programmatiskt tittar man inte på det konsumentvänliga namnet (om man har något hum om vad man håller på med) utan det interna versionsnumret.

Ja, OM man gör det rätt.
Men det är tyvärr inte en myt.

Ska se om jag kan hitta lite äldre drivare till Win 9x.
De var jädrigt lata och fula från en del tillverkare, så för att göra det enklare så döpte man så att Windows ME = 9x
Sen sökte de på "9*".

Såg detta själv i tex gamla drivare från Creative.

Sweclockers tog upp detta i er artikel också för ett tag sedan:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19416-microsofts-undvikande-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Ja, OM man gör det rätt.
Men det är tyvärr inte en myt.

Ska se om jag kan hitta lite äldre drivare till Win 9x.
De var jädrigt lata och fula från en del tillverkare, så för att göra det enklare så döpte man så att Windows ME = 9x
Sen sökte de på "9*".

Såg detta själv i tex gamla drivare från Creative.

Sweclockers tog upp detta i er artikel också för ett tag sedan:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19416-microsofts-undvikande-...

Jo det förstås. En random person på reddit är förstås helt trovärdig för att Swec har citerat henom.

Det kom ett helt gäng artiklar med samma hypotes där ett kort tag men alla går att härleda till samma redditanvändare (cranbourne) som påstår sig jobba på MS. Exemplet som det ofta hänvisas till håller inte heller då det först kontrollerar sifferversionen innan det ens kollar på namnet (det borde vara uppenbart även för någon som aldrig läst kod) och således hade inte problemet uppstått i den koden. Man kan också titta på hur MS sa att man skulle kolla versionen, via heltal och versionsnummer, inte namnet. Det faktum att Me också är ett 9x-Windows talar också emot denna hypotes då det inte hade kunnat identifieras korrekt om man inte utökade koden för det och då borde man istället gjort det korrekt då.

Jag säger inte att det aldrig har inträffat, kassa eller stressade programmerare har säkerligen gjort en massa liknande genvägsmisstag på en massa ställen. Men det är långt ifrån troligt att MS hade brytt sig om detta i namngivningen av en av deras viktigaste produkter på många år. Dessa program börjar närma sig 20 år nu liksom och det är en evinnerlig tid inom programutveckling (sen vet jag att det inte behöver betyda att de inte används, mitt företag har kod som är äldre än alla Windowsversioner som fortfarande fungerar bra och snabbt, men ju äldre koden är desto mer obskyr är den och desto mindre hänsyn tar MS till den).