AMD rekommenderar begränsad Nvidia Hairworks i The Witcher 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

G-Sync fanns under sin produktion långt innan G-sync släpptes.

Utan att någon visste om det. Svårt att bevisa något då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De är ärligare mot kunden i alla fall att inte ljuga så det är ju ett bra motto. Vissa företag ljuger ju och blir de påkommna skyller de på att det var ett misstag, har jag hört.

Bara man inte får för sig att AMD alltid varit eller kommer vara ärliga, eller att dom är ärliga om allting nu heller. Företag styrs inte av änglar precis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Utan att någon visste om det. Svårt att bevisa något då.

Ingen mening att diskutera med fanbois. Fortsätter du så kommer det bli att nvidia upptäckte allt 6000 år sedan och bara väntar med att kontra AMD när den släpper kopior av deras hemliga och gömda 6000 år gamla uppfinningar. Plus att nvidia låter sina kunder betala premium för att kompensera 6000 års hemlighållande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ingen mening att diskutera med fanbois. Fortsätter du så kommer det bli att nvidia upptäckte allt 6000 år sedan och bara väntar med att kontra AMD när den släpper kopior av deras hemliga och gömda 6000 år gamla uppfinningar. Plus att nvidia låter sina kunder betala premium för att kompensera 6000 års hemlighållande

Skickades från m.sweclockers.com

Det värsta är att det stämmer ju nästan. Byt ut 6000 år mot ett kortare tidsspann och det blir plötsligt precis vad vissa påstår.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

FreeSync är bara en dålig kopia av G-Sync.

Förstår inte riktigt vad detta har med Tesselering i Witcher 3 att göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Denna inställning funkade fin-fint!
Lite snyggare behåring utan att dra ner prestandan... Men det är väl för att det finns så få ordentligt håriga kvinnor i spelet
Tack för tipset!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

FreeSync är bara en dålig kopia av G-Sync.

2015 är det mest pinsamma året för Nvidia jag minns. Att de försöker komma undan med vram på 970 och att displayport visar sig kunna göra samma sak som deras G-sync som de tar påslag för. För 10 år sedan körde jag alltid NVidia men det blir aldrig mer dem för mig. De har gjort bort sig fullständigt i år.

Permalänk
Medlem

Seriöst, stäng av Hairworks. Problem löst... Jag brukar inte titta på karaktärernas hår när jag spelar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

2015 är det mest pinsamma året för Nvidia jag minns. Att de försöker komma undan med vram på 970 och att displayport visar sig kunna göra samma sak som deras G-sync som de tar påslag för. För 10 år sedan körde jag alltid NVidia men det blir aldrig mer dem för mig. De har gjort bort sig fullständigt i år.

Jag håller med att dom gör bort sig. Synd bara att det förmodligen inte har någon betydelse. Folk kommer iaf välja Nvidia, inkl mig själv (tyvärr)!

Tråkigt att aldrig AMD kan utmana. Ser väl dock bättre ut på gpu sidan än cpu-sidan dock. Men som det ser ut nu är det bara en tidsfråga innan de konkar!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Bara man inte får för sig att AMD alltid varit eller kommer vara ärliga, eller att dom är ärliga om allting nu heller. Företag styrs inte av änglar precis.

För tillfället (och då menar jag tillfället) är de mer ärliga än Nvidia iallafall. Varför? För de dels tjänar på det.

Skrivet av Kvickstick:

Seriöst, stäng av Hairworks. Problem löst... Jag brukar inte titta på karaktärernas hår när jag spelar!

Skickades från m.sweclockers.com

Lite komiskt ändå är att det är just Nvidia som kommit fram med denna teknik och att det är just Nvidia som vissa personer påstår är mer "kvalite" på allt de gör. I slutändan så fungerar tekniken inte ens ordentligt på Nvidia kort. Vilket är lite av ett misslyckande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För tillfället (och då menar jag tillfället) är de mer ärliga än Nvidia iallafall. Varför? För de dels tjänar på det.

Det gör dom, beror väldigt mycket på i vilken sits man är i. Stora företag som Samsung och Apple som gör massa dumheter men folk slutar inte köpa av dom för det utan dom tågar framåt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det gör dom, beror väldigt mycket på i vilken sits man är i. Stora företag som Samsung och Apple som gör massa dumheter men folk slutar inte köpa av dom för det utan dom tågar framåt ändå.

Nää, för mig känns de iaf dumt att inte köpa produkter av principiella skäl. Man vill ju ha det bästa i regel bara.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft många grafikkort genom åren med både ATI/AMD och Nvidia GPU. Mina tre senaste kort har varit 4850, 6950 och nu ett 290X från AMD. Prestanda och pris, drivrutiner och annat har oftast gått jämt upp, så anledningen att jag fortsätter att köpa AMD är helt enkelt att de har visat bättre goodwill mot sina kunder och spelutvecklare genom att stötta öppna standarder och inte kört lika mycket fulspel som Nvidia gjort. Nej, AMD har heller inte helt rent mjöl i påsen, men just nu är det betydligt renare än Nvidia iallafall.

Så visst, när ni säger att ärlighet och goodwill säljer grafikkort så har ni rätt, men tyvärr är vi nog inte så många som tänker på detta sättet så antal sålda kort pga. detta är väl nästan försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Nää, för mig känns de iaf dumt att inte köpa produkter av principiella skäl. Man vill ju ha det bästa i regel bara.

Självklart är det så, eller ja, inte för alla kanske

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det värsta är att det stämmer ju nästan. Byt ut 6000 år mot ett kortare tidsspann och det blir plötsligt precis vad vissa påstår.

Fan trodde att folks skulle snappa upp referensen. Super religiösa kristna pratar hela tiden om att jorden skapades av gud 6000 år sedan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bas Rutten:

Nää, för mig känns de iaf dumt att inte köpa produkter av principiella skäl. Man vill ju ha det bästa i regel bara.

Om alla tänker som du så kommer saker bara bli värre och värre tills det blir monopol och då blir det "bend over" till n:te grad i ställer för bara i kvadrat eller kubik som gäller nu. Din ända röst som betyder något i dagens samhälle är vad du använder dina pengar på. Slösa inte bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om alla tänker som du så kommer saker bara bli värre och värre tills det blir monopol och då blir det "bend over" till n:te grad i ställer för bara i kvadrat eller kubik som gäller nu. Din ända röst som betyder något i dagens samhälle är vad du använder dina pengar på. Slösa inte bort den.

haha! hur tror du folk tänker generellt? vad kommer ha betydelse?

Man kan dra samma paralleller med allt man "borde" göra, allt från sophantering till att göra ekologiska matval.
I slutändan har inte principiella val man gör betydelse för någon annan än en själv!
"Om alla tänker som dig"-argumentet är så naivt och ogenomtänkt att man kan bli rädd!

Men när de gäller AMD eller Nvidia, köper jag givetvis de korten jag tycker är bäst baserat diverse kriterier.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Just pga detta som det många gånger är orelevant att ranka grafikkort efter test av ett nytt spel. För varje drivrutin och patch som kommer den första tiden så kan de ske stora skillnader i prestanda och rangordning.

I detta fallet har inte ens AMD anpassat drivrutinen för witcher och så fort deras drivrutin kommer blir troligtvis detta testet helt orelevant.

Sen kommer nvidia kanske med drivis och sen kanske de släpper en patch till spelet så det ändras igen etc.

Ska man kolla prestanda måste spelet fått vara ute några månader så de mesta optimeringarna i drivrutiner och spel är utnyttjade och det inte blir några revolutionerande förändringar i kommande drivisar och patchar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hjälpsam

Och bakom hörnet lurar DX12, som säkerligen kommer att ställa mycket på huvudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lösningen fungerar faktiskt bra. För att vara en Nvidia + Gameworks-titel så fungerar den, som tidigare sagt, faktiskt riktigt bra även på Radeon-kort. Hairworks fungerar ju inte ens bra på Nvidias kort (speciellt de innan 900-serien) men så är tekniken uselt implementerad i spelet också. Sedan anser även jag att TressFX är bättre än Hairworks och att det är synd att tekniken inte syns i något mer spel.

Sedan har vi ju Crysis 2 om någon fortfarande kommer ihåg. Allt ska tesseleras!

http://techreport.com/r.x/crysis2/newbarrier-full.jpg
http://techreport.com/r.x/crysis2/newbarrier-mesh.jpg

Ja det minns man och att de även tesselerade vattnet under banan som man aldrig kunde se.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam

http://wccftech.com/ körde en liten snabbtest.

http://wccftech.com/amd-announces-witcher-3-hairworks-performance-fix-catalyst-control-center-driver-coming-boost-tessellation-performance/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte nog med att Nvidia skjuter AMD i foten med Gameworks, så medvetet sabbar de för kunder med 700-series kort http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/36namy/psa_nvid...

Permalänk
Inaktiv

Nej, de skjuter sig själva i foten. AMD tjänar på att Nvidia smutsar ner sitt eget rykte. Gratis PR för AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bas Rutten:

haha! hur tror du folk tänker generellt? vad kommer ha betydelse?

Man kan dra samma paralleller med allt man "borde" göra, allt från sophantering till att göra ekologiska matval.
I slutändan har inte principiella val man gör betydelse för någon annan än en själv!
"Om alla tänker som dig"-argumentet är så naivt och ogenomtänkt att man kan bli rädd!

Men när de gäller AMD eller Nvidia, köper jag givetvis de korten jag tycker är bäst baserat diverse kriterier.

Anledningen att du inte är en slav eller redan död som barnarbetare är att folk gjorde val baserat på annat än bara vad som är kortsiktigt bra för de själva. I princip är det folk som du som gör det tveksamt att mänskligheten kommer överleva någon längre tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det gör dom, beror väldigt mycket på i vilken sits man är i. Stora företag som Samsung och Apple som gör massa dumheter men folk slutar inte köpa av dom för det utan dom tågar framåt ändå.

Självfallet men att ta upp det faktumet gör ju inget för argumentationen. Det faktum att Nvidia inte lärt sig av sina misstag (eller rättare inte behöver lära sig) beror delvis på AMD som inte lyckas konkurrera i nog stor skala och delvis pga. egen tjurighet. Om Nvidia fick som de ville så skulle hela marknaden vara helt låst.

Skrivet av anon78208:

Nej, de skjuter sig själva i foten. AMD tjänar på att Nvidia smutsar ner sitt eget rykte. Gratis PR för AMD.

Det förutsätter att AMD kan tvätta bort sin "Budget" stämpel och även levererar. Annars så glöms den dåliga PR Nvidia får snabbt bort för att folk i slutändan ser siffror och prestanda... inget annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Det förutsätter att AMD kan tvätta bort sin "Budget" stämpel och även levererar. Annars så glöms den dåliga PR Nvidia får snabbt bort för att folk i slutändan ser siffror och prestanda... inget annat.

Inte alla förknippar AMD med "budget".
Vad menar du med "även levererar"? Vad är det AMD inte kan leverera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Inte alla förknippar AMD med "budget".
Vad menar du med "även levererar"? Vad är det AMD inte kan leverera?

Menar självfallet denna generation. Det är inte direkt någon nyhet att AMD inte mår så bra ekonomiskt och de behöver en konkurrenskraftig GPU och CPU för att få detta att gå runt. Många förhoppningar läggs på Zen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds