Permalänk
Medlem

Msi GTX 970 upplösning

Hej
När jag köpte kortet kunde jag köra battlefield på högre upplösning än 1920x1080. Men valde att inte göra det pga fps.
Men efter ett par uppgraderingar av kortet kan jag inte välja högre upplösning än 1920x1080.
Funderar bara på vad det är som har hänt om någon kan förklara.

MVH Sasa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Hej
När jag köpte kortet kunde jag köra battlefield på högre upplösning än 1920x1080. Men valde att inte göra det pga fps.
Men efter ett par uppgraderingar av kortet kan jag inte välja högre upplösning än 1920x1080.
Funderar bara på vad det är som har hänt om någon kan förklara.

MVH Sasa

Vad kör din skärm för upplösning? Testa tanka hem senaste grafikdrivrutinen igen och kolla, uppstår problemet i andra spel också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Limpfittz:
http://www.lg.com/hk_en/monitors/lg-IPS277L är skärmen jag kör.
Och vad jag kan se så klarar den inte mer än 1920x1080.
Men jag kommer ihåg att när man körde geforce experience var den på (2000x?) något när man optimerade spelet. men den sänkte grafikinställningarna.Likaså när man var i spelet kunde jag välja högre upplösning. Men ligger max 1920x1080.
Bara nyfiken vad det är jag kan ha gjort så dessa inställningar försvann.
Förstår mig inget på sådant här.
Tyckte dock det var konstigt att jag kunde välja detta från första gången då skärmen spec visar enbart 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

@Limpfittz:
http://www.lg.com/hk_en/monitors/lg-IPS277L är skärmen jag kör.
Och vad jag kan se så klarar den inte mer än 1920x1080.
Men jag kommer ihåg att när man körde geforce experience var den på (2000x?) något när man optimerade spelet. men den sänkte grafikinställningarna.Likaså när man var i spelet kunde jag välja högre upplösning. Men ligger max 1920x1080.
Bara nyfiken vad det är jag kan ha gjort så dessa inställningar försvann.
Förstår mig inget på sådant här.
Tyckte dock det var konstigt att jag kunde välja detta från första gången då skärmen spec visar enbart 1920x1080

Låter som någon bugg i så fall för du kan omöjligt köra högre upplösning än 1080p på en 1920x1080 skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Limpfittz:
tack för svaret.
Mycket möjligt att det var en bugg.
Det var precis när jag hade byggt datorn och alla drivrutiner kanske inte var som det skulle.
Nu har jag det i alla fall det bekräftat att det är rätt nu i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Ts har rätt för sig.Tror funktionen heter DNS.I nvidia kontrollpanel.
Det simulerar högre upplösning än vad skärmen kan visa.Har jag fattat det som.
I just BF4 Har jag med högre upplösning än 1920x1080.
Ska kolla vad jag har för upplösning när jag kommer hem.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bara använda sig av Superscaling. Går att ställa in på 200% i Bf4 (motsvara 4K) som sedan Down-samplas och visas på skärmen. Finns i Videoinställningarna i spelet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Ts har rätt för sig.Tror funktionen heter DNS.I nvidia kontrollpanel.
Det simulerar högre upplösning än vad skärmen kan visa.Har jag fattat det som.
I just BF4 Har jag med högre upplösning än 1920x1080.
Ska kolla vad jag har för upplösning när jag kommer hem.

DSR.Heter funktionen i nvidia kontrollpanelen.
Nu har jag 1920x1080 som skärmen är.Men innan har jag haft något på typ ca 2250 x ?????.
I BF4 Som geforce experience själv ställt in.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

DSR.Heter funktionen i nvidia kontrollpanelen.
Nu har jag 1920x1080 som skärmen är.Men innan har jag haft något på typ ca 2250 x ?????.
I BF4 Som geforce experience själv ställt in.

Det var det. Hittade funktionen DSR och nu kan jag köra med högre upplösning.
Tack så mycket för hjälpen. Hade aldrig löst detta
2715x1527 DSR är som rekommenderat på bf4 nu under geforce experience. Det var så det var när jag byggde datorn.

MVH Sasa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xash85:

Det var det. Hittade funktionen DSR och nu kan jag köra med högre upplösning.
Tack så mycket för hjälpen. Hade aldrig löst detta
2715x1527 DSR är som rekommenderat på bf4 nu under geforce experience. Det var så det var när jag byggde datorn.

MVH Sasa

Jag kör med i samma upplösning nu I BF4 Blir faktiskt ett rejält lyft.
Men i t.e.x BF hardline har jag ej lyckats ändra det.
Och i Farcry 4 Kan ja ha nåt på 3000 i upplösning.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xash85:

Det var det. Hittade funktionen DSR och nu kan jag köra med högre upplösning.
Tack så mycket för hjälpen. Hade aldrig löst detta
2715x1527 DSR är som rekommenderat på bf4 nu under geforce experience. Det var så det var när jag byggde datorn.

MVH Sasa

Om du undrar lite om vad tekniken egentligen gör och hur det fungerar så finns en video om det här: https://www.youtube.com/watch?v=sLXZxptHXuc
Bara så du vet så kan du också låsa upp så att du kan rendera 4K-upplösning (3840x2160) och skala ner det vilket potentiellt gör det ännu finare men tänk på att den upplösningen du väljer faktiskt är den som du renderar precis som du skulle ha en sådan skärm så det blir ju väldigt krävande

Skrivet av Mange43:

Jag kör med i samma upplösning nu I BF4 Blir faktiskt ett rejält lyft.
Men i t.e.x BF hardline har jag ej lyckats ändra det.
Och i Farcry 4 Kan ja ha nåt på 3000 i upplösning.

Är du säker på att du inte kör spelet i windowed fullscreen/borderless? För det måste nämligen vara i fullscreen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Ts har rätt för sig.Tror funktionen heter DNS.I nvidia kontrollpanel.
Det simulerar högre upplösning än vad skärmen kan visa.Har jag fattat det som.
I just BF4 Har jag med högre upplösning än 1920x1080.
Ska kolla vad jag har för upplösning när jag kommer hem.

Om den nu inte magiskt skjuter in mer pixlar i skärmen så borde effekten var inget mer än placebo.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Om den nu inte magiskt skjuter in mer pixlar i skärmen så borde effekten var inget mer än placebo.

*Suck* Det är ingen jäkla placebo...
Kolla på videon som Uzanar länkade till, helt okej förklaring.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör nu på 2715x1527 DSR på bf4, och det är betydligt bättre bild.
Dock så har det sänkt fps från ca 80 till 55-60 när jag testkörde. Sen upplever jag som mindre "vågor" i bilden. Men det är nog skärmen som inte pallar med. Kan faktiskt inget om sådant här.
Tack för alla tips och hjälp att hitta denna funktion. Man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xash85:

Kör nu på 2715x1527 DSR på bf4, och det är betydligt bättre bild.
Dock så har det sänkt fps från ca 80 till 55-60 när jag testkörde. Sen upplever jag som mindre "vågor" i bilden. Men det är nog skärmen som inte pallar med. Kan faktiskt inget om sådant här.
Tack för alla tips och hjälp att hitta denna funktion. Man lär sig något nytt varje dag

Även om man kan tro det vid första anblick så är "vågorna" inte skärmens fel (Ok, men inte på det sättet att den är trasig), det kallas nämligen för "tearing" och är någonting som uppstår antingen när frameraten är under skärmens uppdateringsfrekvens vilket i ditt fall är 60Hz eller när den går över den.
I vilken omfattning detta uppstår beror väldigt mycket på vilket spel det är etc men vill man eliminera det helt så ska man sätta på V-Sync eller skaffa en G-Sync/Freesync-skärm (Som kostar en del) som rättar till det här problemet

En video om det: https://www.youtube.com/watch?v=DAiPmazmR_M

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kanon! Testade precis det du sade med att sätta på vertical synk i spelet samt gjorde som han sade i videon på länken.
Det blev bättre, dock lite kvar av (tearing). Sänkte även texture filtering från ultra till high och effects quality till high, för att hålla mig runt 60fps.
MVH Sasa

Skrivet av Sisyfos:

Även om man kan tro det vid första anblick så är "vågorna" inte skärmens fel (Ok, men inte på det sättet att den är trasig), det kallas nämligen för "tearing" och är någonting som uppstår antingen när frameraten är under skärmens uppdateringsfrekvens vilket i ditt fall är 60Hz eller när den går över den.
I vilken omfattning detta uppstår beror väldigt mycket på vilket spel det är etc men vill man eliminera det helt så ska man sätta på V-Sync eller skaffa en G-Sync/Freesync-skärm (Som kostar en del) som rättar till det här problemet

En video om det: https://www.youtube.com/watch?v=DAiPmazmR_M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Om du undrar lite om vad tekniken egentligen gör och hur det fungerar så finns en video om det här: https://www.youtube.com/watch?v=sLXZxptHXuc
Bara så du vet så kan du också låsa upp så att du kan rendera 4K-upplösning (3840x2160) och skala ner det vilket potentiellt gör det ännu finare men tänk på att den upplösningen du väljer faktiskt är den som du renderar precis som du skulle ha en sådan skärm så det blir ju väldigt krävande

Är du säker på att du inte kör spelet i windowed fullscreen/borderless? För det måste nämligen vara i fullscreen.

japp kör i fullscreen i hardline.Och 2715x1527 är INTE rekommenderad av geforce experience Men finns att välja.
Ändrar jag till denna upplösning mitt i en multiplayer från 1080 då allstå.Ser jag en tydlig ökning av videografikminnet från ca 2300 mb till 2900 mb.Men när multiplayern är slut och ska ladda nytt spel fuckar det ur totalt.Blir reset knappen för att komma vidare.
Jag förstår om ingen orkar svara på detta problem,hahaha.

För att krångla till det lite till.
I BF4 är 2715x1527 Är en rekommenderad upplösning i geforce experience.Jag upplever bättre bild än 1080.
Men använder samma mängd grafikminne som i 1080. alltså ca 2300 mb.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Xash85: Skulle dra upp texture filtering igen om jag var du, det tar nästan ingen prestanda, och filtret gör ganska stor skillnad utseendemässigt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Nvidia kanske har låst upplösningen till 1920x1080 för 970 i drivrutinerna för att undvika minnesbuggen ;D

De har kommit med sin lösning nu ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nvidia kanske har låst upplösningen till 1920x1080 för 970 i drivrutinerna för att undvika minnesbuggen ;D

De har kommit med sin lösning nu ;D

kanske inte låst. Men man valde kanske att stänga av DSR i senare uppdatering på grund av minnet. Men som sagt man kunde ju starta det igen tack vare hjälpsamma forumanvändare