Permalänk
Medlem

pump sönder, bytt fläkt sjukt varmt

Min pump till vattenkylning började göra oväsen efter att jag hade flyttat min burk och såg att cpu låg på 97c i bios. stängde av och bytte fläkt till stock. Nu när jag startar datorn så fastnar den i typ 3 min i början då det står på skärmen _ uppe till vänster och 98 nere till höger. i bios visade tempen 93c med stock fläkt efter jag ändrat till default clock gick det ner till 76c. Tyckte det var väldigt högt gick in i windows och med core temp ligger det på 38-41 idle.

Vad jag undrar e varför det tar så långt tid att starta nu och varför tempen inte verkar stämma för innan så när det låg på 97c i bios med vattenkylnings vraket så borde det blivit nödstop(98c) på skiten vilket det aldrig blev. Är processorn skadad kanske eller finns det nån lösning eller något som kanske går bort av sig självt.

är en i5 2500k
msi p67 gd55 moderkort

Har något varit med om detta fenomenet innan som kan dela med sig ? tänkte köra lite press på cpun nu i windows så vad som händer idle ligger stabilt på ~40c på samtliga kärnor.

Permalänk
Medlem

verkar ha själv läkt sig nu allt utom min pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Gör en sista bump här för att se om nån vet vad som hänt skulle va fint att lära sig nått

Var startup problemen ett typiskt fall av överhettning?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för märke? modell?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Det låter som att du inte lyckades montera CPU kylaren bra när du bytte från vattenkylning..

Kanske kom den på plats efter en stund..

Kontakten mellan cpu och kylare är väldigt väldigt viktig, ligger det bara ytterst lite fel eller med för mycket eller för lite pasta så blir det inte alls bra.

Dock är moderna cpuer med inbyggd heatspreader snällare, de gamla där man satte direkt på core kunde lättare gå sönder..

Kylaren måste sitta precis rakt, sen skall man ha så lite kylpasta som det bara går utan att det blir luftspalt mellan delarna. Kylpasta leder värmen dåligt i jämförelse med metall men bättre än luft och eftersom man inte kan få en perfekt förbindelse mellan metalldelarna har man pastan för att få bort luften. Skulle man slipa delarna mot varandra med perfekta ytor skulle pasta vara onödigt, dock är det för dyrt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Vad är det för märke? modell?

står i första inlägget
i5 2500k
msi p67 gd55

Skrivet av Karaff:

Det låter som att du inte lyckades montera CPU kylaren bra när du bytte från vattenkylning..

Kanske kom den på plats efter en stund..

Kontakten mellan cpu och kylare är väldigt väldigt viktig, ligger det bara ytterst lite fel eller med för mycket eller för lite pasta så blir det inte alls bra.

Dock är moderna cpuer med inbyggd heatspreader snällare, de gamla där man satte direkt på core kunde lättare gå sönder..

Kylaren måste sitta precis rakt, sen skall man ha så lite kylpasta som det bara går utan att det blir luftspalt mellan delarna. Kylpasta leder värmen dåligt i jämförelse med metall men bättre än luft och eftersom man inte kan få en perfekt förbindelse mellan metalldelarna har man pastan för att få bort luften. Skulle man slipa delarna mot varandra med perfekta ytor skulle pasta vara onödigt, dock är det för dyrt.

Jag förstår vilka faktorer som kan ha lett till överhettningen men inte varför datorn startade så segt då den flöt på som vanligt i windows.
Vet inte om uppstarts hasigheten var en direkt konsekvens av processorns värme mest det jag var intresserad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

står i första inlägget
i5 2500k
msi p67 gd55

Jag förstår vilka faktorer som kan ha lett till överhettningen men inte varför datorn startade så segt då den flöt på som vanligt i windows.
Vet inte om uppstarts hasigheten var en direkt konsekvens av processorns värme mest det jag var intresserad över.

Överhettad cpu klockar ner sig och blir långsammare innan det till sist stänger av sig, i bios brukar inte cpun klocka ner sig därför är den varmare där men i windows sänker den klock och strömförbrukning och blir då svalare.
När du bytte från vattenkylaren till stockkylaren, rengjorde du då och la på ny kylpasta?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

står i första inlägget
i5 2500k
msi p67 gd55

Vad är det för märke på vattenkylningen?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

står i första inlägget
i5 2500k
msi p67 gd55

Jag förstår vilka faktorer som kan ha lett till överhettningen men inte varför datorn startade så segt då den flöt på som vanligt i windows.
Vet inte om uppstarts hasigheten var en direkt konsekvens av processorns värme mest det jag var intresserad över.

Står ju fortfarande inte vilket märke det är

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich: anthec kuhler h20 620

Skrivet av Mac83:

Överhettad cpu klockar ner sig och blir långsammare innan det till sist stänger av sig, i bios brukar inte cpun klocka ner sig därför är den varmare där men i windows sänker den klock och strömförbrukning och blir då svalare.
När du bytte från vattenkylaren till stockkylaren, rengjorde du då och la på ny kylpasta?

Nej inte jätteflitigt och som sagt tror jag att det var den största orsaken till att ny fläkten inte tog i början men som sagt e det svalt nu men det som jag inte fortfarande förstår e varför startup tog sån tid innan

Permalänk
Avstängd

@agitax Kan du lägga upp en bild på din cpu så att kylpasta ser bra ut?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815