LG visar OLED-skärm tunnare än millimetern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ttek418:

Tycker att tjejen va mycket mer intressant att titta på

Smartphones som "utklassar" kompaktkameror!? Hoppas du syftar på kompaktkameror från Biltema annars råder jag dig att skaffa mer kunskap i frågan.

Megapixel/Digital Zooom är en marketing gimmick om det är det du syftar på. Den fjuttiga oskyddade lilla lins som finns på majoriteten av smartphones idag är långt ifrån att generera det djup i bilder som en kamera med en ordentlig lins.

Min Panasonic Lumix utklassar min Z3 och alla andra smartphones för den delen.

Jag tror inte du inser att många mobiler idag har större sensorer än majoriteten av kompaktkameror. Dessutom kan man tillverka linser mycket mer precist när de skall vara så små, då injektionsgjutning av plast kan producera exaktare mått än vad du kan få på de dyraste systemkameraobjektiven i dagsläget. Med det inte sagt att en smartphone kan klå en systemkamera, den tanken är inte realistiskt.
Lycka till för övrigt att få en kompaktkamera under 7000 kr med ett objektiv med bländare 1.8, som LG G4 har.

Självklart skall det sägas att det finns det kompaktkameror som är bättre än dagens mobilkameror, men de är ofta påkostade modeller i lite dyrare prisklasser.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ttek418:

Tycker att tjejen va mycket mer intressant att titta på

Smartphones som "utklassar" kompaktkameror!? Hoppas du syftar på kompaktkameror från Biltema annars råder jag dig att skaffa mer kunskap i frågan.

Megapixel/Digital Zooom är en marketing gimmick om det är det du syftar på. Den fjuttiga oskyddade lilla lins som finns på majoriteten av smartphones idag är långt ifrån att generera det djup i bilder som en kamera med en ordentlig lins.

Min Panasonic Lumix utklassar min Z3 och alla andra smartphones för den delen.

Men Galaxy S4 Zoom är en rätt trevlig telefon

http://www.samsung.com/se/consumer/mobile-devices/smartphones...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast... Eeeh. Inte enligt recensionerna som kom ut på den. Kameran ska tydligen vara rätt kass.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Känns som att materialkostnaden på en så tunn skärm kommer bli väldigt låg.

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling. Hoppas verkligen att LG kan komma igång på allvar och producera kvalitativa OLED-skärmar i volymer som gör dem prisvärda.

I övrigt, angående yield, heter det utbyte på svenska i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag tror inte du inser att många mobiler idag har större sensorer än majoriteten av kompaktkameror.

Referens på det tack.

Brännvidden är av naturliga skäl starkt begränsad i en telefon. För ett givet bländartal blir därför ljusmängden ytterst begränsad för en mobil jämfört med vad som är möjligt med en kompaktkamera. En kompaktkamera behöver helt enkelt inte går ner till 1.8 för att få tillräcklig ljusmängd.

Permalänk
Skrivet av Spajdermän:

Intressant. I framtiden kan denna typ av skärm kunna hamna på diverse produkter där skärmar inte hör till det normala, t.ex. på bokomslag, leksaker m.m.

Det svenska ordet ni inte kunde komma på är avkastning.

Var inte det jag menade, jag sa att jag inte visste vad andra tillverkare hade för yield (dessutom så föredrar jag det engelska ordet, känns mer riktigt i sammanhanget).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Intressant. I framtiden kan denna typ av skärm kunna hamna på diverse produkter där skärmar inte hör till det normala, t.ex. på bokomslag, leksaker m.m.

Det svenska ordet ni inte kunde komma på är avkastning.

Skrivet av danielmw2:

Var inte det jag menade, jag sa att jag inte visste vad andra tillverkare hade för yield (dessutom så föredrar jag det engelska ordet, känns mer riktigt i sammanhanget).

Yield är i detta fall utbyte, men då det är facktermer så går det bra att använda facktermen. Utbyte och avkastning (ekonomisk term) är inte samma sak. Utbytet eller yield är i princip en effektivitetsindikator. Avkastning går bra att säga om du odlar spannmål på ett fält, men inte här. Avkastning mäter man inte i procentenheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ttek418:

Tycker att tjejen va mycket mer intressant att titta på

Smartphones som "utklassar" kompaktkameror!? Hoppas du syftar på kompaktkameror från Biltema annars råder jag dig att skaffa mer kunskap i frågan.

Megapixel/Digital Zooom är en marketing gimmick om det är det du syftar på. Den fjuttiga oskyddade lilla lins som finns på majoriteten av smartphones idag är långt ifrån att generera det djup i bilder som en kamera med en ordentlig lins.

Min Panasonic Lumix utklassar min Z3 och alla andra smartphones för den delen.

Helt sant men samtidigt är ju inte kamerorna på telefoner till egentligen för professionella fotografer heller. De är till för att vara så kompakt som möjligt och samtidigt så billiga som möjligt. Dessutom är inte bara linsen som inte alls kan hänga med en ordentlig kamera. Megapixel är bara en siffra för att locka folk att köpa telefonen (alltså som du säger en marknadsföringsgimmick) och kan jämföras med antalet Hz på en TV apparat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ttek418:

Tycker att tjejen va mycket mer intressant att titta på

Smartphones som "utklassar" kompaktkameror!? Hoppas du syftar på kompaktkameror från Biltema annars råder jag dig att skaffa mer kunskap i frågan.

Megapixel/Digital Zooom är en marketing gimmick om det är det du syftar på. Den fjuttiga oskyddade lilla lins som finns på majoriteten av smartphones idag är långt ifrån att generera det djup i bilder som en kamera med en ordentlig lins.

Min Panasonic Lumix utklassar min Z3 och alla andra smartphones för den delen.

Nu vet jag inte vad för Lumix-modell du har, men jag syftar på de gamla hederliga kompaktkamerorna för några hundralappar (Coolpix m.fl) som har gått ur tiden nu, och i mitt tycke (efter att ha gått igenom några bilder från bägge) så är min S6 klar bättre än den Coolpix-modell vi använde för ca 1-2 år sedan Mao, ja kompakta systemkameror eller mer påkostade kompaktkameror för 1500kr och uppåt är fortfarande bättre än smartphone-kameror, men en helt vanlig svensson-kompaktkamera som jag syftade på är inte mycket att hänga i granen

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är fantastiskt. LG gör allt rätt med OLED medan de andra aktörerna visslar och trycker på LCD... Varje gång jag ser en OLED fastnar jag och dras in i tvn. namnam

Fast är det så rätt med OLED ändå? Det kanske var vägen att gå för några år sedan, men sedan man kom på kvantpixlar på LCD:erna så undrar jag ändå om inte det är mer framtid än OLED. De senaste demona på mässorna så har LCD:er med kvantpixlar betydligt bättre bildkvalité än OLED.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display

Permalänk
Medlem

Läste det som att Koreanska LG har ny lyckats med en 80% yield av kvinnor med 0.97mm...
Korea, the country of dolls

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis, det kallas för "Yield" och är en siffra på hur många produkter som fungerar tillräckligt bra för att kunna säljas. Man räknar alltid med att man får trasiga produkter när man gör storskalig tillverkning, men man vill att den andelen ska vara så låg som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt.

När det gäller oled-paneler är det helt enkelt så att pixlar på vissa paneler inte fungerar, och dessa paneler går inte att sälja.

Så det är alltså på grund av att tillverkningen är så storskalig det blir så? Att slänga (eller är det så att de säljs till låt säga de "berömda" Korea skärmarna bland annat?) ungefär var femte monitor med något eller några pixelfel är mer lönsamt än att tillverka i mindre skala? Sjukt konsumtionssamhälle vi lever i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Entusiast
Skrivet av inkui:

Så det är alltså på grund av att tillverkningen är så storskalig det blir så? Att slänga (eller är det så att de säljs till låt säga de "berömda" Korea skärmarna bland annat?) ungefär var femte monitor med något eller några pixelfel är mer lönsamt än att tillverka i mindre skala? Sjukt konsumtionssamhälle vi lever i.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det beror på att ingen tillverkning är perfekt. Det gäller alla former av massproduktion. Du får aldrig någonsin 100 % hela varor i hela ledet. Skulle ju bli ännu värre om man skulle göra allt för hand. Exakt vad som går fel beror på produkt och det kan vara mycket. När det gäller processorer och andra halvledare kan det vara föroreningar som ställer till det. Eller så hamnar någonting inte helt rakt i etsningen eller så är dopningen inte helt jämn och så vidare. På en skärmpanel med HD så sitter det strax över två miljoner pixlar och varje pixel består av tre färger. Så för att en OLED-panel ska vara perfekt så måste sex miljoner små dioder fungera som de ska. Tänk dig att du skulle baka sex miljoner muffins. Hade du fått alla exakt likadana och hade alla blivit perfekta? Eller ja, ett fåtal pixlar kan vara trasiga utan att skärmen slängs. Brukar stå i pixelgarantin att enstaka pixlar kan vara trasiga.

Anledningen till att de slängs är för att det inte går att göra något med en trasig skärmpanel. Det går inte att rädda delarna som inte har trasiga pixlar och ingen vill ha en skärm med dåliga pixlar. En del av panelerna i billiga skärmar är andrasortering som kasserats men så presterar de därefter också.

Hoppar vi tillbaks till processorer igen så räddar man faktiskt väldigt många "trasiga" processorer. Intel tillverkar till exempel bara 2-4 processorer från 4970K ner till Celeron. Vet inte exakt hur det ser ut på Haswell men Ivy Bridge hade två processorer med fyra kärnor och två med två. Skillnaden mellan de båda var mängden cache och storleken på GPUn. Så en 4670K är i grunden exakt samma processor som 4790K fast av någon anledning fungerar inte HT. De enkärniga Pentium och Celeron är egentligen tvåkärniga men en kärna är trasig och används därför inte. Då säljer man den som enkärnig. Intel skulle teoretiskt sett kunna sälja trekärniga processorer också men har av någon anledning valt att inte göra det. Så 2-4 processorer i fabrik blir över 100 olika modeller beroende på hur hela de är och hur högt de går att klocka. Fast här är ju skillnaden att man kan rädda en tvåkärnig processor genom att göra den enkärnig. Det går inte att sälja en skärm där en rad pixlar är trasiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En halv millimeter och 144 Hz, då köper jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Referens på det tack.

Brännvidden är av naturliga skäl starkt begränsad i en telefon. För ett givet bländartal blir därför ljusmängden ytterst begränsad för en mobil jämfört med vad som är möjligt med en kompaktkamera. En kompaktkamera behöver helt enkelt inte går ner till 1.8 för att få tillräcklig ljusmängd.

Nu när jag undersöker det ser jag att min information inte var helt sanningsenlig.
Alla flaggskepp idag har en 1/2.3"-sensor förutom One M9 som har 1/2.4". Största sensorn på en mobiltelefon hittills som jag sett är Nokia 808 PureView som har en 1/1.2"-sensor. Om du tittar på prisjakt just nu är det 316 kompaktkameror av 499 som har en 1/2.3"-sensor eller mindre, så jag var inte så långt av banan heller.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Fast är det så rätt med OLED ändå? Det kanske var vägen att gå för några år sedan, men sedan man kom på kvantpixlar på LCD:erna så undrar jag ändå om inte det är mer framtid än OLED. De senaste demona på mässorna så har LCD:er med kvantpixlar betydligt bättre bildkvalité än OLED.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display

Nu är du tyvärr duktigt ute och cyklar.

LCD med "kvantpunkts förbättrad backlight" är just inget annat än just LCD. Det iproncip enda kvantpunkterna ger är möjligheten till mer mättade färger, vilket det förövrigt finns andra tekniker som ordnar med liknande effekt. Men av nån anledning så känner folk behov av att hypa just kvantpunkter. Det är väl som med laser, coolt ord ger extra hype.

Att LCD med kvantpunkter skulle ha betydligt bättre bildkvalité med än Oled är helt enkelt inkorrekt. LCDs nackdelar (och fördelar) kvarstår iprincip oförändrat.

Du länkar förövrigt till kvantpunkts displayer, dvs någon form av själv-emitterande pixlar. Dylik teknik finns knappt på pappersstadiet och ligger långt fram i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu är du tyvärr duktigt ute och cyklar.

LCD med "kvantpunkts förbättrad backlight" är just inget annat än just LCD. Det iproncip enda kvantpunkterna ger är möjligheten till mer mättade färger, vilket det förövrigt finns andra tekniker som ordnar med liknande effekt. Men av nån anledning så känner folk behov av att hypa just kvantpunkter. Det är väl som med laser, coolt ord ger extra hype.

Att LCD med kvantpunkter skulle ha betydligt bättre bildkvalité med än Oled är helt enkelt inkorrekt. LCDs nackdelar (och fördelar) kvarstår iprincip oförändrat.

Du länkar förövrigt till kvantpunkts displayer, dvs någon form av själv-emitterande pixlar. Dylik teknik finns knappt på pappersstadiet och ligger långt fram i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte envis på något sätt, så mycket möjligt att jag cyklar trehjuling här. Därav frågetecknena. Jag tackar för förklaringen.

Jag har inte själv sett jämförelsen på mässorna utan tog det direkt från en snubbe jag känner (som jag har förtroende för) och vars jobb går ut på att just hålla koll på bildmarknaden (konsument och professionellt) på både skärmar/Tv såväl som kameror/broadcast. Han ville då påstå att de TV han sett (nu senast i Las Vegas) med kvantpixlar var absolut bättre än oled:arna både i färgåtergivning såväl som svärta osv.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Zache_:

Tyvärr så är det ju fortfarande lcd som säljer. Det låter ju så fantastiskt mycket coolare med '90 inch 8K 10 000HZ motion fizzilation technology'. Jag hoppas att pixelhypen svalnar snart så att Oled kan börja kliva in i våra vardagsrum på riktigt!

För att inte glömma PruttideluxeHz3400… Det är ju det alla vill ha! 8)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Jag är inte envis på något sätt, så mycket möjligt att jag cyklar trehjuling här. Därav frågetecknena. Jag tackar för förklaringen.

Jag har inte själv sett jämförelsen på mässorna utan tog det direkt från en snubbe jag känner (som jag har förtroende för) och vars jobb går ut på att just hålla koll på bildmarknaden (konsument och professionellt) på både skärmar/Tv såväl som kameror/broadcast. Han ville då påstå att de TV han sett (nu senast i Las Vegas) med kvantpixlar var absolut bättre än oled:arna både i färgåtergivning såväl som svärta osv.

I så fall gör snubben ett väldigt dåligt jobb och har ett och annat att lära. Standardkunskap 1A i dessa sammanhang är att om man ska jämföra displayer så gör man det under kontrollerade former där skärmarna är kalibrerade.
Absolut inte på mässor; det är tom sämre än att gå runt i en ellada.

LCD med kvantpunkts backlight finns förövrigt att skåda i butik samt har testats av flera seriösa testare så det är knappast något exotiskt så du behöver inte förlita sig på "snubben" för att få insikt i ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com