Permalänk
Medlem

Netonnet Garanti

Hej, det är så att jag köpte en Nexus 5 från netonnet 2014-02 förra året och sedan 2 månader tillbaks så fick den konstiga problem som ledde till att jag skickade in den på lagning då garantin fortfarande gällde. Igår så kom det ett blev där dom säger att det är en vattenskada i telefonen och att de inte kan reparera den. Men de kräver mig på 519 kr för retur.

Finns det något ja kan göra i detta fall?

Permalänk
Avstängd

är det vattenskada så får du ingen ny vara, det du får betala för är frakt plus undersöknings avgift, allt detta ska du ha fått information före du skickade in din vara, via telefon, brev eller mail.

det fick min flickvän iaf när hon skickade tillbaka sin mobil, dock inte från netonnet.

Permalänk
Medlem

Jag vara nere i netonnet men jag fick aldrig information om att jag kommer bli skyldig att betala frakt, utan personalen sa att ifall vi reparerar så kommer du få betala en "självrisk".

Permalänk

Jag tyckte du pratade om garanti innan, vid garanti får du inte betala någon självrisk för att de reparerar. Kan det vara så att de informerade och sa att om de inte hittade något fel som gick på garantin så fick du betala en avgift.

Skrivet av Coxen77:

Jag vara nere i netonnet men jag fick aldrig information om att jag kommer bli skyldig att betala frakt, utan personalen sa att ifall vi reparerar så kommer du få betala en "självrisk".

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

På hemsidan står det följande:
"Vänligen observera att din garanti täcker så kallade fabrikationsfel. När det t.ex. gäller ett handhavande fel såsom felinställd vara täcks detta ej av din garanti/reklamationsrätt. I de fall det inte rör sig om ett garantiärende riskerar du som kund att bli debiterad en undersökningsavgift. Avgiften ligger normalt på ca 500-700 kr och avser att täcka de omkostnader serviceverkstaden har haft i ärendet. Vi rekommenderar dig därför att alltid kontrollera en extra gång i bruksanvisningen innan du skickar/lämnar in produkten för en service/kontroll."

Och det står även en förkortad version av detta på baksidan av ditt kvitto från butiken. Har ett kvitto liggande så jag läste där nu. Sen fick du väl ett a4 ark av dem när du skickade in telefonen? Fick jag iaf när jag skickade in min surfplatta en gång och även där stod samma sak. Så du åker nog tyvärr på att betala avgiften i varje fall.

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk
Medlem

okey, tack för svar, det konstiga är att jag bad dom att försöka ej radera mina bilder när de skulle reparera, så jag fick ett telefonsamtal dagen efter ja lämnade in telefonen. Då sa personalen att det inte gick att spara dina bilder ifall ni vill att vi ska reparera.

Sen så fick ja detta brev om att de stod att de var vattenskadat..

tycker de låter väldigt lömskt när de först ringer och dagen efter samtalet får ett brev med vattenskadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coxen77:

okey, tack för svar, det konstiga är att jag bad dom att försöka ej radera mina bilder när de skulle reparera, så jag fick ett telefonsamtal dagen efter ja lämnade in telefonen. Då sa personalen att det inte gick att spara dina bilder ifall ni vill att vi ska reparera.

Sen så fick ja detta brev om att de stod att de var vattenskadat..

tycker de låter väldigt lömskt när de först ringer och dagen efter samtalet får ett brev med vattenskadad.

Vems fel är det egentligen att den är vattenskadad? Det känns som att du kan ha vetat om detta innan, och försökt lura verkstaden till att reparera din egenhändigt skadade telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coxen77:

okey, tack för svar, det konstiga är att jag bad dom att försöka ej radera mina bilder när de skulle reparera, så jag fick ett telefonsamtal dagen efter ja lämnade in telefonen. Då sa personalen att det inte gick att spara dina bilder ifall ni vill att vi ska reparera.

Sen så fick ja detta brev om att de stod att de var vattenskadat..

tycker de låter väldigt lömskt när de först ringer och dagen efter samtalet får ett brev med vattenskadad.

Butiken kan göra en backup på din telefon innan de skickar den till verkstaden, sedan konstaterar verkstaden fuktskada.

Inget konstigt eller lömskt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW