Samsung galaxy S4 + Lollipop 5.0? Bra, dåligt?

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy S4 + Lollipop 5.0? Bra, dåligt?

Jag kan uppdatera min SG4 till 5.0. Jag hade läst lite innan att folk har haft problem med den uppdateringen så jag kollade på Samsungs facebook sida och där är det en massa människor som klagar på att 5.0 fungerar dåligt.

Jag vet att företags support på facebook har blivit en klagomur för kunder så det ger inte rätt bild av hur stort problemet är så jag undrar om det är någon som själv har fått problem eller känner till att det finns problem.

Jag tycker redan att min mobil har dålig batteritid (fast att jag har skaffat ett nytt batteri) så jag vill inte uppdatera till en version som gör den ännu sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag kan uppdatera min SG4 till 5.0. Jag hade läst lite innan att folk har haft problem med den uppdateringen så jag kollade på Samsungs facebook sida och där är det en massa människor som klagar på att 5.0 fungerar dåligt.

Jag vet att företags support på facebook har blivit en klagomur för kunder så det ger inte rätt bild av hur stort problemet är så jag undrar om det är någon som själv har fått problem eller känner till att det finns problem.

Jag tycker redan att min mobil har dålig batteritid (fast att jag har skaffat ett nytt batteri) så jag vill inte uppdatera till en version som gör den ännu sämre.

Återställ telefonen. Problemet löst.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Vill också gärna veta hur det faktiskt står till. Funkar det okej eller är det verkligen så dåligt?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag hade väldiga problem med batteritiden innan uppdateringen kom. Jag uppdaterade, fabriksåterställde och stängde av Google now och nu har jag aldrig problem att klara mig genom dagen på en laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Återställ telefonen. Problemet löst.

Va? Har du ens läst vad jag skrev?

Permalänk
Medlem

Funkar bra med min telefon iaf. Dock kör jag CM12.1 så kanske inte exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Funkar bra med min telefon iaf. Dock kör jag CM12.1 så kanske inte exakt samma.

Då har du inte TouchWizard, så nej inte samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Då har du inte TouchWizard, så nej inte samma

Touchwiz heter det.
Touchwiz lär absolut inte vara ett problem med uppdateringen till LP om du tror det. Problemet folk brukar ha då de uppdaterar till LP är att de inte nollställer och stöter på problem då, eller att de flashar en custom rom till en lur som inte har nog bra hårdvara för att köra LP bra.
När jag tänker efter så kör tjejens LP standard och det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Såvida det inte är någon funktion du är ute efter hade jag uteblivit uppdateringen. Dels för att de nyare versionerna kräver mer av telefonen som oftast bidrar till att batteritiden slukas.

Jag uppdaterar ifall jag har någon bugg eller vill komma åt någon funktion. Men fungerar däremot telefonen fläckfritt undviker jag alltid de stora uppdateringarna. Har alltid fungerat för mig

Sen sägs det att de får uppdateringar för att göra telefonen slö som bidrar till att konsumenten köper deras nyare telefoner, dock bara en spekulation.

Permalänk
Medlem

Funkar för min fru utan problem. Hon fick uppdateringen för någon vecka sedan till Sin Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Sen sägs det att de får uppdateringar för att göra telefonen slö som bidrar till att konsumenten köper deras nyare telefoner, dock bara en spekulation.

Haha på med foliehatten Släpper de inga uppdateringar så klagar alla på de, släpps det uppdateringar så klagar folk på att enheten blir slö, snacka om lose, lose situation.

Jag har själv kört Android 5 sedan L preview på min Nexus och känt att det nyaste android varit ganska kast (förutom de grafiska förbättringarna), det är först nu det blir funka riktigt bra på min nexus 5. Förmodligen är det därför övriga tillverkare väntat så länge med att släppa Android 5, tråkigt om nu många upplever det som att det funkar dåligt.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Haha på med foliehatten Släpper de inga uppdateringar så klagar alla på de, släpps det uppdateringar så klagar folk på att enheten blir slö, snacka om lose, lose situation.

Jag har själv kört Android 5 sedan L preview på min Nexus och känt att det nyaste android varit ganska kast (förutom de grafiska förbättringarna), det är först nu det blir funka riktigt bra på min nexus 5. Förmodligen är det därför övriga tillverkare väntat så länge med att släppa Android 5, tråkigt om nu många upplever det som att det funkar dåligt.

Men om vi håller foliehatten på.
Varför uppdatera om telefonen fungerar galant? Helt klart invididuellt beroende på telefon. Det jag kan säga är att jag ägt över 10 android telefoner och ingen av dessa har blivit bättre av att uppdatera. Det värsta var nog min Note 2 som från 2 dagars batteritid gick ner till 5h. Ett jäkla hallå därmed lärde jag mig utav detta!
Inte så att man kör på touchwiz när det finns launchers som tex Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Men om vi håller foliehatten på.
Varför uppdatera om telefonen fungerar galant? Helt klart invididuellt beroende på telefon
Inte så att man kör på touchwiz när det finns launchers som tex Nova.

Folk kräver ju senaste versionen med de senaste funktionerna.
De tillverkade som inte klarar av att leverera detta uteblir vid nästa köp, så är det för de flesta.
Jag tror inte att tillverkaren lägger resuers på att utveckla en dålig uppdatering för att kunden ska köpa nytt.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Folk kräver ju senaste versionen med de senaste funktionerna.
De tillverkade som inte klarar av att leverera detta uteblir vid nästa köp, så är det för de flesta.
Jag tror inte att tillverkaren lägger resuers på att utveckla en dålig uppdatering för att kunden ska köpa nytt.

Tror absolut inte det är ambitionen till att medvetet göra den slö. Men visst kan de tolkas att man påtvingar konsumenten till att köra deras nya telefoner? Jag menar en telefon är alltid snabb tills "den där" uppdateringen kommer, så upplever jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Tror absolut inte det är ambitionen till att medvetet göra den slö. Men visst kan de tolkas att man påtvingar konsumenten till att köra deras nya telefoner? Jag menar en telefon är alltid snabb tills "den där" uppdateringen kommer, så upplever jag det.

Det är som du tipsar, låt bli att uppdatera om du inte vill ha den
Jag tror dock att de skulle förlora mer på att inte släppa android 5 till den, eller vilka flera alternativ ser du?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Det är som du tipsar, låt bli att uppdatera om du inte vill ha den
Jag tror dock att de skulle förlora mer på att inte släppa android 5 till den, eller vilka flera alternativ ser du?

Valet är inte mitt men utgår jag från mina erfarenheter;

Slutsats i mina argument:
Fungerar mobilen som en klocka - uppdatera inte.
Är du ute efter en funktion eller har buggar - uppdatera.

Funkar för mig!

Permalänk
Medlem

Testa... funkar det inte bra så dra en custom rom ist.
Inget kan vara sämre än Samsungs "egna" variant av Android

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Va? Har du ens läst vad jag skrev?

Jag svarade på din fråga vilka problem som kan uppstå. Telefonen kan bli seg, dra mer batteri å massa annat skit. Generellt löses alla dessa problem av en återställning, sedan är telefonen snabbare och bättre än 4.4.2.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har haft Lollipop på min S4 i flera månader nu och även om jag inte märkte av några direkta problem (jag pillar inte så mycket med lurarna, bara drar in en rom då och då) så har den varit stabil hela tiden. Gjorde dock en återställning, som andra tipsat om. Kolla på www.swedroid.se, de kan det mesta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ozTin:

Tror absolut inte det är ambitionen till att medvetet göra den slö. Men visst kan de tolkas att man påtvingar konsumenten till att köra deras nya telefoner? Jag menar en telefon är alltid snabb tills "den där" uppdateringen kommer, så upplever jag det.

Min s3 blev super slö efter 4,3 uppdateringen (var redan slö men blev inte bättre). Bytte till custom var som natt och dag (körde ännu nyare 4,4), gått över till L och cm 12.1 nu och är riktigt kvick än. Är i så fall standard rom som blir slö vid uppgraderingar, custom funkar riktigt bra

Nackdelen är batteritid på max 1 dygn (om man använder mobilen en del).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Förstår inte ständigt denna "rädsla" för att uppdatera sina tekniska prylar för man "hört av random noobs" att det blir sämre.... dom släpper ju knappast en uppdatering som försämrar precis alla samsung telefon. Som vanligt så är det alltid klagomålen som hörs mest, är säker på att dom flesta fått en bra fungerade telefon, så sluta nojja och uppdatera och ta det ifrån, går alltid nollställer eller lösa på annat sätt "om" du skulle få problem.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Förstår inte ständigt denna "rädsla" för att uppdatera sina tekniska prylar för man "hört av random noobs" att det blir sämre.... dom släpper ju knappast en uppdatering som försämrar precis alla samsung telefon. Som vanligt så är det alltid klagomålen som hörs mest, är säker på att dom flesta fått en bra fungerade telefon, så sluta nojja och uppdatera och ta det ifrån, går alltid nollställer eller lösa på annat sätt "om" du skulle få problem.

Med S3 så var 4,2 seg men 4,3 gjorde mobilen sämre kvitta om du nolla mobilen (jag prova), även omega rom pröva jag utan framgång :/

Men är inte alltid så, L fungerar riktigt bra på min sega S3 (men har för lite ram för multitasking), låter man bil att öppna några appar flyter os:et självt riktigt bra (hade Samsung släppt L till denna mobil tror jag mobilen inte hade gått att använda).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar