AMD Radeon "Fiji" blir haloprodukt för lyxlirare och entusiaster

Permalänk
Medlem

Ajajaj, jag ser bara slöseri här. Geniala 15-åringar med alla svar sitter och ugglar på ett sketet forum istället för att vara i VD-rummet och vända på ett gigantiskt internationellt företag. Så stor försummelse av intellektuell kapital har jag aldrig sett på maken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Börjar lukta SAAB över det här. När man har knapert med pengar ska man lägga pengar och energi på att ta fram en volymsäljande produkt med marginaler. Inte hålla på och dalta med grejer som kostar massvis och ger lite. Här har man alltså tagit fram en helt ny, dyr GPU som bara kommer hamna i en produkt som det knappt finns marknad för? Som ska sprida lite solsken över ett i övrigt spretigt, namnbytt sortiment?

Rätta mig om jag har fel men inte ens nVidia som har pengar så de kan bada i dom gör så. För Titan är väl bara högre klockade 980 va?

Hoppas de klarar sig. Men känns tveksamt.

Titant X har en annan GPU än 980 men båda är Maxwell. Titans GPU är avsevärt biffigare med 3072 cuda kärnor och 384bit buss.

Men även om Titan X är en "halo" produkt så tjänar Nvidia garanterat pengar som smör på GM200 GPU:n som Titan använder då du hittar denna i både Quadro kort och Tesla kort och i alla fall förr så tjänade Nvidia MER på Quadro kort än GeFroce kort sett till ren vinst.

Du ska inte tro att Gamers och vanliga konsumenter är någon kassako. Skitkassa marginaler på ett grafikkort för spel. Kort för 5000Kr tjänar dom nog inte många spänn på men dom kan nvidia förvandla till ett Quadro kort för 25K genom att låta alla funktioner vara upplåsta i GPU:n, dubbla mängden ram och och då GPU:n är fullt upplåst så får dom både ECC stöd, full DP prestanda osv.
Fler exklusiva video utgångar och fler bitar per kanal för professionella skärmar med 10bit paneler osv.
Spelar igen roll att kortet är lägre klockat företag betalar 25K eller mer för dom i alla fall.
En GPU för konsument har alla stöden avaktiverade bara så GPU:n kostar det samma, mer exklusiv PCB och mer ram som kostar extra men förhållande vis lite om du kan ta 2-5x mer betalt.

Teslakorten baserat på GM200 kostar ca 25K, vist dom har mer ram men bortsett från det så är dom inte så mycket dyrare att tillverka så marginalerna är avsevärt bättre.

Nvidia överlever för att dom vet hur man säljer produkterna till företag.

Ska AMD göra Fiji till ett "Titan" kort så får dom nog se till att sälja GPU:n som beräknings kort med för företag och under deras FirePro serie för där kan dom ta betalt och tjäna pengar förutsatt att dom levererar support som heter duga för det är minst lika viktigt.

Titan Heter inte Titan för inget, sitter ju i en superdator vid namnet Titan som var en av dom första stora kunderna. Nvidia vet hur man säljer sina produkter sedan får man tycka vad man vill om Nvidia men som sagt dom vet vad dom gör på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andrey:

Ajajaj, jag ser bara slöseri här. Geniala 15-åringar med alla svar sitter och ugglar på ett sketet forum istället för att vara i VD-rummet och vända på ett gigantiskt internationellt företag. Så stor försummelse av intellektuell kapital har jag aldrig sett på maken.

Underbart inlägg

Permalänk

Får nog snart svälja stoltheten och byta till det gröna laget. Även om det bär emot massor

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Börjar lukta SAAB över det här. När man har knapert med pengar ska man lägga pengar och energi på att ta fram en volymsäljande produkt med marginaler. Inte hålla på och dalta med grejer som kostar massvis och ger lite. Här har man alltså tagit fram en helt ny, dyr GPU som bara kommer hamna i en produkt som det knappt finns marknad för? Som ska sprida lite solsken över ett i övrigt spretigt, namnbytt sortiment?

Rätta mig om jag har fel men inte ens nVidia som har pengar så de kan bada i dom gör så. För Titan är väl bara högre klockade 980 va?

Hoppas de klarar sig. Men känns tveksamt.

Nej Titan X(GM200 Maxwell) är en egen krets (980 GM204 Maxwell) 980TI sägs vara ett Titan X med halva minnes mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XaNoR:

Får nog snart svälja stoltheten och byta till det gröna laget. Även om det bär emot massor

Varför gör man sådana här uttalanden innan man vet någonting om det som komma skall?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad jag älskar att 90% på Swec är Spåkärringar.

Amd gör en Nvidia och det blir ett jävla liv, men när Nvidia gång på gång släpper en skrytkrets o cuttar ner den till sämre kort tar man det som helt normalt, men FAAN om AMD vågar göra samma sak, då kommer högafflarna fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vad jag älskar att 90% på Swec är Spåkärringar.

Amd gör en Nvidia och det blir ett jävla liv, men när Nvidia gång på gång släpper en skrytkrets o cuttar ner den till sämre kort tar man det som helt normalt, men FAAN om AMD vågar göra samma sak, då kommer högafflarna fram.

Det stora problemet för AMD är inte Fiji utan att 300-serien enligt ryktet i princip kommer att bygga på mer eller mindre exakt samma kretsar som 200-serien. T.ex. att 390X i princip kommer att ha mer eller mindre exakt samma GPU som 290X hade.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vad jag älskar att 90% på Swec är Spåkärringar.

Amd gör en Nvidia och det blir ett jävla liv, men när Nvidia gång på gång släpper en skrytkrets o cuttar ner den till sämre kort tar man det som helt normalt, men FAAN om AMD vågar göra samma sak, då kommer högafflarna fram.

Hur gör AMD "en nvidia"?

När rebrandade Nvidia en hel serie?

Patetiskt av AMD, Patetiskt!!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det stora problemet för AMD är inte Fiji utan att 300-serien enligt ryktet i princip kommer att bygga på mer eller mindre exakt samma kretsar som 200-serien. T.ex. att 390X i princip kommer att ha mer eller mindre exakt samma GPU som 290X hade.

Dessutom ska de ju överklocka kretsarna från 200-serien vilket låter som att den relativt höga elförbrukningen/värmeutvecklingen kommer bli ännu högre. Hoppet (för oss som vill ha lägre värme) var ju vissa av 300-seriens kort kunde ha slaktade versioner av Fiji-GPUn och därmed lägre förbrukning jämfört med 200-serien.

Det är som om Nvidia hade följt upp Fermi med överklockade Fermi-GPUer (Fermi++) istället för den betydligt svalare Kepler.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Hur gör AMD "en nvidia"?

När rebrandade Nvidia en hel serie?

Patetiskt av AMD, Patetiskt!!

Har du fakta som vi andra inte har?
Rykten är alltid rykten. Tills jag ser ett test på lanserade kretsar är det bara bullshit.

Med jag menar att dom gör en Nvidia är att dom Släpper fetaste kretsen enskilt o kommer antagligen cutta ner lägre binnade kretsar till 390/390x.

O sist Nvidia döpte om en hel serie var när dom rebrandade 700-serien som 800-serien för OEM.

Kul att fanboys alltid förtränger fel som hemmalaget gör... Vi får väll hoppas att AMD klarar av att räkna minne iallafall

Problemet med 290x är fortfarande att stockkylaren suger, något som löstes efter någon månad av 3e part men vissa kan visst inte se förbi lanseringstesterna. Dra upp Fermi om du vill snacka energihungrig GPU.

Permalänk
Avstängd

Nä fyfan. Detta var ren besvikelse. Kommer nog inte köpa ifrån 300-serien. Var inställd på ett av toppkorten, men om det är bara är rebrands kan jag lika bra köra på med 2 st 290x i crossfire. De kostar ju cirka 5 tusen och lär väl prestera som ett Fiji för 10 tusen.

Ah synd om AMD nu. Faktiskt synd, trodde de skulle knappa på Nvidia med denna generationen men det verkar alltså inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Har du fakta som vi andra inte har?
Rykten är alltid rykten. Tills jag ser ett test på lanserade kretsar är det bara bullshit.

Med jag menar att dom gör en Nvidia är att dom Släpper fetaste kretsen enskilt o kommer antagligen cutta ner lägre binnade kretsar till 390/390x.

O sist Nvidia döpte om en hel serie var när dom rebrandade 700-serien som 800-serien för OEM.

Kul att fanboys alltid förtränger fel som hemmalaget gör... Vi får väll hoppas att AMD klarar av att räkna minne iallafall

Problemet med 290x är fortfarande att stockkylaren suger, något som löstes efter någon månad av 3e part men vissa kan visst inte se förbi lanseringstesterna. Dra upp Fermi om du vill snacka energihungrig GPU.

Fakta är det väl inte förrän det är officiellt, men kommentarer baseras ju självklart på om det denna artikeln beskriver stämmer!

Tycker inte det går att hårddra detta som en parallell med vad nvidia gjorde med 800 -serien för laptops, även om det också var väldigt konstigt! De rebrandade inte befintliga GPUer från den lägsta serien till den högsta, som AMD verkar göra i detta fall. EDIT: Eller de kanske de visst gjorde, skitsamma!

Jag vet inte vem du kallar fanboy, känns spontant som om du saknar lite självinsikt kanske
Jag är mest besviken på att AMD aldrig kan leverera, vilket jag verkligen vill! Som konsumenter vill vi ju såklart ha konkurrens mellan dessa "jättar".

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Som man misstänkte från ryktena då att HBM minnen e dyra & liten tillgång ,men man börjar lida med AMD fanboysen vore kul om dom kom med nya produkter hade hoppats på ett lyft här med dessa kort. Fast man får väl invänta deras ersättare till 390 korten med hbm2 minnen istället eller också blir det pascal.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Som jag misstänkte, bara att vänta på 980ti då, motivationen hos nvidia att släppa ett billigare prestandakort i klass med titan x med mindre VRAM kanske har mattats även om de troligen vetat om denna "nyheten" ett bra tag..
Hoppas AMD kan rycka upp sig, inte för att jag personligen skulle köpa deras kort som det ser ut nu, inte tillräckligt motiverad eller rik för att lägga 10k eller mer för att "stödköpa" men för att pressa nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Som jag misstänkte, bara att vänta på 980ti då, motivationen hos nvidia att släppa ett billigare prestandakort i klass med titan x med mindre VRAM kanske har mattats även om de troligen vetat om denna "nyheten" ett bra tag..
Hoppas AMD kan rycka upp sig, inte för att jag skulle köpa deras kort som det ser ut nu men för att pressa nvidia.

Problemet om detta stämmer är väl att Nvidia kanske inte ens behöver släppa 980ti!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bas Rutten:

Problemet om detta stämmer är väl att Nvidia kanske inte ens behöver släppa 980ti!

Exakt. Men om ett 980ti är planerat i sommar så lär det väl ändå vara i produktion redan eller åtminstone gått så långt att det inte går att dra tillbaka. Priset kommer säkerligen påverkas dock. Trist. Ska vi gissa så är mitt tips 9000:- give or take..;) ungefär mitt emellan 980 och titan x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andrey:

Ajajaj, jag ser bara slöseri här. Geniala 15-åringar med alla svar sitter och ugglar på ett sketet forum istället för att vara i VD-rummet och vända på ett gigantiskt internationellt företag. Så stor försummelse av intellektuell kapital har jag aldrig sett på maken.

Ok du säger det ja, något speciellt inlägg du stör dig på? Kanske du skulle kunna komma med ett konstruktivt inlägg och dina tankar om detta på detta sketna forumet istället för att bara ta den lättaste vägen och klanka ner på andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Hur gör AMD "en nvidia"?

När rebrandade Nvidia en hel serie?

Patetiskt av AMD, Patetiskt!!

300-serien, 100-serien och typ men inte riktigt 9-serien.

Permalänk
Medlem

Vad kommer Fiji-kortet heta? 399.9 ?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

och typ men inte riktigt 9-serien.

9000 serien antar jag du menar för att inga missförstånd ska uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Hur gör AMD "en nvidia"?

När rebrandade Nvidia en hel serie?

Patetiskt av AMD, Patetiskt!!

Rebranding förekommer från bägge tillverkarna, men kan hålla med om att AMD's lansering till viss del inte verkar så upphetsande.

Men samtidigt kan man fråga sig när Nvidia senaste utvecklade en minnesstandard.
Aldrig?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Bra och bra. Jag tänker då inte lägga några 8500:- på ett grafikkort. Jag hade tänkt köpa ett 390x för att ersätta mitt 780 men det kan de ju glömma för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Vaddå 8500? $850 är väl utan moms. Så här i Sverige landar det på runt 10-11 tusingar.

Det enda köpsuget som denna nyhet orsakar är kanske efter ett 290X (eftersom allt annat verkar meningslöst). AMD kanske är smartare än vi tror :/

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del som köper 970 istället för 290X just för att 980 är skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

9000 serien antar jag du menar för att inga missförstånd ska uppstå.

Precis. GeForce 9-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

300-serien, 100-serien och typ men inte riktigt 9-serien.

Å andra sidan består 100 och 300-serien av 5 stycken low-end kort och släpptes endast för systembyggare. Så mer 9000-serien än något annat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför gör man sådana här uttalanden innan man vet någonting om det som komma skall?

Därför att jag är trött på att det inte händer någonting! Ta drivrutinerna t.ex. det är ett skämt! De skulle kommit drivrutiner IGÅR till Project Cars som släpptes förra veckan... Installerar man deras drivrutiner som finns nu (officiella) så kan jag inte köra med alla 4 skärmar samtidigt. AMD själva säger att det absolut inte är något fel på drivrutinen men det funkade innan den OCH om jag installerar den nya betan (i vilken de uppenbarligen rättat till problemet som inte finns).

Tro mig jag vill verkligen inte byta. Jag gillar underdogs men ska de hålla på och ändra sig så är det nog bättre att fly skeppet innan det sjunker helt.

Om du läser min signatur så kör jag AMD rakt igenom och jag försvarar dem ALLTID (eller ja inte nu då). Jag får alltid skit för att jag försvarar dem oxå. Jag kör även AMD på serversidan hemma. Grabben har AMD, speldatorn som jag byggt så hans kompisar kan köra med honom är oxå AMD. Alla grafikkort jag har är oxå AMD så jag är en AMD-Fanboy av rang så det smärtar mig om jag skulle behöva byta lag

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XaNoR:

Därför att jag är trött på att det inte händer någonting! Ta drivrutinerna t.ex. det är ett skämt! De skulle kommit drivrutiner IGÅR till Project Cars som släpptes förra veckan... Installerar man deras drivrutiner som finns nu (officiella) så kan jag inte köra med alla 4 skärmar samtidigt. AMD själva säger att det absolut inte är något fel på drivrutinen men det funkade innan den OCH om jag installerar den nya betan (i vilken de uppenbarligen rättat till problemet som inte finns).

Tro mig jag vill verkligen inte byta. Jag gillar underdogs men ska de hålla på och ändra sig så är det nog bättre att fly skeppet innan det sjunker helt.

Om du läser min signatur så kör jag AMD rakt igenom och jag försvarar dem ALLTID (eller ja inte nu då). Jag får alltid skit för att jag försvarar dem oxå. Jag kör även AMD på serversidan hemma. Grabben har AMD, speldatorn som jag byggt så hans kompisar kan köra med honom är oxå AMD. Alla grafikkort jag har är oxå AMD så jag är en AMD-Fanboy av rang så det smärtar mig om jag skulle behöva byta lag

Men sitt lugnt i båten och vänta tills vi vet något säkert Kanske blir du positivt överraskad. AMD är säkert lika medvetna som alla andra att de verkligen behöver erbjuda något bra och prisvärt nu för att hänga kvar. Vi får se om de lyckas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Finns ju en hel del som köper 970 istället för 290X just för att 980 är skitbra.

Fast 970 och 290x presterar ju väldigt likvärdigt till likvärdigt pris.
Senaste två veckorna har 290x prispressats för att 300 serien är på g.

Fabriksöverclockade 970 preserar ju även ganska mycket bättre.
http://www.sweclockers.com/recension/20391-evga-geforce-gtx-970-ssc-acx-2-0/6#content

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vad jag älskar att 90% på Swec är Spåkärringar.

Amd gör en Nvidia och det blir ett jävla liv, men när Nvidia gång på gång släpper en skrytkrets o cuttar ner den till sämre kort tar man det som helt normalt, men FAAN om AMD vågar göra samma sak, då kommer högafflarna fram.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det är faktiskt rätt lustigt, att den ena kan komma undan med vad som helst, medans den andra blir grillad för minsta lilla feltramp.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!