Nvidia backar om "clock-blocking" av Geforce GTX 900M-serien – igen

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför stationär-pojkarna ska vara så negativa till GPUclock? Ni ska fan stötta oss i detta >:(
min 7970m har fan klarat sig genom alla år med en sjuk j*vla klock på 225+ på core, och nu får vi knappt ha +135 enligt nvida? Amen snälla...

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA! Ja herrejösses.. Det verkar vara på modet hos många företag nu att göra idiotiska saker utan att lyssna på fansen, för att sedan tvingas backa då fansen blir förbannade såklart. Ska man göra en produkt någon vill ha får man dansa efter köparnas pipa. Ett annat praktexempel på denna "trend" är Microsoft och startmenyn. eller Corsair och deras färgtangentbord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Wait.. Brukar man överklocka GPU:n i laptops? Borde den inte överhettas REJÄLT då i nästan alla fall?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Allt för att skapa rubriker om deras produkter. Ännu ett sak som visar att Nvidia är duktiga på reklam. Här får många som inte viste information att de som köpt en bärbar med Nvidia grafikkort kan få mer prestandard.

F.... Vad Nvidia är bra på PR. De är överlägsna Intel och AMD ( AMD är sämst i Branschen inom hårdvara)

Har svårt att tro att dom gång på gång skapar fel med sina drivrutiner i syfte att få lite rubriker.
Det är inte skitkul för de som redan har överklockat och tvingas köra rollbacks på sina drivrutiner varannan gång en uppdatering kommer.

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Wait.. Brukar man överklocka GPU:n i laptops? Borde den inte överhettas REJÄLT då i nästan alla fall?

Det finns flertalet modeller med tillräcklig kylning. Och särskilt 900M-serien är sval. Jag säger det igen, mitt 980M går inte över 70 grader med +200 MHz.

Tyvärr är nya 353.00 rejält skakig. Funkar för vissa, andra får rejäl throttling. Och för andra fryser hela systemet. Får hoppas Nvidia fixar detta i nästa drivrutin (och behåller överklockning...)

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Wait.. Brukar man överklocka GPU:n i laptops? Borde den inte överhettas REJÄLT då i nästan alla fall?

Svaret på den frågan är nja. Klart den blir varmare, men har någon designat en laptop så att den inte klarar enstaka % mer värme än maxbelastning så är den dåligt designad. De flesta laptops antar jag designas för att ha viss felmarginal så att datorn kan användas även i länder med medeltemperaturer högre än i Sverige utan att throttla alltför mycket.

Min gamla laptop har jag överklockat GPU så mycket som systemet tillåter och det är skillnaden mellan spelbart och ospelbart i de titlar jag spelat på den. Nu är den nog slutligen för gammal och allt är ospelbart men det gav den ett par år extra i livslängd ändå.

Jag är helt för att själv få ta på sig ansvar för överklockning och om tillverkarna är så rädda för laptops-garantiärenden så skulle de kunna skicka med ett grund-BIOS som inte stöder överklockning i någon större utsträckning (typ inte alls men kanske mest strypa volten då den ger mycket mer värme vid ökning) men även erbjuda överklockningsbios som man kan installera med "Warranty Void" angående GPU-relaterade fel.

Vad jag tror är den stora orsaken till detta är att Nvidia har många olika mobila GPU-er med snarlik konfiguration där man med lite överklockning av en billigare variant kommer upp i samma nivå som en dyrare trots att man sannolikt håller sig inom kylningens kapacitet. Kanske dags för Nvidia att införa samma system som Intel med K-modeller för entusiaster, känns som de är intresserade av det på mobila sidan åt minstone.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk

I 353.00 är DSR aktiverat för mobila kort. Om det är en avsiktlig förbättring eller något som råkade slinka med i deras snabba fix får vi se.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Kommer ihåg min gamla laptop med ett GT 640 LE, det kunde man klocka upp till ett GT 640 icke LE helt utan att justera något annat än Clock i Afterburner. Gratis prestanda (500mhz till 635 dvs 27 %) och det blev inte varmare alls.

Hade varit trist om man inte kunnat göra det, jag lirade tom Skyrim hjälpligt efteråt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har svårt att tro att dom gång på gång skapar fel med sina drivrutiner i syfte att få lite rubriker.
Det är inte skitkul för de som redan har överklockat och tvingas köra rollbacks på sina drivrutiner varannan gång en uppdatering kommer.

infon kommer samtidigt som drivrutinen ? inte några dagar efter då alla som OC inser att de inte kan.. Hm ingen mer komentar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090