Permalänk
Mattecoach

Skärmen tappar kontakt (GPU fel?)

Hej,

Jag har använt en gammal datorn med nytt grafikkort i ca två veckor nu. Har spelat en del, t.ex. Farcry 4, utan problem. Spelade senast igår kväll, inga problem då heller.

Idag startar jag datorn och efter ett par minuter så tappar skärmen kontakten med datorn. Det står alltså "No signal" på skärmen. Bilden kommer tillbaka och det plingar till i Windows som det gör när man ansluter en ny enhet. Detta kan hända ett par gånger, eller så händer det inte alls och bilden förblir svart. Om man startar om datorn så funkar alltid bilden en stund.

Jag antar att det är nätagget som är för klent för grafikkortet. Konstigt bara att det fungerade perfekt i två veckor, måste ha slitits något enormt? Är det nätagget eller är det något annat problem?

Specifikationer:
GPU: ASUS R9 290X DirectCU II 4GB
CPU: Intel i5-3570K 3.4 GHz
Minne: 4x4 GB Corsair Vengeance LP
Moderkort: MSI Z77A-S01
SSD: Samsung 830 128 GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212
PSU: FSP Group FSP650-80EGN 650W
Chassi: Fractal Design Define R4

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag har använt en gammal datorn med nytt grafikkort i ca två veckor nu. Har spelat en del, t.ex. Farcry 4, utan problem. Spelade senast igår kväll, inga problem då heller.

Idag startar jag datorn och efter ett par minuter så tappar skärmen kontakten med datorn. Det står alltså "No signal" på skärmen. Bilden kommer tillbaka och det plingar till i Windows som det gör när man ansluter en ny enhet. Detta kan hända ett par gånger, eller så händer det inte alls och bilden förblir svart. Om man startar om datorn så funkar alltid bilden en stund.

Jag antar att det är nätagget som är för klent för grafikkortet. Konstigt bara att det fungerade perfekt i två veckor, måste ha slitits något enormt? Är det nätagget eller är det något annat problem?

Specifikationer:
GPU: ASUS R9 290X DirectCU II 4GB
CPU: Intel i5-3570K 3.4 GHz
Minne: 4x4 GB Corsair Vengeance LP
Moderkort: MSI Z77A-S01
SSD: Samsung 830 128 GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212
PSU: FSP Group FSP650-80EGN 650W
Chassi: Fractal Design Define R4

Tack på förhand!

skulle gissa att du inte gör av med mer än 300W.
650W räcker men du har missat att det är 18A eller 216W per "rail" om det nu verkligen är 4st 12Vrail ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Grönahunden:

skulle gissa att du inte gör av med mer än 300W.
650W räcker men du har missat att det är 18A eller 216W per "rail" om det nu verkligen är 4st 12Vrail ??

Okej, vet inte vad du menar...
Varför har det börjat spöka nu?

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Okej, vet inte vad du menar...
Varför har det börjat spöka nu?

du har 650W och 50A på 12Volt frågar är om det är 18+18+18+18= 4 rails tar du då en kabel från nätagget till grafikkortet så har du bara 216W eller 18A det spelar ingen roll att det finns tre stycken till med rails dom kan inte användas om du inte kopplar in dom. ditt nätagg är för klent fast ändå inte :S
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/fsp-a...

Lär dig skillnaden på Watt, Ampere, Volt,

normala nätagg har 1 rails då har man inga begränsningar på varje del.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Grönahunden:

du har 650W och 50A på 12Volt frågar är om det är 18+18+18+18= 4 rails tar du då en kabel från nätagget till grafikkortet så har du bara 216W eller 18A det spelar ingen roll att det finns tre stycken till med rails dom kan inte användas om du inte kopplar in dom. ditt nätagg är för klent fast ändå inte :S
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/fsp-a...

Lär dig skillnaden på Watt, Ampere, Volt,

normala nätagg har 1 rails då har man inga begränsningar på varje del.

Jag vet skillnaden mellan watt, ampere och volt, däremot vet jag inte hur ett nätagg fungerar. Vad är det som har ändrats så att det fungerade tidigare men inte nu?
Jag har två sladdar till grafikkortet från nätagget.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag vet skillnaden mellan watt, ampere och volt, däremot vet jag inte hur ett nätagg fungerar. Vad är det som har ändrats så att det fungerade tidigare men inte nu?
Jag har två sladdar till grafikkortet från nätagget.

du borde då ha runt 400W och tillräckligt med kräm, skulle du sätta in ett annat mindre grafikkort så kan det nog funka
inne i nätagget kan dom ha delat upp dom 4rails som finns på märkliga sätt. testa med annat grafikkort kolla om det funkar.

här 225 W peak 295 W. om det av nån anledning är så att du har 2 kablar och ändå bara använder 1 rails så räcker det inte till..
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-rev...

kan du ta foto så man ser ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Grönahunden:

du borde då ha runt 400W och tillräckligt med kräm, skulle du sätta in ett annat mindre grafikkort så kan det nog funka
inne i nätagget kan dom ha delat upp dom 4rails som finns på märkliga sätt. testa med annat grafikkort kolla om det funkar.

här 225 W peak 295 W. om det av nån anledning är så att du har 2 kablar och ändå bara använder 1 rails så räcker det inte till..
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-rev...

kan du ta foto så man ser ?

Ja, jag kan ta foto, vad vill du se? Har 8+6 pin i grafikkortet, något annat som är relevant? Info på nätagg?

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Ja, jag kan ta foto, vad vill du se? Har 8+6 pin i grafikkortet, något annat som är relevant? Info på nätagg?

infot på nätagget hittar man på länken.. var mer intresserad av kablarna och hur du har kopplat.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Grönahunden:

infot på nätagget hittar man på länken.. var mer intresserad av kablarna och hur du har kopplat.

Ut från nätagget finns det två kablar avsedda för grafikkortet, varje av dessa har två kontakter (en 6, en 6+2). Jag har då tagit båda kablarna och använt 6+2 från den ena och 6 från andra. Antar att detta är bättre än att använda båda kontakterna på den ena kabeln?

Det som är mycket märkligt är att datorn verkar fungera perfekt idag... Några teorier?

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Ut från nätagget finns det två kablar avsedda för grafikkortet, varje av dessa har två kontakter (en 6, en 6+2). Jag har då tagit båda kablarna och använt 6+2 från den ena och 6 från andra. Antar att detta är bättre än att använda båda kontakterna på den ena kabeln?

Det som är mycket märkligt är att datorn verkar fungera perfekt idag... Några teorier?

tvärtom använder du båda kontakterna på ena kabeln så använder du en rails inte två då blir det 18A som är max om det nu verkligen är 4 riktiga rail och inte bara fyra strömkablar från samma ställe inne i nätagget.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644