Gigabyte P37X är världens tunnaste dator med Geforce GTX 980M

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte P37X är världens tunnaste dator med Geforce GTX 980M

Taiwanesiska Gigabyte trycker in ett Geforce GTX 980M i vad som sägs vara världens tunnaste speldator, som dessutom kommer med goda lagringsmöjligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte helt fel alls! Bra där Gigabyte!

Permalänk
Medlem

Trevligt! Frågan är däremot, hur mycket låter den?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

har lite svårt att se poängen med att göra stora laptops tunna. i en mindre formfaktor så underlättar det när man tar med sig den men 17" är i mina ögon på tok för stort för att ta med sig till föreläsningar eller liknande.

Permalänk
Entusiast

Trevligt, skulle vilja se ett test av denna, exempelvis på batteritid när GPU:n inte belastas hårt och ljudnivå osv.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu och surfar på en Gigabyte P35w v3. GTX 970m och 15" skärm. Jag verkligen rekomenderar Gigabytes laptops, inga kylningsproblem och utmärkt byggkvalité. Tunn som fan och en äkta mobil workstation för 14000kr

Permalänk
Avstängd

Nä för 22500 kan man få en riktigt fin stationär toppdator. Eller varför inte titan x i sli. Bara för att.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar man tunna, lätta laptops med stor skärm så ser denna fruktansvärt frestande ut. Men jag har ägt en "gaming"-laptop förut och det blir nog den sista. Tanken var att bara flytta den mellan vardagsrum och sovrum men samtidigt ha prestanda där man befann sig, men det slutade med att den blev i princip som en ultrakompakt stationär dator trots allt, alltid ståendes på samma skrivbord då 17" ändå är lite för stort för en laptop.

Även om denna laptop väger en hel del mindre än det jag är van vid så är storleken fortfarande i vägen, en 17" känns oavsett mer "släpbar" än bärbar. Vanliga ryggsäckar brukar dessutom antingen vara för små eller precis på gränsen till att kunna husera en 17" laptop.
Sen något år efter inköpet och spelen börjar bli mer krävande och möjligheten till uppgradering sakta försvinner och/eller är för dyrt för att genomföra slår ångern in.

Intressant laptop oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Nä för 22500 kan man få en riktigt fin stationär toppdator. Eller varför inte titan x i sli. Bara för att.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!!
Kan inte med alla dessa laptops, kör med en ordentlig stationär istället alla dagar om året.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Trevligt! Frågan är däremot, hur mycket låter den?

Och vad är dess batteritid? När man satsar på att få den så tunn som möjligt så brukar batteriet vara en av de första sakerna de skär ned på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och vad är dess batteritid? När man satsar på att få den så tunn som möjligt så brukar batteriet vara en av de första sakerna de skär ned på.

Exakt. Kom på det efter jag skrivit men valde att inte redigera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Exakt. Kom på det efter jag skrivit men valde att inte redigera.

Sitter på en laptop (MSI GE60) just nu med en 4200U från Intel och ett GT750m. Trots att den är hyfsat tjock så är batteritiden även i strömsparläge max två timmar. Tänk dig batteritid på laptopen från Gigabyte..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Grym i sex månader och sedan ett throttlande monster som väsnas och vägrar fungera utan blåskärmar om man inte underklockar extremt då?

Har ägt en laptop från ökända acer med detta fenomen också liten formfaktor och tyst i sex månader och sedan lät den som en galning och trottlade iallafall.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Anser själv att e-GPU lösningar är framtiden. Min laptop spottar ut GTA V i 4k med ca 50fps, inte i helvedet kommer en integrerad gpu klara det. Nä, fokusera på mbpr liknande laptops och sänk licenskostanden för TB. (psst, jag kör GTX970 över thunderbolt)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Anser själv att e-GPU lösningar är framtiden. Min laptop spottar ut GTA V i 4k med ca 50fps, inte i helvedet kommer en integrerad gpu klara det. Nä, fokusera på mbpr liknande laptops och sänk licenskostanden för TB. (psst, jag kör GTX970 över thunderbolt)

Är det någon skillnad på överföringshastigheten thunderbolt vs pci express?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är det någon skillnad på överföringshastigheten thunderbolt vs pci express?

Thunderbolt är som en 4x PCI-E 2.0

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hej

Intresserad av din lösning med e-GPU.

Har själv funderat på att köra en Sonnet Echo Express SE II,med lämpligt grafikkort.
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(ECHO-EXP-SE2)/in...

Skrivet av Itchy Trojan:

Anser själv att e-GPU lösningar är framtiden. Min laptop spottar ut GTA V i 4k med ca 50fps, inte i helvedet kommer en integrerad gpu klara det. Nä, fokusera på mbpr liknande laptops och sänk licenskostanden för TB. (psst, jag kör GTX970 över thunderbolt)

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Skärmen kändes nja. Hade den varit som datorn säger sig så hade det varit något.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en kanon dator på många sätt, och den duger fint att spela det mesta på.
Men även om jag imorgon vann 100Miljoner kronor, kommer jag aldrig köpa den så länge där sitter ett 980M kort som är låst för överklockning!

Tills Nvidia tar bort låsen på alla laptops, kommer jag vägra köpa dem till min nästa gaming laptop.
Vägra låsa in er!

Permalänk
Skrivet av Allsop:

Hej

Intresserad av din lösning med e-GPU.

Har själv funderat på att köra en Sonnet Echo Express SE II,med lämpligt grafikkort.
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(ECHO-EXP-SE2)/in...

Kolla här först: http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/

Jag kör själv med en Akitio thunder2, troligtvis den mest prisvärda. Möjligen finns det en e-GPU tråd på swec redan, annars så startar jag gärna en

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ser ut att vara en kanon dator på många sätt, och den duger fint att spela det mesta på.
Men även om jag imorgon vann 100Miljoner kronor, kommer jag aldrig köpa den så länge där sitter ett 980M kort som är låst för överklockning!

Tills Nvidia tar bort låsen på alla laptops, kommer jag vägra köpa dem till min nästa gaming laptop.
Vägra låsa in er!

Jag tror dock att underklockning är snarare det som kan vara aktuellt för den här modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Kolla här först: http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/

Jag kör själv med en Akitio thunder2, troligtvis den mest prisvärda. Möjligen finns det en e-GPU tråd på swec redan, annars så startar jag gärna en

Och det fungerar bra?
Menar bara för det står flera gånger om på hemsidan att den specifikt inte stödjer grafikkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

Nästa år kommer Nvidia med vad dom hävdar är 10 gånger kraftigare grafikkort än dagens. Om bara en åttondel av det är sant så är det enorm prestandaförbättring. Jag är väldigt nöjd med min stationära som har 980 lätt överklockat och presterar ständigt som mina 280x crossfire när dom var krångelfria. Kommer bärbara att vara minst 50% mot dagens vilket är realistiskt med tanke på tekniken man säger sig ha, då är det värt att vänta till nästa år.

Min bärbara med 7970M får i medel 42fps minst 31 högst 62 i allt maxat på Company Of Heroes 2, sänker jag bara kvalitén på snön från högsta till medel förbättras fps med 8fps, det spelet är bland dom mer krävande så inte dåligt av ett 3 år gammalt grafikkort. Om man inte har pengar som gräs så är mitt råd avstå köp och vänta till nästa år då troligtvis Nvidia släpper även nya betydligt mer effektiva grafikkort till bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Jag tror dock att underklockning är snarare det som kan vara aktuellt för den här modellen.

Håller helt med dig, men även det är låst
Därav min protest.

Tycker vi måste börja säga ifrån nånstans. Och att välja konkurrent eller vägra köpa en tillverkares låsta saker är en början.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Och det fungerar bra?
Menar bara för det står flera gånger om på hemsidan att den specifikt inte stödjer grafikkort..

Skickades från m.sweclockers.com

De ger ingen support för grafikkort eller genom bootcamp, men båda fungerar utan några som helst problem. Dock kräver dockan mer ström än vad medföljande adapter levererar, pga pci strömmen på gpu'er som är speccad för pci-ex16 ström, inte x4, samt att plug n play inte fungerar i bootcamp, vilket är ett krav för thunderbolt. Och i OSX är det ganska meckigt med nVidia Optimus, men men

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Grymt men jag ser faktiskt inte vitsen med att ha en så smal laptop.
Ska man nu spela på den så är något kilo extra och lite bredare inga problem för mig iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

And 60hz 2015 epic fail!
Snygg Laptop annars men köpa en laptop för 22k med en usel 60hz panel i nej tack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

De ger ingen support för grafikkort eller genom bootcamp, men båda fungerar utan några som helst problem. Dock kräver dockan mer ström än vad medföljande adapter levererar, pga pci strömmen på gpu'er som är speccad för pci-ex16 ström, inte x4, samt att plug n play inte fungerar i bootcamp, vilket är ett krav för thunderbolt. Och i OSX är det ganska meckigt med nVidia Optimus, men men

Ändå grymt att det funkar. Känns som en rätt udda lösning – kan inte vara många på planeten som kör den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Majora:

Gillar man tunna, lätta laptops med stor skärm så ser denna fruktansvärt frestande ut. Men jag har ägt en "gaming"-laptop förut och det blir nog den sista. Tanken var att bara flytta den mellan vardagsrum och sovrum men samtidigt ha prestanda där man befann sig, men det slutade med att den blev i princip som en ultrakompakt stationär dator trots allt, alltid ståendes på samma skrivbord då 17" ändå är lite för stort för en laptop.

Även om denna laptop väger en hel del mindre än det jag är van vid så är storleken fortfarande i vägen, en 17" känns oavsett mer "släpbar" än bärbar. Vanliga ryggsäckar brukar dessutom antingen vara för små eller precis på gränsen till att kunna husera en 17" laptop.
Sen något år efter inköpet och spelen börjar bli mer krävande och möjligheten till uppgradering sakta försvinner och/eller är för dyrt för att genomföra slår ångern in.

Intressant laptop oavsett.

Själv tar jag min 17" 4-kilos speldator till kontoret på måndagar och hem på helgen, där jag flyttar den hela tiden mellan köksbord, arbetsrum, och i knät framför TV:n. Att kunna spela utan hörselskydd uppväger de extra kilona för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Nästa år kommer Nvidia med vad dom hävdar är 10 gånger kraftigare grafikkort än dagens. Om bara en åttondel av det är sant så är det enorm prestandaförbättring.

Tror du har missuppfattat den där 10x sliden som de visade upp nyligen. Det gällde "deep learning" prestanda, där grejer som nvlink kommer göra mycket för prestandan i stora GPU kluster. Den hade inget med generell spelprestanda att göra. Men ja, förhoppningsvis kommer pascal och AMDs motsvarande (greenland?) ge en rejäl prestanda boost, antagligen den största vi sett på ett tag. Kan ju hoppas på att det räcker för att komma över 1080p60 som mainstream sweetspot för mellanklasskorten.

Skickades från m.sweclockers.com