Permalänk

Datorn fryser men får inte bluescreen

Hejsan, jag har ett väldigt stort problem. Upptäckte det idag när jag kom hem och satte mig framför min dator att hela datorn hade fryst sig och jag kunde inte röra någonting, kunde inte röra musen eller ctrl alt delete. Inget fungerade så jag fick manuellt starta om datorn. Sen så fungerade det igen men efter ca en timmes tid så satt jag och spelade och helt plötsligt så frös den igen. Då blev jag lite misstänksam så jag lät den bara stå igång med bara skrivbordet framme och så hände lika dant efter ca en timme. Jag har prövat att damma av datorn och kollat så att ingen hårdvara "glappade". Ingenting fungera och nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Har ju en känsla att det är hårdvara problem och inte mjukvara imed att allt fungerar precis som det ska och sen helt plötsligt fryser allt. Men skriver ju här för att få lite mer erfana grabbar (eller damor) åsikt i det hela och helst en lösning om någon kan.

Permalänk
Medlem

@Smekenberg
Vad har du för delar i din dator?
Ta hem hw-monitor och memtest, kolla temp och minnena funkar som dom ska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:
Motherboard : ASRock Z77 Pro4
Chipset : Intel Ivy Bridge
Processor : Intel Core i5 3570K @ 3400 MHz (max : 2200)
Physical Memory : 8192 MB DDR3-SDRAM
Video Card : NVIDIA GeForce GTX 660
Hard Disk : SAMSUNG HD501LJ (500GB)
Hard Disk : Seagate ST31000528AS (1000GB)
CD-Rom Drive : DTSOFT Virtual CdRom Device
DVD-Rom Drive : Toshiba-Samsung CDDVDW SH-S223C
Monitor Type : BenQ BenQ XL2420Z - 24 inches
Network Card : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
Operating System : Windows 8.1 Pro Professional 6.02.9200 (64-bit)
DirectX : Version 11.00
Windows Performance Index : 5.9 on 7.9

Permalänk

@bärplockaren:
Allting är stabilt och fungerar som det ska med rätt temperaturer sen fryser skitet.

Permalänk
Medlem

Låter som grafik drivrutiner som krachar.
Ta ut grafikkortet och sätt tillbaka det, kontrollera att sladdarna till grafikkortet sitter som de ska
sedan installera om grafikdrivrutinerna.
Uppdatera BIOS på moderkortet om uppdatering finns.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk

@rosapoP:
Allt detta har jag precis gjort, ska se om det hjälper. Jag återkommer.

Permalänk

Det hjälpte inte datorn hade fryst igen under natten..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekenberg:

Det hjälpte inte datorn hade fryst igen under natten..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade precis samma problem och provade byta hårddisk, grafikkort drivrutiner, men ingenting hjälp sen när jag uppdaterade min tangentbord (steelseries apex) och sen har jag inte haft det problem längre , men kanske inte hjälper dig

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Sitter på precis samma problem och har iaf uteslutigt drivrutins eller mjukvaru relaterade orsaker.

Du kan definitivt ta reda på om det är drivrutin relaterat genom att köra windows egna driver verifier, följ dessa instruktioner.

Jag håller på att felsöka ram minnena nu, kör Memtest64. Först körde jag över natten med alla mina 3x stickor i, gick igenom alla test 2ggr utan några fel. Dock var det någon som föreslog att mina frysningar berodde på att jag körde med 3 stickor och inte i par. Tog ut en och frysningarna minskade drastiskt dock försvann dem inte helt. Nu har jag inte haft en enda frysning på 48h jämfört med 15 de 24 sista timmara innan jag tok ut en sticka.

Så nu kör jag igenom varje sticka för sig, körde första över natten tills idag och den fick en satans massa fel...även fast inte ett enda fel visade sig förrut.

Så jag misstänker att mina frysningar är pga ett eller flera dåliga ram. Testa ditt kanske?

Dock kan detta bero på i princip vad som helst, uteslutningsmetoden är enda som funkar, börja med driver verifier så kan du börja beta av hårdvaran sen.

Permalänk

@kungknas:
Ska köra Driver Verifeier nu och se om det hjälper. Annars vetifan, tror att jag bara skickar in skitet på lagning och ser ifall de kan hjälpa mig. Och det hoppas jag verkligen för har fan inte råd att köpa en ny dator

Tack för alla svar och hjälp jag har fått!